Miksi te ette kuulu liittoon?
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
En halua tukea kommareita vaaleissa. Ammattiliittojen toiminta pitää erottaa poliittisista liikkeistä välittömästi.
Ai, työntekijöiden oikeudet ja valvonta pitää erottaa poliittisesta liikkeestä.
Mutta sinusta on varmaan ok. kun työnantajan etua ja oikeuksia valvoo heidän oman alansa työnantajaliitot, yrittåjäjärjestöt, EK ja jopa hallituksessa heillä on oma ministeri.
Ja yritykset voi vähentää myös työnantajaliittojen yms. jäsenmaksut omassa yritysverotuksessa, mutta sitä samaa oikeutta ei pitäisi olla työntekijöillä. Ristiriitaista.
Kyllähän tämä näkyy suomalaisten palkkatasosta ja ostovoimasta, kun työntekijöiden palkat ei kiinnosta edes työntekijöitä itseään ja mieluimmim feikataan, kuinka hyvin pyyhkii ja siksi ay liike menettää asemaansa. Jopa keski-ja hyvätuloisilla on vaikea pärjätä elämässä ja monet ovat ylivelkaantuneet.
Olin 15 v Insinööriliiton jäsen. Sitten kun liiton toimihenkilökuntaa alettiin kasvattamaan 1990 luvun lopulla ja touhuttiin jopa ikioma lobbari pitämään toimistoa Brysseliin ,niin päätin, että näitä pukuherroja en perkele minä ainakaan maksa.
Liiton työttömyyskassaan olen kuulunut kohta 20 v , eikä valittamista.
KIva on pitää nekin jäsenmaksurahnat itse.
Insinöörihommissa on toki se mukava puoli, ettei työpaikalla ole SAK:n tyyppistä painostusta pakottaa meitä juntturoita ammattiliittoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kassaan tai liittoon en kuulu siksi että saan saman rahan ilmankin. Eli ansiosidonnaisesta ei ole minulle mitään hyötyä koska saan saman verran peruspäiväraha, asumistuki ja toimeentulotuki yhdistelmällä.
Liittoon en kuulu koska sitä ei kiinnosta työttömien asiat pätkääkään. Saatan liittyä sitten jos saan vakityön.
Millä perusteella ei kiinnosta työttömät?
Ei kuulu kannanottoja 9e töitten suitsimiseen eikä muiden ilmaistöiden. Jonkun päivän lakon kyllä järjestivät oliko se nyt aktiivimallia vastaan mutta sillä taas ei itselleni ollut mitään merkitystä.
Kun katsoo, mitä liitot ovat saaneet aikaan päiväkotimaailmassa, en näe mitään syytä maksaa pienestä palkastani yhtään ylimääräistä. - lastenhoitaja
Ompa hyvä ketju, ihmiset alkavat pikku hiljaa tajuamaan miten heitä vedätetään.
Mitä AY-liike on tehnyt nuorisotyöttömyyden poistamiseksi.
Vaikka yksi ehdotus?
Tiedän monta mitä he ovat estäneet.
He yllä pitävät työttömyyttä.
Neuvoksi nuorille voisin sanoa, että tee työsi aina hyvin oli palkka mikä tahansa.
En koskaan ole pyytänyt korotusta ja aina olen sen saanut.
Hyvä työntekijä ei ole pitkään työtön. Valittaja ja kitisijä sen sijaan on.
Sote-alalla liitot on täynnä niitä hampaattomia arkoja mummeleita,jotka ei ole kyenneet todellisessa työelämässäkään yhtään mihinkään.
Talentia on ammattiliittojen surkein häpeäpilkku,joka pitäisi lakkauttaa.
En ikinä maksaisi 100 euroa kuussa jäsenmaksua maailman historian surkeimmasta AY-toiminnasta.
Nykyään herättää aika ristiriitaisia tunteita, kun teen töitä yrityksen taloushallinnassa ja näen kuinka aktiivisesti tekevät työtä työnantajien liitot ja valvovat työnantajien etuja.
Itse kuulun Loimaan kassaan ja työpaikalla moni muukin, mutta kukaan ei ole valvomassa etuja.
Ja kyllä suomalainen palkkataso alkaa olla huolestuttavaa, kun jo perusjutut ovat niin kalliit ja joka tuutista tulee, kuinka yksityiset henkilöt ylivelkaantuvat. Jopa nyt hallitus suunnittelee yksityishenkilöille velkakattoa, mutta miten käy asumisen ja asuntolainat.
Kyllähän se panee vähän ajattelemaan, kun miettii esim EK:n valtaa Suomessa, kun paljastui vaalirahoitus-sotkut, kuinka rahalla voidaan ostaa poliittisen päättien avulla valtaa. Jopa oikeamielinen presidentti. Enkä tarkoita tällä Niinistöä.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ammattiliitoilla on liian suuri asema Suomen poliittisessa päätöksenteossa, enkä halua vahvistaa sitä. Kuulun kuitenkin Yleiseen Työttömyyskassaan.
Haluat siis kuitenkin syödä hedelmät, jotka liitto on ajanut. Aika moraalitonta.
Yhteishuoltajuus on parempi, Yksinhuoltajana on kyllä tyrinyt asiansa pahimman kerran. Elämänsä ehkä tärkein päätös mennyt ketuille pahimman kerran.
Yhteishuoltajana edes paperilla pystyy hoitamaan asioitaan kumppanin kanssa sovussa.
Vierailija kirjoitti:
Yhteishuoltajuus on parempi, Yksinhuoltajana on kyllä tyrinyt asiansa pahimman kerran. Elämänsä ehkä tärkein päätös mennyt ketuille pahimman kerran.
Yhteishuoltajana edes paperilla pystyy hoitamaan asioitaan kumppanin kanssa sovussa.
Hupsis, väärä ketju.
Jos kehitys jatkuu entisellään, niin eipä siellä neuvottelupöydässä tulevaisuudessa ole työntekijöiden edustajia tai ainakin niillä on pieni äänimäärä ja työnantajat ja EK päättävät palkoista ja muista eduista.
Ja en kuulu ammattiliittoon, vaan Loimaan kassaan, joka ei ole neuvottelupöydässä ajamassa työntekijän etuja.
Sehän se vasta ihmeellistä onkin, kun työntekijät uskovat omaan neuvottelutaitoonsa ja työntekijöiden ammattiliitot ovat menettäneet asemaansa.
Kun samaan aikaan työnantajat, lähes poikkeuksetta, ovat liittyneet jäseniksi oman alansa työnantajaliittoihin, paikallisiin yrittäjäjärjestöihin ja EK.n ja heillä on jopa nykyään hallituksessa oma ministeri (elinkeinoministeri) jotka ajavat työnantajan etuja ja oikeuksia.
Tämä näkyy myös nykyään jo Suomen palkkatasossa ja kustannuksissa, jotka ovat tilastojen mukaan Eu-maiden keskitasoa tai jopa hiukan alle, vaikka Suomi kustannuksiltaan kuuluu kalleudessaan kärkipäähän eli palkansaajien ostovoima on heikko.
Suomessa monet pitävät esim.kesälomaa jotenkin suurena etuutena, vaikka muualla maailmassa puhutaan vuosipalkasta, joka on 13-14kk palkka.