Miksi te ette kuulu liittoon?
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Kuulun nykyään pelkkään työttömyyskassaan (YTK), koska en kuulu minkään tessin piiriin eikä mikään liitto siten aja asiaani tai vaikuta työsuhteeni ehtoihin millään tavalla.
Sama jatkaa vielä, että minulla ei ole myöskään mitään ammattia perinteisessä mielessä enkä tee tällä hetkellä maisterintutkintoani vastaavaa työtä. Näin on varmaan aika monella korkeakoulutetulla, jotka eivät valmistu mihinkään ammattiin ja työurakin koostuu kovin erilaisista tehtävistä. En siis koe minkään liiton jäsenyyden liittyvän ammttiylpeyteeni.
En halua tukea kommareita vaaleissa. Ammattiliittojen toiminta pitää erottaa poliittisista liikkeistä välittömästi.
Kassaan tai liittoon en kuulu siksi että saan saman rahan ilmankin. Eli ansiosidonnaisesta ei ole minulle mitään hyötyä koska saan saman verran peruspäiväraha, asumistuki ja toimeentulotuki yhdistelmällä.
Liittoon en kuulu koska sitä ei kiinnosta työttömien asiat pätkääkään. Saatan liittyä sitten jos saan vakityön.
Ei tupot tai liittosopimkset kuulu tähän maailmaan.
Ilman ammattiliittoja ei olisi mitään työaikalakeja jne. Mutta ymmärrän kyllä, että vanhat asiat eivät nykymaailmassa enää paljoa paina. Ja ammattiliitot ovat ihan omalla toiminnallaan (ökypalkkoja, vaalituet) aiheuttaneet negatiivista itselleen. Kyllä silti katson edelleen, että kannattaa kuulua liittoon. Itse ole apua sieltä muutamiin tulkintakysymyksiin, samoin pari ystävääni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, vaihdoin heinäkuun alussa työpaikkaa . Muheva palkankorotus, mukavat edut ja heti kaksi viikkoa palkallista kesälomaa.
Ja ihan itse neuvottelemalla, siihen ei mitään liittoja tarvittu. Kuten ei kertaakaan aikaisemmin.
Ei kaikki voi neuvotella. Pomo laittaa paperin eteen ja meininki on että allekirjoita tai lähde. Se pomon vaatimus kelpaa kyllä lopulta jollekin. Juu, kaikilla aloilla ja ihmisillä se ei mene näin mutta suurella osalla työntekijöistä menee.
Ammatinvalintakysymys, ryyditettynä kyvyllä hankkia osaamista josta työnantajat ovat valmiita maksamaan "vähän enemmän"'.
Ei ole rahaa maksaa jäsenmaksua, eikä liitto kyllä mua yrittäjänä juuri hyödyttäisi.
duuniduuniduuni kirjoitti:
Mielenkiintoisia ajatuksia.
Leikitäänpäs hieman. Liitot lakkaavat olemasta.
<<<<<<<<<<<ulla loppuu työt,syystä tai toisesta. Haet uutta paikkaa. Ok. Kewlpaat sinne. Tulee sopimuksen tekoaika.
Pomo sanoo,palkka on sitten xx euroa,lomaa on xx p-äivää vuodessa,sairaspoissaoloista jokaisesta sairauslomalappu, ei perhevapaita,ei arkipyhiä,palkka kerran viikossa,irtisanomisaikaa ei ole. Töitä kymmenen tuntia päivässä, ruokatauko omalla ajalla.
Alat nikottelemaan että ei ei eihän se noin mene,sopimukset on tehty aikoinaan.
Pomo sanoo juu juu niinhän se OLI mutta ei enää kun ei ole liittoja. Me saadaa tehdä mitä halutaan.
Ota tai jätä,tuolta tulee hurumykky tilalle jos ei kelpaa.
Semmonen työ. Ei liitoille niinkö?
Työehtosopimukset voidaan kyllä pitää mutta ei siihen liittoja tarvita.
Siksi koska olen työtön eikä minulla ole ammattia.
37 e per kk liian kallis. Teen töitä 20 h viikossa, joten palkka oikein sopiva, mutta en halua sitä 37 e maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Kassaan tai liittoon en kuulu siksi että saan saman rahan ilmankin. Eli ansiosidonnaisesta ei ole minulle mitään hyötyä koska saan saman verran peruspäiväraha, asumistuki ja toimeentulotuki yhdistelmällä.
Liittoon en kuulu koska sitä ei kiinnosta työttömien asiat pätkääkään. Saatan liittyä sitten jos saan vakityön.
Millä perusteella ei kiinnosta työttömät?
Kuulun euvostoliittoon, valitettavasti
Meillä on joku ihmeen väärään liittoon kuulumis -villitys. Porukka on isolta osin amk-insinöörejä. Ja kuulema silloin pitää kuulua Insinööriliittoon, kun on kerran korkeakoulu käytynä. Noh. Neuvotteluoikeus on kuitenkin Prolla., johon itsekin kuulun (olen myös amk-inssi).
Että mä en tajua.
Ammattiliitot eivät ole tänä päivänä useinkaan jäsentensä asialla vaan vain rahankerääjiä. Edes riitatilanteissa ei saa apua vaan ovat työnantajan puolella tilanteesta riippumatta. Ansiosidonnaisen saa pelkästään liittymällä työttömyyskassaan. Minulle on huudettu suoraa huutoa puhelimessa kun kysyin Pamilta erästä työhön liittyvää asiaa. Sain ystävällistä palvelua heti siinä vaiheessa kun kysyin miten liitosta erotaan :D
Liitolla ja työttömyyskassalla on se ero että jos vie työnantajan oikeuteen ja häviää oikeudessa niin pelkkään työttömyyskassaan kuuluva joutuu maksamaan vastapuolen oikeuskulut jotka saattavat pahimmillaan nousta kymmeniin tuhansiin euroihin. Liittoon kuuluvalla jäsenellä liitto maksaa myös työnantajan oikeuskulut vaikka työntekijä häviäisi oikeusjutun työnantajaa vastaan.
Aiemmassa työpaikassani työnantaja ilmoitti ettei alalla ole minkäänlaista työehtosopimusta ja esimerkiksi vuosittaista yleiskorotusta firma ei maksanut kellekkään. Palkat ja lisät olivat mitä sattuu. Työsuhteen päätyttyä lähetin vaan laskelmat liittoon, pyysin palkan tarkastusta ja kohta liitto vie työnantajan oikeuteen. Minulla ei ole pelkoa häviämisestä oikeudessa, koska tiedän etten joudu maksamaan omia taikka vastapuolen oikeudenkäyntikuluja.
duuniduuniduuni kirjoitti:
Mielenkiintoisia ajatuksia.
Leikitäänpäs hieman. Liitot lakkaavat olemasta.
<<<<<<<<<<<ulla loppuu työt,syystä tai toisesta. Haet uutta paikkaa. Ok. Kewlpaat sinne. Tulee sopimuksen tekoaika.
Pomo sanoo,palkka on sitten xx euroa,lomaa on xx p-äivää vuodessa,sairaspoissaoloista jokaisesta sairauslomalappu, ei perhevapaita,ei arkipyhiä,palkka kerran viikossa,irtisanomisaikaa ei ole. Töitä kymmenen tuntia päivässä, ruokatauko omalla ajalla.
Alat nikottelemaan että ei ei eihän se noin mene,sopimukset on tehty aikoinaan.
Pomo sanoo juu juu niinhän se OLI mutta ei enää kun ei ole liittoja. Me saadaa tehdä mitä halutaan.
Ota tai jätä,tuolta tulee hurumykky tilalle jos ei kelpaa.
Semmonen työ. Ei liitoille niinkö?
Oletko kuullut sellaisesta kuin Lait? valtaosa noista on ihan laissa...
Omalla työpaikallani on kiven alla esim. Sijaisuuskorvauksen maksaminen. Suuri firma. Mitähän meno olisi ilman tessiä jne.
Kuulun nykyään pelkkään työttömyyskassaan (YTK), koska en kuulu minkään tessin piiriin eikä mikään liitto siten aja asiaani tai vaikuta työsuhteeni ehtoihin millään tavalla.