Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen lähdössä ansiosidonnaisella päivärahalla 4 kk maailmanympärysmatkalle. Työtön työhakija olen siis joka maailman kolkassa..

Vierailija
27.07.2019 |

Haluatko kysyä jotain? Hoidan työhaut reissun päällä ja jos työhaastatteluun tulee kutsu (epätodennäköistä), niin pyrin hoitamaan sen videoneuvotteluin.

Kommentit (63)

Vierailija
61/63 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TE-toimistoon pitäisi saada oikeasti ammattilaisia, jotka ymmärtävät ihmisen työhistorian ja osaamisen. Mä olin tehnyt 30 vuotta merkittävän uran, mutta (ymmärrettävästi?) kaksikymppinen kylläkin ystävällinen virkailija ei osannut sanoa juuta eikä jaata, ei edes tajunnut minkälaista työtä hain. Siis yhtä tyhjän kanssa. En viitsinyt nolata tyttöä, lopetin itse keskustelun.

Miten niitä ammattilaisia saadaan sinne? Ethän sinäkään varmaan suostuisi siihen työhön, vaikka taustasi perusteella voisit olla parempi auttamaan muita kaltaisiasi kuin joku toinen. Tuntuu välillä, että TE-virkailijoilta odotetaan ihmetekoja. Miten he voisivat tietää kaikkien alojen (tai edes 10 eri alan) työllisyystilanteen täydellisesti?

Ennen vanhaan olikin ainakin Helsingissä eri aloihin erikoistuneita osastoja. Silloin rakennus- ja teollisuusosaston työvoimaneuvoja tiesi heti kun hitsaaja tuli hakemaan töitä, että Wärtsilän telakka hakee työntekijöitä ja usein työvoimaneuvoja tunsi firman työhönottajan ja soitti tälle siinä asiakkaan edessä että "lähetän teille tälläisen hitsaajan".

Joo, noinhan se oli. Nykyisin työttömiä syyllistetään, kun eivät löydä piilotyöpaikkoja kaikista niitä firmoista, joissa muka on kauhea työvoimapula, mutta ei halua ilmoitella vapaista paikoista. 

Vierailija
62/63 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TE-toimistoon pitäisi saada oikeasti ammattilaisia, jotka ymmärtävät ihmisen työhistorian ja osaamisen. Mä olin tehnyt 30 vuotta merkittävän uran, mutta (ymmärrettävästi?) kaksikymppinen kylläkin ystävällinen virkailija ei osannut sanoa juuta eikä jaata, ei edes tajunnut minkälaista työtä hain. Siis yhtä tyhjän kanssa. En viitsinyt nolata tyttöä, lopetin itse keskustelun.

Miten niitä ammattilaisia saadaan sinne? Ethän sinäkään varmaan suostuisi siihen työhön, vaikka taustasi perusteella voisit olla parempi auttamaan muita kaltaisiasi kuin joku toinen. Tuntuu välillä, että TE-virkailijoilta odotetaan ihmetekoja. Miten he voisivat tietää kaikkien alojen (tai edes 10 eri alan) työllisyystilanteen täydellisesti?

Ennen vanhaan olikin ainakin Helsingissä eri aloihin erikoistuneita osastoja. Silloin rakennus- ja teollisuusosaston työvoimaneuvoja tiesi heti kun hitsaaja tuli hakemaan töitä, että Wärtsilän telakka hakee työntekijöitä ja usein työvoimaneuvoja tunsi firman työhönottajan ja soitti tälle siinä asiakkaan edessä että "lähetän teille tälläisen hitsaajan".

Se oli työnvälitystä – ei työttömien aktivointihumppaa.

Ennen oli olemassa myös akateemisiin erikoistunut toimisto, eli Kluuvin työvoimatoimisto. Eipä ole enää.

Siksi nykyinen homma onkin enimmäkseen sitä että pyörittelevät työttömien byrokratiaa, eivät pysty tukemaan työnhakua, muuten kuin ohjaaman itsepalveluun nettiin. En usko että suurella osalla osalla työvoimaneuvojia on mitään suoria kontakteja työelämään ja yrityksiin.

Tämä on ihan totta. Nykyään johto haluaa, että kaikkien pitäisi tietää kaikesta kaikki ja siksi ei käytännössä pysty mistään alasta tietämään riittävästi eikä aikaa ole seurata alan kehitystä, koska määräaikaishaastattelujen vuoksi hoidetaan massoja, eikä ehditä perehtyä sen syvällisemmin mihinkään. Ihmiset uupuvat, koska työaika ei riitä siihen, että voisi tehdä laadukasta, pitkäjänteistä asiakastyötä.  Lait muuttuvat jatkuvasti tempoilevan politiikan mukana ja eri palvelut kilpailutuksien vuoksi vaihtuvat niin tiheään, ettei yhteistyökumppaneitakaan tunne eikä voi muodostaa selkeitä pelisääntöjä ennen kuin homma vaihtuu jo uudelleen. Joskus aikoinaan jopa pääsi käymään työpaikoilla, nyt ei siihen ole enää minkäänlaisia resursseja (poislukien tietyt yritysneuvojat, mutta nämä eivät hoida henkilöasiakkaita).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/63 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä työttömillä on mahdollisuus matkustaa, niin menkää

ihmeessä. Elämä ei tule uusintana, hulluinta on itkeä kotona töiden

perään, jos on mahdollisuus tehdä muuta. Töihin kerkeää hyvin matkan jälkeen, jos niitä saa ja matkalla oppii paljon uutta, jota ehkä voi hyödyntää työnhaussa tai työelämässä alasta riippuen. Itse arvostaisin työnantajana 4 kk reissannutta ainakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yksi