Olen lähdössä ansiosidonnaisella päivärahalla 4 kk maailmanympärysmatkalle. Työtön työhakija olen siis joka maailman kolkassa..
Haluatko kysyä jotain? Hoidan työhaut reissun päällä ja jos työhaastatteluun tulee kutsu (epätodennäköistä), niin pyrin hoitamaan sen videoneuvotteluin.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Lyö budjettisi tiskiin, ni uskon😅
Ansiosidonnainen juoksee reissun ajan n. 100 e/pv. Lisäksi käteisvaroja hyvässä jemmassa jokunen tuhat, pankkitilin säästöt ja luottokortti(jonka käyttöä vältän)
Sitä en tiedä, mitä Harakka suuressa viisaudessaan meinaa tehdä, rassukka, kun on niin tohkeissaan ja innoissaan ministerin salkusta. Jos kuitenkin joku ministeriön virkamies saa sen päähän iskettyä idean, että jokaisen työttömän pitää käydä henkilökohtaisesti työkkärissä, niin varmaan kyseinen ammatti-ihminen kertoo miten toi käytännössä onnaa. Ja toisekseen, miten se eroaa nykyisestä puhelileskusteluista, ei niitä työpaikkoja sen kummemmin tule, puhutpa face to face tai luurissa.
Kolmanneksi, TE-toimistoon pitäisi saada oikeasti ammattilaisia, jotka ymmärtävät ihmisen työhistorian ja osaamisen. Mä olin tehnyt 30 vuotta
merkittävän uran, mutta (ymmärrettävästi?) kaksikymppinen kylläkin ystävällinen virkailija ei osannut sanoa juuta eikä jaata, ei edes tajunnut minkälaista työtä hain. Siis yhtä tyhjän kanssa. En viitsinyt nolata tyttöä, lopetin itse keskustelun.
Hieno homma sinulle. Minulle oli stressaavaa reissata ihan Suomenkin sisällä ollessani työtön. En olisi tykännyt siitä, että esim. matkustettuani koko päivän Pohjois-Suomeen, minun olisi pitänyt lähteä heti seuraavana päivänä takaisin.
Ap:n systeemi sopii parhaiten joillekin supertärkeille ammattilaisille, joita on vain muutama Suomessa. Sellaisia ihmisiä firmat voikin odottaa palaavaksi Australiasta. Mikään kauppa ei jää odottamaan, että kassatyöhön hakenut ja nyt Utsjoelle matkannut työtön tulee Helsinkiin vasta viikon päästä haastatteluun. Heillä on sata muutakin innolla tulossa siihen työhön.
Minä hain koulutustani vastaavaa työtä viime vuonna ja se firma ei halunnut odottaa edes kahta päivää, jotta 40-asteen kuumeeni laskisi ja jaksaisin oikeasti olla haastateltavana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnainen juoksee reissun ajan n. 100 e/pv. Lisäksi käteisvaroja hyvässä jemmassa jokunen tuhat, pankkitilin säästöt ja luottokortti(jonka käyttöä vältän)
Niin, mitä ne matkakulusi sitten ovat? Mikä on matkareittisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan OK. Täytyy toivoa, että Harakan vaatima systeemi henkilökohtaisista haastatteluista ei ala ennen kuin palaat.
Onhan 3 kk välein päivitettävä nytkin työnhakusuunnitelma ja vasta olin haastattelussakin. Mitä Harakka nyt on muuttamassa?
Soitto ei enää riitä, pitää tulla te-toimistoon. Suunnitelmaa ollaan muuttamassa entistä velvoittavammaksi, enää ei valita itse jotain asioita, vaan todella sovitaan, että "hakee 6 työpaikkaa" ja pitää todistaa, että haki.
Uskotko sä tosissasi, että jokaisen työttömän pitäisi käydä TE toimistossa henk.kohtaisesti... Meinaatko, että työkkärin tätejä riittäisi siihen rumbaan. Et ainakaan näköjään ole helsinkiläinen, kun suhteellisuudentajusi on tolla tasolla. Huh ja hei.
Kyllä täällä Helsingissäkin meitä työttömiä voidaan juoksuttaa paikalle. Ei yleensä yksilöllisesti vaan ryhmätilaisuuksiin.
Kaveri sun nimissä paikalle sitten. Tudkin työkkäritäti tietää minkä näköinen kaveri se Pertsa ny on 😂
Ei se tiedäkään, mutta kun tuolla tilaisuudessa vahvistetaan se, että sun oikeus työttömyysturvaan jatkuu, pitää todistaa henkilöllisyys.
Vierailija kirjoitti:
TE-toimistoon pitäisi saada oikeasti ammattilaisia, jotka ymmärtävät ihmisen työhistorian ja osaamisen. Mä olin tehnyt 30 vuotta merkittävän uran, mutta (ymmärrettävästi?) kaksikymppinen kylläkin ystävällinen virkailija ei osannut sanoa juuta eikä jaata, ei edes tajunnut minkälaista työtä hain. Siis yhtä tyhjän kanssa. En viitsinyt nolata tyttöä, lopetin itse keskustelun.
Miten niitä ammattilaisia saadaan sinne? Ethän sinäkään varmaan suostuisi siihen työhön, vaikka taustasi perusteella voisit olla parempi auttamaan muita kaltaisiasi kuin joku toinen. Tuntuu välillä, että TE-virkailijoilta odotetaan ihmetekoja. Miten he voisivat tietää kaikkien alojen (tai edes 10 eri alan) työllisyystilanteen täydellisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkakulut muodostuvat lähinnä lennoista. Suurelta osin kaikissa maissa, joissa matkustan on selvästi edullisempaa kuin Suomessa. esim. n. 20 - 30 euron päiväbudjetillä pärjää monissa eteläamerikan ja aasian maissa sisältäen majoituksen ja ruoan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkakulut muodostuvat lähinnä lennoista. Suurelta osin kaikissa maissa, joissa matkustan on selvästi edullisempaa kuin Suomessa. esim. n. 20 - 30 euron päiväbudjetillä pärjää monissa eteläamerikan ja aasian maissa sisältäen majoituksen ja ruoan.
Ja Suomessa työttömänä on kalleinta. Moni työtön onkin siirtynyt työnhakijaksi mm. Espanjaan tai Saksaan, missä ruokakassin saa yli puolet halvemmalla kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Sitä en tiedä, mitä Harakka suuressa viisaudessaan meinaa tehdä, rassukka, kun on niin tohkeissaan ja innoissaan ministerin salkusta. Jos kuitenkin joku ministeriön virkamies saa sen päähän iskettyä idean, että jokaisen työttömän pitää käydä henkilökohtaisesti työkkärissä, niin varmaan kyseinen ammatti-ihminen kertoo miten toi käytännössä onnaa. Ja toisekseen, miten se eroaa nykyisestä puhelileskusteluista, ei niitä työpaikkoja sen kummemmin tule, puhutpa face to face tai luurissa.
Kolmanneksi, TE-toimistoon pitäisi saada oikeasti ammattilaisia, jotka ymmärtävät ihmisen työhistorian ja osaamisen. Mä olin tehnyt 30 vuotta
merkittävän uran, mutta (ymmärrettävästi?) kaksikymppinen kylläkin ystävällinen virkailija ei osannut sanoa juuta eikä jaata, ei edes tajunnut minkälaista työtä hain. Siis yhtä tyhjän kanssa. En viitsinyt nolata tyttöä, lopetin itse keskustelun.
Asikas kertoo itse työhistoriansa Oma asioinnissa, paitsi tietty iäkkäät henkilöt, joilla ei ole digiosaamista. Ei meidän muiden tarvitse kertoa henkilökohtaisesti, millaista työtä haemme, me kirjoitamme sen jo ilmoittautuessa järjestelmään. Jos et itse osaa kertoa ymmärrettävästi työhistoriaasi ja osaamistasi, niin miten työnantaja sitä ymmärtäisi, kun teet hakemuksen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millanen lentoreittision? Missä yövyt Euroopassa? Miten syöt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TE-toimistoon pitäisi saada oikeasti ammattilaisia, jotka ymmärtävät ihmisen työhistorian ja osaamisen. Mä olin tehnyt 30 vuotta merkittävän uran, mutta (ymmärrettävästi?) kaksikymppinen kylläkin ystävällinen virkailija ei osannut sanoa juuta eikä jaata, ei edes tajunnut minkälaista työtä hain. Siis yhtä tyhjän kanssa. En viitsinyt nolata tyttöä, lopetin itse keskustelun.
Miten niitä ammattilaisia saadaan sinne? Ethän sinäkään varmaan suostuisi siihen työhön, vaikka taustasi perusteella voisit olla parempi auttamaan muita kaltaisiasi kuin joku toinen. Tuntuu välillä, että TE-virkailijoilta odotetaan ihmetekoja. Miten he voisivat tietää kaikkien alojen (tai edes 10 eri alan) työllisyystilanteen täydellisesti?
Ei työtön halua tietää työllisyystilanteesta. Työtön jaarittelee siitä, miten haluaa palata Kinttupolun Osuuskauppaan, jota ei ole ollut olemassakaan 18 vuoteen ja inttää, että katso nyt sieltä koneelta, olisiko Kinttupolulla töitä tarjolla.
Itse asiassa järjestelmästä näkee aika nopeasti alueellisesti ja valtakunnallisesti työllisyystilanteet ja tulevaisuudessa asiakas näkee saman ilmoittautuessaan. Jos näyttää siltä, että alalla ei ole työpaikkoja, niin järjestelmä pyytää kertomaan lisää osaamisesta, jotta töitä voisi löytyä.
Aloittajalle pisteet. Kohta teen samoin itsekin.
Olen 60 ja eläkeputkessa. Työttömyyskassa KOKO maksaa neljän viikon välein 1875 € puhtaana lapaan. Kun olen velaton, niin hyvin pärjäilen jo nyt, mutta lokakuussa, kun täytän 61 alan nostamaan 50% työeläkkeestäni siihen päälle, niin nettoansioni nouseekin jo 3000 €uroon suoraan lompsaan.
Sellaisia tilejä harvempi duunarikin kuittailee
Olen jo varannut matkan Keski-Eurooppa-USA-Japani-KaukoItä -Suomi
Työkkärin Lyylille vastailen milloin missä olenkin kertoen etsiväni duunia, mutta paskanvitut. Ikuna en enää töitä tee. Se on saletti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan olikin ainakin Helsingissä eri aloihin erikoistuneita osastoja. Silloin rakennus- ja teollisuusosaston työvoimaneuvoja tiesi heti kun hitsaaja tuli hakemaan töitä, että Wärtsilän telakka hakee työntekijöitä ja usein työvoimaneuvoja tunsi firman työhönottajan ja soitti tälle siinä asiakkaan edessä että "lähetän teille tälläisen hitsaajan".
Se oli työnvälitystä – ei työttömien aktivointihumppaa.
Ennen oli olemassa myös akateemisiin erikoistunut toimisto, eli Kluuvin työvoimatoimisto. Eipä ole enää.
Siksi nykyinen homma onkin enimmäkseen sitä että pyörittelevät työttömien byrokratiaa, eivät pysty tukemaan työnhakua, muuten kuin ohjaaman itsepalveluun nettiin. En usko että suurella osalla osalla työvoimaneuvojia on mitään suoria kontakteja työelämään ja yrityksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lentoreitti on erittäin fiksu ja mielekäs jja mm. Pariisissa yövyn. Syön yleensä puikoilla, mutta keitot lusikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan OK. Täytyy toivoa, että Harakan vaatima systeemi henkilökohtaisista haastatteluista ei ala ennen kuin palaat.
Onhan 3 kk välein päivitettävä nytkin työnhakusuunnitelma ja vasta olin haastattelussakin. Mitä Harakka nyt on muuttamassa?
Soitto ei enää riitä, pitää tulla te-toimistoon. Suunnitelmaa ollaan muuttamassa entistä velvoittavammaksi, enää ei valita itse jotain asioita, vaan todella sovitaan, että "hakee 6 työpaikkaa" ja pitää todistaa, että haki.
Uskotko sä tosissasi, että jokaisen työttömän pitäisi käydä TE toimistossa henk.kohtaisesti... Meinaatko, että työkkärin tätejä riittäisi siihen rumbaan. Et ainakaan näköjään ole helsinkiläinen, kun suhteellisuudentajusi on tolla tasolla. Huh ja hei.
Miten niin? Pasilassa mahtuu auditorioon usempi sata työnhakijaa, viikossa voidaan kirjata vaikka 1500 käyntiä pelkästään siellä.
Vierailija kirjoitti:
Eihän työttömyys estä matkustamista. Pitää vaan olla tarvittaessa tavoitettavissa.
Juuri näin. Reissailin minäkin ihan kiitettävästi ansiosidonnaisella ja ilmoitin vielä välillä reissusta työkkäriinkin. Ne on yli työllistettyjä eikä niitä oikeasti kiinnosta kuin "ongelmatyöttämät". Järjestin myös itseni pois työkkärin listoilta ihan ilman heidän apuaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
merkittävän uran, mutta (ymmärrettävästi?) kaksikymppinen kylläkin ystävällinen virkailija ei osannut sanoa juuta eikä jaata, ei edes tajunnut minkälaista työtä hain. Siis yhtä tyhjän kanssa. En viitsinyt nolata tyttöä, lopetin itse keskustelun.Asikas kertoo itse työhistoriansa Oma asioinnissa, paitsi tietty iäkkäät henkilöt, joilla ei ole digiosaamista. Ei meidän muiden tarvitse kertoa henkilökohtaisesti, millaista työtä haemme, me kirjoitamme sen jo ilmoittautuessa järjestelmään. Jos et itse osaa kertoa ymmärrettävästi työhistoriaasi ja osaamistasi, niin miten työnantaja sitä ymmärtäisi, kun teet hakemuksen?
No hyvänen aika, kyllä, kyllä, asiakas kertoi työhistoriansa omilla sivuillaan, mutta tämähän ei ollut se pointti, jos tarkemmin luet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työtön halua tietää työllisyystilanteesta. Työtön jaarittelee siitä, miten haluaa palata Kinttupolun Osuuskauppaan, jota ei ole ollut olemassakaan 18 vuoteen ja inttää, että katso nyt sieltä koneelta, olisiko Kinttupolulla töitä tarjolla.
Itse asiassa järjestelmästä näkee aika nopeasti alueellisesti ja valtakunnallisesti työllisyystilanteet ja tulevaisuudessa asiakas näkee saman ilmoittautuessaan. Jos näyttää siltä, että alalla ei ole työpaikkoja, niin järjestelmä pyytää kertomaan lisää osaamisesta, jotta töitä voisi löytyä.
Mistäköhän järjestelmästä nyt puhut? Ammattibarometria, Foreammattia ja avoimia työpaikkoja voi jokainen seurata itse netistä, mutta tuollaista mainitsemaasi järjestelmää ei ole. Tulevaisuudessa pyritään kehittämään järkevämpiä juttuja kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lentoreitti on erittäin fiksu ja mielekäs jja mm. Pariisissa yövyn. Syön yleensä puikoilla, mutta keitot lusikalla.
Kuulostaa mukavalta. Hyvää matkaa. Muista matkavakuutus ja se ettei kaya vuoristotautia
Kaveri sun nimissä paikalle sitten. Tudkin työkkäritäti tietää minkä näköinen kaveri se Pertsa ny on 😂