Minne siilit hävisivät? Siiliharrastajat pelkäävät siilien vähenevän edelleen – ainakin havaintojen määrä laskee koko ajan
"Siileistä ollaan huolissaan. Jo pidemmän aikaa siilien kanssa työskentelevät vapaaehtoiset ovat sanoneet siilikantojen pienenevän ja mediassakin siilikanta nousee esille silloin tällöin. Esimerkiksi Aamulehti uutisoi heinäkuussa Pirkanmaan siilikannan pienentymisestä."
Lue koko juttu täältä:
https://yle.fi/uutiset/3-10879538?fbclid=IwAR23E5vaikJRRO48xSZZowzCoJv1…
Kommentit (112)
Tässä vinkkejä meille kaikille:
* Aja pikkuteillä hiljaa.
* Vaadi pieneläimiä huomioivia teitä, alikulkutunneleita ja liikennemerkkejä.
* Vaadi viher- ja virkistysalueita, vastusta asvaltilla ja kivellä peittämistä.
* Vaadi pientaloalueita.
* Vastusta tiheää rakentamista.
* Älä roskaa.
* Älä polta lehti-, risu-, lauta tms. kasoja tarkistamatta, onko niissä pesiä.
* Kokoa juhannuskokko juuri ennen polttamista, etteivät eläimet ehdi tehdä pesiä ja poikasia niihin.
* Tutki pensaat, ruohikko sekä lehti- ja risukasat ennen kuin käytät puutarhatyökaluja.
* Älä käytä myrkkyjä tuholaisten tappamiseen tai keinolannoitteita maan parantamiseen.
* Istuta puutarhaasi suojaa antavia puita ja pensaita
* Älä käytä marjaverkkoja, eläimet jäävät niihin kiinni.
* Älä aja koko ruohikkoa tenniskentäksi, jätä osa puutarhasta villiksi.
* Jos rakennat talosi ympärille aidan, jätä siilille n. 10 cm aukko läpikulkua varten.
* Jätä lehti- ja risukasoja pesäpaikoiksi.
* Pidä kesällä tarjolla tuoretta vettä.
* Peitä kuopat, kun kaivat maata.
* Laita vesi-, viemäri ym. putkien päihin verkot.
Facebookissa on ryhmiä ja sivuja siilien ystäville. Ihmiset lähettävät niihin siilikuvia ja siilivideoita, kertovat siilijuttuja ja kysyvät neuvoja.
Nyt on ollut niin kauan satamatta, että kannattaa laittaa eläimille vettä tarjolle pihalle, jos yhtään tykkää eläimistä. Täälläkin kaikki ojat ovat kuivuneet ja järvi sijaitsee vilkkaan maantien toisella puolella. Siinähän auttaa ihmisiäkin, kun eläimet vähemmän ylittävät maanteitä vettä etsiessään.
Näin pari päivää sitten siilin ylittämässä tietä. Se on yksi siili enemmän kuin parina edellisenä vuotena joten kanta on varmasti vahvistumassa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi, kunpa ihmiset jättäisivät pihoilleen edes hieman hoitamatonta pusikkoa siileille elinympäristöksi.
Auttaako tuo jos asut maaseudulla ja siilejä on näkynyt viimeksi vuosikymmeniä sitten? Kuinka kaukaa ne löytävät nuo pesät ja kannattako edes houkutella koska vieressä on viljeltyjä peltoja? Robottiruohonleikkuri on pientä verrattuna traktoreihin ja puimakoneisiin.
Eikös voisi perustaa siilinsuojelialueita, joiden ylläpitämiseen kerättäisiin rahaa.
Niissä siilit lisääntyisivät ja niitä voisi levittää sieltä muualle sitä mukaa, kun niitä on ylimääräisiä.
Moni antaisi tuollaisiin hankkeisiin lahjoitusrahaa, esim minä.
Vaikka kaupunginosayhdistykset voisivat aktivoitua. Siilejä istutettaisiin omakotialueille sitä mukaa, kuinka paljon niissä on vapaaehtoisia siiliensuosijoita. (sitoutuisivat antamaan säännöllisesti vettä ja pitämään pientä ryteikköä ja rakentamaan talvipesä).
Minä voisin olla sellainen.
Näin eilen kaksi siiliä juoksulenkillä pienin koirani kanssa. Oli yö, kello noin 23.30. Ensimmäinen kipitti nurmikkoa pitkin ja kun tiemme kohtasi hän pysähtyi ja meni kerälle. Koirani haisteli ja pisti hieman nenäänsä siilin piikkeihin ja sen jälkeen antoi siilin olla. Minä kyykistyin noin 2m päähän siilistä ja aloin lässyttämään siilille. 20sec lässytyksen jälkeen siili nosti päätä suojasta katsoi minua suoraan silmiin. Räpsytin silmiä siilille ja siili lähti kävelemään toiseen suuntaan ja me toiseen suuntaan.
Seuraavan siilin havaitsimme juoksulenkin loppupäässä hienolla porvariasutusalueella. Tämä siili seisoi asfaltilla ja katseli maisemia. Meidät nähdessämme meni välittömästi kerälle ja sähisi ja puhisi. Valkoróska oli eksynyt omalta asutusalueelta hienojen ihmisten ja eläinten asutusalueelle. En jäänyt lässyttämään tälle siilille, koska oli selvästi stressaantunut.
Puutarhoissa käytettävät myrkyt tappavat myös siilejä.
Viime kesä tappohelteineen oli todella paha kaikenlaisille piennisäkkäille. Elukat yksinkertaisesti kuolevat janoon.
Vierailija kirjoitti:
Näin eilen kaksi siiliä juoksulenkillä pienin koirani kanssa. Oli yö, kello noin 23.30. Ensimmäinen kipitti nurmikkoa pitkin ja kun tiemme kohtasi hän pysähtyi ja meni kerälle. Koirani haisteli ja pisti hieman nenäänsä siilin piikkeihin ja sen jälkeen antoi siilin olla. Minä kyykistyin noin 2m päähän siilistä ja aloin lässyttämään siilille. 20sec lässytyksen jälkeen siili nosti päätä suojasta katsoi minua suoraan silmiin. Räpsytin silmiä siilille ja siili lähti kävelemään toiseen suuntaan ja me toiseen suuntaan.
Seuraavan siilin havaitsimme juoksulenkin loppupäässä hienolla porvariasutusalueella. Tämä siili seisoi asfaltilla ja katseli maisemia. Meidät nähdessämme meni välittömästi kerälle ja sähisi ja puhisi. Valkoróska oli eksynyt omalta asutusalueelta hienojen ihmisten ja eläinten asutusalueelle. En jäänyt lässyttämään tälle siilille, koska oli selvästi stressaantunut.
Sun sex appiil ei purrut siiliin :S
Siileille pitäisi saada lisää alikulkutunneleita, koska paljon siilejä jää auton alle.
Tunteellinen siili
Oi, sanoi siili,
olen tunteellinen siili,
olen hyvä, kiltti, hellä.
Ja kelläpä, kellä
on vastaansanomista?
Se vain on surullista,
että piikkikuoren alla
siilin hellyys piili.
Oi, sanoi siili,
olen surullinen siili,
niin yksinäinen jotta!
Ja se on aivan totta:
Se yksinänsä eli
ja piikein piikitteli,
ja piikkikuoren alla
sitten itkeskeli.
-- Kirsi Kunnas
Sijaisvanhempana seitsemälle siilivauvalle
Kauhajokelaisella rakennustyömaalla sattui kesäkuussa onnettomuus. Siiliemo jäi kaivinkoneen alle. Pian lähistöltä löytyi pesä ja pesästä seitsemän poikasta. Ne olivat kaksiviikkoisia, eivätkä olisi selvinneet ilman sijaisperhettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun sex appiil ei purrut siiliin :S
Yritin enemmän viestiä, että ei ole mitään hätää :) Tuntui tepsivän sillä siili lähti rauhallisesti kipittämään. Käytän samaa taktiittaa jyrsiöihin ja kettuihin. Yritän viestiä että ei ole mitään hätää. Jyrsijät yleensä vastaavaat silmien räpytykseen räpäyttämällä omia silmiään.
SIILIN TALVIPESÄT
"Pihatimpurin siilin talvipesiä on toimitettu kolmen vuoden aikana jo lähes 180 kappaletta eri puolelle Suomea. Talvipesiä saa yksiöinä, paritaloina tai jopa rivitaloina. Värivaihtoehtoina ovat tarjolla perinteinen punamaali sekä Osmocolorin EcoGarden kastanja ja hiili."
https://sites.google.com/view/pihatimpuri/tuotteet/siilin-talvipesät
Tampereella on nähty monta siiliä. Helteellä tarvitsevat vaihtuvaa raikasta vettä, toivottavasti joku laittaa. Kaupunkien kannattaisi huomioida siilit, rusakon poikaset ja linnut puskien ja heinikoiden raivausten aikaan.
Onko missään mitää siileihin liittyviä vetoomuksia, joita voisi allekirjoittaa?
Nyt on toimittava tai kohta siilit ovat kuolleet sukupuuttoon!