Miksi ottaa koira, jos se joutuu päivittäin olemaan 8-12h yksin?
Seuraan vastaavaa keskustelua eräässä koiranomistajien fb-ryhmässä. Ilmeisen monen koiranomistajan mielestä on ihan ok, että koira on ainakin 5 päivää viikossa lähes koko päivän yksin kotona. Todetaan vaan että kyllä ne pärjää, aina ne on pärjänneet. Pitää vain totuttaa koira yksinoloon. Suurin huolenaihe on se että pissaako koira matoille tai häiritseekö naapureita jos se on 9 tuntia yksin kotona.
Ei ollenkaan ajatella miltä siitä koirasta tuntuu olla koko päivä yksin kotona. Koira on laumaeläin ja se voi kärsiä paljonkin jatkuvasta yksinolosta, vaikka mitään omistajalle näkyvää haittaa ei tulisi. Moni koira on erittäin masentunut elämästään, johon kuuluu paljon yksinäisiä tunteja pienessä kerrostalokodissa + vähän aktivointia. Nykyajan somekulttuuri vielä pahentaa asiaa, kun koira ei saa huomiota silloinkaan kun omistaja on kotona, koska omistaja on nenä ruudussa kiinni.
Älkää ihan oikeasti ottako niitä koiria, jos ette pysty järjestämään niille seuraa myös päivisin. Se koira ei ole mikään pehmolelu, jonka voi sammuttaa koko päiväksi, + omien harrastusten ajaksi + oman netflixin katselun ajaksi, ja ottaa sit taas esiin kun sattuu huvittamaan/ on luppoaikaa.
Kultakala sopis näille paremmin lemmikiksi.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Minä en oikein hyväksy edes yhden koiran perheitä. Koira on laumaeläin, eikä ihminen korvaa koskaan lajitoveria. Eikä koiran tarvitse jäädä koskaan yksinkään.
Miten ihmisellä, joka ei ole töissä on varaa ostaa 1000-1500 € koira? Saati sitten 2 kpl?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se vaan on valitettava tosiasia että normityöläisellä se työpäivä matkoineen on 9h. Saman ajan koira voi nukkua yöllä joten selviää pissaamatta. Tuosta pidempi aika, varsinkin joku 12h kuulostaa kyllä hirveältä.
Itselläni on useampi koira, toivottavasti niistä on seuraa toisilleen.
Ja kyllä, koen huonoa omaatuntoa kun joutuvat olla noin pitkään yksin, siksipä arki-illat ja viikonloput kuluvat koirien kanssa enkä niitä silloin jätä pitkäksi aikaa yksin. Onneksi on toinenkin jäsen perheessä ja innokkaita hoitajia joten sinänsä asioiden järjestely on helppoa.
Ja miksi otin koiran/koiria? Rakastan koiria ja haluan antaa niille hyvän elämän, siihen kuuluu valitettavasti myös se että käyn töissä jolla voin rahoittaa koirien kuluja.Mikään pakkohan koiraa ei kenenkään ole ottaa, jos elämäntilanne on tuollainen.
Mikään pakko ei ole muuta kuin kuolla :) en edes maininnut kuinka kauan itse olen poissa, ja mainitsin että perheeseen kuuluu toinen jäsen. Mitä elämäntilannetta siis tarkoitat? Onko esim 7h30min ihan ok aika yksin mutta maaginen 8h on jo katastrofi?
Kaikki varmaan ymmärtävät että 30min suuntaan tai toiseen ei ole ratkaiseva asia. Jos koirasi ovat mielestäsi onnellisia ja hyvin hoidettuja, niin miksi puolustelet tässä ketjussa?
:D olen pahoillani että osallistuin keskusteluun keskustelupalstalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en oikein hyväksy edes yhden koiran perheitä. Koira on laumaeläin, eikä ihminen korvaa koskaan lajitoveria. Eikä koiran tarvitse jäädä koskaan yksinkään.
Miten ihmisellä, joka ei ole töissä on varaa ostaa 1000-1500 € koira? Saati sitten 2 kpl?
Hyvin. Minulla on työssäkäyvä mies. Itse olen työkyvyttömyyseläkkeellä. Sekin riittää mainiosti.
Sama kissojen kohdalla, nekin kaipaa seuraa, vaikka pärjäävät päivän yksin nekin.
Liika älypuhelimen tuijottelu ei sovinkoiran eikä kissan omistajalle. Eläin kärsii jos huomio koko ajan muualla. Kuten lapsikin.
Meillä koira on päiväkodissa työpäivät.
Välillä jää kyllä mieluummin kotiin ja silloin ollaan jätetty n. 6-8 tunniksi keskenään. Eivät ne koiratkaan tahdo loputtomasti virikkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi olla varaa? Minä ja puolisoni olemme kummatkin töissä. Teemme etätöitä paljon ja silloin kun emme tee, ei koirat ole koskaan yksin, koska niitä on kaksi ja tarpeen vaatiessa käyn myös kesken päivän kotona tai pelataan liukumilla niin, että eivät joudu olemaan kovin kauaa yksin (minä tykkään mennä töihin hyvin aikaisin ja puolisoni taas myöhään). Koirille (ja muille lemmikeillemme) on huomattavasti tuota summaa enemmän rahaa säästössä hätätilanteiden varalle. Valtaosan ajasta meillä on ollut itse asiassa kolme koiraa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä koira on päiväkodissa työpäivät.
Välillä jää kyllä mieluummin kotiin ja silloin ollaan jätetty n. 6-8 tunniksi keskenään. Eivät ne koiratkaan tahdo loputtomasti virikkeitä.
Eikai kukaan väittänytkään että koira tarvitsee loputtomasti virikkeitä. Ei tarvitse taas vetää asioita täysin toiseen äärilaitaan. Jos esim. työpaikka on kovin hälyinen, ei se ole sopiva useimmille koirille.
ap
Meidän aktiiviselle, uteliaalle koiralle tekee jopa ihan hyvää olla se 6-7h itsekseen. Malttaa levätä tarpeeksi. Nyt lomalla olen huomannut että koira on stressaantunut, koska aktiviteettia on liikaa eikä meidän puuhastellessa malta nukkua.
Harvoin onneksi tarvitsee yli 8h olla. Illat ja viikonloput kulkee menoissa mukana.
Samaa olen miettinyt usein. Jos itse joskus otan koiran, otan heti kaksi, olen sen päättänyt jo aikoja sitten. Niistä on sitten toisilleen seuraa.
Otettava huomioon sekin, että useimmat koirat , keskikokoiset ja suuremmat tarvitsevat kunnon liikuntaa kaksi tuntia tai enemmän päivässä.
Monet rodut tarvitsevat myös vapaata liikuntaa, eli juoksua vapaana ja kun koira saa luvan juosta , voi sitä iloa ja menoa. Koira juoksee täysillä kuin laukkakilpailussa.
Pitää etsiä sopiva maasto, jossa voi juosta vapaana, ilman että on ihmisiä " häiriintymässä" koiran vapaana pidosta.
Koiralla on omat perustarpeensa lajityypilleen ominaiset, kuin kanalla on. Kanan pitää saada kuopia ja koiran juosta.
Koska ne on niin ihania ja söpöjä. Tulee harrastettua säännöllistä liikuntaa paljon ,eli se 3krt 50 metriä hidasta töpöttelyä . Näkee hyvin usein voimaantuneilla nuita selityksiä , ja myös erityisen paljon niitä pieniä koiria.
Vierailija kirjoitti:
Meidän aktiiviselle, uteliaalle koiralle tekee jopa ihan hyvää olla se 6-7h itsekseen. Malttaa levätä tarpeeksi. Nyt lomalla olen huomannut että koira on stressaantunut, koska aktiviteettia on liikaa eikä meidän puuhastellessa malta nukkua.
Harvoin onneksi tarvitsee yli 8h olla. Illat ja viikonloput kulkee menoissa mukana.
6-7h on eri asia kuin 8-12 h. On koiria jotka on viisi päivää viikossa yksin 9h/pvä (omistajan työpäivä + työmatkat). Päälle vielä omistajan kauppareissut, harrastukset ym. menot. Se on aivan liikaa mutta monen suomikoiran arkea, etenkin vanhemman koiran (kun siihen koiraan on vähän jo kyllästytty jne).
ap
Vierailija kirjoitti:
Jotkut koirat käyttäytyvät aggressiivisesti tarjottuja kavereita kohtaan. Joskus tappelupukarit pitää erottaa omiin kopperoihinsa kun omistaja on poissa, ellei toisesta voi luopua. Ei siinäkään mitään järkeä ole. Mieluummin yksinäiset sudet yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se vaan on valitettava tosiasia että normityöläisellä se työpäivä matkoineen on 9h. Saman ajan koira voi nukkua yöllä joten selviää pissaamatta. Tuosta pidempi aika, varsinkin joku 12h kuulostaa kyllä hirveältä.
Itselläni on useampi koira, toivottavasti niistä on seuraa toisilleen.
Ja kyllä, koen huonoa omaatuntoa kun joutuvat olla noin pitkään yksin, siksipä arki-illat ja viikonloput kuluvat koirien kanssa enkä niitä silloin jätä pitkäksi aikaa yksin. Onneksi on toinenkin jäsen perheessä ja innokkaita hoitajia joten sinänsä asioiden järjestely on helppoa.
Ja miksi otin koiran/koiria? Rakastan koiria ja haluan antaa niille hyvän elämän, siihen kuuluu valitettavasti myös se että käyn töissä jolla voin rahoittaa koirien kuluja.Kuka ihminen on päivisin koko päivän pissaamatta ? Sama pätee koiriinkin. Kyl koira oppii olemaan pissaamatta yöt kuin ihminenkin, mutta valveilla ollessa ei voi vaatia.
Elämänrytmi sanelee niin ihmisen kuin koiran tarpeita. Kaikki ihmiset eivät voi pidättää edes öisin vaan joutuvat käymään vessassa parikin kertaa yössäMinä ainakin voin, en vedä vesiövereitä jatkuvasti. Olen päivittäin kotona koirieni kanssa (eläkeläinen) ja ne pääasiassa nukkuvat. Välillä vaihtavat paikkaa. Tämä onnistuu koiralta ilman ihmisen läsnäoloakin.
Miksi sinun koirasi pääasiassa nukkuvat? Ovat varmaankin masentuneita ja surullisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6-7h on eri asia kuin 8-12 h. On koiria jotka on viisi päivää viikossa yksin 9h/pvä (omistajan työpäivä + työmatkat). Päälle vielä omistajan kauppareissut, harrastukset ym. menot. Se on aivan liikaa mutta monen suomikoiran arkea, etenkin vanhemman koiran (kun siihen koiraan on vähän jo kyllästytty jne).
ap
Tämä. Moottoripyöräilyä harrastava yrittäjä. Ja koira.
Myönnän, että olen aikoinani syyllistynyt tuohon. Alun perin koira ei joutunut olemaan paljoa yksin, mutta kun yksi perheenjäsen yllättäen kuoli, tilanne muuttui.
Sinänsä olen samaa mieltä, että koirien ei pitäisi joutua olemaan yksin.