Osaako tämä kaupunki- ja somesukupolvi enää maaseudun perinteisiä hommia?
Meneekö sormi suuhun, jos Ida, 16w Helsingistä laitetaan perkaamaan perunamaata?
Tuleeko polttopuita vai ruumiita, jos nuori tubettaja ja räppäri Vantaalta, ottaa kirveen käteen ja alkaa tehdä halkoja?
Entäs nuotion sytyttäminen? Tai kuivan heinän teko tai puiminen? Erottavatko viljalajit toisistaan?
Mites sitten risusavotta tai kaivon puhdistus.
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Harvemmiin, mutta harvemmin on mitään tarvekkakaan. Olen helsinkiläinen insinööri ja osaan lypsää. En tosin keksi, mitä hyötyä siitä on.
Paras handjob ikinä, joko itselle tai kaverille, riippuen sukupuolestasi
Olen melkein 70 v, Lapista kotoisin. Asunut Helsingissä melkein 50 vuotta. En ole somessa roikkuva. Mutta en ole koskaan käynyt maatilalla. En siis hallitse mitään noista taidoista mitä mainitset.
Eikä se minua häiritse. Ystäväni ovat samanlaisia totaali city-ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Retkellä partiolainen ei osannut sytyttää nuotiota.
En osais minäkään. Olen sytytellyt vain kynttilöitä.
Maalta kotoisin olevana ja ikäni asuneena olen ajanut autoa Helsingissä ja muissakin käymissäni suomalaisissa kaupungeissa ongelmitta kop kop heti kortin saatuani ja sama kävellen. Lähimetsään en uskalla mennä pitkälle yksin, saattaisin eksyä.
Maataloustuotteiden hinnoissa ja tuissa unohdetaan se miten ennen tuottaja sai rahan tuottamastaan, EU toi tukien maksut ja byrokratian mukanaan. Jotkut on ulkoistaneet kaiken. Jollakin tavalla taputan itselleni osatessani ja tehdessäni kun naapuri seisoo vieressä katsomassa soittamansa timpurin lyödessä naulaa vasaralla. Siinä paikassa on tehty ennenkin samoin niin ehkä käden taitoa ei ole ollut silloinkaan. Toimintoja ulkoistetaan siksikin kun se on liiketaloudellisesti kannattavaa.
Ennenkin on ollut taloja joissa muut käy siivoamassa ja leipomassa emännän pitäessä jöötä, sitä ennen oli piiat. Tuttu ompelija kertoi miten oli käynyt taloissa kun isot emännät ei itse osanneet. Ihan perustaidoille on vastakin tarve ja niitä ei välttämättä saa korvattua isollakaan rahalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä itse ainakin tiedän miten raivaussahaa käytetään ja osaan käyttää halikkoa. Heinäseipäiden pystytys onnistuu ja heinä tulee siihen kyllä laitettua. Moottorisahakin pysyy kädessä ja mansikkamaata on tuossa tullut perattuakin pari viikkoa sitten.
Se ei ole halikko, se on hanko tai talikko.
Niin ja hangolla ja talikolla tehdään eri hommia.
Osaa.