Muistatko nuoruudestasi Hai-kumisaappaat 70-luvulla?
Joku pisti paikkakunnan vanhoihin valokuviin Facebook-ryhmään koulukuvan v. 74, jossa yhtä nuorta lukuunottamatta kaikilla oli haisaappaat jalassa (siis niistä, joilta kengät näkyivät). Minkälaisia muistoja sinulla liittyy Hai-saappaisiin?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli valkoiset. Niitä käytin talvellakin.
Ihan samaa olin tulossa kirjoittamaan :D
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla oli meidän luokkakuvassa Kontiot. Muistaakseni niitä pidettiin koko päivä sisälläkin jalassa. Oliko näin vai muistanko väärin, olisihan se ollut kauhean hiostavaa pitää kumisaappaita koko päivä.
Meillä ainakaan ei alaluokillasaanut kumppareita, eikä kyllä muitakaan kenkiä, luokassa pitää. Yläasteella taisi olla sääntö että juuri kumisaappaat piti jättää tunnin ajaksi käytävään.
Siniset Hait. Talvella pakkasilla pidettiin lantsareita. Mustat lyhytvartiset nahkasaappaat, joissa teddyvuori. Ja leveä lahje takaa saappaan varteen ja edestä varren päälle. Näin 70-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Hai-saappaiden pohja oli erilainen kuin näissä uusissa. Se oli melkein sileä, joten saappaat olivat liukkaat. Jotkut vielä tahallaan hankasivat pohjia vielä sileämmiksi. Niillä sitten laskettiin seisaallaan kuuraisella tai märällä nurmikkorinteellä. Tai ainakin yritettiin laskea seisaallaan, aika moni sai varmaan murtuneen ranteen tai tällin päähän.
Mun saappaisiin isä teki puukolla ohuita poikittaisviiltoja molempiin pohjiin, jotten liukastelisi liikaa.
Vierailija kirjoitti:
En, olen kai sen verran nuori (vm. 1972). Jos kumppareita pidettiin niiden piti olla mustat kontiot. Yläasteella ollessa ehdottomasti varret käännettyinä.
Sama juttu, mustat nokialaiset taitetuin varsin. Mutta ei saappaita koulussa pidetty kuin liikuntatunnilla jos oli suunnistusta tai biologian tunnilla jos oli jotain metsässä rämpimistä.
Taisi olla työkäytössä hiukan vaaralliset aikoinaan?
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli veljeni kanssa juuri sopivasti ikäeroa, että perin häneltä pieneksi jääneitä kamppeita, mm. farkkuja, Kontio-saappaat, Retu-kengät, verkkarit, neule- ja froteepuseroita sekä Rukan sinisen sadetakin. Kun Kontiot jäivät minullekin pieneksi, ostin valkoiset Hait. Ne oli pahukset liukkaat. Myöhemmin, kun en enää asunut vakituisesti kotona, äiti oli ostanut alennusmyynnistä punaiset Hait, joita käytimme kumpikin tarpeen mukaan. Nuo Hait olivat sitten syylliset, kun äiti meni mökille jyrkkää rinnettä alas, liukastui ja mursi kyynärvartensa. Minä käyttelin Haita edelleen marjareissuilla, mutta äiti hankki sellaiset saappaat, joissa oli kunnollinen pitävä pohja.
Sama juttu, perin isoveljeltä kaikki mahdolliset vaatteet ja se harmitti kun aina oli vanhat kamppeet. Kerran veljen vanhat Kontio kumisaappaat olivat niin loppuun käytetyt että minullekin ostettiin uudet. Muistan kun isä tuli kotiin kahdet Kontiot mukanaan, voi sitä riemua kun veljen kanssa vedettiin upouudet Kontiot jalkaan ja painuttiin pihalle.
Vierailija kirjoitti:
Keltaiset hait ja paksu oranssi varsikampa takataskussa 70-luvulla Lahes.
Sama täällä, oli ihanaa aikaa :)
Muistan, äidillä oli ne. Mulla ei. Mä en tykännyt niistä.
Minä opettelin ajamaan autoa Hai-saappaat jalassa. Muistan , kun saapas oli kaasupolkimella , ja painoin sitä saappaallani. Auto lähti liikkeelle , ja sitten polkaisin jarrupoljinta. Siitä se sitten lähti , saappailla ajaminen. Nyt on minulla usein Hai-saappaat jalassa autoilussa.
Ainiin, teinari toki. Täynnä tärkeää asiaa. ;)