Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulosotossa työnteko

Velkahelvettiläinen
26.07.2019 |

Tienaan 3500€/kk ja minulla on 110.000€ ulosotossa. Velan määrä on kasvanut tuohon mittaan valtavista koroista ym, pelkästään kymmeniä tuhansia euroja. Olen painanut nyt pari vuotta ylitöitä että velat vähenisi mutta eipä se vähene. Nyt olen fyysisesti aivan loppu.
Voinko alkaa tekemään pienempää työaikaa (esim 50%) kun on ulosottoveloissa? Annetaanko siihen edes mahdollisuutta? Vai teen töitä vaan vaikka henki lähtee ja maksan vaan ja odotan että 15v kuluu, joilloin velat vanhenee?

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velkahelvettiläinen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa optimoida palkka. Ei tehdä yhtään enempää kuin se minkä suojaosa antaa myöden.

Mitä tämä käytännössä tarkoittaa?

On tietty suojaosuus, jota ulosotto ei vie. Kaikki tämän ylimenevät tulot ulosotto vie. Jos velkaa on paljon, tulee houkutukseksi pyrkiä optimoimaan tulonsa vain tuon suojaosuuden suuruiseksi.

Vierailija
42/73 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille asiallisista kommenteista.

P.s en hyötynyt velasta itselleni penniäkään. Otin sen sinisilmäisyyttäni toiselle, joka teki katalat ja otti Ritolat.

Jos velkaantuminen ei ole kevytmielisen toimintasi aiheuttamaa, saatat hyvinkin päästä velkajärjestelyyn. 

Miten tuo kevytmielisyys määritellään? Eli mikä ei ole kevytmielisyyttä?

Mä ihmettelen tätä samaa. Joskus on juttuja näistä, jotka on ottanut kulutusluottoja tai pikavippejä huikeat määrät ja kuitenkin päässeet velkajärjestelyyn. Eikös nuo ole kuitenkin kevymielisesti aiheutettu?

Mutta ap, mun kaveri sai sos.toimesta sosiaalista luottoa. Hänellä meni 5v siihen ja vaatimuksena oli vakituinen työpaikka ja siitä ei saanut lipsua yhtään kertaa. Googlaa sosiaalinen luotto. Tsemppiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin takuusäätiö hoitaa noin isoa velkaa mutta velkajärjestelyssä et joudu maksamaan kuin osan veloistasi. Itse sain anteeksi 90% veloistani eikä ne kasva korkoa maksun aikana.

Mieheni sai kanssa kaikki velat anteeksi koska olin työtön ja mies oli pääelättäjä ja laskelman mukaan meillä meni talous miinuksen puolelle. Ja vaikka olen olen jo vakituisessa työssä niin tilanne ei muutu. Miehelläni toki oli velkaakin niin paljon että työnteolla se ei olisi vähentynyt ollenkaan, korkoa kasvoi enemmän mitä lyheni.

Minulla on maksuvaraa, siksi joudun maksamaan. Toin 3 vuoden aikana minulla on 11 maksuvapaata kuukautta ja summa on naurettavan pieni, minulla ei ole paljon velkaa. Työtön exäni sai myös kaikki velkansa anteeksi, vaikka ne oli täysin hankittu turhanpäiväisen roinan ostoon ja hetken mielitekoihin periaatteessa parin vuoden sisällä. Hakeutui samantien velkajärjestelyyn kun kaikki lävähti silmille ja sai myös sen. 

Vierailija
44/73 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulosotto velat eivät vähene kuin juuri sillä että maksaa kaikki velat pois. Sillä nämä velkojat uusivat niitä tuomioistuimessa että ne pysyvät tapetilla. Kaverini on ensimmäisen kerran joutunut uo:hon 20 vuotta sitten pienestä summasta ja nyt koko velka on iso. Se on harhauttavaa tietoa että 15 vuodessa vanhenee. Ja kyllä valtion korko on kamala juuri noiden ulosotto velkojen osalta.

Vierailija
45/73 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa aika velkaneuvontaan. Paikkakunnasta riippuen voit saada sen ensi viikolle tai marraskuussa. Varsinkin jälkimmäisessä vaihtoehdossa kannattaa lähettää sähköpostiviesti ajanvarauksesta jo heti tämän luettuasi. Osoitteet löytyvät täältä:  https://oikeus.fi/oikeusapu/fi/index/talous_ja_velkaneuvonta/asiakkaaks…

Voisit saada yksityishenkilön velkajärjestelyn (ks. finlex.fi) , jos velkasi ovat vanhoja, olet maksanut niitä mahdollisimman paljon eikä ole rikoksia tai muita esteitä. Silloin selvittäisit velkasi kolmessa vuodessa, mutta voisit joutua maksamaan enemmän kuin ulosotossa, välttämättömistä menoista riippuen.

Vierailija
46/73 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulosotto velat eivät vähene kuin juuri sillä että maksaa kaikki velat pois. Sillä nämä velkojat uusivat niitä tuomioistuimessa että ne pysyvät tapetilla. Kaverini on ensimmäisen kerran joutunut uo:hon 20 vuotta sitten pienestä summasta ja nyt koko velka on iso. Se on harhauttavaa tietoa että 15 vuodessa vanhenee. Ja kyllä valtion korko on kamala juuri noiden ulosotto velkojen osalta.

Valtion korko on tällä hetkellä ulosotossa 7%. Onko se sinusta paljon? Asuntolainaan verrattuna ehkä on, mutta pikavippien korot ovat jopa yli 100%.

Sinä voit omin silmin tarkistaa finlexistä lain velkojen vanhentumisesta. Ne vanhentuvat 15 vuodessa, eräitä poikkeuksia lukuunottamatta. Ne poikkeukset ovat esim. rikoskorvaukset yksityishenkilöille. Jokaisessa velallisen ulosottoasiat-listassa on jokaisen velan kohdalla vanhentumispäivä. Tämän tietäisit, jos olisit yhdenkään sellaisen listan nähnyt.

Vierailija
47/73 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa optimoida palkka. Ei tehdä yhtään enempää kuin se minkä suojaosa antaa myöden.

On tietty suojaosuus, jota ulosotto ei vie. Kaikki tämän ylimenevät tulot ulosotto vie. Jos velkaa on paljon, tulee houkutukseksi pyrkiä optimoimaan tulonsa vain tuon suojaosuuden suuruiseksi.

Täällä taas joku selittää vastoin parempaa tietoaan. Suojaosuuden yli menevästä osasta ulosmitataan joko 1/3 tai 2/3 riippuen tulon määrästä. Mutta ei tosiaan kaikkia vie.

t. Työssä käyvä, exän velkoja ulosottoon vuodesta 2011 maksanut eli kokemusta (valitettavasti) on

Vierailija
48/73 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muuttaisin ulkomaille, jos olisi noin iso summa ulosotossa. Swiduttaa nyt jo tämä muutaman tonnin velkavankeus, joka on vienyt multa kaikki perusihmisoikeudet. Etenkin, kun olisin kevyesti omaisuuteni myymällä kuitannut nuo velat, jossei uo olisi pakkoulosmitannut omaisuuttani vangitsemisen uhalla ja myynyt sitä pilkkahintaan sen oikeasta myyntihinnasta (liekö mennyt jonnekin Pirkanmaan ulosottomiehen kaverille).

Vierailija
49/73 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomattoman paljon väärää tietoa tässä ketjussa.

Ensinnäkin ulosoton voi maksaa myös itse eli sen ei tarvitse mennä palkanlaskun kautta. Minä toimitin uo:lle aina tiedon, kun palkkani muuttui, ja maksoin itse kolmanneksen nettopalkastani.

Ulosottoon menneistä veloista jotkut julkishallinnon maksut vanhenevat viidessä vuodessa. Muut 10-15 vuodessa. Ulosottoon mennyttä velkaa, eli sellaista, josta on oikeuden päätös, ei voi velkoja uusia. Sen sijaan jotkut velkojat jättävät hakematta oikeuden päätöstä ja laittavat velan kerta toisensa jälkeen uudestaan perintään, jolloin ne eivät periaatteessa vanhene ikinä ja korko senkun kasvaa.

Myös ulosoton kulut ja korot ovat päätähuimaavia. Oma velkani oli ulosottoon mennessään oikeudenkäyntikuluineen yms noin 40 000 euroa. Lyhensin sitä 8000-9000 eurolla vuodessa yli 9 vuoden ajan, eli kaikkineen maksoin velkaa noni 70 000 euroa.

Ennen kuin yllyttää lyhentämään työaikaa tai jäämään pois työelämästä kannattaa ottaa huomioon, että 10-15 vuoden työuralla on erittäin suuri vaikutus tulevaan eläkkeeseen (ja jos ei usko eläkkeisiin niin ehtiihän sinä aikana palkastaan laittaa myös säästöihin, osakkeisiin yms). Lisäksi paluu työmarkkinoille on äärimmäisen vaikeaa, jos sieltä on muutaman vuoden ollut poissa. Aktivointitoimenpiteisiin sen sijaan kyllä pääsee.

AP:lle suosittelen ehdottomasti, että selvität mahdollisuutesi päästä velkajärjestelyyn.

Vierailija
50/73 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ehdottomasti yhteys talous- ja velkaneuvontaan. Varaudu pieneen jonoon sinne. Kertovat kaikki mahdollisuudet tilanteessasi. Takuusäätiö ei tule kyseeseen koska max. järjestelylaina on sitä kautta 34.000e ja sosiaalisessa luotossa kunnan kautta raja on 10.000e. Mutta velkajärjestelyyn saattaa olla mahdollisuus joten aikaa varamaan! Palvelu on luottamuksellista.

Vierailija
51/73 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen maksanut ulosottoon itse 1/3 nettopalkastani kuukausittain. Palkkalaskelman laitan sähköpostissa ulosottovirkailijalleni. Kaksi kertaa vuodessa olen pitänyt vapaakuukauden jolloin olen pystynyt laittamaan kotiin tarpeellista esim. pyykkikoneen, autooni remonttia ja itselle silmälasit. Kaiken yhteydenpidon hoidan sähköpostilla, Omapostiin tulee ulosotosta päätökset miten velkoja on lyhennetty. Alunperin velkaa oli yli 40000e, 12 erille velkojalle, nyt velkoja 8 ja saldo 19720e, hitaasti mutta varmasti eteenpäin. N55v.

Vierailija
52/73 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varaa aika velkaneuvontaan. Paikkakunnasta riippuen voit saada sen ensi viikolle tai marraskuussa. Varsinkin jälkimmäisessä vaihtoehdossa kannattaa lähettää sähköpostiviesti ajanvarauksesta jo heti tämän luettuasi. Osoitteet löytyvät täältä:  https://oikeus.fi/oikeusapu/fi/index/talous_ja_velkaneuvonta/asiakkaaks…

Voisit saada yksityishenkilön velkajärjestelyn (ks. finlex.fi) , jos velkasi ovat vanhoja, olet maksanut niitä mahdollisimman paljon eikä ole rikoksia tai muita esteitä. Silloin selvittäisit velkasi kolmessa vuodessa, mutta voisit joutua maksamaan enemmän kuin ulosotossa, välttämättömistä menoista riippuen.

Kyllä. Velkajärjestelyssä nimenomaan velalliselle jätetään vain suojaosuus ja kaikki muu menee velkojen maksuun. Velkajärjestely kestää 3-5 vuotta. Itse en siihen koskaan hakenut, koska velkaneuvoja arveli, että kesto olisi todennäköisemmin lähempänä viittä kuin kolmea vuotta, enkä olisi tullut toimeen pelkällä suojaosuudella niin pitkää aikaa.

t. reilun 40 000 euron ulosotosta selvinnyt

Vierailija
53/73 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulosotossa oleva velka vanhenee viimeistään 15 vuodessa, piste. Muita velkoja, joihin ei ole haettu oikeuden päätöstä, voidaan periä vaikka hamaan tappiin saakka mutta ei ulosottoon menneitä. Siksi uo voi olla jopa velallisen etu.

Vierailija
54/73 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannattaisi vastata, jos ei oikeasti tiedä asiasta mitään. Keskituloisen ihmisen ulosottosumma on 1/3 nettopalkasta. Jos on kovin pieni tai hyvin iso palkka, niin laskuoppi on hieman erilainen, mutta keskituloisen kohdalla tuo on riittävä laskuoppi. Enemmän saa maksaa halutessaan, ja vastaavasti ensimmäisen vuoden (vai kahden, en enää muista) jälkeen voi hakea vuosittain jopa kahta lyhennysvapaata kuukautta.

Vierailija
55/73 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

P.s en hyötynyt velasta itselleni penniäkään. Otin sen sinisilmäisyyttäni toiselle, joka teki katalat ja otti Ritolat.

Jos velkaantuminen ei ole kevytmielisen toimintasi aiheuttamaa, saatat hyvinkin päästä velkajärjestelyyn. 

Miten tuo kevytmielisyys määritellään? Eli mikä ei ole kevytmielisyyttä?

Mä ihmettelen tätä samaa. Joskus on juttuja näistä, jotka on ottanut kulutusluottoja tai pikavippejä huikeat määrät ja kuitenkin päässeet velkajärjestelyyn. Eikös nuo ole kuitenkin kevymielisesti aiheutettu?

Mutta ap, mun kaveri sai sos.toimesta sosiaalista luottoa. Hänellä meni 5v siihen ja vaatimuksena oli vakituinen työpaikka ja siitä ei saanut lipsua yhtään kertaa. Googlaa sosiaalinen luotto. Tsemppiä!

Kevytmielistä velkaantumista on esimerkiksi pelaaminen ja juominen. Velkajärjestelyyn on mahdollista päästä, jos voi esittää todisteet siitä, että on lopettanut. Myös kaikenlaiseen turhuuteen kuten shoppailuun, matkusteluun ym. käytetyt pikavipit ovat piittaamatonta velkaantumista. 

Sosiaalista luottoa ei saa kuin parhaimmillaankin muutaman tonnin johonkin hätätapaukseen, kuten kodinkoneen ostoon. Sitä ei edes ole kaikissa kunnissa.

Velkajärjestelyssä ei ole veloille mitään ala- eikä ylärajaa. Olennaista on se, että velallinen ei pysty maksamaan koko velkaansa koskaan. 

Vierailija
56/73 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavani otti 6000€ pikavippiä juopotteluum ja pääsi velkajärjestelyyn....

Ihme kommentteja täällä.

Ap:n velat ovat perinnässä, viivästyskorot ja perintäkulut pitävät huolen siitä, ettei ap saa nykymenolla velkojaan maksettua.

Velkasaneeraus on ainoa vaihtoehto.

Velkojen vanhenemisesta: vielä on ihmisiä, jotka ovat 90- luvun alun lamassa kaatuneen yrityksensä velkojen vankeja.

Vierailija
57/73 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin takuusäätiö hoitaa noin isoa velkaa mutta velkajärjestelyssä et joudu maksamaan kuin osan veloistasi. Itse sain anteeksi 90% veloistani eikä ne kasva korkoa maksun aikana.

Miten sait ne anteeksi? Eikö tuossa ole perusteita? Olisi tosi tärkeää tietää enemmän tästä.

-        Ei Ap

Velkajärjestelyn idea pähkinänkuoressa (kannattaa lukea myös virallisempi selvitys, tämä on maallikon kuvaus): Velallinen ja velkaneuvoja listaavat aivan kaikki velat, mitä velallisella on. Myös ne, jotka eivät ole vielä ulosotossa. Sen jälkeen velkojille ehdotetaan velkajärjestelyä. Jos KAIKKI velkojat katsovat, että heidän kannattaa mieluummin 3-5 vuoden aikana saada velalliselta sen verran kuin ehtivät, he suostuvat velkajärjestelyyn. Velkojien näkökulmasta tämä on ihan puhdasta arviointia eli heidän on mietittävä, onko todennäköistä että he ulosoton kautta saisivat vuosien varrella omansa pois vai kannattaako heidän tyytyä siihen, että saavat luultavasti vähemmän mutta varmemmin.

Jos kaikki velkojat suostuvat velkajärjestelyyn, siitä tehdään sopimus. Seuraavien vuosien ajan suojaosuutta lukuun ottamatta kaikki velallisen tulot menevät velkojille. Velkajärjestelyyn ei pääse, jos on esim. luopunut äskettäin perinnöstä. Siinä ei myöskään voi millään tavalla itse vaikuttaa velkojen maksamiseen eli jos yksi velkojista olisi vaikkapa lähiomainen, niin ei voi ohjata maksuja hänelle (uo:ssa voi, jos on varaa, maksaa enemmän kuin sovittu uo-summa ja korvamerkitä sen nimenomaan tietylle velkojalle).

Eli pähkinänkuoressa: kaverisi on sinulle 20 000 euroa velkaa. Sinä saat tilaisuuden päättää, pidätkö asiaa ulosotossa 15 vuotta, jona aikana saatat saada kaksikymppisesi takaisin korkoineen mutta on myös mahdollista, ettet saa kuin tonnin-pari ennen kuin hän jää työttömäksi ja tulottomaksi eikä häneltä saada ulosmitattua mitään. Vaihtoehtoisesti sinulle tarjotaan tilaisuutta viiden vuoden aikana saada häneltä takaisin 10 000 ja loput jäävät omaksi vahingoksesi. Tästä on kyse velkajärjestelyssä. Summat edellä olivat tietysti ihan keksittyjä :-)

Vierailija
58/73 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkin joudun ulosottoon nyt kun en saanut yhdistelylainaa ja lainoja kertyi liikaa. Aion käydä töissä ja maksaa, mutta pelkään sitä, että kaikki meneekin korkoon, jos pystyn vuodessa maksamaan jotain 8-9 tuhatta. Velkaa on 70000 ja paljonkohan tulee korkoja ja kuluja päälle? Ei ollut vaan enää vaihtoehtoja kun niitä paljon mainostettuja lainoja ei saakaan näemmä. Maksuvaraa olisi ollut, mutta ei irronnut mistään. Hävettää ja nöyryyttää tää tilanne ja pelkään, että esimies saa tietää töissä. Miten voisin välttää sen? Mistä vouti saa palkanlaskennan tiedot yleensäkin? 

Nythän on tulorekisteri, joka pitää ulosoton sekä Kelan ajantasalla. Oletko ottanut selville mahdollisuudestasi päästä velkajärjestelyyn? 

Mistä työnantaja sen saisi tietää, en kyllä keksi.

Vierailija
59/73 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannattaisi vastata, jos ei oikeasti tiedä asiasta mitään. Keskituloisen ihmisen ulosottosumma on 1/3 nettopalkasta. Jos on kovin pieni tai hyvin iso palkka, niin laskuoppi on hieman erilainen, mutta keskituloisen kohdalla tuo on riittävä laskuoppi. Enemmän saa maksaa halutessaan, ja vastaavasti ensimmäisen vuoden (vai kahden, en enää muista) jälkeen voi hakea vuosittain jopa kahta lyhennysvapaata kuukautta.

Tässä https://asiointi2.oikeus.fi/ulosotto#/maksukieltolaskuri , jota käyttävät palkanlaskijatkin. 1/3 todella pätee keskituloisiin, mutta pienituloisilta menee vähemmän, suurituloisilta enemmän, mutta enintään puolet.

Vierailija
60/73 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sait ne anteeksi? Eikö tuossa ole perusteita? Olisi tosi tärkeää tietää enemmän tästä.

-        Ei Ap

Velkajärjestelyn idea pähkinänkuoressa (kannattaa lukea myös virallisempi selvitys, tämä on maallikon kuvaus): Velallinen ja velkaneuvoja listaavat aivan kaikki velat, mitä velallisella on. Myös ne, jotka eivät ole vielä ulosotossa. Sen jälkeen velkojille ehdotetaan velkajärjestelyä. Jos KAIKKI velkojat katsovat, että heidän kannattaa mieluummin 3-5 vuoden aikana saada velalliselta sen verran kuin ehtivät, he suostuvat velkajärjestelyyn. Velkojien näkökulmasta tämä on ihan puhdasta arviointia eli heidän on mietittävä, onko todennäköistä että he ulosoton kautta saisivat vuosien varrella omansa pois vai kannattaako heidän tyytyä siihen, että saavat luultavasti vähemmän mutta varmemmin.

Jos kaikki velkojat suostuvat velkajärjestelyyn, siitä tehdään sopimus. Seuraavien vuosien ajan suojaosuutta lukuun ottamatta kaikki velallisen tulot menevät velkojille. Velkajärjestelyyn ei pääse, jos on esim. luopunut äskettäin perinnöstä. Siinä ei myöskään voi millään tavalla itse vaikuttaa velkojen maksamiseen eli jos yksi velkojista olisi vaikkapa lähiomainen, niin ei voi ohjata maksuja hänelle (uo:ssa voi, jos on varaa, maksaa enemmän kuin sovittu uo-summa ja korvamerkitä sen nimenomaan tietylle velkojalle).

Eli pähkinänkuoressa: kaverisi on sinulle 20 000 euroa velkaa. Sinä saat tilaisuuden päättää, pidätkö asiaa ulosotossa 15 vuotta, jona aikana saatat saada kaksikymppisesi takaisin korkoineen mutta on myös mahdollista, ettet saa kuin tonnin-pari ennen kuin hän jää työttömäksi ja tulottomaksi eikä häneltä saada ulosmitattua mitään. Vaihtoehtoisesti sinulle tarjotaan tilaisuutta viiden vuoden aikana saada häneltä takaisin 10 000 ja loput jäävät omaksi vahingoksesi. Tästä on kyse velkajärjestelyssä. Summat edellä olivat tietysti ihan keksittyjä :-)

Muuten meni oikein, mutta tämä pätee vain sovintoon. Käräjäoikeus voi myöntää velkajärjestelyn, vaikka velkojat vastustaisivat. Aika useasti hakemusta vastustaa joku tietty iso velkoja, mutta siihen vaan tehdään velkaneuvojan kanssa vastine. Oikeus sitten päättää, hyväksyykö se velkajärjestelyn vai hylkääkö. Ei ole mitenkään tavatonta, että ensimmäiseen hakemukseen tulee hylkäys, mutta muutaman vuoden päästä tehty uusi hakemus hyväksytään. Perustelu voi olla se, että velat ovat vanhoja ja velallinen on maksanut niitä mahdollisimman paljon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi