Ulosotossa työnteko
Tienaan 3500€/kk ja minulla on 110.000€ ulosotossa. Velan määrä on kasvanut tuohon mittaan valtavista koroista ym, pelkästään kymmeniä tuhansia euroja. Olen painanut nyt pari vuotta ylitöitä että velat vähenisi mutta eipä se vähene. Nyt olen fyysisesti aivan loppu.
Voinko alkaa tekemään pienempää työaikaa (esim 50%) kun on ulosottoveloissa? Annetaanko siihen edes mahdollisuutta? Vai teen töitä vaan vaikka henki lähtee ja maksan vaan ja odotan että 15v kuluu, joilloin velat vanhenee?
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Sama minkä verran teet töitä , aina uo vie osansa.
Mutta samassa suhteessa, eikö. Mitä pienempi palkka sitä vähemmän vie.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin joudun ulosottoon nyt kun en saanut yhdistelylainaa ja lainoja kertyi liikaa. Aion käydä töissä ja maksaa, mutta pelkään sitä, että kaikki meneekin korkoon, jos pystyn vuodessa maksamaan jotain 8-9 tuhatta. Velkaa on 70000 ja paljonkohan tulee korkoja ja kuluja päälle? Ei ollut vaan enää vaihtoehtoja kun niitä paljon mainostettuja lainoja ei saakaan näemmä. Maksuvaraa olisi ollut, mutta ei irronnut mistään. Hävettää ja nöyryyttää tää tilanne ja pelkään, että esimies saa tietää töissä. Miten voisin välttää sen? Mistä vouti saa palkanlaskennan tiedot yleensäkin?
Ai ihan kertyi. täysin itsekseen? vai olisikos kuitenkin ollut että ihan sinä itse otit lainaa liikaa. Ja mitä maksuvaraa sinulla muka oli, jos kerta ulosottoon jouduit. Mikset maksanut niitä velkojasi jos kerran varaa oli.
Velkahelvettiläinen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin joudun ulosottoon nyt kun en saanut yhdistelylainaa ja lainoja kertyi liikaa. Aion käydä töissä ja maksaa, mutta pelkään sitä, että kaikki meneekin korkoon, jos pystyn vuodessa maksamaan jotain 8-9 tuhatta. Velkaa on 70000 ja paljonkohan tulee korkoja ja kuluja päälle? Ei ollut vaan enää vaihtoehtoja kun niitä paljon mainostettuja lainoja ei saakaan näemmä. Maksuvaraa olisi ollut, mutta ei irronnut mistään. Hävettää ja nöyryyttää tää tilanne ja pelkään, että esimies saa tietää töissä. Miten voisin välttää sen? Mistä vouti saa palkanlaskennan tiedot yleensäkin?
Eikö se mene vain palkanlaskijan tietoon, ei siitä esimies tiedä mitään. Minulla ainakaan.
Toivottavasti. Sehän tässä nyt mietityttää, että miten vouti selvittää sen kuka palkkani maksaa? Tuleeko automaattisesti jostain vai ilmoitanko itse kun kohta alkaa kyselemään?
Ulosotto lähettää kirjeen työpaikalle jossa kerrotaan suojaosuus ja annetaan tilinumero jonne ulosmitattu summa kuukausittain maksetaan. Velan määrää tai luonnollisesti perustettakaan siinä ei näy. Asia tulee siis sen henkilön tietoon joka avaa postin ja sitten palkanlaskennan. Joissakin yrityksissä ulosottokirjeet viedään suoraan avaamattomana palkkahallintoon.
Vierailija kirjoitti:
Hae ap. ihmeessä velkajärjestelyyn? Olisiko mahdollisuutta? Työssäkäyvän velkajärjestely kestää vain 3 vuotta, jos maksuvaraa jää. Jos ei jää niin se on viisi vuotta. Näin ainakin ennen.
Kauheat jonot mutta itsehän minun mielestäni /olen kuullut voi päättää summan mitä maksaa.
Uo pitää huolen, että velka ei vanhene tai poistu kuin sillä että maksat kaiken. Noissa on niin törkee korko että ne kasvaa jo pelkällä korolla kohtuuttomaksi. Se on ihan lässyn lässy, että velat vanhenee sillä ei pidä paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Uo pitää huolen, että velka ei vanhene tai poistu kuin sillä että maksat kaiken. Noissa on niin törkee korko että ne kasvaa jo pelkällä korolla kohtuuttomaksi. Se on ihan lässyn lässy, että velat vanhenee sillä ei pidä paikkansa.
no kannattaisiko sitten hoitaa ne velat kunnolla. Nuo korot ovat täysin vapaaehtoisia kuluja.
No ei varmasti saa itse päättää mitään summia haloo.
AP, tsekkaa täältä faktat: https://www.takuusaatio.fi/tietoa-ja-ratkaisuja/ratkaisuja-velkaongelmi…
Tsemppiä, olen täysin varma siitä että selviät tästä suosta tavalla tai toisella :)
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla noin paljon velkaa jos on noin älyttömät tulot? Wtf...? Tollasella palkallahan tuon "velan" kuottaa neljässä vuodessa. Jos et sitä aikaa kestä töissä olla niin joudat oikeesti hautaan? Vai selittyykö toi palkan määrä kun teet niin hirveesti ylitöitä?
Se on bruttona, siitä verot ym. Ja tosiaan tämä siksi koska teen jatkuvasti ylitöitä. Muuten olisi alle 3000 pitkälti.
Vierailija kirjoitti:
No ei varmasti saa itse päättää mitään summia haloo.
AP, tsekkaa täältä faktat: https://www.takuusaatio.fi/tietoa-ja-ratkaisuja/ratkaisuja-velkaongelmi…
Tsemppiä, olen täysin varma siitä että selviät tästä suosta tavalla tai toisella :)
Kiitos!!! Sait ihan tipan linssiin..
Höhlät, kyllä ne velat vanhenee viimeistään 15 vuodessa. Mulla vielä 3-vuotta jäljellä. :) 400000e velat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin ehdottaisin velkasaneeraukseen hakeutumista. Mahdollisuuksiakin olisi päästä kun olet jo kaksi vuotta tehnyt parhaasi.
Oliko siinä vaan joku maksimiraja velan määrälle? Ehkei onnistu ennenku saa summaa tuosta pienemmäksi, aika reippaastihan tuota nyt on. Eri
Tarkoitettu nimenomaan isoihin velkoihin, koska harvoin niitä kykenee kohtuullisesti maksamaan. Jonot on kyllä pitkiä, googlaa velkajärjestely ja oma kaupunki, niin sieltä löytää numeroita.
Tuskin takuusäätiö hoitaa noin isoa velkaa mutta velkajärjestelyssä et joudu maksamaan kuin osan veloistasi. Itse sain anteeksi 90% veloistani eikä ne kasva korkoa maksun aikana.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa optimoida palkka. Ei tehdä yhtään enempää kuin se minkä suojaosa antaa myöden.
Mitä tämä käytännössä tarkoittaa?
Ala tekemään osa-aikatyötä. Mä tein noin. Siirryin osa-aikatyöhön, tein vain 3pv viikossa töitä ja "työttömyyspäiviltä" sain työttömyyskassasta päivärahaa. Mutta ihan ensin kuitenkin suosittelen tuota velkajärjestelyä. Jos on vakituinen työpaikka, ei tarvi kärvistellä veloissa kuin 4-5 vuotta. Mutta velka ei saa olla rikoksella aiheutettua.
Kiitos kaikille asiallisista kommenteista.
P.s en hyötynyt velasta itselleni penniäkään. Otin sen sinisilmäisyyttäni toiselle, joka teki katalat ja otti Ritolat.
Jos velkaantuminen ei ole kevytmielisen toimintasi aiheuttamaa, saatat hyvinkin päästä velkajärjestelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin takuusäätiö hoitaa noin isoa velkaa mutta velkajärjestelyssä et joudu maksamaan kuin osan veloistasi. Itse sain anteeksi 90% veloistani eikä ne kasva korkoa maksun aikana.
Miten sait ne anteeksi? Eikö tuossa ole perusteita? Olisi tosi tärkeää tietää enemmän tästä.
- Ei Ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille asiallisista kommenteista.
P.s en hyötynyt velasta itselleni penniäkään. Otin sen sinisilmäisyyttäni toiselle, joka teki katalat ja otti Ritolat.Jos velkaantuminen ei ole kevytmielisen toimintasi aiheuttamaa, saatat hyvinkin päästä velkajärjestelyyn.
Miten tuo kevytmielisyys määritellään? Eli mikä ei ole kevytmielisyyttä?
Vierailija kirjoitti:
Vouti saa verottajalta tiedot sun työpaikasta. riippuu sitten työpaikasta, meneekö tieto ulosotosta esimiehelle. Isoissa firmoissa se tieto menee vaan palkanlaskijoiden tietoon (posti menee suoraan taloushallinto-osastolle), eri asia sitten on paljonko siellä palkanlaskijat juoruaa asioista. Pienessä firmassa kaikki posti yleensä menee suoraan sille pomolle ja näin se saa asian tietoonsa.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni sai kanssa kaikki velat anteeksi koska olin työtön ja mies oli pääelättäjä ja laskelman mukaan meillä meni talous miinuksen puolelle. Ja vaikka olen olen jo vakituisessa työssä niin tilanne ei muutu. Miehelläni toki oli velkaakin niin paljon että työnteolla se ei olisi vähentynyt ollenkaan, korkoa kasvoi enemmän mitä lyheni.
Eikö se mene vain palkanlaskijan tietoon, ei siitä esimies tiedä mitään. Minulla ainakaan.