Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita joita ei kiinnosta tippaakaan kotimaanmatkailu?

Vierailija
26.07.2019 |

Onhan Suomessa hienojakin paikkoja, mutta ei silti jaksa innostaa. Jotenkin teennäiseltä tuntuu lähteä jonnekin Lappeenrantaan tai Jyväskylään " hienoja paikkoja katselemaan" kun samalla rahalla pääsee muuallekin. Kovasti tuntuu vaan olevaan muotia nyt tämä kotimaanmatkailu.

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse haluan lomalla päästä mahdollisimman erilaiseen kulttuuriin ja luontoon, joten yleensä mitä kauemmaksi pääseen kotoa sen parempi. En asuu enää Suomessa, mutta päiväretkiä ja viikonloppumatkoja teen toki uudessa kotimaassani maan sisällä. Suomen lapissa ja saaristossa en ole käynyt, ne voisin vielä joskus katsastaa kun muuta maailmaa on tarpeeksi nähty.

Vierailija
42/69 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viime vuosituhannella töiden puolesta tuli kierrettyä suunnilleen koko Suomi, ja nämä ns kaupungit on vaan niin tylsiä. Lappiin voisin lähteä vielä jos joku maksaisi, mutta pienemmällä rahalla pääsee kiinnostaviin historiallisiin kohteisiin kuten Budapest tai Krakova. Muutenkin historia ja kulttuuri kiinnostaa enemmän kuin luonto. 

Minusta taas tuntuu, että historiasta ja kulttuurista ei saa kuin pintaraapaisun irti jossain Budapestissa ja Kravovassa. En puhu sujuvasti puolaa enkä unkaria, joten voin vain kulkea möllistellä tyhmänä turistina ja ihmetellä että onpa kiva talo tuossakin.

Sen sijaan Suomessa voin kävellä mihin tahansa maakunnalliseen taidemuseoon ja oikeasti ymmärtää jotain sisällöistä.

Aika uusavutonta menoa taas. Koskaan kuullut vaikka opaskirjasta? Kyllä aukeaa, vaikkei olisi puolalainen tai unkarilainen. Monesti vielä esim. museoissa on englanninkielinen audio guide saatavilla, korvalaput vaan päälle ja senkus kuuntelemaan lisää taideteoksesta/historiallisesta esineestä, kun asiantuntija kertoo teoksen/esineen taustat ja tulkinnat. Pienestä lisämaksusta yleensä, mutta kyllä on sen väärti. Avautuu varmasti kuten paikallisellekin, ihan tavallista ihmistä ajatellen ne on tehty...

Oikeasti sä ihan pokerina väität, että esimerkiksi puolalaisen taiteilijan näyttely aukeaa sulle ihan yhtä hyvin kuin puolalaiselle, kunhan vaan pistät englanninkielisen audio guiden päälle.

Olen aina ihmetellyt niitä ihmisiä, joiden mielestä tyyliin Wien on nähty kolmessa päivässä. Itse olen asunut useammassa maassa, ja aina turistireissuilla olen ihan piinaavan tietoinen siitä, mitä kaikkea en ymmärrä. Mutta nähtävästi meitä on moneksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaan kaupunkimatkailussa yksi juttu on aina myös joku kiva majoitus, esim.  Infinity pool, kattoterassi. Kaikkialla ei tietenkään kannata maksaa extrasta, mutta, missäs te kotimaanmatkailijat yövytte? Täällä on Cumulus eli nykyinen Scandic ja ne Omenat, ja siinä se sitten taitaa olla? Keski-Euroopassa pääsee esim vanhaan linnaan. Lapissa on niitä aasial tehtyjä igluja sun muuta. Mutta mistä tunnelmallinen majoitus jos menette vaikka Jyväskylään? Hotellit on tasoa Joroisten Joronjäki.

Vierailija
44/69 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ihana viettää yö miehen kanssa sellaisessa lasi-iglussa revontulia katsellen, mutta mitä ne maksaa 600€/yö? Siihen lisäksi matkat. Ehkä joskus lottovoiton jälkeen.

Vierailija
45/69 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tykätään kotimaan matkailusta. Ollan matkustettu myös ulkomailla yli 40 maassa, mutta nyt enimmäkseen kotimaassa. Tykkään historiasta ja haluan ymmärtää nimenomaan Suomen historiaa. Teemme teemamatkoja: Karjala, kartanot, 1918, suomalaiset taiteilijat, Lapin sota, majakat, salakuljetus ja kieltolaki, jne.

Lasten kanssa tykkään Suomen huvipuistoista: ne on turvallisia ja siistejä.

Vierailija
46/69 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkomaan kaupunkimatkailussa yksi juttu on aina myös joku kiva majoitus, esim.  Infinity pool, kattoterassi. Kaikkialla ei tietenkään kannata maksaa extrasta, mutta, missäs te kotimaanmatkailijat yövytte? Täällä on Cumulus eli nykyinen Scandic ja ne Omenat, ja siinä se sitten taitaa olla? Keski-Euroopassa pääsee esim vanhaan linnaan. Lapissa on niitä aasial tehtyjä igluja sun muuta. Mutta mistä tunnelmallinen majoitus jos menette vaikka Jyväskylään? Hotellit on tasoa Joroisten Joronjäki.

Tykkään esim. Yöpyä mökeissä, Kartanomajoituksissa, aittamajoituksissa ja pihamökeissä.

Esim. Jyväskylässä oli ihana pihamökki, jonka nimi taitaa olla Pikkumökki.

Vierailija
47/69 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viime vuosituhannella töiden puolesta tuli kierrettyä suunnilleen koko Suomi, ja nämä ns kaupungit on vaan niin tylsiä. Lappiin voisin lähteä vielä jos joku maksaisi, mutta pienemmällä rahalla pääsee kiinnostaviin historiallisiin kohteisiin kuten Budapest tai Krakova. Muutenkin historia ja kulttuuri kiinnostaa enemmän kuin luonto. 

Minusta taas tuntuu, että historiasta ja kulttuurista ei saa kuin pintaraapaisun irti jossain Budapestissa ja Kravovassa. En puhu sujuvasti puolaa enkä unkaria, joten voin vain kulkea möllistellä tyhmänä turistina ja ihmetellä että onpa kiva talo tuossakin.

Sen sijaan Suomessa voin kävellä mihin tahansa maakunnalliseen taidemuseoon ja oikeasti ymmärtää jotain sisällöistä.

Aika uusavutonta menoa taas. Koskaan kuullut vaikka opaskirjasta? Kyllä aukeaa, vaikkei olisi puolalainen tai unkarilainen. Monesti vielä esim. museoissa on englanninkielinen audio guide saatavilla, korvalaput vaan päälle ja senkus kuuntelemaan lisää taideteoksesta/historiallisesta esineestä, kun asiantuntija kertoo teoksen/esineen taustat ja tulkinnat. Pienestä lisämaksusta yleensä, mutta kyllä on sen väärti. Avautuu varmasti kuten paikallisellekin, ihan tavallista ihmistä ajatellen ne on tehty...

Oikeasti sä ihan pokerina väität, että esimerkiksi puolalaisen taiteilijan näyttely aukeaa sulle ihan yhtä hyvin kuin puolalaiselle, kunhan vaan pistät englanninkielisen audio guiden päälle.

Olen aina ihmetellyt niitä ihmisiä, joiden mielestä tyyliin Wien on nähty kolmessa päivässä. Itse olen asunut useammassa maassa, ja aina turistireissuilla olen ihan piinaavan tietoinen siitä, mitä kaikkea en ymmärrä. Mutta nähtävästi meitä on moneksi.

No voi vaikkapa ottaa itse lisää selvää, jos audio guide ei riitä. Kuvitella! Ihan itse hakea lisätietoa, oppia uutta. Miten ikinä selvisit peruskoulun historiantunneista, kun sielläkin käsitellään vaikkapa Keski-Euroopan keskiaikaa joka oli aika tavalla erilainen kuin Suomen keskiaika? Ei kai kukaan elossa oleva saksalainenkaan ole ollut hengissä 1300-luvulla? Maailmankuva tuolloin oli hyvin erilainen, vaikea ymmärtää nykyihmiselle, mutta niin vain on historioitsijat ottaneet selvää. Ihan itse! Toiset ovat oma-aloitteellisempia. Koen kuuluvani heihin.

Wien ei ehkä ole nähty kolmessa päivässä, mutta tarvitseeko ollakaan? Ei se minnekään maailmankartalta katoa jos ei näe tuossa ajassa kaikkea. Aina voi tehdä uuden reissun, jos kiinnosti enemmänkin. Jos ei kiinnostanut niin ei se tarkoita, ettei ketään muutakaan kiinnosta... jotkut palaavat vielä kymmenen kertaa.

Vierailija
48/69 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi vaikkapa ottaa itse lisää selvää, jos audio guide ei riitä. Kuvitella! Ihan itse hakea lisätietoa, oppia uutta. Miten ikinä selvisit peruskoulun historiantunneista, kun sielläkin käsitellään vaikkapa Keski-Euroopan keskiaikaa joka oli aika tavalla erilainen kuin Suomen keskiaika? Ei kai kukaan elossa oleva saksalainenkaan ole ollut hengissä 1300-luvulla? Maailmankuva tuolloin oli hyvin erilainen, vaikea ymmärtää nykyihmiselle, mutta niin vain on historioitsijat ottaneet selvää. Ihan itse! Toiset ovat oma-aloitteellisempia. Koen kuuluvani heihin.

Wien ei ehkä ole nähty kolmessa päivässä, mutta tarvitseeko ollakaan? Ei se minnekään maailmankartalta katoa jos ei näe tuossa ajassa kaikkea. Aina voi tehdä uuden reissun, jos kiinnosti enemmänkin. Jos ei kiinnostanut niin ei se tarkoita, ettei ketään muutakaan kiinnosta... jotkut palaavat vielä kymmenen kertaa.

Ihastuttavan mutkaton tuo sinun suhtautumisesi vieraisiin kulttuureihin. Itse olen opiskellut muun muassa historia-aineita yliopistossa, joten olen aina vain tietoisempi kaikesta siitä mitä en tiedä.

Vierailija
49/69 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakaan ei kiinnosta kotimaanmatkailu. Piti oikein miettiä, miksi ei. Olen asunut koko ikäni (kohta 60 vuotta) Suomessa. En ole koskaan halunnut asua ulkomailla. Täällä kotimaassa on mulle just hyvä. En ole erityisen kiinnostunut lentäen, junalla, bussilla tai laivalla matkustamisesta enkä hotelleissa asumisesta. Nuo eivät siis ole mulle syitä lähteä pois kotoa. Asun pääkaupunkiseudulla, joten jos en halua laittaa ruokaa, voin käydä kahviloissa ja ravintoloissa täälläkin. Ei mun tarvitse mennä Jyväskylään tai Lappeenrantaan sitä varten.

Jos haluan lomallani pois kotoa, haluan myös pois Suomesta. Mieluiten jonnekin sellaiseen paikkaan, missä en edes ymmärrä paikallisten kieltä. Jonnekin, missä paikallinen ruoka on erilaista kuin Suomessa. Jonnekin, missä "elämänmeno" on erilaista kuin Suomessa. Ehkä kyse on oikeastaan erilaisuudesta, eksoottisuudesta. Työni puolesta olen joutunut reissaamaan monissa Suomen kaupungeissa, mutta kaikissa niissä on tuntunut samanlaiselta: tutun suomalaiselta.

Vierailija
50/69 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin ennen tuollainen ettei kotimaan matkailu kiinnostanut, ja se johtui siitä ettei ollut paljon kokemusta ulkomaista. Nyt kun olen asunutkin ulkomailla, käynyt suurimmassa osassa euroopan maita, useamman kerran eri maissa Aasiassa ja kerran pohjoisamerikassa, niin kotimaan matkailu alkanut kiinnostaa paljon enemmän. Esim kävin Lapissa kesälomalla.

Saman olen huomannut kavereissakin, kun olivat vielä kokemattomia ulkomaan matkailijoita, ei Suomi kiinnostanut. Mutta kokemuksen kerryttyä alkoi kotimaa kiinnnostamaan.

Eli voidaan varmaan päätellä että jos Suomi ei kiinnosta, ei ole kovin kokenut ulkomaan matkailija.

Vierailija
51/69 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin ennen tuollainen ettei kotimaan matkailu kiinnostanut, ja se johtui siitä ettei ollut paljon kokemusta ulkomaista. Nyt kun olen asunutkin ulkomailla, käynyt suurimmassa osassa euroopan maita, useamman kerran eri maissa Aasiassa ja kerran pohjoisamerikassa, niin kotimaan matkailu alkanut kiinnostaa paljon enemmän. Esim kävin Lapissa kesälomalla.

Saman olen huomannut kavereissakin, kun olivat vielä kokemattomia ulkomaan matkailijoita, ei Suomi kiinnostanut. Mutta kokemuksen kerryttyä alkoi kotimaa kiinnnostamaan.

Eli voidaan varmaan päätellä että jos Suomi ei kiinnosta, ei ole kovin kokenut ulkomaan matkailija.

Olen käynyt kaikissa maanosissa Etelämannerta lukuun ottamatta. Matkattuja maita kertynyt 54. Ehken sitten ole tarpeeksi kokenut, kun Suomi ei vieläkään innosta. Olen myös asunut pidemmän aikaa 4 eri maassa kahdella eri mantereella. Tällä hetkellä Suomessa vanhempieni luona (Keski-Suomen alue) ja onhan täällä toki rentoa nyt kun on viimein ok sää, mutta en varsinaisesti hihkuen riemusta tänne tullut, enempi velvollisuuden tunteesta vanhempiani kohtaan. Pidän enemmän suurkaupungeista ja elämästä ympärillä, kuvitella että ihmisiä tosiaan on erilaisia? Ei kaikki halua maata järven rannalla tai vaeltaa tunturissa. Minä vaellan kaupungeissa ja minulle se on ihan yhtä tyydyttävää kuin monelle joku kansallispuistopatikointi. Lapsellisen ehdoton suhtautuminen niin monella täällä.

Vierailija
52/69 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihastuttavan mutkaton tuo sinun suhtautumisesi vieraisiin kulttuureihin. Itse olen opiskellut muun muassa historia-aineita yliopistossa, joten olen aina vain tietoisempi kaikesta siitä mitä en tiedä.

Onko pakko tietää kaikesta kaikki nauttiakseen siitä? Kuulostaa enempi omalta päänsisäiseltä pakkomielteeltäsi... Aina voi oppia lisää, pikku hiljaa, ei tarvitse olla ns. seppä jo synnyttyään. Ja onhan tässä maailmassa kaikenlaista sellaista jota kaikki eivät voi ymmärtää koskaan. Ja se on ihan ok! Se, että elämässä on jotain mysteeriä. Toki voi etsiä sitä tietoa aina. Jos ei aivan joka seikka selviä niin ei se ole mikään maailmanloppu, kun et ollutkaan kaikista tietävin besserwisser koko planeetalla. Luuletko, että jokainen vaikka nyt puolalainen tietää koko Puolan historian ja osaa sen perusteella tulkita oikein joka ikisen maalauksen paikallisessa taidemuseossa? Suomessakin on ihmisiä, jotka eivät edes tiedä, milloin talvisota käytiin tai mitä tarkoittaa "puolet petäjäistä". Jumalaisen täydellinen yleissivistys on oikeastaan aika harvinainen piirre ihmisessä. Siispä sanalla sanoen: relaa.

Vierailija
53/69 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jopa Jyväskylästä löytyy varsin tunnelmallistakin majoitusta jos vasta uudistetut normihotellit ei kelpaa, mutta jos ei vaan osaa, niin sitten ei.

Vierailija
54/69 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse suosin Suomessa boutique-hotelleja. BengtskärIn majakka oli myös varsin elämyksellinen yöpymispaikka.

Vierailija
55/69 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen helsinkiläinen, mutta asunut välillä pitkään Jyväskylässä. Sieltä käsin tuli käytyä eri paikoissa, mutta ei jäänyt kaipuuta. Jossain Lapin luksuskohteessa voisin käydä sitten kun seuraavassa elämässä olen miljonääri :D Periaatteessa kiinnostaisi myös joku vaellus kansallispuistossa, kunnes muistan olevani mukavuudenhaluinen.

Kaupunkimatkailu ei todellakaan tarjoa mitään. Tässä kohtaa kehtaan helposti vetää kotiinpäin. Helsingissä voi oikeasti viettää ihanan loman, kunhan sää sallii. Löytyy sekä kaupungin tapahtumia että luontoa, saaristoa. Täältä myös pääsee helposti laivalle.

Vierailija
56/69 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tähän liittyy osittain myös kyky ja taito kiinnostua, innostua ja olla utelias ja avoin. Ihminen,joka tarvitsee kaiken virikkeet ulkopuolelta viihtyäkseen on sisäisellä maailmaltaan "köyhempi" kuin ihminen, joka pystyy oman innostuksen myötä uppoutumaan asioihin vaikka tv-ohjelman välityksellä.

Itse olen vanhemmiten oppinut löytämään sitä puolta, että iltalävelyllä lähiluonto tuntuu ainutlaatuisella ja koko reissu on rentouttava ja inspiroiva. Toki,joskus on kiva lähteä lomalle kotiympyröistä (viettää aikaa perheen kanssa ilman arkivelvoitteita). Mutta itselleni se alkaa tuntua vaivalloiselta se matkustaminen, joskin uusia kohteita löytäessä tuleekin iloiseksi.

Olkaa silti enemmän läsnä arjessa, se se vasta avartaa!

Vierailija
57/69 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

OIkeastaan mitään tärkeää ihminen ei voi ymmärtää, ei Jyväskylässä eikä Wienissä. Matkustaminen on nuorten juttu. Pian ihminen ymmärtää, että ihmiset ovat loppujen lopuksi samanlaisia joka paikassa eikä kulttuurien tuotoksissakaan ole joko mitään ihmeteltävää tai sitten ne on niin ihmeellisiä, ettei sitä ihminen voi koskaan ymmärtää. Joka tapauksessa matkailu on turhaa.

Vierailija
58/69 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Helsingissä ja se on mielestäni Suomen kiinnostavin kaupunki. Lapsena kotimaan matkailu oli kivaa ja jännää. Opiskeluaikana kiersin suurimman osan kotimaata. Nykyään on satunnainen työmatka kerran pari vuodessa ja joitakin sukulaisia asuu muualla. Mutta sanoisin, että aika nähty on Suomen paikat.

On totta, että työpaikan kahvipöydässä on paras hehkuttaa kotimaan kohteita tai Euroopan junamatkailua. Olisi kiva jos Pietari avautuisi helpommaksi, ja Ruotsissa lienee myös paljon nähtävää. Harmittaa vaan nuo  majoitusten hinnat Pohjoismaissa, minusta hinta-laatu ei ole kohdallaan. Työmatkojen ansiosta olen siis yöpynyt hotelleissa jonkin verran.

Vierailija
59/69 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen asunut ulkomailla ja käynyt noin neljässäkymmenessä maassa. Silti maailmalla on vielä valtava määrä kiinnostavampia kohteita kuin vaikka Jyväskylä tai Kemi. Ei siis kannata yleistää.

Vierailija
60/69 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän Suomessa ole kuin kolme kaupunkia eli Turku, Tampere ja Helsinki joissa on jotain näkemistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi