Kun jokainen ateria on elämys - hermot menee ruokasnobiin kaveriin
Moi,
onko teillä kaveripiirissä vastaavia. Ystäväni on muuten ihan älyttömän ihana ihminen, mutta hän ottaa, miten sen nyt sanoisi, ruokailuasiat hieman vakavasti. Mistään tavanomaisesta syömishäiriöstä ei ole kyse eli että hän kyttäisi lihomisia tai laihtumisia, vaan siitä, että hän ei kerta kaikkiaan suostu syömään ns. keskinkertaista ruokaa.
Miten tämä sitten näkyy?
*Olemme reissanneet yhdessä. Jokainen ruoka, mitä tien päällä syödään, pitää olla spessua. Vaikka kaikista järkevintä olisi poikkeustapauksissa syödä nopeasti jotkut nahkeat vakuumipaninit, tätä ei voida koskaan tehdä. Pitää etsiä ravintola, hyvä, paikallinen ja helvetti, että menee aikaa.
*Ulkomailla tämä on erityisen haastavaa. Kaksi kertaa päivässä menee tunti hyvän ravintolan etsimiseen. On Michelin-oppaat, on Tripadvisorit jne käytössä.
*Ruokavieraana hän on painajainen. Hän on jo tahattomasti loukannut paria sinänsä oikein kelpokokkia ystäväpiirissämme alkamalla tuunaamaan heidän tekemiään oikein makoisia valmiita ruokia. "Tähän voisi vähän laittaa sitä, tätä ja tuota" - ja ei kun kaapille tuunaamaan.
On jokaisen oma asia, mitä syö. Hänen kanssaan siitä vain tulee vähän meidän muitenkin show. En vain voi matkustaa muutoin oikein ihanan ihmisen kanssa, koska syöminen on pahempi show kuin nirsoimman uhmaikäisen kanssa, joka haluaa ja ei halua banaania yhtä aikaa. Nyt kun kirjoitin tätä, aloin miettiä, että voisiko kyse sittenkin olla jostakin syömishäiriöstä? En itsekään ole minkään ABC-mätön ylin ystävä, mutta ei minulla nyt herran tähden päivä siitä pilalle mene, jos käyn siellä tankkaamassa käytännölliset kalorit nopeasti.
Kommentit (62)
Minussa on kyllä myös vähän tuota ruokahifistin vikaa mutta sen olen yrittänyt pitää että en arvostele kyläpaikoissa tarjottuja ruokia. Ravintoloiden ruokia voin arvostella mutta en yksityisten kotikokkaajien, koska se olisi epäkohteliasta.
Ei minusta tämä ruokahifismi mikään ongelma ole. Sinulla ja kaverillasi vain on se ongelma, että sinulle ruoka ei ole niin keskeisessä asemassa kuin hänelle, minkä vuoksi esim. matkat on hankalia. Itse en ikinä lähtisi matkalle muun kuin toisen kulinaristin kanssa, koska minulle matkojen tärkein asia on ruoka.
En nyt ihan usko, että tällainen ihminen lähtee sinun kanssa matkalle ja edes miettii michelinravintolaa. Älä puhu kakkaa. Hienon michelinravintolaan ei niin vaan mennä syömään ja lasku on enemmän mitä muu matkabudjetti.
Ruoka on kaverillesi tärkeä harrastus, sinulle ei. Ongelma ratkeaa kun ette käy yhdessä matkoilla tai syömässä vaan teette jotain muuta.
Matkoilla sen ruokailun eteen tulee itsekin nähtyä ennemmän vaivaa. Siksihän siellä lomalla ollaan, että otetaan sitä aikaa eikä syödä ekassa turistirysässä ihan mitä tahansa sontaa.
Vierailija kirjoitti:
Minussa on kyllä myös vähän tuota ruokahifistin vikaa mutta sen olen yrittänyt pitää että en arvostele kyläpaikoissa tarjottuja ruokia. Ravintoloiden ruokia voin arvostella mutta en yksityisten kotikokkaajien, koska se olisi epäkohteliasta.
Ei minusta tämä ruokahifismi mikään ongelma ole. Sinulla ja kaverillasi vain on se ongelma, että sinulle ruoka ei ole niin keskeisessä asemassa kuin hänelle, minkä vuoksi esim. matkat on hankalia. Itse en ikinä lähtisi matkalle muun kuin toisen kulinaristin kanssa, koska minulle matkojen tärkein asia on ruoka.
Samoin. Mietimme ja tutustumme usein etukäteen jo ennen matkaa kohteen ravintolat. Minusta ei paljon työerämpää ole kuin matkustaa vaikka Roomaan ja syödä Mäkkärillä joka päivä.
Oli minusta aika gay-kommentti kun Teuvo Loman sanoi ruokailun olevan hänelle visuaalinen kokemus.
Vierailija kirjoitti:
En nyt ihan usko, että tällainen ihminen lähtee sinun kanssa matkalle ja edes miettii michelinravintolaa. Älä puhu kakkaa. Hienon michelinravintolaan ei niin vaan mennä syömään ja lasku on enemmän mitä muu matkabudjetti.
Michelin tähden saaneita ravintoloitakin on monenlaisia, ei ne kaikki ole ökykalliita fine dining paikkoja. Ja varsinkin kiivaimman turistisesongin ulkopuolella voi päästä jopa ilman pöytävarausta syömään.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkä se luetun ymmärtäminen... Tässä puhuttiin Michelin-oppaasta, ei Michelin-ravintoloista... Hellurei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin. Mietimme ja tutustumme usein etukäteen jo ennen matkaa kohteen ravintolat. Minusta ei paljon työerämpää ole kuin matkustaa vaikka Roomaan ja syödä Mäkkärillä joka päivä.
Niinpä, tai niissä ylihintaisissa turistinähtävyyksien lähellä olevissa paikoissa joissa ruoka on huonoa meiningillä "maksimivoitot kun tehdään halvalla ja myydään kalliilla" ja "ei haitta jos eivät tule toista kertaa, kun uusia turisteja tulee kyllä joka päivä". Näihin törmää vähän väliä jotka menee Roomaan tai Pariisiin ja sitten sanoo: ei se italialainen tai ranskalainen ruoka kyllä ole sitten yhtään hyvää. Eikä kuitenkaan ole käyty yhdessäkään ravintolassa jossa paikalliset vapaaehtoisesti käy vaan niissä turistilävissä.
Ymmärrän täysin. Vähän pelkään, että uusi miesystäväni on samanlainen. Itse en voisi vähempää välittää mitä suuhuni laitan, kunhan saan jotain vatsan täytettä. Tykkään joskus käydä myös Hesessä, Raxissa ja 'pullakahvilla'. Valitettavasti en voi tehdä tällaista koskaan miehen kanssa, kun hän ei suostu tällaisiin paikkoihin tulemaan. Hankaloittaa juurikin reissuja, joissa olisi mukava käydä välillä syömässä nopeasti ja edullisesti vatsansa täyteen tai herkutella joskus vaikkapa kunnon leivoksilla.
Asia valitettavasti vaikuttaa minunkin elämääni, joten silloin toiden ehdottomuudesta tulee häiritsevää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Michelin tähden saaneita ravintoloitakin on monenlaisia, ei ne kaikki ole ökykalliita fine dining paikkoja. Ja varsinkin kiivaimman turistisesongin ulkopuolella voi päästä jopa ilman pöytävarausta syömään.
Tiedoksi että Michelin-oppaasta löytyy muitakin kuin tähden saaneita ravintoloita. paljon paljon muita suositeltavia paikkoja.
Matkoilla mullekin yksi tärkeimmistä asioista on hyvä ruoka ja käytän paljon aikaa etukäteen hyvien ruokapaikkojen etsimiseen. Paikan päällä en siihen aikaa käyttäisi ja vaatimattomampikin ruoka on loppupeleissä parempi kuin nälkäkiukku. Suurkaupungeissa varsinkin helposti käy niin, ettei sinne valmiiksi katsottuun, hyvään ravintolaan ehdikään ennen sudennälkää. Ja vieraana ollessani en ikinä arvostelisi ruokaa.
Olen myös erittäin nirso ja makupalettini poikkeaa tyypillisestä suomalaisesta. Mutta kokkeja en sentään ala kouluttamaan, vaan valitsen seuraavalla kerralla toisen ravintolan. Ketjuravintolaan suostun menemään vain pakon edessä.
Joo mä tiedän näitä.
Ruokahifistien ruuat ovat ehkä pykälän verran maukkaampia, mutta se ei ole sen kaiken loputtoman marinan, saarnaamisen ja muun hössötyksen arvoista. Se vaan ei ole. En jaksa sosialisoida sellaisten kanssa.
Tulisi mieleen miettiä, et miten tuollainen näkyy muissakin asioissa? Siis tuo muiden tekemien ruokien arvostelu ja tuunaaminen (viestii, ettei ne kelpaa hänelle, joka on hyvin hyvin lähellä sitä viestiä, et sinä ja sinun tekosesi ei myöskään kelpaa). Myös tuo tarpeeton päällepäsmäryys ja ohjaiden ottaminen, as in ruokapaikan määrääminen -hyi, millaista toimintaa, en kyl voisi sietää. Komenteleeko ja pompotteleeko? Aina oikeassa? Täydellistä täytyy olla? Tekeekö itse aina täydellistä olevinaan? Vaatii vielä jonkun ihailemaan täydellisyyttään, eli yleisön toiminnalleen? No joo, spekulaatiota, mut kyl tuo aika raskaalle kuulostaa.
Moukkamaista arvostella ja tuunata toisten tekemää ruokaa. Ravintolaruokaa saa arvostella, mutta ei sielläkään tungeta keittiöön neuvomaan kokkia.
Niin nälkä ei ole koskaan että vakuumisämpylään suostuisin! Onneksi esim Italiassa jopa bensiksiltä saa laadukkaita tuoreita täytettyjä sämpylöitä. Mieluummin tosin kurvaan lähimpään pikkukylään ja etsin kuppilan.
Jokainen ateria ON elämys. Arvostan tosin ystäviäni ja heidän upeita ruokiaan niin paljon etten ikinä alkaisi ruokapöydässä tuunaamaan mitään! On ihana saada uusia ruokaelämyksiä - viimeksi kylmää punajuurikeittoa ja paistettua kaalia. Kuulostaa vaatimattomalta mutta se maku! Kotona voidaan miehen kanssa arvuutella mitä annoksessa oli ja miten itse tekisimme sen.
Mich* ravintolat voi olla joillekin elämys mutta itse pidän enemmän "aidosta" ruuasta. Tähdissä puhuu enemmän kunnianhimo ja pakko näyttää. Viamichelin.comista etsimme usein reissulla ns nousevia mutta vielä tähdettömiä ravintoloita. Ne on upeita! No, olen kyllä syönyt Mich * ravintolassa lounaaksi lasagnea eikä edes ollut kummoista😂
Suomessa emme juurikaan käy ulkona syönässä koska hinta-laatusuhde on huono. En viitsi maksaa ruuasta minkä teen itse paremmin ja hinnalla josta riittää koko suvulle
Erittäin hyvä aloitus, vaikka olisi jopa Porvoon parhaassa restoraatissa tuotettu.
Tässäpä meille pureskelemista.
Erityisesti kiinnitti huomiotani, ettei x edes poikkeuksellisesti suostu vatsantäyttömättöön, vaikka ollaan matkalla, eikä millään päivämatkalla, jolloin voisi selvitä vaikka paastoamalla... Mission impossible mielestäni, vai syökö banaaneja on the run.
Hmmmm, mutta ruokahifistelystä täytyy tulla itsekin vielä kirjoittamaan lisää - jos ketjua ei poisteta *hih, palsta*.
En voi sietää ruokahifistelyä, meinaan.
Koita nyt vain hyväksyä, että muut pitävät hyvästä ruuasta. Syö sinä vapaasti huonoa ruokaa.