Myykö täällä kukaan valokuviaan? Tarkoitan nyt luonto yms yleiset aiheet, ei omia naama- tai muitakaan kuvia.
Tienaisikohan tuollaisella edes pienen elämän kulutuksen verran? Olen jo vuosia kuvannut luontoa mutta niitä ei ole missään esillä, jotain kuvapalvelua mietin mutta kynnys on aika kova kun miettii maksaako noista kukaan kuitenkaan mitään jne. Kun kuitenkin on kaikki instagramit sun muut nykyään. Kai kuvituskuvia tarvitaan silti?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika vaikea tie. Saat olla todella hyvä ja sittenkin pitää löytää ne oikeat kanavat.
Valokuvauksella jos haluaa elää, melkein pitää tehdä hää/lapsi yms kuvauksia studio-oloissa ja toki ulkona myös. Ja sekin on varsin kilpailtua. Toinen on sitten instagram-tilillä ja somella tienaaminen, esim yhteistyö vaikkapa matkailuyritysten kanssa, mutta sitä varten pitää ensin olla seuraajia josta voi sitten joskus jotain poikia.
Kerroin aikeistani myydä kuvia esim. kuvapalveluun, en ottaa mitään hää-/lapsipotretteja.
Tämä on yleinen asenne taiteellisilla ihmisillä, ei haluta tehdä sitä mistä joku on valmis maksamaan. Jos haluat valokuvata, ja erityisesti luontoa ja persoonallisella tyylillä, se on hieno unelma ja ehdottomasti kannattaa alkaa sitä toteuttaa luomalla hyvät kuvasivut, some tilit ja aktiivisesti eri firmoja ja kuvapalveluita lähestyen.
Siinä rinnalla kannattaisi kuitenkin pitää jotain varmaa ja säännöllistä toimeentulon muotoa. Vaikka pienimuotoista, mutta sekin antaa sinulle tunnettuutta alalla, mikä taas on aivan elinehto.
Mulla kyllä on ihan normi palkkatyö olemassa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika vaikea tie. Saat olla todella hyvä ja sittenkin pitää löytää ne oikeat kanavat.
Valokuvauksella jos haluaa elää, melkein pitää tehdä hää/lapsi yms kuvauksia studio-oloissa ja toki ulkona myös. Ja sekin on varsin kilpailtua. Toinen on sitten instagram-tilillä ja somella tienaaminen, esim yhteistyö vaikkapa matkailuyritysten kanssa, mutta sitä varten pitää ensin olla seuraajia josta voi sitten joskus jotain poikia.
Kerroin aikeistani myydä kuvia esim. kuvapalveluun, en ottaa mitään hää-/lapsipotretteja.
Tämä on yleinen asenne taiteellisilla ihmisillä, ei haluta tehdä sitä mistä joku on valmis maksamaan. Jos haluat valokuvata, ja erityisesti luontoa ja persoonallisella tyylillä, se on hieno unelma ja ehdottomasti kannattaa alkaa sitä toteuttaa luomalla hyvät kuvasivut, some tilit ja aktiivisesti eri firmoja ja kuvapalveluita lähestyen.
Siinä rinnalla kannattaisi kuitenkin pitää jotain varmaa ja säännöllistä toimeentulon muotoa. Vaikka pienimuotoista, mutta sekin antaa sinulle tunnettuutta alalla, mikä taas on aivan elinehto.
Mulla kyllä on ihan normi palkkatyö olemassa :D
No sä puhut aloituksessa elämiseen tienaamisesta. Ja nimeä ja mainetta tarvitset, jotta kuvasi myyvät.
En ole myynyt itse kuvia mutta muutaman tiedän joka silloin tällöin on myynyt jonkun onnistuneen otoksen. Saa niillä vähän harrastuksen kuluja katettua mutta ei niillä muuten oikein ansaitsemaan pääse. Jos haluaa päästä ansioille pitää kuvaamista sekä markkinointia tehdä vähintään puoliammattilaisena.
Ei kuvatoimistokuvilla pysty itseään elättämään, niissä on miljoonia kuvia joiden sekaan se sinun hieno otoksesi hukkuu. Kotimaisilla markkinoilla saattaa saada paremmin kaupaksi, mutta rahaa saat tosi vähän per kuva, kun kuvatoimisto myy sen muutamalla kympillä, ottaa omansa siitä päältä ja verotkin joutuu maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvituskuvia saa laadukkaita ilmaispalveluistakin. Ja muutoin isot kuvapalvelut, shutterstock yms dominoivat.
Sinuna nyt ensin perustaisin tilit vaikka instaan ja pinterestiin ja ehkä flickr tms ja töitä vaan esille. Ensin pitää saada kuvat esille jonnekin. Toki voit kokeilla myymistä näille isoille kuvapalveluille myös.
Olen miettinyt pöllitäänkö noita instagramien ym kuvia helposti, onko se mahdollista? Siksi en ole vielä pistänyt mitään jakoon minnekään.
Kyllä pöllitään. Ihan törkeästi. Itseltäni yksi tyyppi kopioi noin 6 kuvaa omalle tililleen ja sitten vielä kehtasi alkaa seuraamaan minua. Vaadin sitä poistamaan mun kuvat muttei se poistanut. Laitoin sille eston.
Eli joo, varkauksia tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myyn kuviani Shutterstockissa. Tähän mennessä tulot on olleet vain noin 70 dollaria vuodessa.
Paljonko sulla siellä on tarjontaa, minkä tyyppisiä kuvia?
Lähinnä luontokuvia yli 400 kpl.
Laadulla nyt tarkoitettiin ihan kuvan fyysisiä ominaisuuksia. Ehkä niitä voi pieninä kuvina jossain nettisivulla vielä käyttää, mutta esim printtiin ei riitä ominaisuudet mitenkään. Tai isoiksi kuvituskuviksi nettiinkään. Ja voihan niihin lyödä vesileimat, jos haluaa. Pari kuvaa ilman näytille ja loput leimalla.