Onko 600e yksinelävälle ”tarpeeksi” vuokran jälkeen?
Vuokraan menee 1000e. Palkasta jää sen jälkeen 600e.
Riittääkö se elämiseen, sähkö, puhelin, vakuutus ja ruoka?
Kommentit (29)
Kyllähän tuolla hengissä pysyy, muttei kovin mukavasti elele. Etenkin joku isompi yllätävä tulo saa talouden helposti ylösalaisin. (Esim itselle tuli just tonnin hammaslääkärilasku)
600 € on ihan hyvä summa vuokran jälkeen yhdelle ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Jännä, että toimeentulotuella elävät aina valittavat, kun rahat ei riitä mihinkään. Yksin asuva toimeentulotukea saava saa kuitenkin 500 euroa/kk ja siitä ei enää tarvitse maksaa vuokraa, sähköä, vettä, lääkärikuluja, lääkkeitä ja vakuutuksia. Sitten työssäkäyvät pitää ruhtinaallisena summana 600 euroa, josta maksavat itse vielä sähköt, lääkkeet ja vakuutukset.
Pakko sanoa sensuroimaton anonyymi työssäkäyvän pienirtuloisen mielipide: että toimeentulotuen riittämättömyydestä valittavat ovat luusereita. Okei, onhan tt-tukihakemusten väsääminen työlästä, muttei se työtä ole eikä siitä kuulu saada työn verran palkkaa. Toki harmittaa jos näiden ihmisten on vaikea kustantaa öastensa lukiotarvikkeita tai harrastuksia, mutta niihinkin saa maksusitoumuksia ym. Toimeentulotuki riittää peruselämiseen jos ei ryyppää ja polta rahoja tai omista siinä sivissa autoa (työtön sitä saattaa pitää töitä saadakseen, mutta senkin voi pitää seisonnassa, oikeasti). Ja peruselämiseen se tuki on tarkoitettu. Kyllä, on muilla kivempaa kun voivat kerryttää varallisuutta kykynsä mukaan. On kivempi elellä jos on varallisuutta. Mutta toimeentulotuki mahdollistaa toimeentulon varsin kattavasti eikä siinä ole valittamista, ei sen muuta kuulukaan mahdollistaa.
Vierailija kirjoitti:
Törkeen kallis vuokra yhdelle. Muuttaisin halvempaan, jotta saisin jotain säästöönkin.
Liian kallis vuokra tuloihin nähden. Kannattaa seurata 50/30/20 sääntöä. Eli puolet tuloista välttämättömiin kuluihin kuten vuokra, laskut ja ruoka. 30 prossaa muihin menoihin kuten vaikka kampaajalla käyntiin, vaatteisiin ja matkusteluun ja 20 prossaa säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä, että toimeentulotuella elävät aina valittavat, kun rahat ei riitä mihinkään. Yksin asuva toimeentulotukea saava saa kuitenkin 500 euroa/kk ja siitä ei enää tarvitse maksaa vuokraa, sähköä, vettä, lääkärikuluja, lääkkeitä ja vakuutuksia. Sitten työssäkäyvät pitää ruhtinaallisena summana 600 euroa, josta maksavat itse vielä sähköt, lääkkeet ja vakuutukset.
En tiedä mistä tämä käsitys tulee,mutta yleinen harha luulo näyttää olevan ,että toimeentulotuestaa jää aina se 500e käyttöön/ruokaan.Näin ei siis ole,varmasti 95%tuen saajista maksaa vuokraansa pari sataa tuosta perusosasta ,koska normien mukaisia vuokra asuntoja on todella harvalla.Lisäksi siitä menee puhelimen,kulkemisen yms maksut
Täh. Kaverini ei todellakaan maksa tuosta 500€:sta vuokraa vaikka hänen vuokransa menee yli normien. Sossu maksaa ainakin pk-seudulla yli niiden koska halvempia asuntoja (vuokranormien sisällä olevia siis) ei vaan kaikille löydy. Hammaslääkärillekin pääsee maksusitoumuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko sanoa sensuroimaton anonyymi työssäkäyvän pienirtuloisen mielipide: että toimeentulotuen riittämättömyydestä valittavat ovat luusereita. Okei, onhan tt-tukihakemusten väsääminen työlästä, muttei se työtä ole eikä siitä kuulu saada työn verran palkkaa. Toki harmittaa jos näiden ihmisten on vaikea kustantaa öastensa lukiotarvikkeita tai harrastuksia, mutta niihinkin saa maksusitoumuksia ym. Toimeentulotuki riittää peruselämiseen jos ei ryyppää ja polta rahoja tai omista siinä sivissa autoa (työtön sitä saattaa pitää töitä saadakseen, mutta senkin voi pitää seisonnassa, oikeasti). Ja peruselämiseen se tuki on tarkoitettu. Kyllä, on muilla kivempaa kun voivat kerryttää varallisuutta kykynsä mukaan. On kivempi elellä jos on varallisuutta. Mutta toimeentulotuki mahdollistaa toimeentulon varsin kattavasti eikä siinä ole valittamista, ei sen muuta kuulukaan mahdollistaa.
Samaa mieltä olen. Ja olen kasvanut lapsuuteni perheessä, jonka rahat koostuivat vain tuista. Rahan kanssa oli vaikeuksia, koska sitä käytettiin huolimattomasti. Käytiin kalliissa lähikaupoissa, ostettiin kalliita einesruokia, tehtiin heräteostoksia ja ostettiin kaikkea turhaa krääsää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mistä tämä käsitys tulee,mutta yleinen harha luulo näyttää olevan ,että toimeentulotuestaa jää aina se 500e käyttöön/ruokaan.Näin ei siis ole,varmasti 95%tuen saajista maksaa vuokraansa pari sataa tuosta perusosasta ,koska normien mukaisia vuokra asuntoja on todella harvalla.Lisäksi siitä menee puhelimen,kulkemisen yms maksut
Hah aivan höpöä, että 95% maksa pari sataa perusosasta. Kyllä se on niin, että 95% saa ihan täyden perusosan ja 5% maksaa itse jonkin verran (puhutaan muutamasta kympistä). Hyvin harva maksaa tuollaisia summia ja se on heidän oma valinta. Kela huomioi koko vuokran, vaikka se olisi kuinka kallis, jos osoittaa aktiivisesti etsivän edullisempaa eikä edullisempaa ole tarjolla. T. Toimeentulotuen käsittelijä Kelasta
Vierailija kirjoitti:
Minulle jää vuokran jälkeen 240€/kk käyttörahaa.
Puhelinliittymä/netti noin 25€/kk.
Ruoka noin 30€/vk, yhteensä siis noin 120€.
Pesuaineet, yms. noin 15€/kk.
Pari kertaa voi käydä syömässä ulkona. Vaatteet kirpparilta.
Muutaman kerran vuodessa pääsen tekemään enemmän töitä, mistä rahasta laitan säästöön. Niillä rahoilla voi tehdä vaikka pienen lomamatkan tai ostaa jotain isompaa.
Olen aivan tyytyväinen elämääni, en tarvitse tämän kummempaa.
Kiva viesti. Itsekin tulen toimeen aika pienellä rahalla ja olen tyytyväinen elämääni. Välillä ihmetyttää, kun monet valittaa ettei raha riitä ”mihinkään” ja itse taas ihmettelen, mihin sen pitäisi oikein riittää. Itsellä riittää raha samoilla tuloilla kaikkeen tarpeelliseen. No, olen kai pieneen tyytyväinen. Olen onnellinen näin.
Kuinka tyhmä pitää olla, ettei tiedä omia menojaan?
Oletko just kuolemassa nälkään ja kylmyyteen?