Surullista kun ostetaan joku huonokuntoinen halpa talo ja sitten tulee ongelmia.
Tämä on jo toinen tapaus tuttavapiirissä. Ensimmäisellä parille tuli iskuna päin naamaa että ikkunat piti uusia ja katto remontoida vaikka nämä asiat olivat selvästi näkyvillä kelle tahansa jolla on silmät ja nyt tälle toisella parille selvisi että pesuhuoneen seinä on mätä.
Ymmärrän kyllä, ettei kaikilla ole varaa uutenkarheaan taloon. Mutta että ostetaan joku mörskä eikä osata katsella/haistella/kysellä....
Kommentit (23)
Valitettavasti kaikilla ei ole rahaa uuteen pakettitaloon.
Kymmenen vuotta vanhastakaan pakettitalosta ei enää tiedä kuinka kunto todellisuudessa on.
Esim. Ystävälläni on ollut uudessa pakettitalossa hiiriongelma ja saanut loukutettua talvella viisi hiirtä ja ongelma helpotti. Tajusi vain että ovat olleet seinän välissä ja nakertaneet höyrynsulkumuoviin reikiä moneen paikkaan, eli ongelmia tulee vuosien varrella seuraamaan :(
Toinen ystäväni osti 2002 rakennetun talon josta kävi ilmi että koneellinen ilmastointi oli väärin säädetty ja kaikki suodattimet puhdistamatta ja huoltamatta.. ongelmia voi seurata tuostakin..
Kurjaa se on että asunto on elämän suurin ostos eikä mitään takeita että on hintansa väärti..
oppirahoina menee. niin meni minullakin ensimmäinen mutta tekemällä oppii. se on eri jos jää asiaa itkemään vaan tekeekö asialle jotain.
Eipä ne myyjätkään aina totuudenmukaisesti vastaile.
Mieheni on ollut rakennusalalla ja muistan hänen ilmeensä sekä "ei helkkari"-muminansa kun kävimme ekaa kertaa siskon ja tämän puolison uudessa talossa. Lähtiessä kysyin syytä ja sain naamalle melkoisen litanian päin helkkaria olevista salaojituksista, huonokuntoisista ikkunoista ja homeisesta kylppäristä.. kun otin siskoni kanssa nämä asiat puheeksi, suuttui ja syytti katkeraksi!
Talo sijaitsee hiukan kaupungin ulkopuolella ja maksoi 98.000. Olivat varmasti kuunnelleet ihan lumoutuneina kiinteistövalittäjän hehkutusta tajuamatta näiden saavan palkkansa siitä, että joka kohteen annetaan ymmärtää olevan helmi. Ja että viat sivuutetaan kaunopuhein.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ne myyjätkään aina totuudenmukaisesti vastaile.[/quote
Tarkoitat kai välittäjiä? Eivät tietenkään, kalaa ei saada koukkuun mainostamalla että edessä on putkiremontti ja kattoremontti.
Vaikeaksi on tehty ostaminen (kun pitäisi tyyliin läpivalaista kaikki rakenteet uudestakin)että voisi turvallisin mielin ostaa. Monet kuntokartoitukset ovat hyvin suuntaa antavia eikä rakenteita avaamatta tiedä totuutta.
Vaikeaksi on tehty myös myyminen kun ostaja voi nillittää mistä vaan viiden vuoden kuluessa ja vaatia kymppitonnien hyvityksiä..
Ei ole pelkästään halpojen talojen ongelma. Itse ostin 400k eur arvoisen talon. Talon laajennukset oli tehty päin mäntyjä. Eikä mistään kuntotarkastajista ollut apua löytämään mitään virheitä (ihan turhasta maksaa niille). Ja sitten kun oston jälkeen selvisi että entiset omistajat on rahattomia joten ei saa hinnan alennuksia... Ja turha olisi ollut lähteä käräjille kun ne maksut ois tullut itselle. Joo ehkä muutaman vuoden päästä myyjä olisi hävinnyt mutta ei olisi voinut maksaa mitään...
Nyt sitten joudun yksin korjaamaan ja remontoimaan kämppää (jo 5vuotta). Eikä loppua näy.
Eniten harmittaa että ei ole rikas ja eikä varaa räjäyttää koko tönöä.
Kun etsimme omaa taloa aloin masentua, kun mies löysi joka talosta vikaa. Siis oikeaa vikaa, isot remontit edessä tms. Mies vakuutteli että kyllä se meidän koti vielä löytyy ja minä sain laihaa lohtua siitä ettei mies päästäisi meitä asumaan mihinkään homerötisköön. 3 vuotta siinä meni. Vauva, joka alkuun kulki kaukalossa mukana käveli lopulta perässämme.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pelkästään halpojen talojen ongelma. Itse ostin 400k eur arvoisen talon. Talon laajennukset oli tehty päin mäntyjä. Eikä mistään kuntotarkastajista ollut apua löytämään mitään virheitä (ihan turhasta maksaa niille). Ja sitten kun oston jälkeen selvisi että entiset omistajat on rahattomia joten ei saa hinnan alennuksia... Ja turha olisi ollut lähteä käräjille kun ne maksut ois tullut itselle. Joo ehkä muutaman vuoden päästä myyjä olisi hävinnyt mutta ei olisi voinut maksaa mitään...
Nyt sitten joudun yksin korjaamaan ja remontoimaan kämppää (jo 5vuotta). Eikä loppua näy.
Olen pahoillani eikä tarkoitus ollut missään nimessä syyllistää. Alotuksen pointtina oli lähinnä se, kun monilla pariskunnilla on kova hinku saada oma talo ja sitten ostetaan eka kivannäköinen ja halpa.
Ap
Halpaan hintaan voi olla hyvä syy. Jos se ei ole sijainti, kannattaa etsiä sitä itse asunnosta. Toisaalta jos on valmis tinkimään sijainnista, ihan hyväkuntoisia suht uusia taloja voi löytyä jopa 300k eurolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani eikä tarkoitus ollut missään nimessä syyllistää. Alotuksen pointtina oli lähinnä se, kun monilla pariskunnilla on kova hinku saada oma talo ja sitten ostetaan eka kivannäköinen ja halpa.
Ap
En ottanut syyllistykseksi. Mutta halusin tuoda ilmi että OKT saattaa olla aivan järkyttävä raha reikä oli se sitten halpa tai kallis. Myös tosiaan ei kannata luottaa myyjiin/välittäjiin/kuntotarkastajiin.
Se mitä opin itse. Ja minkä voin jakaa muille. Suosittelen että OKT käydään katsastelemaan johonkin muuhun aikaan kuin kesällä. Myös suosittelen että investoitte vähän ennen ostoa joko omaan lämpökameraan tai vuokraatte sellaisen. Ja ei muuta kuin sitten ihmettelemään taloa sisältä.. Ja toivoa että lattialämmityksiä ei ole päällä kun vilkuilette lämpökameran kanssa. (yllättävää mutta minun lämpökamera hankinta on helpottanut löytämään useita törkeitä rakennus virheitä)
Ihan mielenkiinnosta, onko rivareista tai kerrostalo-osakkeista löytynyt vastaavia ikäviä ylläreitä?
Kyllä niitä hyviä yksilöitä löytyy myös. Tuttava perhe osti vanhan omakotitalon joka oli hyvässä peruskunnossa. Omistaja oli pitänyt hyvää huolta ja edullinenkin oli(huom.talon ikä) Yhtä hyvin voi olla uudessa talossa ongelmia.
Eikös niiistä voi teeettää tarkistuksen ammattilaisilla.
Katto on ja putket ne varmaan tärkeimmät. Lämmitys voi tuottaa yllätyksiä jos on sähkölämmitys=kallis.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, onko rivareista tai kerrostalo-osakkeista löytynyt vastaavia ikäviä ylläreitä?
Totta kai on. Jotkut 70-luvun rivarit valesokkeleineen on ihan hirveitä pommeja. Hometta täynnä.
Osaketaloissa on tosin se hyvä puoli, että niitä on usein tarkastettu ja korjattu suunnitelmallisesti ja säännöllisesti ja korjaukset on dokumentoitu. Omakotitaloja on hoidettu ihan miten sattuu. Mutta jos on alunperinkin riskirakennetta täynnä, niin ei siinä hyvä heilu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ne myyjätkään aina totuudenmukaisesti vastaile.[/quote
Tarkoitat kai välittäjiä? Eivät tietenkään, kalaa ei saada koukkuun mainostamalla että edessä on putkiremontti ja kattoremontti.
Näistä on lain mukaan välittäjän kerrottava, kaikki tulevat remontit mitä on tiedossa on ilmoitettava. Jos ei ilmoita, se on rikos ja ostaja saa pyytää kaupan purkua.
Vierailija kirjoitti:
Kerros- ja rivitaloissa remonteista pidetään kirjaa ja viisivuotissuunnitelmassa näkee tulevat remontit. Jos jotain isoja remontteja tulee yllärinä, niin itseään saa syyttää. Ellei nyt jotain rakennusvirhettä ole tehty. Nyt esimerkiksi 60-luvulla rakennetussa talossa pitäisi olla jo putket, julkisivut ja ikkunat tehty. 70-lukulaisissa ainakin lähivuosien suunnitelmissa.
Ankea maaliskuu on erittäin hyvä aika käydä katsastelemassa taloja. Märkä keli ei anna mitään armoa, seinät jos on tapana kastua niin näyttävät märältä, sisältä jos on kosteutta niin haistaa. Pihasta näkee, minne vesi kertyy tai valuuko se kunnolla pois. Ei rakastu kukkivaan puutarhaan.
Itse meinaan myydä toukokuussa, kun kaikki on niin nättiä ja kuivaa. Ei silti, mun talo on hyvässä kunnossa, mutta kunnon esittelykeli ei haittaa yhtään.
Surullistahan se on, eikä kenenkään muun vika kuin ostajan =)