Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielipiteitä lasten hoitoon viemisestä anoppilaan?

Vierailija
24.07.2019 |

Pyydättekö te puolison vanhemmilta lasten hoitoapua? Vai tarjoutuvatko isovanhemmat itse ottamaan lapsia hoitoon?

Meillä tilanne se, että omat vanhempani ovat molemmat kuolleet ja meillä kolme lasta, joista nuorin vasta vauva. Olen nyt äitiyslomalla kesän, ja samoin vanhemmat lapset ovat lomalla koko kesän.

Minusta on ihanaa olla lasten kanssa, MUTTA mies tehnyt koko kesän pitkää päivää lähes ilman lomaa, joten olen ollut käytännössä yksin kolmen lapsen kanssa KOKO kesän. Olen kysynyt mieheltä monesti että eikö oikeasti ole mahdollista pitää yhtään lomaa. Yhden viikon siis piti, eikä osaa sanoa koska pitää seuraavan kerran lomaa. Ja sen ainoan lomaviikonkin oli auttamassa omia vanhempiaan kun heillä isompi piharemppa meneillään. Perheenä emme ole tehneet oikeastaan mitään koko kesänä.

Sanoin taas tänään, että käy kyllä voimille koittaa yksin keksiä isommille lapsille jatkuvasti tekemistä, toivoisin kuitenkin että heillä olisi edes vähän kiva kesä. Mies on sitä mieltä, että voisin ”työntää” lapsia hänen vanhemmilleen hoitoon. Minulle se on tosi vaikeaa, koska eivät itse tarjoudu ollenkaan ottamaan lapsia.

Mielipiteitä?

Kommentit (257)

Vierailija
181/257 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kirjoitti:

Missä ihmeen illuusiossa ja maailmassa tämän päivän äidit oikein elävät? Kun lapsen hoitajaksi kelpaa vain anoppi tai äiti.

Lapsia on ollut perheessä maailman sivun. Meillä on kolme lasta pienellä ikäerolla, eikä koskaan ole ollut lastenhoito ongelmia, eikä isovanhemmat hoitaneet koskaan, kun molemmat työelämässä ja välimatka 300km ja silti suhteet läheiset, jotka on hoidettu vierailujen avulla.

Meillä lapset oli pieniä 2000-luvun alussa, enkä muista muidenkaan äitien valittaneen lastenhoito-ongelmia, kun toisiin äitiin tutustuimme leikkipuistoissa ja vastaavissa ja naapurissa asui myös lapsiperheitä ja autoimme toinen toisiamme ja vuorollaan

hoidimme omien lasten ohella muiden lapsia.

Ei siellä hiekkalaatikolla tarvitse olla kaikki äidit, vaan yhtähyvin voi sopia ja valvoa myös muiden lapsia, jolloin lapsen äiti pääsee käymään kaupassa tai siivoamaan kotona rauhassa, kun lapset eivät ole jaloissa tai vaikka lukemaan kirjaa.

Ja ap. tapauksessa miksi hän ei pyydä lapsilleen leikkiseuraa kotiinsa lasten kavereita ja vastavuoroisesti hänen lapsensa voisi mennä käverin kotiin. Ja lapset leikkivät ja ulkoilevat mielellään isossa ryhmässä ja aikuiselle jää vain lasten valvominen.

Vai eikö haluta tutustua muihin äiteihin, eikä tarjota vastapalveluita, vaan halutaan olla vain avun saajana

Tätä minäkin ihmettelen. Missä ovat lasten kummit? Missä ovat vanhempien sisarukset? Missä ovat vanhempien ystävät? Naapuruston lapsiperheet? Kuitenkin moni on sitä mieltä, ettei heidän vanhempiensa ikäluokka edes osaa nykyajan lastenhoitoon liittyviä asioita, mutta kuitenkin lapset pitäisi saada tuupattua juuri heille. Kun omat lapseni olivat pieniä, hoitoapua haettiin oman ikäluokan ihmisiltä eikä edelliseltä sukupolvelta. Tietenkin avussa toimi vastavuoroisuus, joten onko nykyisin tilanne tosiaan se, että halutaan vain saada, mutta ei antaa?

Ja mikä huvittavinta, sitten lapset on saatu tuupattua hoitoon, alkaa valitus, kuinka mummo antoi lapselle pullaa ja sokeria, eikä noudattanut lapsen käyttöohjetta.

Ja missä on nykyään ystävät, naapurit ja sisarukset, joilla on usein saman ikäisiä lapsia, joista lapset saisi seuraa toisilleen, usein näitä ei ole mummolassa.

Meillä ystävien ja naapurien, myös ex-naapurien vastavuoroinen apu toimii edelleen, vaikka lapset teiniä. Nytkin mökillä oli 7 nuorta, jotka ovat kasvaneet yhdessä ja nauttivat silmin nähden toistensa seurasta.

Vierailija
182/257 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko36 kirjoitti:

Meillä miniä on käyttänyt anoppiaan ilmaisena lapsenvahtina jo 15v.

Lapsia neljä.

Joskus mukuloita on anopilla jopa koko kesän, putkeen!

Miks pitää tehdä lapsia, jos ei niitä itse halua/voi/kykene hoitamaan?

Olisi kauhea olla ihminen joka ei osaa sanoa ei, nyt en pysty ottamaan hoitoon. Ajatella, 15 vuotta elää elämää jota ei halua elää. vain sen takia ettei osaa sanoa ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/257 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen muutaman miehen (ystäviäni) jotka ovat niin vanhempiensa lieassa että juoksevat pienestäkin pyynnöstä remontoimaan heidän kämppäänsä, heidän naapuriensa pihakalusteita tai ajamaan isosedän autoa myyntiin toiselle puolelle maata. He eivät vain pysty seisomaan itsensä tai perheensä puolella kun vanhemmat jollain logiikalla tulevat ensin.

En sanoisi että ko ihmiset ovat mitenkään pahoja tai ilkeitä, he vain ovat jotenkin niin alistettuja asemaansa etteivät edes kyseenalaista sitä. Luulen että tästä muodostuisi ajan kanssa niin suuri ongelma etten uskaltaisi seurustella yhdenkään heistä kanssa, vaikka muuten ovatkin maailman ystävällisempiä ja ihanimpia ihmisiä.

Vierailija
184/257 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kirjoitti:

Missä ihmeen illuusiossa ja maailmassa tämän päivän äidit oikein elävät? Kun lapsen hoitajaksi kelpaa vain anoppi tai äiti.

Lapsia on ollut perheessä maailman sivun. Meillä on kolme lasta pienellä ikäerolla, eikä koskaan ole ollut lastenhoito ongelmia, eikä isovanhemmat hoitaneet koskaan, kun molemmat työelämässä ja välimatka 300km ja silti suhteet läheiset, jotka on hoidettu vierailujen avulla.

Meillä lapset oli pieniä 2000-luvun alussa, enkä muista muidenkaan äitien valittaneen lastenhoito-ongelmia, kun toisiin äitiin tutustuimme leikkipuistoissa ja vastaavissa ja naapurissa asui myös lapsiperheitä ja autoimme toinen toisiamme ja vuorollaan

Ei siellä hiekkalaatikolla tarvitse olla kaikki äidit, vaan yhtähyvin voi sopia ja valvoa myös muiden lapsia, jolloin lapsen äiti pääsee käymään kaupassa tai siivoamaan kotona rauhassa, kun lapset eivät ole jaloissa tai vaikka lukemaan kirjaa.

Ja ap. tapauksessa miksi hän ei pyydä lapsilleen leikkiseuraa kotiinsa lasten kavereita ja vastavuoroisesti hänen lapsensa voisi mennä käverin kotiin. Ja lapset leikkivät ja ulkoilevat mielellään isossa ryhmässä ja aikuiselle jää vain lasten valvominen.

Vai eikö haluta tutustua muihin äiteihin, eikä tarjota vastapalveluita, vaan halutaan olla vain avun saajana

Tätä minäkin ihmettelen. Missä ovat lasten kummit? Missä ovat vanhempien sisarukset? Missä ovat vanhempien ystävät? Naapuruston lapsiperheet? Kuitenkin moni on sitä mieltä, ettei heidän vanhempiensa ikäluokka edes osaa nykyajan lastenhoitoon liittyviä asioita, mutta kuitenkin lapset pitäisi saada tuupattua juuri heille. Kun omat lapseni olivat pieniä, hoitoapua haettiin oman ikäluokan ihmisiltä eikä edelliseltä sukupolvelta. Tietenkin avussa toimi vastavuoroisuus, joten onko nykyisin tilanne tosiaan se, että halutaan vain saada, mutta ei antaa?

Olen kohta 10v luonut tukiverkkoa. Olen onnistunut vain sellaisen tekemään missä minä autan naapuruston perheitä mutta itse en saa apua. Mulle tuodaan muiden lapsia ja hoidan niitä ja olen muille tukiverkko, he eivät koskaan vastavuoroisesti minulle.

Mun vanhemmat on eristänyt ja hylännyt mut kokonaan ja samalla meni suku (isä on narsisti, osaa kyllä kääntää kaikki valitsemaansa uhria vastaan) joten meillä ei ole edes niitä kummeja kun sukulaisia ei voinut pyytää. Pari ystävää on mutta niin väsyneitä lapsiperherallista että eivät halua vastavuoroauttamista, heillä kun on isovanhemmat.

Tukiverkon luominen ob helppoa paperilla ja ajatuksisa. Tässä 10 v ajan olen oikeasti ponnistellut ja yrittänyt. Ei tulosta. Olen vain antajan roolissa.

Mitäs jos ensi kerralla, kun sinulta pyydetään apua, pyydät ihan heti samalla apua itsellesi. Siis vaikka et välttämättä tarvitsisikaan, ihan koulutus-/testimielessä. Jos vaikka joku pyytää lastenhoitoapua, pyydät samaan hengenvetoon itse, että ottaisitko sitten mun lapsen huomenna kun pitäis päästä paikkaan x / toisitko kaupasta mulle asian y / whatever. Jos kehtaa kieltäytyä, kehtaat ehkä kieltäytyä siitä hänen pyynnöstäänkin sitten.

Vierailija
185/257 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kirjoitti:

Olen kohta 10v luonut tukiverkkoa. Olen onnistunut vain sellaisen tekemään missä minä autan naapuruston perheitä mutta itse en saa apua. Mulle tuodaan muiden lapsia ja hoidan niitä ja olen muille tukiverkko, he eivät koskaan vastavuoroisesti minulle.

Mun vanhemmat on eristänyt ja hylännyt mut kokonaan ja samalla meni suku (isä on narsisti, osaa kyllä kääntää kaikki valitsemaansa uhria vastaan) joten meillä ei ole edes niitä kummeja kun sukulaisia ei voinut pyytää. Pari ystävää on mutta niin väsyneitä lapsiperherallista että eivät halua vastavuoroauttamista, heillä kun on isovanhemmat.

Tukiverkon luominen ob helppoa paperilla ja ajatuksisa. Tässä 10 v ajan olen oikeasti ponnistellut ja yrittänyt. Ei tulosta. Olen vain antajan roolissa.

Mitäs jos ensi kerralla, kun sinulta pyydetään apua, pyydät ihan heti samalla apua itsellesi. Siis vaikka et välttämättä tarvitsisikaan, ihan koulutus-/testimielessä. Jos vaikka joku pyytää lastenhoitoapua, pyydät samaan hengenvetoon itse, että ottaisitko sitten mun lapsen huomenna kun pitäis päästä paikkaan x / toisitko kaupasta mulle asian y / whatever. Jos kehtaa kieltäytyä, kehtaat ehkä kieltäytyä siitä hänen pyynnöstäänkin sitten.

Tää on varmaan hyvä neuvo. Nythän se on mennyt niin että naapurit kysyy otatko meidän Pirkon ja Pelan yökylään, no minä sit otan (ja se on ihan ok kun tykkään lapsista eikä tää vastenmielistä sinällään ole). Sit kun itse oon kysynut kainosti jotain vastahoitoa, esim otatko pariksi tunniksi päivänä X, vastaus on ollut että ei nyt ehdi eikä seuraaviin viikkoihinkaan kin on kaikkee, katotaan syksymmällä sitten. No sitä syksyä ei tule :)

Olen siis yökylähoitanut ja päivähoitanut useamman perheen lapsia saamatta itse apua. Näköjään jotkut vaan ottaa, eikä edes koe siitä häpeää tai vastapalvelusvelvoitetta. Osin syy on pna, olen liian kiltti, yltiötunnollinen - ja opinut siihen että ei mulla ja mun tarpeilla ole niin väliä. Mun toiveet ja tarpeet oli lapsuudessakin sivuutettu, vaikea aikuisena sitten uskaltaa ”vaatia oikeuksiaan”.

Vierailija
186/257 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua näitä joitain haukkujia ketjussa. Uupunut tukiverkoton toivoo että edes kerta viiteen vuoteen saisi pari tuntia hoitoapua - heti joku sättii miten yrität hoidattaa lapset muilla, etkö vältä lapsistasi kun työnnät ne hoitoon, eikä sun olis pitänyt tehdä lapsia kun et niitä jaksa.

Siis aiheesta että kerran viidessä vuodessa toivoisi yjden kerran pari tuntia hoitoapua. Siinä on ollut jo 5 vuotta jatkuvaa lapsenhoitoa tauotta joten vaikea ymmärtää mikä on se kohta ”yrittää hoidattaa lapsensa muilla kun ei itse viitsi”.

Vierailija
187/257 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on mainostettava kotikuntaan :) Täällä on ry, joka tarjoaa ammattilaisen hoitamaan lapsia / tekemään pieniä kotitöitä 3,5 h /kk ja maksaa 15 €. Kuka tahansa voi tilata käynnin, ei tarvitse olla "ongelmia". Ainoa huonopuoli on tuo rajoite kerta /kk.

Vierailija
188/257 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on mainostettava kotikuntaan :) Täällä on ry, joka tarjoaa ammattilaisen hoitamaan lapsia / tekemään pieniä kotitöitä 3,5 h /kk ja maksaa 15 €. Kuka tahansa voi tilata käynnin, ei tarvitse olla "ongelmia". Ainoa huonopuoli on tuo rajoite kerta /kk.

Hienoa! Tukeeko kunta vai onko tämä yhdistystoimintaa?

Vierailija
189/257 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tuo hinta tunti vai kerta.

Jos kerta, niin uskomattoman halpa, kun heikkokuntoiset vanhukset joutuvat maksamaan moninkertaisen hinnan, pienestä eläkkeestä.

Vierailija
190/257 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tuo hinta tunti vai kerta.

Jos kerta, niin uskomattoman halpa, kun heikkokuntoiset vanhukset joutuvat maksamaan moninkertaisen hinnan, pienestä eläkkeestä.

No ei pelkästään vanhukset. Minä joudun ostamaan kaiken lastenhoitoavun firmalta 45e/h.

Vierailija
191/257 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pienten lasten vanhemmat eivät saa yän apua koskaan isovanhemmilta ja ostavat apunsa 45e tuntihintaa , niin on täysi oikeus sanoa raihnaisille apua mankuville isovanhemmille aikanaan että ”apua saa ostamalla, 45e/h, niin mekin teimme”.

Vierailija
192/257 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin tämä valtava lastenhoito tarve Suomessa vanhemmilla perustuu ja milloin vanhemmat itse hoitavat lapsiaan tai

ovat heidän seurassaan?

Tilastojen valossa Suomessa yli 3v lapsista päiväkodissa on n.98%, useimmat 10h/pv ja alle 3v n. 67%.

Ja jos lapsi nukkuu 10-12h yöunet, niin vanhempien seurassa oleva aika on muutama tunti + viikonl. Ja sitäkään ei vanhemmat jaksa uupumatta.

Vierailija
193/257 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen pitäisi kunnalliseen päivähoito-oikeuteen ottaa mallia 70-luvun Neuvostoliiton ja Romanian mallista, siihen aikaan siellä lapset annettiin jo synnytyssairaalasta laitokseen hoidettavaksi ja kasvatettavaksi ja lapset vieraili vanhempiem kodissa vain viikonloppuisin, jos se heille sopi. Se tuntuu olevan monen ihanne.

Vierailija
194/257 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin tämä valtava lastenhoito tarve Suomessa vanhemmilla perustuu ja milloin vanhemmat itse hoitavat lapsiaan tai

ovat heidän seurassaan?

Tilastojen valossa Suomessa yli 3v lapsista päiväkodissa on n.98%, useimmat 10h/pv ja alle 3v n. 67%.

Ja jos lapsi nukkuu 10-12h yöunet, niin vanhempien seurassa oleva aika on muutama tunti + viikonl. Ja sitäkään ei vanhemmat jaksa uupumatta.

Minulla on ollut neljä lasta mukana:

- gynekologilla

-hanmaslääkärissä

-pankin lainaneuvottelussa

-asunnon kauppakirjojen teossa

-autokaupan paperien teossa

- hautaustoimistossa

Ja monessa muussakin paikassa. Em paikoissa olisi kiva olla rauhassa je keskittyä eikä juosta neljän lapsen perässä. Välillä mies voi olla töistä pois muttei aina, ja joissain vaan on pakko olla molempien ja lapsien (kaupnteko ym).

Synnytykset sitten olen hoitanut yksin kun mies ei päässyt mukaan (hoiti lapsia).

Kyllä olisi aina sillon tällöin tarve hoitoavulle mutta tämä on siis sonun mielestäsi ”liikaa ja yletön hoidontarve”. Kokeile hoitaa neuvottelut ja kaupanteot lapsilauman kanssa itse.

Vierailija
195/257 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ovat heidän seurassaan?

Minulla on ollut neljä lasta mukana:

- gynekologilla

-hanmaslääkärissä

-pankin lainaneuvottelussa

-asunnon kauppakirjojen teossa

-autokaupan paperien teossa

- hautaustoimistossa

Ja monessa muussakin paikassa. Em paikoissa olisi kiva olla rauhassa je keskittyä eikä juosta neljän lapsen perässä. Välillä mies voi olla töistä pois muttei aina, ja joissain vaan on pakko olla molempien ja lapsien (kaupnteko ym).

Synnytykset sitten olen hoitanut yksin kun mies ei päässyt mukaan (hoiti lapsia).

Kyllä olisi aina sillon tällöin tarve hoitoavulle mutta tämä on siis sonun mielestäsi ”liikaa ja yletön hoidontarve”. Kokeile hoitaa neuvottelut ja kaupanteot lapsilauman kanssa itse.

Tuo haukkuja itse vie aina lapset edellämainituissa tapauksissa mummolaan! Kalsinaismoralismi rules.

Vierailija
196/257 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ovat heidän seurassaan?

Kaikkien lapset ei ole hoidossa. Hoidan lapsiani varmaan sinunkin mielestä riittävästi, 24/7/365 ilman hetken taukoa. Ja kun esim YHDEN KERRAN kolmessa vuodessa tarvisi höitoapua niin sinä tulet pätemään siitä miten vsnhemmst ei jaksa hoitaa lapsiaan vaan hoidattaa ne muilla. Haista kuule pee.

Vierailija
197/257 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä vaan on lastenhoitoapua silloin tällöin tarvittu, vaikka ei miehen kanssa edes harrasteta mitään tai käydä treffeillä.

Mummoa tarvitaan esim.

- Toinen työmatkalla, toinen pitkään töissä (työt ei aina jousta)

- isä töissä, äidillä kampaaja (en todellakaan ota lasta kuin pakkotilanteissa paikkaan, jonne muut naiset tulevat rentoutumaan ja viettämään lapsivapaata laatuaikaa)

- vanhempainillat, tykätään käydä molemmat

Vierailija
198/257 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä vaan on lastenhoitoapua silloin tällöin tarvittu, vaikka ei miehen kanssa edes harrasteta mitään tai käydä treffeillä.

Mummoa tarvitaan esim.

- Toinen työmatkalla, toinen pitkään töissä (työt ei aina jousta)

- isä töissä, äidillä kampaaja (en todellakaan ota lasta kuin pakkotilanteissa paikkaan, jonne muut naiset tulevat rentoutumaan ja viettämään lapsivapaata laatuaikaa)

- vanhempainillat, tykätään käydä molemmat

Tämähän on näiden haukkujien mukaan täysi vastuun sysääminen isovanhemmille, merkki siitä että et itse viitsi hoitaa lapsiasi lainkaan ja ”yletön hoidontarve” kun ”koko ajan” hoidatetaan muilla....

Täällä avlöa on ihan hirveitä ihmisiä. Olen ihan järkyttynyt tästä ilkeydestä.

Vierailija
199/257 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kerta kaikkiaan ymmärrä tuota, että "hoidatetaan" lapsia isovanhemmilla. Eikö ne isovanhemmat omasta tahdosta halua olla niiden lasten kanssa? Meillä on lapset jatkuvasti molemmissa mummoloissa koska isovanhemmat itse haluavat olla lastenlastensa kanssa ja ovat osa heidän elämää.

Vierailija
200/257 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

5v ja 8v luulis jo osaavan touhuta itsekkin jotain, ettei mamman tarvitse koko ajan keksiä virikkeitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi