Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa pahimmat tarinanne TE-keskuksen kyykytyksestä

Vierailija
24.07.2019 |

Annetaan hallitukselle taustatietoa siitä, mihin se aikoo lapata lisää verorahoja.

Kommentit (97)

Vierailija
61/97 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei omalle kohdalle, mutta lapselle. Teki keikkaa hoitoalalla, mutta ilmoittautui työttömäksi, koska töitä oli vaihtelevasti. Käskettiin hakea töitä karenssin uhalla 60km päähän.

Töitä oli viikottain 10-60 tuntia, riippuen keikoista.

Ei hakenut, joten tuli päätös, että soviteltua päivärahaa ei makseta.

Onneksi muutaman viikon päästä sai pitkän sijaisuuden. Tämän loputtua ei halunnut enää ilmoittautua työtyömäksi, koska koki, että enemmän vain stressaa tämä väliaika, minkä tekee keikkaa, ennen kuin saa pidemmän sijaisuuden taas

Töitä löytyi tosiaan lähemmältäkin kuin 60 km päästä

Vierailija
62/97 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

virkailijat tekevät tahallista kiusaa asiakkailleen etenkin pitkäaikaistyöttömille. pilaavat tahallaan eläkehakemuksia, tekevät "pikku mokan" josta seuraa asiakkaalle karenssi yms. eivät edes pahoittele tapahtunutta. tehkää aina tälläisistä kirjallinen valitus ja viekää asia myös ylemmalle taholle. pyytäkää virkailijan vaihtoa. vaikka lääkärintodistuksella johon pyydät kirjoittamaan että virkailija vaikuttaa mielenterveyteesi kiusaamisellaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/97 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä moni valittaa että sai karenssia kun kieltäytyi hakemasta (ihan sama mistä syystä). Kuinka tyhmiä oikein olette?

Tehkää joku perushakemus valmiiksi tietokoneelle, jonka sitten lähetätte jokaiseen paikkaan jonne käsketään hakemaan. Aikaa menee n. 5 minuuttia. Sitten ilmoitatte työkkärille että kyllä hain. Jos ja kun teitä ei valita edes haastatteluun niin ilmoitatte että en saanut paikkaa.

Helppoa, ja lain mukaa menee. Ei tule karensseja, ei tule kyykytystä. Ei huolia, ei murheita kun vähän käyttää päätänsä. Työttömällä on kuitenkin aikaa se 5 minuuttia kerran kuussa pistää hakemusta käskettyyn paikkaan.

No mulle kävi 10v sitten, että hain paikkaa, en kuitenkaan saanut sitä, mutta KARENSSI TULI.

Karenssin syy:

En hakenut paikkaa HETI sen auettua vaan pari päivää myöhemmin, koska Posti oli viivytellyt kirjeen tuonnissa, "estin siis työkkärin mukaan omilla toimillani työpaikan saamisen"

Kuitenkin HAIN PAIKKAA HAKUAJAN SISÄLLÄ ---> karenssi.

Näin mielivaltaisia nämä ovat.

Vierailija
64/97 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piti hakea työhön, johon tarvittiin autoa. Karenssi tuli kun ei ole edes ajokorttia ja piti hakea silti

Pitää silti HAKEA vaikkei sitä korttia ja autoa olekaan. Kirjoitat vain siihen hakemukseen että näitä ei ole, eikä tule ja suosittelijaksi kyseinen TE-virkailija. Minunkin pitää joka kerta hakea samaan työpaikkaan työhön jota en pysty allergioiden vuoksi tekemään ja laitan suosittelijaksi aina sen uuden TE-virkailijan. Kerron että voin tulla töihin, jos kelpaa mutta todennäköisesti olen sitten sairaslomalla valtaosan työajasta, mutta että tämä työvoimaviranomainen joka kulkee tittelillä ASIANTUNTIJA haluaa että haen ko työtä.

Eikös tuo sanonut että HAKI.

"Piti hakea"

Vierailija
65/97 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vasta muutaman ehtinyt lukemaan ja ilmeisesti jonkun työvoimaviranomaisen v*tuilevia vastauksia.

Tai toivottavasti et ole työvoimaviranomainen, koska sinulta puuttuu ilmeisesti täysin maalaisjärki ja elämänkokemus.

Onko työvoimaviranomaiset tosiaan jotain putkinäön omaavia byrokraatteja, joiden elämänkokemus -ja sitä kautta empatia ja terve järki, ovat pelottavan rajallisia?

En ole vielä ehtinyt olemaan työttömänä ja jos sellainen tilanne joskus eteen tulee, niin teidän puljun kanssa en aio asioida, koska en kaipaa simputusta ja henkistä alistamista vaikeassa tilanteessa.

Kyllä se on työvoimaviranomainen. Tuollaisiahan ne osa juuri on. Vittumaisia.

Vierailija
66/97 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä TE-keskus kyykytti siten, että haettiin mukaan ESR-projektiin, toimitettiin vaikka mitä papereita ja lupalappuja, tehtiin selvityksiä tiloista ja työntekijämäärästä. Sitten selvisi, että ei ne ottaneetkaan mukaan kuin sellaisia yrityksiä, jotka oli olleet mukana edellisessä projektissa.

Mutta se TE-keskuksen kyykytys maksoi meille kymppitonneja!

Valitusta tekemään ja vaatimaan rahoja takaisin! Ei pidä alistua!

Tuosta on jo yli 10 vuotta, TE-keskukset on lakkautettu aikaa sitten.

Vierailija
67/97 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä moni valittaa että sai karenssia kun kieltäytyi hakemasta (ihan sama mistä syystä). Kuinka tyhmiä oikein olette?

Tehkää joku perushakemus valmiiksi tietokoneelle, jonka sitten lähetätte jokaiseen paikkaan jonne käsketään hakemaan. Aikaa menee n. 5 minuuttia. Sitten ilmoitatte työkkärille että kyllä hain. Jos ja kun teitä ei valita edes haastatteluun niin ilmoitatte että en saanut paikkaa.

Helppoa, ja lain mukaa menee. Ei tule karensseja, ei tule kyykytystä. Ei huolia, ei murheita kun vähän käyttää päätänsä. Työttömällä on kuitenkin aikaa se 5 minuuttia kerran kuussa pistää hakemusta käskettyyn paikkaan.

No mulle kävi 10v sitten, että hain paikkaa, en kuitenkaan saanut sitä, mutta KARENSSI TULI.

Karenssin syy:

En hakenut paikkaa HETI sen auettua vaan pari päivää myöhemmin, koska Posti oli viivytellyt kirjeen tuonnissa, "estin siis työkkärin mukaan omilla toimillani työpaikan saamisen"

Kuitenkin HAIN PAIKKAA HAKUAJAN SISÄLLÄ ---> karenssi.

Näin mielivaltaisia nämä ovat.

Sairasta touhua!

Vierailija
68/97 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakottivat hakemaan työpaikkaa karenssin uhalla. Aika pitkään jouduin kärvistelemään alipalkattuna ennen kuin pääsin muualle töihin.

Vierailija
69/97 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kevytyrittäjä joka joutui lopettamaan työskentelyn koronan vuoksi. Minulle soitettiin tulikivenkatkuinen puhelu, jossa uhkailtiin että "Me katsotaan sut yrittäjäksi jatkossa siitäkin huolimatta, vaikka olet irtisanonut YEL-vakuutuksesi sekä toimittanut kaikki muutkin dokumentit ammatinharjoittamisen lopettamiseen liittyen" Kysyin miksi, niin akka vaan totesi että: "Tää on käytäntö." Sanoin että ok, soitan Pron lakimiehelle. Eri virkailija soitti tunnin päästä takaisin ja sanoi että olen oikeutettu työttömyysetuuteen, en ole enää yrittäjä. 

Ei ehkä pahimmasta päästä mutta osoittaa sen, kuinka paljon yksinyrittäjiä vihataan. 

Vierailija
70/97 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei omalle kohdalle, mutta lapselle. Teki keikkaa hoitoalalla, mutta ilmoittautui työttömäksi, koska töitä oli vaihtelevasti. Käskettiin hakea töitä karenssin uhalla 60km päähän.

Onneksi muutaman viikon päästä sai pitkän sijaisuuden. Tämän loputtua ei halunnut enää ilmoittautua työtyömäksi, koska koki, että enemmän vain stressaa tämä väliaika, minkä tekee keikkaa, ennen kuin saa pidemmän sijaisuuden taas

Mitä tuossa nyt oli kummallista? Jos olet työtön työnhakija, niin hyväksyt etuuden saamisen ehdot ja sitä lapsesi nähtävästi ei nyt ymmärtänyt.

Vierailija
71/97 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei tullut karensia tai vastaavaa, mutta olin ollut 21v putkeen vuorotyössä ja noin viikon työttömyyden jälkeen virkailija soitti ja painosti kertomaan mm, että miten olen pitänyt päivärytmini mahdollista työllistymistä varten?

Hä?

Olen tehnyt 21v kolmivuoroa, että mulla ei ole ollut säännöllistä rytmiä ainakaan 18 vuoteen.

Viikonpäivillä ja kellonajoilla ei ole juurikaan henkistä eikä enää fyysistäkään rakennetta.

Kysyin, että luitko edes mun papereita ennen puhelua?

Pahoitteli ja päätti puhelun.

Vierailija
72/97 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakottivat hakemaan työpaikkaa karenssin uhalla. Aika pitkään jouduin kärvistelemään alipalkattuna ennen kuin pääsin muualle töihin.

Neuvottele siinä sitten palkasta kun toinen osapuoli tietää että olet kolme kuukautta ilman tuloja ellet ota työtä vastaan. 😕

Vierailija
73/97 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokunen vuosi takaperin menin aivan täyteen paskayöduuniin, josta olisin tienannut n. 800 - 1000 euroa bruttona, postin yöjakelua. Tarkoitus oli vain kohottaa kuntoa. Reilun kuukauden jälkeen sain puhelinsoiton ja tarjottiin parempaa työtä, otin heti vastaan. Palkkakin lähes tuplaantui. Postin työsoppari oli tehty alun perin 5kk ajaksi, mutta luonnollisesti irtisanoin sen. Kun työt menivät tauolle 3kk myöhemmin, niin työkkäri alkaa kitisemään työttömyyskorvausten maksamisesta, vaikka olin 3kk aikana tienannut selvästi enemmän mitä olisin voinut edes pyhälisillä tienata. Karmea paperisota ja karenssilla uhkailivat. Lopulta maksoivat, kun annoin tarpeeksi hyvän selvityksen ja varmuuden siitä, että työt jatkuvat kesän jälkeen.

Toisessa tapauksessa kun mainitsin harrastuksestani, niin luulivat minun tekevän töitä täysin harrastuspohjalta pyörivälle jutulle. Siitäkin piti antaa valtavat selvitykset. Uskomatonta idiotismia...

Vierailija
74/97 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neuvottele siinä sitten palkasta kun toinen osapuoli tietää että olet kolme kuukautta ilman tuloja ellet ota työtä vastaan. 😕

Miksi meidän pitäisi maksaa siitä, että et suostu tekemään töitä?

Vierailija
75/97 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohdeltiin kuin rikollista, kun halusin muuttaa toiseen kaupunkiin.

Nyt on kuitenkin muuton jälkeen osa-aikatyö taskussa.

Sitä ihmettelen kuinka raju vaihtelu käytännöissä on työttömien kohdalla. Vanhempieni naapurin pikkurikolliset aikamiespojat saavat rauhassa käyttää aikansa ties mihin perseilyyn samalla, kun toiset työttömät juoksevat milloin missäkin aktivoinneissa.

Ja tiedät, ettei heidän perusosaansa ole alennettu 40 %, kuten tuntemillani pikkurikolisilla?

Vierailija
76/97 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis nää teidän jutut kuulostaa joltain neukkulan ajan vitsikirjalta. Ihan kuin jossain Neuvostoliitossa. 

Olen aina luullut, että työkkäri on laitos, jonka tehtävä on tukea ja auttaa työttömiä??? Sen sijaan se onkin joku rangaistuslaitos ja työttömät piruparat joutuvat puskaradion avulla itse selvittelemään oikeuksiaan ja saamaan neuvoja, miten olla turvassa joltain mielivaltaiselta karenssilta ja muilta rangaistuksista.

Samaahan se oli neukkulassa. Kukaan ei koskaan tiennyt koska joutui mielivaltaisen rangaistuksen kohteeksi ja mistä. Jengi kyseli toisiltaan neuvoja mielummin kuin viranomaisilta ja keksivätkin aika nokkelia konsteja.

Vierailija
77/97 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka kokemukseni Helsingin työkkärissä 10 v sitten oli hirveä. Sen jälkeen on ollut vaan ystävällisiä työntekijöitä. Mutta silti, luettuani tämän ketjun jaksan taas paremmin nousta huomenna klo 4.50 paskaduuniin.

Vierailija
78/97 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokunen vuosi takaperin menin aivan täyteen paskayöduuniin, josta olisin tienannut n. 800 - 1000 euroa bruttona, postin yöjakelua. Tarkoitus oli vain kohottaa kuntoa. Reilun kuukauden jälkeen sain puhelinsoiton ja tarjottiin parempaa työtä, otin heti vastaan. Palkkakin lähes tuplaantui. Postin työsoppari oli tehty alun perin 5kk ajaksi, mutta luonnollisesti irtisanoin sen. Kun työt menivät tauolle 3kk myöhemmin, niin työkkäri alkaa kitisemään työttömyyskorvausten maksamisesta, vaikka olin 3kk aikana tienannut selvästi enemmän mitä olisin voinut edes pyhälisillä tienata. Karmea paperisota ja karenssilla uhkailivat. Lopulta maksoivat, kun annoin tarpeeksi hyvän selvityksen ja varmuuden siitä, että työt jatkuvat kesän jälkeen.

Toisessa tapauksessa kun mainitsin harrastuksestani, niin luulivat minun tekevän töitä täysin harrastuspohjalta pyörivälle jutulle. Siitäkin piti antaa valtavat selvitykset. Uskomatonta idiotismia...

Pari perusasiaa taitaa olla hakusessa.

Työkkäri ei maksa työttömyysetuutta, siitä huolehtii kassa tai Kela. Työkkäri vain tutkii maksamisen edellytykset eli oletko omalla toiminnallasi aiheuttanut tilanteesi. Tuo vaihtaminen toistaiseksi voimassaolevasta sopimuksesta / pitkästä määräaikaisesta sopimuksesta lyhyempään on yksi niitä asioita, jotka pitää selvittää. Paperisota ei ole karmea, riittää, että osoittaa olevansa lomautettu (kerroit, että työt menivät tauolle).

Karenssilla ei uhkailla, korvaukseton aika on lakisääteinen asia, jolle työkkäri ei voi mitään.

Suurinta osaa harrastuksista ei pidetä työnä, mutta jos kertoo harrastavansa jotain sellaista, mistä tavallisesti maksetaan palkkaa (vaikkapa kavereiden autojen korjaaminen), niin taas kerran pitää varmistaa, että kyseessä ei ole palkkatyöhön verrattava tekeminen.

Kyse ei ole työkkärin ilkeydestä, kyse on siitä, että työttömyysetuutta ei maksettaisi henkilöille, jotka eivät eduskunnan säätämien lakien mukaan ole sitä oikeutettuja saamaan.

Vierailija
79/97 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tuossa nyt oli kummallista? Jos olet työtön työnhakija, niin hyväksyt etuuden saamisen ehdot ja sitä lapsesi nähtävästi ei nyt ymmärtänyt.[/quote

Toki tämän ymmärrän, mutta koska oli jo töissä ja haki soviteltua, ihmettelin karenssin uhkailua työpaikasta, minne ei olisi päässyt kulkemaan.

Mutta mutkikkaita nämä kai ovat. Muuttuneet omasta nuoruudesta. Valmistuttuani itse hoitajaksi, riitti vain, kun ilmoittautui työvoimatoimistoon ja ilmoitti kahden viikon välein työtunnit ja kun sai pidempään töitä, irtisanoutui työvoimatoimiston kirjoilta. Kun oli jo töissä, laskettiin vain, saako soviteltua siltä kuukaudelta. Ei käsketty hakea karenssin uhalla mahdottomiin paikkoihin

Vierailija
80/97 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei tullut karensia tai vastaavaa, mutta olin ollut 21v putkeen vuorotyössä ja noin viikon työttömyyden jälkeen virkailija soitti ja painosti kertomaan mm, että miten olen pitänyt päivärytmini mahdollista työllistymistä varten?

Hä?

Olen tehnyt 21v kolmivuoroa, että mulla ei ole ollut säännöllistä rytmiä ainakaan 18 vuoteen.

Viikonpäivillä ja kellonajoilla ei ole juurikaan henkistä eikä enää fyysistäkään rakennetta.

Kysyin, että luitko edes mun papereita ennen puhelua?

Pahoitteli ja päätti puhelun.

Tämä on joo uskomatonta 😁 Leikitään psykologia, ja kerran yksi virkailija minulle henkilökohtaisesti kertoi, että ”täytyy kuunnella tarkoin asiakkaan rivinvälit”. Tämtä pohjalta sitten aletaan ruotimaan ihmisen yksityiselämää. Ja tämä ihminen siis palkattiin te-toimistoon kun altiivimalli räjäytti siellä työvoimapulan. Aiempi kokemus oli Prisman kassana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kaksi