Kertokaa pahimmat tarinanne TE-keskuksen kyykytyksestä
Annetaan hallitukselle taustatietoa siitä, mihin se aikoo lapata lisää verorahoja.
Kommentit (97)
Tästäon aikaa yli 20 vuotta. Minua käskettiin hakemaan paikkaa, jota ei ollut olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Oon saanut 3 kertaa karenssin:
1. kerran, kun työnantaja antoi kirjallisen varoituksen pudonneesta myynnistä. Jos myynti ei nouse, palkka putoaa 1500 eurosta 400 euroon (puhelinmyyntityö). Irtisanouduin. Työkkärin mielestä ei ollut riittävä peruste irtisanoutumiselle. 3kk karenssi. Onneksi tuli lopputili ja lomarahat.
2....
Tällaista on juuri noissa paikoissa. Olin sellaisessa, jossa ei saanut yhtään palkkaa, jos ei myynyt mitään. Mutta jos on silti pysyvä työsuhde, niin ei sitä noin vaan voi lopettaakaan. Oikeastaan kannattaisi tehdä määräaikainen työsopimus vain kuukaudeksi kerrallaan.
Mulla on TE-keskuksesta oikeastaan nykyisellään vain hyvää sanottavaa. Kela on sensijaan kyykyttäjä. Tavallinen ihminen ei voi oikein tietää, että mitä noille voi ja kannattaa kertoa.
Hain starttirahaa ja en saanut. TE-keskus kannusti tähän ja oli puolellani kun sanoin että haen uudelleen. Samoihin aikoihin aloitin yritystoimintaa, ja kerron tämän TE-keskukselle, josta sanottiin että ne eivät tee päätöstä siitä onko yritystoiminta täysipäiväistä vielä neljään kuukauteen,
Pari päivää tämän jälkeen Kela alkoi vaatia selvitystä yritystoiminnasta ja uhkaili tukien loppumisella. Tein sitten ensimmäisen kuukauden tuloslaskelman. Myynti 350 eruoa, tappio 100 euroa. Pelkään, että Kela ei tiedä mikä on tuloslaskelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piti aloittaa asbestinpurkukurssi, vaikka rakennusala ei sitten millän tavalla ole minun juttu. Pieni heiveröinen nainen aivan eri alalta. Pakko oli aloittaa.
Enkä usko asbestinpurun taidon olevan niin kova myyntivaltti työmarkkinoilla, että hyötyisin. Työturvallisuuskurssi, ensiapukurssi, hygienia- ja anniskelupassit ehkä jo sitä olisivat.
Itseasiassa asbestipurku ei ole varsinaisesti fyysistä voimaa vaativa ala, vaan kestävyyskunto ja aerobinen suorituskyky ovat paljon tärkeämpiä.
Lyhyesti kuvailtuna, hommassa irroitellaan suht kevyitä levyjä sekä niiden kiinnitys aineita. Paljon työajasta kuluu imurointiin. Haastavan hommasta tekee se, että kaikki tehdään kokovartalosuojapuvussa ja hengityssuojaimessa. Se hengityssuojain on sitten ihan oikea kuminen laite joka muistuttaa sukeltajan kokosuomamaskia, eikä mikään kevyt kankainen. Suojapuvut ovat kertakäyttöisiä, eli ne vaihdetaan joka tauolla. Puvun alla on jatkuvasti kuuma, hiostava, hiki etkä saa oikein kunnolla henkeä. Ymmärrettävistä syistä noista hommista vaihdetaan heti pois kun on mahdollista. Koska siihen vielä vaaditaan pätevyys, niin työllistyvyys on ihan huippua ja palkkakin hyvä.
Tuo kuuluu siihen sarjaan että hyvä homma mutta jäädään mieluummin vain kotiin makoilemaan. Toivottavasti sait 3kk karenssin tuosta kieltäytymisestäsi.
En kieltäytynyt.
Ihan hukkaan menee nuortenkin pähkäillyt, että mitä alaa lähtee opiskelemaan kun sitten vaan heitetään alalle, joka ei kiinnosta pätkän vertaa. Ei vaan ole mun juttu. Mieluummin olisin opiskellut jotain muuta.
Mihin näitä TE-keskuksia edes tarvitaan?
Se on Te-palvelut, ei mikään keskus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä vähän laimea, mut pitkä aika sitten valmistuttuani pääsin heti osa-aikatyöhön ja piti sen lisäksi hakea sitä täydentävää työmarkkinatukea (vai mikä olikaan), niin työkkärieukko jäi vänkäämään että pitää olla kokoaikatyön hakijana, jotta kyseistä tukea heruu sen pienen palkan päälle. Ei auttanu sille vänkääjälle selittää että haluatteko mun menettävän tämän nykyisenkin työn kun pakotatte juoksemaan erinäisissä työhaastatteluissa silloinkin kun mulla olis just niitä töitä, änkytti vaan mulle vastaan, että ”eihän työkkäri ole silloin sulle oikea paikka, jos et ole hakemassa töitä, kyllä niitä töitä on haettava aktiivisesti” Käsittämätön pulju koko työkkäri, onneks ei oo tarvinnu sittemmin siellä asioida kun pääsin kokoaikaiseksi, eikä toivottavasti tarviikkaan!
Voi ystävä hyvä, edellytys koko työttömyysetuuden saamiselle on se, että hakee ja on valmis ottamaan vastaan kokoaikatyötä. Virkailija neuvoi sinua ihan oikein. Ne jotka eivät hae kokoaikatyötä, vaikka osa-aika työssä onkin, eivät ole oikeutettuja etuuteen. Itse olet käsittämätön. Te-toimisto noudattaa vain lakia. Ei siellä kukaan ketään tahallaan kyykytä, yrittävät parhaansa mukaan auttaa.
Kerrotko vielä miten minun työllistymistäni olisi auttanut perua osa-aikatyöni työvuoroja päästäkseni muihin työhaastatteluihin? Jos olisin totellut tässä työkkäriä niin olisin luultavasti päätynyt vain kokonaan työttömäksi, haastattelussa käynti kun ei ole tae kokoaikatyöstä. Minulta jos kysytään niin kannustinloukku se oli eikä mikään muu :D (muistutan vielä että työllistyin lopulta alkuperäiseen työpaikkaani kokaikaisesti koska minua pidettiin mm. luotettavana ja tunnollisena)
Ihanko tosissasi luulet, että olisit saanut joka paikkaan haastattelukutsun? Minusta sinulle olisi kuulunut antaa etuuden maksun katkaiseva lausunto, jos et kerta hakenut kokoaikatyötä.
Väänsin lähtiessäni tuubat Lohjan TE toimiston tuulikaappiin.
Siinä pahin tarinani, jolla kyykytin te toimistoa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä vähän laimea, mut pitkä aika sitten valmistuttuani pääsin heti osa-aikatyöhön ja piti sen lisäksi hakea sitä täydentävää työmarkkinatukea (vai mikä olikaan), niin työkkärieukko jäi vänkäämään että pitää olla kokoaikatyön hakijana, jotta kyseistä tukea heruu sen pienen palkan päälle. Ei auttanu sille vänkääjälle selittää että haluatteko mun menettävän tämän nykyisenkin työn kun pakotatte juoksemaan erinäisissä työhaastatteluissa silloinkin kun mulla olis just niitä töitä, änkytti vaan mulle vastaan, että ”eihän työkkäri ole silloin sulle oikea paikka, jos et ole hakemassa töitä, kyllä niitä töitä on haettava aktiivisesti” Käsittämätön pulju koko työkkäri, onneks ei oo tarvinnu sittemmin siellä asioida kun pääsin kokoaikaiseksi, eikä toivottavasti tarviikkaan!
Meinasit siis, että voit tehdä vain osapäivätyötä ja valtio (=veronmaksajat) maksaa erotuksen? Kelpaisi sellainen kyllä minullekin, ei kai kukaan ehdoin tahdoin käyttäisi koko päivää työntekoon, jos saman rahan saisi muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Minusta sellaiset on ikäviä, kun on työpaikka tiedossa esim kuukauden päähän, niin sillä välillä on pakotettu kaikkiin toimenpiteisiin mitä vastaan tulee, esim kurssit.
Koska se työpaikka on tiedossa, niin lopeta työnhaku! Ei sen jälkeen kukaan mitään kursseja vaadi.
Vierailija kirjoitti:
Mihin näitä TE-keskuksia edes tarvitaan?
Ei niitä edes ole ollut 10 vuoteen, ap vain provoilee.
Harakka lupasi lisää tuuppausta työmarkkinoille eli työttömät ei todellakaan syksyllä enää saa soittoja, nyt väki kootaan auditorioihin ja muihin ryhmätiloihin ja sen jälkeen henkilökohtaisiin haastatteluihin. Tiedotustilaisuus on klo 9-11 ja sen jälkeen klo 16 asti pitää odottaa omaa haastattelua (jos huonosti käy). Ei auta, että mukana on lapsia tai selittää, että koira pitää pissittää. Kysytään, oletko työnhakijana vai et, jos olet, niin sitten hyväksyt haastatteluajan.
Vierailija kirjoitti:
Piti aloittaa asbestinpurkukurssi, vaikka rakennusala ei sitten millän tavalla ole minun juttu. Pieni heiveröinen nainen aivan eri alalta. Pakko oli aloittaa.
Enkä usko asbestinpurun taidon olevan niin kova myyntivaltti työmarkkinoilla, että hyötyisin. Työturvallisuuskurssi, ensiapukurssi, hygienia- ja anniskelupassit ehkä jo sitä olisivat.
Työttömillä on hyvä mielikuvitus. Ketää ei pakoteta työvoimakoulutukseen, kieltäytyjille järjetetään työkokeilupaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinasit siis, että voit tehdä vain osapäivätyötä ja valtio (=veronmaksajat) maksaa erotuksen? Kelpaisi sellainen kyllä minullekin, ei kai kukaan ehdoin tahdoin käyttäisi koko päivää työntekoon, jos saman rahan saisi muutenkin.
Työnantajat mielellään sälyttävät palkkakustannuksia yhteiskunnan hoidettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on TE-keskuksesta oikeastaan nykyisellään vain hyvää sanottavaa. Kela on sensijaan kyykyttäjä. Tavallinen ihminen ei voi oikein tietää, että mitä noille voi ja kannattaa kertoa.
Hain starttirahaa ja en saanut. TE-keskus kannusti tähän ja oli puolellani kun sanoin että haen uudelleen. Samoihin aikoihin aloitin yritystoimintaa, ja kerron tämän TE-keskukselle, josta sanottiin että ne eivät tee päätöstä siitä onko yritystoiminta täysipäiväistä vielä neljään kuukauteen,
Pari päivää tämän jälkeen Kela alkoi vaatia selvitystä yritystoiminnasta ja uhkaili tukien loppumisella. Tein sitten ensimmäisen kuukauden tuloslaskelman. Myynti 350 eruoa, tappio 100 euroa. Pelkään, että Kela ei tiedä mikä on tuloslaskelma.
Kela ei myönnä starttirahaa, joten miksi ihmeessä sieltä hait?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajat mielellään sälyttävät palkkakustannuksia yhteiskunnan hoidettavaksi.
Mutta eihän osa-aikaisessa työssä tehdä täyttä päivää, miten niin palkkakustannuksista osan hoitaisi yhteiskunta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ystävä hyvä, edellytys koko työttömyysetuuden saamiselle on se, että hakee ja on valmis ottamaan vastaan kokoaikatyötä. Virkailija neuvoi sinua ihan oikein. Ne jotka eivät hae kokoaikatyötä, vaikka osa-aika työssä onkin, eivät ole oikeutettuja etuuteen. Itse olet käsittämätön. Te-toimisto noudattaa vain lakia. Ei siellä kukaan ketään tahallaan kyykytä, yrittävät parhaansa mukaan auttaa.
Kerrotko vielä miten minun työllistymistäni olisi auttanut perua osa-aikatyöni työvuoroja päästäkseni muihin työhaastatteluihin? Jos olisin totellut tässä työkkäriä niin olisin luultavasti päätynyt vain kokonaan työttömäksi, haastattelussa käynti kun ei ole tae kokoaikatyöstä. Minulta jos kysytään niin kannustinloukku se oli eikä mikään muu :D (muistutan vielä että työllistyin lopulta alkuperäiseen työpaikkaani kokaikaisesti koska minua pidettiin mm. luotettavana ja tunnollisena)
Oletko siis alalla, jossa saa rampata jatkuvasti työhaastatteluissa?? Itse olin osa-aikatyössä ja hain kokoaikaista työtä koska muuten en olisi täyttänyt edellytyksiä työttömyyskorvaukseen. Kertaakaan ei tullut työtarjoukdia työkkäristä, ei haastattelukutsua ei mitään. Ainoa oli, että koko aikaisena hakijana vastaanotin kaikki mahdolliset sähköisten kanavien työnhakuilmoitukset. Yhtään paikkaa en hakenut.
Osa-aikatyön palkan ja ansiosidonnaisen kautta sain käteen saman kuin entisessä kokoaikatyössä. Ei hullummin siis. Ei tuosta tullut mitään ongelmia mihinkään suuntaan. Enkä kyllä nyt ymmärrä miksi tulisi sinullakaan, valaisetko?
Nykyään teen kokoaikaista työtä samassa paikassa missä olin osa-aikaisena, enkä kertaakaan ole hakenut minnekään muualle. Aktiivimallikin tuli hoidettua tuolla osa-aikaisuudella, joten kaikki paremmin kuin hyvin.
Itseasiassa,mulla ei ikinä ole työkkärin kanssa ollut mitään ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko tosissasi luulet, että olisit saanut joka paikkaan haastattelukutsun? Minusta sinulle olisi kuulunut antaa etuuden maksun katkaiseva lausunto, jos et kerta hakenut kokoaikatyötä.
Eli pitäisi hakea avoimiin paikkoihin sellaisella oletusarvolla, ettei kumminkaan tarvitse mennä haastatteluun kun ei töiltään sinne pääse? Ei kuule mene tosielämässä ihan noin. Äläkä siitä täydentävästä tuesta huoli, elin osa-aikapalkan lisäksi velaksi, kun sitä tukea ei tosiaan myönnetty uhraamatta olemassa olevaa työpaikkaa, jossa näin potentiaalia muuttua kokoaikaiseksi ajan myötä, kun vaan hyvin tekee, ja niin kävikin. Sulla on varmaan työkkärivirkailijan geenit jos näät tässä kuviossa jotain järkevää, tai työllissyyttä edistävää :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli pitäisi hakea avoimiin paikkoihin sellaisella oletusarvolla, ettei kumminkaan tarvitse mennä haastatteluun kun ei töiltään sinne pääse? Ei kuule mene tosielämässä ihan noin. Äläkä siitä täydentävästä tuesta huoli, elin osa-aikapalkan lisäksi velaksi, kun sitä tukea ei tosiaan myönnetty uhraamatta olemassa olevaa työpaikkaa, jossa näin potentiaalia muuttua kokoaikaiseksi ajan myötä, kun vaan hyvin tekee, ja niin kävikin. Sulla on varmaan työkkärivirkailijan geenit jos näät tässä kuviossa jotain järkevää, tai työllissyyttä edistävää :D
Miten niin pitää hakea? En minä hakenut yhtään kokoaikaista työtä ollessani osa-aikaisena. Olin vain ilmoittautunut kokoaikatyötä hakevaksi. Tiesin että mulla on mahdollisuus päästä kokoaikaiseksi tohon yritykseen jossa osa-aikaisena olin, mikäli hoidan työni hyvin ja niin tapahtui. Mun piti vain työkkärin sivuilla ruksittaa kohta, jossa haen kokoaikatyötä ja siilä sain ansiosidonnaisen osa-aikatyön päälle.
Jotenkin musta tuntuu nyt, että itse ymmärsit koko kuvion vähän väärin ja suotta menetit työttömyyskorvaukset.
Elämä on.
Niin minua ei tietenkään valittu, kun koulutusta on.