Medioissa sanotaan, että vuokralainen on oikeutettu vuokranalennukseen päiviltä joina asunnon lämpö ylittää 32. Miten tämä sitten todistetaan pitävästi?
Minun asunnossa on jatkuvasti yli 32 näillä helteillä.
Kuinka todistan sen? Olen valittanut asiasta vuokranantajalle joka ei tee yhtikäs mitään ja sanoo ettei pidä paikkaansa mitkään vuokranalennus jutut.
Eikä tule katsomaankaan asuntoa tietenkään nyt helteillä, vaan jos valitan niin sitten tulee katsomaan lämpöä kun helleaalto on ohi ja toteaa että eihän täällä ole yli 32 astetta.
Miten muka todistan tämän ja todella saisin vuokranalennusta asunnosta jossa on yli 32 astetta jatkuvasti näin helteillä.
Ei ole yksityinen vuokranantaja vaan iso suomalainen yhtiö, ellei jopa isoin.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka päivä kun lämpötilä yli 32 astetta niin kuva sisälämpömittarista aika/päiväleimalla. Onpahan ainakin todisteet.
Itse käsitin että vuokranalennukseen on oikeutettu niiltä päiviltä 10 % kun lämpötila sisällä ylittää 32 astetta. Eli käytännössä jos 5 päivänä kuukaudessa lämpötilä ylittää tuon niin 800 euron vuokralla alennus olisi: 800e x (5pv/31pv) x 10 % = 12,90 euroa. En tiedä viitsisinkö itse alkaa "riitelemään" reilun kympin takia, vaikka toki rahaa sekin. Korjatkaa toki jos olen ymmärtänyt asian väärin.
Muuten oikein, mutta vuokralaisen mittaamana ei riitä. Pitää olla ulkopuolinen taho (vuokranantaja, huoltoyhtiö, terveystarkastaja) ja useampi mittaustulos per päivä.
Ja näissä tapauksissa se mittaus ei tietenkään toteudu välittömästi, vaan sitä saa odotella viikkoja ja sitten tullaan mittailemaan kun se hellejaksokin on ohi ja nauretaan päin naamaa. Saadaan ehkä jopa laskukin siitä vielä aikaiseksi.
Taitaa olla turha yrittää edes. Ja näiden asuntofirmojen kautta on tod.näk vaikeampaa kuin yksityisen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kuolinpesän asunto vuokralla ilmastoimattomassa kerrostalossa ja ongelmat vuokralaisten saamiseksi ovat lisääntyneet. Paljon olisi tulossa luottotiedottomia, mutta emme halua sellaisia. Valituksia on tullut liiasta lämmöstä ja kesän asunnossa asuneet purkavat sopimuksen seuraavan vuoden alkupuolella. Asuntoon emme saaneet vuokralaista tänä keväänä. Olemme pitäneet huoneiston tyhjillään kesän ajan, koska se on liian lämmin vuokrattavaksi. Pintaremontit on aikoinaan tehty, oikein nätti asunto. Haluaisimme myydä asunnon, mutta joutuisimme myymään sen alihintaan verrattuna että kerrostaloon hankittaisiin ilmastointi.
Veikkaan että se asunto on suuremman osan päivästä aurinkoon päin. Minullakin on asunto aurinkoon päin 12-21 ajan ja suuret ikkunat ottaa jatkuvaa auringonvaloa ja tekee asunnosta yhden pätsin. Viereinen asunto, tai toisella puolella taloa oleva asunto voi olla jopa viileä verrattuna tähän kun siihen ei paista aurinko sen päivän pahimman (kuumimman) aikajakson ajan.
Jatkossa en ota asuntoa, joka on aurinkoon päin suuren osan päivästä. Ihanne olisi se, että tulee aamuaurinko asuntoon ja puolen päivän jälkeen aurinko kääntyy pois eikä porota enää loppupäivänä. Nyt on päinvastoin.
Illalla asunto nimittäin viilenee välittömästi kun aurinko on laskenut. Sen verran suuri tuo ongelma on. Ei käy kateeksi seuraavaa vuokralaista tähän asuntoon, uskon että tulee ongelmia ja vaihtelua kun ei kukaan halua kärsiä tällaisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kuolinpesän asunto vuokralla ilmastoimattomassa kerrostalossa ja ongelmat vuokralaisten saamiseksi ovat lisääntyneet. Paljon olisi tulossa luottotiedottomia, mutta emme halua sellaisia. Valituksia on tullut liiasta lämmöstä ja kesän asunnossa asuneet purkavat sopimuksen seuraavan vuoden alkupuolella. Asuntoon emme saaneet vuokralaista tänä keväänä. Olemme pitäneet huoneiston tyhjillään kesän ajan, koska se on liian lämmin vuokrattavaksi. Pintaremontit on aikoinaan tehty, oikein nätti asunto. Haluaisimme myydä asunnon, mutta joutuisimme myymään sen alihintaan verrattuna että kerrostaloon hankittaisiin ilmastointi.
Veikkaan että se asunto on suuremman osan päivästä aurinkoon päin. Minullakin on asunto aurinkoon päin 12-21 ajan ja suuret ikkunat ottaa jatkuvaa auringonvaloa ja tekee asunnosta yhden pätsin. Viereinen asunto, tai toisella puolella taloa oleva asunto voi olla jopa viileä verrattuna tähän kun siihen ei paista aurinko sen päivän pahimman (kuumimman) aikajakson ajan.
Jatkossa en ota asuntoa, joka on aurinkoon päin suuren osan päivästä. Ihanne olisi se, että tulee aamuaurinko asuntoon ja puolen päivän jälkeen aurinko kääntyy pois eikä porota enää loppupäivänä. Nyt on päinvastoin.
Illalla asunto nimittäin viilenee välittömästi kun aurinko on laskenut. Sen verran suuri tuo ongelma on. Ei käy kateeksi seuraavaa vuokralaista tähän asuntoon, uskon että tulee ongelmia ja vaihtelua kun ei kukaan halua kärsiä tällaisessa.
On se aurinkoon päin koko päivän. Samassa kerrostalossa on naapuriasunnot tyhjillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka päivä kun lämpötilä yli 32 astetta niin kuva sisälämpömittarista aika/päiväleimalla. Onpahan ainakin todisteet.
Itse käsitin että vuokranalennukseen on oikeutettu niiltä päiviltä 10 % kun lämpötila sisällä ylittää 32 astetta. Eli käytännössä jos 5 päivänä kuukaudessa lämpötilä ylittää tuon niin 800 euron vuokralla alennus olisi: 800e x (5pv/31pv) x 10 % = 12,90 euroa. En tiedä viitsisinkö itse alkaa "riitelemään" reilun kympin takia, vaikka toki rahaa sekin. Korjatkaa toki jos olen ymmärtänyt asian väärin.
Muuten oikein, mutta vuokralaisen mittaamana ei riitä. Pitää olla ulkopuolinen taho (vuokranantaja, huoltoyhtiö, terveystarkastaja) ja useampi mittaustulos per päivä.
Ja näissä tapauksissa se mittaus ei tietenkään toteudu välittömästi, vaan sitä saa odotella viikkoja ja sitten tullaan mittailemaan kun se hellejaksokin on ohi ja nauretaan päin naamaa. Saadaan ehkä jopa laskukin siitä vielä aikaiseksi.
Taitaa olla turha yrittää edes. Ja näiden asuntofirmojen kautta on tod.näk vaikeampaa kuin yksityisen kautta.
Videokuvaa lämpömittarit. Pyydä todistettavasti vuokrantantajaa käymään asunnosssa, kun lämpötila on liian korkea. Ellei hän käy, eikä järjestä toista sijalleen, niin ongelma on kokonaisuudessaan vuokranantajan.
Ilmastointilaite, noin 600 €/huone, olettaen että putkille on ulosmenoikkuna. Ikkunoihin putkia varten suojat, noin 100-150 € asennuksineen. Tuplaikkunoihin ei ole markkinoilla sopivia suojia, joten tuplaikkuna-asuntoihin laite ei sovi. Huoneiston pinta-ala tiivistyyy ilmastoinlaitteen takia. ILP noin 2000 € asennuksineen. Ei syö huoneiston lattiapinta-alaa ikkunoiden edestä kalusteilta, helpompi vuokrata. ILP.ä ei varasteta, ilmastointilaitteet kyllä. Kaukojäähdytystäkään ei varasteta.
Pitkäaikainen vuokralainen, ei kuluja asunnon uudelleen vuokraamisesta eikä siivouksista, eikä korjaamisista mitkä katkeroituneet vuokralaiset jättävät jälkeensä huonosta vuokra-asunnosta tai -suhteesta.
Kun asunto on vuokraamaton kesäaikana, tappiona on vuokratulojen menetys, jotka syövät voitot ja kulut. Eli ei ole mitään järkeä sijoittaa asuntoihin, joissa taloyhtiö ei ole huolehtinut ilmastoinnin päivityksestä.
Olen itse pakolla vuokranantaja (kahden asunnon loukku). Mikäli vuokralainen valittaa kuumasta, en anna vuokranalennusta, mutta voin antaa siirrettävän ilmastointilaitteen hänelle käyttöön. Sovittiin näin jo vuokrasuhteen alussa. Laite on nyt nykyisessä kodissani (sovimme näin vuokralaisen kanssa: mutta kun hän pyytää, saa sen vaikka heti.
Kuka nyt oikeasti alkaa jostain muutamasta eurosta tappelemaan. Mielummin ihan oikeasti sijoittaa siihen ilmastointilaitteeseen niin ei tarvitse ensi kesänäkään tuskailla helteessä.
Mulla läpitalon huoneisto, johon aurinko paistaa aamusta makkareihin ja keittiöön ja päivän ja iltapäivän olohuoneeseen. Eikä ole siltikään kuuma. Verhot ja ikkunat ovat auki 24/7, eikä ole mitään ilmastointeja. Lämpömittaria ei ole ja veikkaisin että sisällä ehkä joku +25.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse pakolla vuokranantaja (kahden asunnon loukku). Mikäli vuokralainen valittaa kuumasta, en anna vuokranalennusta, mutta voin antaa siirrettävän ilmastointilaitteen hänelle käyttöön. Sovittiin näin jo vuokrasuhteen alussa. Laite on nyt nykyisessä kodissani (sovimme näin vuokralaisen kanssa: mutta kun hän pyytää, saa sen vaikka heti.
Hyvä, on täällä palstalla sentään joku terve vuokranantaja. Koska teitte vuokrasopimuksen, tiesikö vuokralaisesi tai sinä jo silloin vuokranalentamisesta kyseiseen aiheeseen liityen? Ihmetyttää vain, miksi palstalla jotkut vuokranantajat haluavat asunnon olevan hirveässä kunnossa, ei käy järkeen.
Parvekkeella on olleet lämpötilat 40-48 astetta rakenteita lämmittäen.
Vierailija kirjoitti:
Kuka nyt oikeasti alkaa jostain muutamasta eurosta tappelemaan. Mielummin ihan oikeasti sijoittaa siihen ilmastointilaitteeseen niin ei tarvitse ensi kesänäkään tuskailla helteessä.
Mulla läpitalon huoneisto, johon aurinko paistaa aamusta makkareihin ja keittiöön ja päivän ja iltapäivän olohuoneeseen. Eikä ole siltikään kuuma. Verhot ja ikkunat ovat auki 24/7, eikä ole mitään ilmastointeja. Lämpömittaria ei ole ja veikkaisin että sisällä ehkä joku +25.
Nonni, oliko sulla jokin aiheeseen liittyvä ongelma vai halusitko vain kertoa, että ei ole ongelmaa kun asunnossa ei ole yli +25 astetta? Sulla on loistava asunto, mutta ei liity ketjuun, jossa ongelmana on ylikuumat asunnot. Ilmastointilaitteet ovat kyllä ratkaisuna huonoihin taloyhtiöihin, mutta ratkaisu ei ole älykäs vuosien myötä osakkeenomistajalle.
Tälläkin hetkellä monet vanhukset kärsivät kuumissa asunnoissaan. Huonokuntoiset, jotka ovat maanneet tämänkin päivän sängyissään, kykenemättä liikkumaan, kärsivät suorasta auringonpaisteesta, jos se tulee suoraan sänkyyn. Meillä sisälämpömittari auringonpaisteessa tänään näyttänyt 38,5 astetta. Makaisitko itse vanhuksena siinä lämpötilassa kesäisin puolen päivän?