Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Medioissa sanotaan, että vuokralainen on oikeutettu vuokranalennukseen päiviltä joina asunnon lämpö ylittää 32. Miten tämä sitten todistetaan pitävästi?

Vierailija
24.07.2019 |

Minun asunnossa on jatkuvasti yli 32 näillä helteillä.

Kuinka todistan sen? Olen valittanut asiasta vuokranantajalle joka ei tee yhtikäs mitään ja sanoo ettei pidä paikkaansa mitkään vuokranalennus jutut.

Eikä tule katsomaankaan asuntoa tietenkään nyt helteillä, vaan jos valitan niin sitten tulee katsomaan lämpöä kun helleaalto on ohi ja toteaa että eihän täällä ole yli 32 astetta.

Miten muka todistan tämän ja todella saisin vuokranalennusta asunnosta jossa on yli 32 astetta jatkuvasti näin helteillä.

Ei ole yksityinen vuokranantaja vaan iso suomalainen yhtiö, ellei jopa isoin.

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtisin samoin kuin hometapauksissa, missä vuokranantaja ei ala yhteistyöhön, eli kaupungin tai kunnan terveystarkastaja paikalle mittaamaan ja ohjeistamaan miten viedä asiaa eteenpäin. Soita heti, voi olla kovasti varattuna. 

Vierailija
2/52 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todista nyt itse ensiksi "lakipykäläsi". 

En usko, että tuollaista on olemassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä kerrottiin eilen jopa tv-uutisissa. Tuskin siellä keksittyjä juttuja puhutaan. 

Vierailija
4/52 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämäpä tässä onkin ongelma, kun mediat sanoo toista, ja toiset toista. Ei tiedä kuka on oikeassa.

Tämänpä takia tulee lähinnä fiilis, että pitää vain kärsiä nämä helteet ohi, eihän nämä kauaa kestä.

Mutta toivon että köyhät ja he jotka todella kärsivät tästä kuumuudesta saisi jotain apua tai edes vuokranalennusta.

ap

Vierailija
5/52 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokranantaja tulee ihan itse katsomaan sitä mittaria, jos ei muuten usko. Ottaa vaikka oman mittarin mukaan.

Vierailija
6/52 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On on, löytyy googlettamalla vaikkapa. 

Näin asiaan perehtymättä jäin miettimään, että jos vuokralainen ei tee mitään pitääkseen kämppää viileänä, niin voiko sittenkin vaatia alennusta? Jos siis pitää verhoja auki, päästää kuuman ilman avonaista ikkunoista sisään jne. Itse tosin varmaan päättäisin vuokrasopimuksen ehtojen mukaisesti, mikäli vuokralainen koittaisi saada alennusta vuokrasta lämpötilan takia, ellei asunnossa sitten olisi havaittavissa ihan oikeaa rakennusvirhettä tai jotain muuta teknistä asiaa, jonka johdosta ilma kuumenisi liiallisuuksiin. Ilmastonmuutos ja kuumat kesät kun ei valitettavasti ole vuokranantajan syy.

Vierailija
7/52 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se sosiaali- ja terveysministeriön säädös. Eli pitää noudattaa.

Vierailija
8/52 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuluttaja-asiamies voisi olla yksi taho, joka auttaisi asian eteenpäin viemisessä. 

Vierailija
9/52 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämpötilan pitää olla yli 32 lähes koko päivän, mikään lyhyt ylitys ei riitä. Toisekseen mittaustuloksen tuloksen pitää olla luotettava, ts. terveystarkastajan tms mittaama.

Vuokranalennus koskee niitä päiviä, joista on se luotettava mittaustulos eli jos vuokrasi on esim 600e/kk niin päiväkohtainen vuokra on 20e ja siitä lasketaan se 10-20% eli 2-4e niiltä päiviltä, jolloin lämpötila on päivän ajan yli 32 astetta ja luotettavasti mitattu (eli ulkopuolinen mittaa vähintään pari kertaa päivän aikana).

Itse ainakaan en jaksaisi lähteä muutaman euron takia siihen rumbaan, että joku juoksisi täällä mittaamassa lämpötilaa.

Vierailija
10/52 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka päivä kun lämpötilä yli 32 astetta niin kuva sisälämpömittarista aika/päiväleimalla. Onpahan ainakin todisteet.

Itse käsitin että vuokranalennukseen on oikeutettu niiltä päiviltä 10 % kun lämpötila sisällä ylittää 32 astetta. Eli käytännössä jos 5 päivänä kuukaudessa lämpötilä ylittää tuon niin 800 euron vuokralla alennus olisi: 800e x (5pv/31pv) x 10 % = 12,90 euroa. En tiedä viitsisinkö itse alkaa "riitelemään" reilun kympin takia, vaikka toki rahaa sekin. Korjatkaa toki jos olen ymmärtänyt asian väärin.

Vierailija
11/52 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2015/20150545

Siitä voi lukea kuinka sellainen onkin olemassa. Ei ole uskon asioita nämä.

Vierailija
12/52 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele tuota keinoa kenellekään vuokralaiselle. Säästäkää siirrettävään ilmastointilaitteeseen ennemmin. Jos alatte vaivaamaan vuokranantajaa (varsinkin asiasta johon he eivät voi vaikuttaa eli helteet) niin paukkuu vuokrankorotukset heti tai yhtäkkiä sukulainen tarviikin asuntoa käyttöönsä ja sinä alat etsimään uutta kämppää.

Kaupungissa kerrostaloihin ei mitään ILP:ejä asenneta, kun julkisivusäädökset määräävät toisin. Joten mitä se vuokranantaja voi tehdä? Ei mitään. Miettikää nyt itse jos olisitte vuokranantaja, ja vuokralainen alkaa vaatia vuokranalennusta hellekeleillä.

Vierailija
13/52 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka päivä kun lämpötilä yli 32 astetta niin kuva sisälämpömittarista aika/päiväleimalla. Onpahan ainakin todisteet.

Itse käsitin että vuokranalennukseen on oikeutettu niiltä päiviltä 10 % kun lämpötila sisällä ylittää 32 astetta. Eli käytännössä jos 5 päivänä kuukaudessa lämpötilä ylittää tuon niin 800 euron vuokralla alennus olisi: 800e x (5pv/31pv) x 10 % = 12,90 euroa. En tiedä viitsisinkö itse alkaa "riitelemään" reilun kympin takia, vaikka toki rahaa sekin. Korjatkaa toki jos olen ymmärtänyt asian väärin.

Muuten oikein, mutta vuokralaisen mittaamana ei riitä. Pitää olla ulkopuolinen taho (vuokranantaja, huoltoyhtiö, terveystarkastaja) ja useampi mittaustulos per päivä.

Vierailija
14/52 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata ihmetellä jos vuokra sattuu nousemaan tai asunnolle tulee yllättäen tarvetta omaan käyttöön. Turhasta valittavia vuokralaisia ei kukaan järkevä vuokranantaja tuollaista pitkään katsele. 

Vierailija
15/52 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikonlopun jälkeen viilenee ja tänä vuonna tuskin enää uusia helteitä tulee. Koita kestää vielä muutama päivä.

Vierailija
16/52 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten oikein, mutta vuokralaisen mittaamana ei riitä. Pitää olla ulkopuolinen taho (vuokranantaja, huoltoyhtiö, terveystarkastaja) ja useampi mittaustulos per päivä.

Juu, olet oikeassa. Ajattelin automaattisesti jotenkin että vuokranantaja (yksityinen vuokrayhtiö) ei suostuisi tulemaan paikan päälle. Enkä tiedä tulisiko huoltoyhtiökään. Mutta joo ensin ulkopuolinen taho mittaamaan ja jos ei onnistu niin sitten yrittäisin itse dokumentoida todisteet. Tällöin on osoittaa että on pyritty saamaan ensin ulkopuolinen taho.

Vierailija
17/52 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En suosittele tuota keinoa kenellekään vuokralaiselle. Säästäkää siirrettävään ilmastointilaitteeseen ennemmin. Jos alatte vaivaamaan vuokranantajaa (varsinkin asiasta johon he eivät voi vaikuttaa eli helteet) niin paukkuu vuokrankorotukset heti tai yhtäkkiä sukulainen tarviikin asuntoa käyttöönsä ja sinä alat etsimään uutta kämppää.

Kaupungissa kerrostaloihin ei mitään ILP:ejä asenneta, kun julkisivusäädökset määräävät toisin. Joten mitä se vuokranantaja voi tehdä? Ei mitään. Miettikää nyt itse jos olisitte vuokranantaja, ja vuokralainen alkaa vaatia vuokranalennusta hellekeleillä.

Juuri näin. Siinä äkkiä nousee vuokra, jos vuokralainen alkaa vaatia tuollaista. En kyllä täältä mökiltä lähde kesken kesäl8man mittaamaan vuokralaisen asunnon lämpötilaa useamman kerran päivässä, mutta vuokralainen toimittaa huoltoyhtiön tao terveystarkastajan raportin, jossa lämpötila on ylittänyt päivän aikana useamman kerran 32 astetta, niin niiltä päiviltä voisin kuvitella hyvittäväni sen 10% (joka tarkoitaa 1,8e / päivä). Kaupunkiin palatessani laskisin sitten sopivan vuokrankorotuksen.

Ihan kaikki ne tästä väliaikaisesta haitasta kärsimme.

Vierailija
18/52 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viikonlopun jälkeen viilenee ja tänä vuonna tuskin enää uusia helteitä tulee. Koita kestää vielä muutama päivä.

Vuoden paras uutinen, kiitos, KIITOS, sinä ihana rakas ihminen! ❤❤❤

Vierailija
20/52 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10-20 % on laissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi