Uusperheen joulusta
Mieheni aikuiset lapset 21v.+ ovat sanoneet isälleen että haluavat viettää joulun keskenään hänen kanssaan. Paitsi ei ihan keskenään, esim. miehen sisko voisi tulla mukaan. Mutta minä ( ja lapseni) eivät ole tervetulleita. Miten ihmeessä tähän pitäisi suhtautua? Nämä aikuiset lapset aiheuttavat meille paljon erimielisyyksiä, varsinkin tyttö on ollut koko 3 vuotta suhteemme ajan hankala. Mies pelkää että jos kieltäytyy he eivät halua enää viettää aikaa hänen kanssaan. Mielestäni on väärin mielistellä isoja lapsia ja antaa heille " vääränlaista valtaa" - tuon termin löysin uusperheiden järjestön sivulta. Aiemmat joulut olemme olleet joko kaikki yhdessä tai vain mies minun ja lasteni kanssa.
Kommentit (51)
Jos kerran on vain kaksi huonoa vaihtoehtoa, miehesi päättää, kumpi on vähemmän huono.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin uusperhelapsi, mutta mielestäni puolisot kuuluvat ensisijaisesti yhteen, eli et voi kutsua/vaatia toista ilman toista.
Mutta asia on miehen päätettävissä, jos hän suostuu tuohon (mielestäni väärin) niin ei voi mitään.
En riitelisi aiheesta vaan ilmoittaisin että valinta on hänen mutta et hyväksy sitä.
No nyt on melkoinen...
Siis tarkoitin tietenkin, että valinta on miehen, mutta ap ilmaisee myös että hänen mielestään on väärin suostua lasten vaatimuksiin. Eli ap ei sano että "okei kulta, mä ymmärrän, tämä on ihan ok".
Onko tädillä miestä? Pitääkö tämänkin jäädä kotiin? Mieheni kokisi tuollaisen todella loukkaavana, eikä taatusti menisi ilman minua. Vaikka kuinka olisi omat lapset kyseessä. Eri asia tietysti, jos uusi puoliso on kohdellut lapsia ikävällä tavalla.
Pp72 kirjoitti:
Olen tukenut heidän keskinäistä suhdettaan mm. lähtemällä pois kotoa kesälomalla jotta he voivat vierailla rauhassa isän luona.
Oliko aloite sinun vai noitten lasten toive? Itse en kehtaisi mennä isäni luo vaatien, ettei uusi puoliso saa olla paikalla omassa kodissaan.
Tavallaan ymmärrän miehesi lapsiakin. Itsekin tykkään välillä olla vain omien sukulaisteni kanssa. Joulu on tietysti vähän hankalampi tilanne, koska siihen liittyy niin paljon odotuksia ja toiveita. Näillä lapsilla kuitenkin on teidän yhdessäolonne aikana ollut ilmeisesti vain sukujouluja, joissa isä ei kuitenkaan ole mukana, sekä jouluja, joissa on muitakin kuin sukulaisia (eli sinä ja lapsesi).
Tuo voi olla myös ikä, jossa omien sukulaisten merkitys alkaa kasvaa, koska aletaan luoda omia jouluperinteitä. Ehkä lapset toivoisivat vielä yhden sukujoulun, jossa isäkin olisi mukana. Ja sen jälkeen loisivat omat jouluperinteensä, joissa isä ei enää ole mukana. Sisarukset (perheineen) viettävät ehkä jatkossa sukujouluja keskenään tai kukin viettää kuten haluaa. Kyse siis voi olla ihan vaan eräänlaisesta "napanuoran katkaisemisesta", mutta vielä viimeisen kerran haluttaisiin viettää joulua, joka muistuttaisi lapsuudesta,
Miehesi on pystynyt viettämään joulujaan ilman lapsiaankin, mutta ilman sinua ei ilmeisesti pysty? Edes yhtä kertaa? Voihan tuon suoraan sanoa, että vain tämän yhden kerran käy. Ja on ihan mahdollista, että se yksi kerta todellakin riittäisi ja sen jälkeen sinä, miehesi ja lapsesi voitte viettää joka joulun juuri kuten te haluatte.
Jos aikuiset lapset haluavat vain isänsä paikalla joulunviettoon, se ei ainakaan ole teidän koti, johon he tulevat. En näkisi kovin pahana, jos heidän isä poikkeaa syömään aattona lapsensa luo ja tulee sen jälkeen puolisonsa luokse.
Itse en kyllä laittaisi tikkua ristiin muiden keskenään viettämään joulun eteen.
Minusta on jo pitkälle tuettu miehen ja lasten suhdetta siinä, että aloittaja on lähtenyt kotoaan pois kesällä, jotta miehen aikuiset lapset saavat viettää isänsä kanssa aikaa keskenään. Ehkä tuo on jopa johdattanut toiveeseen että ap olisi poissa paikalta joulunakin?
Et lähde kodistasi jouluna minnekään. Mies saa järjestää toki joulun lasten kanssa muualla, jos tahtoo. Jos tämmöinen vaatimus mieheni taholta minuun kohdistui, kokisin, että kotini ei ole koti.
En silti suuttuisi tai loukkaantuisi liiaksi nuorten toiveesta. Ymmärrettävää kaipuuta menneeseen, ei voi tuomita. Enkä varmaan siitäkään ottaisi pulttia jos mies lähtisi jouluna reissuun lastensa kanssa kunhan saisin ajoissa tietää hänen suunnitelmistaan.
Lasten, erityisesti tyttären toive...
En ajatellut että seuraava toive olisi jouluna.
Pp72 kirjoitti:
Lasten, erityisesti tyttären toive...
En ajatellut että seuraava toive olisi jouluna.
Onko teillä siis yhteinen koti vai luuhaatko miehen nurkissa?
On aikuisilta lapsilta aivan käsittämätön ja lapsellinen toive. On täysin normaalia haluta joskus tavata isäänsä kahden kesken mutta vaatia että isä jättää puolisonsa jouluna yksin (tai jopa että puoliso lähtee omasta kodistaan jouluksi) on naurettavaa.
Mun isäpuoli on kauniisti sanottuna k*pää ja kohteli meitä lapsina huonosti, minkä takia olen rajoitetussa kontaktissa äitiini, mutta edes minulle ei tulisi mieleen vaatia tuollaista.
Olen tukenut heidän keskinäistä suhdettaan mm. lähtemällä pois kotoa kesälomalla jotta he voivat vierailla rauhassa isän luona.