Miten jotkut ihmiset eivät tykkää Turkista lomakohteena?
Tuttava, joka on matkustellut maailmalla muuallakin, kävi taannoin ensimmäistä kertaa elämässään Turkissa. Mutta sanoi matkan jälkeen sen myös jäävän viimeiseksi kerraksi Turkissa, koska ei kuulemma tykännyt olla siellä.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Mussemaa jossa miehet käy päälle. Tyrkytetään kaikkea väkisin ja suututaan jos ei osta. Paikoittain törkyistä. Nuorille naisille vaarallista jollei ole kiinnostunut paikallisista miehistä. Ottavat kovin raskaasti jos ei kelpaa.
Historia olisi yhtä kiinnostavaa kuin Kreikassa, ja ruokakin aika samantasoista mutta paikallisten ihmisten vuoksi en enää mene.
Poliittisista syistä myös boikotoin.
Opettele olemaan, kohta sitä täälläkin tarvitaan.
Kohti ei katsota ja jos kulkee kohti lyö kärpäsenlätkällä. Kulje ainoastaan miehen tai veljen tai isän tai kaltaisen kanssa joka toimii suojelijana. Äläkä koskaan petä suojelijan luottamusta toimimalla hölmosti tai karkaamalla valvonnasta. Yksin ei todellakaan kuljeta ja vielä vähemmän naisporukassa, niin kulkee vain prostituoitu.
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt sitä matkakohteena useamman kerran, mutta kun siitä kuulee matkakokemuksia tuntuu se maana tylsältä ja miten ihmiset menevät sinne juhlimaan ja makaamaan auringossa. Onko siellä edes hyvä. paikallinen ruoka? Voiko siellä retkeillä missään upeissa nähtävyyksissä? Onko siellä paikallisilla perinteitä ja hyvät käytöstavat vai ovatko he kaikki turisteja himoavia sekslaiaddikteja? Saako sieltä ostettua mitään aitoa vai vain blingblling-rojua? Ja voiko puhua muutakin kieltä kuin suomea? Ettei tule tunnetta, että on jossakin perähikiän rantapiitsillä hikisten suomalaisten seassa?
Turkissa on rikas ottomaanien ajalta periytyvä ruokaperinne, mutta eri asia tykkääkö siitä aidosta turkkilaisesta ruoasta vai ei. Itsessäni on vähän herkuttelijan ja ruokamatkailijan vikaa niin että lomieni iso osa nautintoa on syödä paikallisia ruokia muissa kuin turistipaikoissa. Esim. kreikkalaista ruokaa rakastan, ja oletin turkkilaisen olevan samantapaista. No ei ollut. Paljon liha- ja sisäelinpainotteisempaa, eksoottisemmin maustettua ja sisälsi makuja joita en voi sietää kuten jeera ja korianteri. Superrasvaiset leivonnaiset oli kyllä herkkua, muuten ei mun makuun.
Nähtävyyksiä löytyy mutta ne on vähän hajallaan ympäri maata, ja harva lähtee turistikohteista niitä kiertämään, koska liikenne on tosi kaoottista ja on vähän sellainen maine että jos turisti kolaroi niin se on aina turistin vika ja rangaistukset voi olla täysin kohtuuttomia. Erilaisia kiertomatkoja kyllä on myös. Ja museoita löytyy kyllä niistä turistirysistäkin, joissa voi tutustua historiaan.
Aidot tavarat... Turkissa on paljon huijareita, mutta myös aitoa erittäin hyvälaatuista tavaraa. Esim. kultakoruja, jalokiviä, nahkatuotteita saa paljon Suomea halvemmalla. Mutta täytyy olla asiantuntemusta arvioida mitä ostaa tai voi tulla kusetetuksi.
Turisteja on paljon jossain Alanyassa ja Antalyassa ja vastaavissa, mutta ei niistä pääosa suomalaisia ole, joten ei ole sitä vaaraa että joka paikka on vaan täynnä suomalaisia.
Paikallisilla on kyllä tapoja ja perinteitä käytöksestä, mutta valitettavasti aika monet suhtautuu turisteihin ja ei-muslimeihin vähän ylimielisesti, näitä ei lasketa hyvän käytöksen arvoiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mussemaa jossa miehet käy päälle. Tyrkytetään kaikkea väkisin ja suututaan jos ei osta. Paikoittain törkyistä. Nuorille naisille vaarallista jollei ole kiinnostunut paikallisista miehistä. Ottavat kovin raskaasti jos ei kelpaa.
Historia olisi yhtä kiinnostavaa kuin Kreikassa, ja ruokakin aika samantasoista mutta paikallisten ihmisten vuoksi en enää mene.
Poliittisista syistä myös boikotoin.
Opettele olemaan, kohta sitä täälläkin tarvitaan.
Kohti ei katsota ja jos kulkee kohti lyö kärpäsenlätkällä. Kulje ainoastaan miehen tai veljen tai isän tai kaltaisen kanssa joka toimii suojelijana. Äläkä koskaan petä suojelijan luottamusta toimimalla hölmosti tai karkaamalla valvonnasta. Yksin ei todellakaan kuljeta ja vielä vähemmän naisporukassa, niin kulkee vain prostituoitu.
Varsinainen naisten avovankila, missä itsenäinen nainen leimataan maailman vanhimman ammatin harjoittajaksi. Oikein unelmien lomakohde, eikö?
Turkki toimii hyvin suomalaisille siiderivalaille.
Olemme olleet Belekissä ja Lara-beachilla 5 tähden hotelleissa all inc.lomilla ja ihan huippua.
Olemme olleet ainoat suomalaiset näissä hotelleissa. Ihan on saatu olla rauhassa jopa basaareissa ja markkinoilla. Tosin olemme olleet liikkeellä perheenä 2+2. Hotellit ovat olleet todella siistejä ja palvelu erittäin hyvää. Ruokaa oli 24/7 niin paljon joka makuun että ihan meni pää pyörälle. Viikossa ei millään ehtinyt syödä kaikkea kun oli monta ravintolaa, allasbaaria, rantabaari ja joka ilta eri teema. Ja ohjelmaa oli joka ilta jonka tasokkuus kyllä yllätti. Turkki on halpa maa joten jos maksaa vähän enemmän kuin jostain 3 tähden luukusta niin saa kyllä mahtavan loman ihan näin taviksena.
Vierailija kirjoitti:
Olemme olleet Belekissä ja Lara-beachilla 5 tähden hotelleissa all inc.lomilla ja ihan huippua.
Olemme olleet ainoat suomalaiset näissä hotelleissa. Ihan on saatu olla rauhassa jopa basaareissa ja markkinoilla. Tosin olemme olleet liikkeellä perheenä 2+2. Hotellit ovat olleet todella siistejä ja palvelu erittäin hyvää. Ruokaa oli 24/7 niin paljon joka makuun että ihan meni pää pyörälle. Viikossa ei millään ehtinyt syödä kaikkea kun oli monta ravintolaa, allasbaaria, rantabaari ja joka ilta eri teema. Ja ohjelmaa oli joka ilta jonka tasokkuus kyllä yllätti. Turkki on halpa maa joten jos maksaa vähän enemmän kuin jostain 3 tähden luukusta niin saa kyllä mahtavan loman ihan näin taviksena.
Nuo All Inclusivet on tosiaan ihan oma maailmansa, niille jotka sellaisesta tykkää. Mekin on oltu joskus suorastaan kamalissa p*rsläpipaikoissa mutta otettu sieltä 5 tähden All Inclusive, ja ajateltu että ollaan lähinnä siellä hotellilla ja hotellin rannalla koko löhöloma. Hyvin toimii silloin kun sellaista lomaa haluaa. Monelle kuitenkin se olisi liian passiivista ja turistimaista olemista.
Tyly palvelu, tyrkyttäminen, ollaan toki"ystävällisiä" jos ostat heidän roinaansa.
Ruoka kyllä oli hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo All Inclusivet on tosiaan ihan oma maailmansa, niille jotka sellaisesta tykkää. Mekin on oltu joskus suorastaan kamalissa p*rsläpipaikoissa mutta otettu sieltä 5 tähden All Inclusive, ja ajateltu että ollaan lähinnä siellä hotellilla ja hotellin rannalla koko löhöloma. Hyvin toimii silloin kun sellaista lomaa haluaa. Monelle kuitenkin se olisi liian passiivista ja turistimaista olemista.
Juu, mäkin olen ollut all-inclusive-lomalla. Henkilökuntaa ei olisi voinut vähempää kiinnostaa asiakaspalvelu esim. baaritiskillä, kun kerran kaikki oli jo maksettu. Tylyä ja hymytöntä oli. Enkä ollut kännissä, vaan hain vaikkapa vesipullon tiskiltä. Pulloa ei suinkaan tuotu minulle asti, vaan baarimikko nosti sen tiskille tasan siihen kohtaan, jossa itse seisoi. Noudin sen sitten siitä.
Muslimimaa ja käsittääkseni siellä on vähän sama ilmiö kuin Espanjassa, että vilisee suomalaisia turisteja.
Niin no vaikka meillä on ollut all inc-lomat niin ei me siellä hotellilla ja rannalla olla koko viikkoa oltu vaan on kierretty myös nähtävyyksiä...vanhat kaupungit, markkinat, basaarit ja rauniot ym. Ei mitään valittamista vaan päin vastoin kivaa on ollut. Vaikka kiva ja hyvä loma meillä on aina ollut muuallakin ja ollaan oltu MONESSA paikassa joten ehkä se riippuu vähän omasta asenteestakin.
Jos ne joko eivät ole käyneet siellä ennakkoluulojen vuoksi, tai ovat käyneet "väärässä" paikassa. Olen käynyt Alanyassa josta tykkäsin, ja Istanbulissa, jonne en menisi enää uudestaan.
No ei vilise suomalaisia jos ei mene suomalaisten suosikkipaikkoihin. Olemme olleet 3 x viikon loma Turkissa. Ja yhtään suomalaista ei nähty missään paitsi lentokentällä ja lentokoneessa. Hotelleissa muut oli Norjasta, Hollannista, Saksasta ja Aasiasta. Kerran oli yksi Venäläinen perhe.
Ahdistavaa miesten julkea katse. Hyi hemmetti. Harvassa siellä on kohtelias, naista arvostava asenne miesten suunnalta. miksi mennä sinne kuin olisit joku halpa lihanpala, jota saa katsoa ja kohdella, kuin halpaa lihanpalaa. Tiedän erään naisen, joka kehuu turkkilaisia miehiä maasta taivaaseen. Häntä hivelee sellainen limainen ihailu.
Parhaat all inc-lomat ovat olleet Turkissa. Mitään vesipulloja ei ole tarvinnut pyydellä kun joka aamu on huoneen jääkaappiin tuotu vesipullot, limsat, oluet ja suklaat. Ja suolatikkuja ym. Ja uima-altailla ja rantabaarissa oli vesipulloja sellaisissa kylmäaltaissa mistä sai vain ottaa itse. Lapsille oli omat limsahanat ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, mäkin olen ollut all-inclusive-lomalla. Henkilökuntaa ei olisi voinut vähempää kiinnostaa asiakaspalvelu esim. baaritiskillä, kun kerran kaikki oli jo maksettu. Tylyä ja hymytöntä oli. Enkä ollut kännissä, vaan hain vaikkapa vesipullon tiskiltä. Pulloa ei suinkaan tuotu minulle asti, vaan baarimikko nosti sen tiskille tasan siihen kohtaan, jossa itse seisoi. Noudin sen sitten siitä.
Vinkkina, etta kannattaa alusta asti antaa tippia sille baarimikolle (juu juu, vaikka "kaikki on jo maksettu"). niin palvelu paranee huomattavasti. ;)
Vierailija kirjoitti:
Niin no vaikka meillä on ollut all inc-lomat niin ei me siellä hotellilla ja rannalla olla koko viikkoa oltu vaan on kierretty myös nähtävyyksiä...vanhat kaupungit, markkinat, basaarit ja rauniot ym. Ei mitään valittamista vaan päin vastoin kivaa on ollut. Vaikka kiva ja hyvä loma meillä on aina ollut muuallakin ja ollaan oltu MONESSA paikassa joten ehkä se riippuu vähän omasta asenteestakin.
Mulla menee noi all-init aina siina mielessa vahan persiilleen, etta en malta olla syomatta/juomatta sen resortin ulkopuolella ja usein. Eli maksan sitten ns. tuplasti. :D Tosin eipa tuo ole rahallisesti iso menetys.
treffit kirjoitti:
Ma en kanssa tajua. Olen (toistaiseksi) vain kerran kaynyt ja tykkasin kovasti!
Vuokrasin 2 makuuhuoneen asunnon ei kovinkaan turistiselta alueelta (lue: vain yksi hotelli, ja sekin oli ns. boutique-hotelli, eli pieni mutta tasokas). Asunto oli 2 minuutin kavelymatkan paassa rannasta. Koska kavin hotellilla paivittain lounaalla, henkilokunta antoi mun kayttaa heidan privaattirantaansa ja kaikkia siihen liittyvia palveluja ilmaiseksi. Vieressa oli ns. paikallisten ranta, siella oli nuoria naisia poikaystavineen ihan uimapuvuissa, eli kovin isl*mistinen ilmapiiri ei ollut. Muutenkin paikalliset naiset kavelivat polvipituisissa mekoissa ja topeissa - toki lahinna nuorempi sukupolvi.
Aamiaistarpeet kavin pienesta kylakaupasta, jonka turkkilainen omistaja (vanha mies) opetti mulle innoissaan paivasta toiseen turkkia. Kylan muut ihmiset olivat ystavallisia, mitaan kahmimisia tai tyrkytyksia ei todellakaan tapahtunut. Parin paivan jalkeen paikalliset alkoivat tervehtia ja moikkailla, yksi vanha nainen antoi mulle kananmunia eika huolinut maksua.
Ruoka oli mainiota, seka perinteinen turkkilainen ruoka etta hotellissa tarjoiltu enemman fuusiomenu. Paikalliset oluet ja eritoten rose-viinit olivat hyvia, kylakauppias osasi suositella parhaita. Menen taatusti takaisin.
Noi huonot kokemukset: veikkaan etta akselilla Alanya - Antalya? Sita saa mita tilaa, turistihelvetit on nimenomaan turistihelvetteja...Sama kuin menis jonnekin Bulgarian Sunny Beachille, Marokon Agadiriin tai Espanjan Torremolinokseen ja tyrmaisi koko maat niitten perusteella.
Kyllä nuo kaikki yllämainitut maat on paskoja. Vain wt ihmisille
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkkina, etta kannattaa alusta asti antaa tippia sille baarimikolle (juu juu, vaikka "kaikki on jo maksettu"). niin palvelu paranee huomattavasti. ;)
No tuollaisella "palvelulla" en kyllä mitään tippejä anna. Ja mitä järkeä olisi tipata, jos juomat kuuluisi olla ilmaisia? Silloin ne ovatkin maksullisia.
Onpas täällä ilkeitä ja pahansuopia kommentteja. Itse kyllä tykkään Turkista kovasti, se on todella omalaatuinen maansa, jota näköjään joko vihaa tai rakastaa. Itse kuulun jälkimmäisiin. Sellasille sanoisin, joita kiinnostaa Turkki, muttei ole uskaltanut vielä käydä, niin menkää ihmeessä. Minulla on usean vuosikymmenen kokemus maasta, ja voi olla, että kommenttini eroaisivat jonkin verran näistä tämän keskustelun huuteluista, mutten jaksaa alkaa selittää, kun lokaa sataisi niskaan joka tapauksessa. Sittenpä sen tietää, tykkääkö maasta vai ei, mutta aina sille voi antaa mahdollisuuden näyttää oma värikkyytensä. :)
Ma en kanssa tajua. Olen (toistaiseksi) vain kerran kaynyt ja tykkasin kovasti!
Vuokrasin 2 makuuhuoneen asunnon ei kovinkaan turistiselta alueelta (lue: vain yksi hotelli, ja sekin oli ns. boutique-hotelli, eli pieni mutta tasokas). Asunto oli 2 minuutin kavelymatkan paassa rannasta. Koska kavin hotellilla paivittain lounaalla, henkilokunta antoi mun kayttaa heidan privaattirantaansa ja kaikkia siihen liittyvia palveluja ilmaiseksi. Vieressa oli ns. paikallisten ranta, siella oli nuoria naisia poikaystavineen ihan uimapuvuissa, eli kovin isl*mistinen ilmapiiri ei ollut. Muutenkin paikalliset naiset kavelivat polvipituisissa mekoissa ja topeissa - toki lahinna nuorempi sukupolvi.
Aamiaistarpeet kavin pienesta kylakaupasta, jonka turkkilainen omistaja (vanha mies) opetti mulle innoissaan paivasta toiseen turkkia. Kylan muut ihmiset olivat ystavallisia, mitaan kahmimisia tai tyrkytyksia ei todellakaan tapahtunut. Parin paivan jalkeen paikalliset alkoivat tervehtia ja moikkailla, yksi vanha nainen antoi mulle kananmunia eika huolinut maksua.
Ruoka oli mainiota, seka perinteinen turkkilainen ruoka etta hotellissa tarjoiltu enemman fuusiomenu. Paikalliset oluet ja eritoten rose-viinit olivat hyvia, kylakauppias osasi suositella parhaita. Menen taatusti takaisin.
Noi huonot kokemukset: veikkaan etta akselilla Alanya - Antalya? Sita saa mita tilaa, turistihelvetit on nimenomaan turistihelvetteja...Sama kuin menis jonnekin Bulgarian Sunny Beachille, Marokon Agadiriin tai Espanjan Torremolinokseen ja tyrmaisi koko maat niitten perusteella.