Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä en voi sille mitään, että mun mielestä viro on suunnattoman naurettavan kuuloista

Vierailija
23.07.2008 |

Siinä vaan on jotain niin hassua, vähän kun ne olis kaikki ulkomaalaisia jotka puhuu hoono soomi. Easyjetin lennolla Tallinnaan puhuttiin kuulutuksessa muun muassa lennokiroottoreista :D

Ymmärtääkö kukaan mua vai oonko yksin vaivani kanssa?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
23.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rytmi on suomalaisittain hölmö: sanojen välissä ei ole "ilmaa", vrt. suomen tervetuloa, joka lausutaan tervettuloa. Sama juttu (olen kuullut siitä käytettävän nimeä tavun loppuhenkonen) löytyy aika monesta sanasta ja paristakin verbimuodosta.

Lisäksi heillä on äänteitä, joita ei suomessa ole, ja jotka meistä kuulostavat naurettavilta (esim. ällän ääntäminen, ja sellainen välivokaali).

Sitä en sitten tiedäkään, miksi nuo kuulostavat suomalaisista hölmöiltä. Esim. Turun murteen kohdalla (joka muuten muistuttaa viron kieltä) olen päätynyt sellaiseen ajatukseen, että kun puhe on nykivää, tulee tunne, että nykivyys johtuu fyysisestä viasta, eli henkilöllä on vaikeuksia muodostaa puhetta niinkuin haluaisi. Sellainen vika puolestaan saattaa johtua esim. kehitysvammasta.

Kuulostaa ehkä kaukaa haetulta, mutta mitään muuta selitystä en ole (vielä) keksinyt.

Vierailija
2/2 |
23.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että suomi ja eesti kuulostavat muunmaalaisista varmaan ihan samoilta keskenään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi