Mikseivät venäläiset osaa jonottaa?
Esim. hotellin aamiaisella syöksyvät usein ties mistä välistä hakemaan ruokaa muista piittaamatta.
Kommentit (39)
Venäläiset on aina olleet sellaista "Hällä väliä, ei kuulu mulle-porukkaa". Näkeehän sen kun käy muaala kuin kaupungeissa niin koko maaseutu on ihan paskana ja rempallaan.
Aika harvoin ne piittaavat muistakaan säännöistä tai määräyksistä. Kotimaassa niitä voi rikkoa pientä maksua vastaan.
Tuossa toiminnassa näkyy mikrotasolla se, miksi Venäjä on sellainen valtio kuin se on.
He myös jäävät keskelle käytävää tien tukoksi höpöttämään ja kävelevät ihmistten päälle. Osa venäläisistä pitää yhä suomalaisia heidän alamaisinaan ja Suomea Venäjän alistettuna osana. Tulevat siis "Omistajina" paikalle näyttämään kenen kana pissii ja mistä.
Jos yhtään ymmärtäisitte miten Venäjällä toimitaan, ette ihmettelisi. Jonossa jonottaminen, luottaminen siihen että virkamies toimii ja kaavakkeen täyttäminen ei koskaan johda yhtään mihinkään. Vaatinen, uhkailu, lahjonta ja etuilu ovat ainoat keinot saada jotain.
Tuo stereotypia ei pidä lainkaan paikkaansa. Ettehän tekään tykkäisi, jos minä vaihtaisin keskustelupalstaa venäläiseen ja puhuisin siellä suomalaisista yhtenä suurena massana. Suureen kansaan mahtuu monenlaista menijää. Itse jonotan kiltisti, enkä jää tien tukkeeksi muiden harmiksi:)
Vierailija kirjoitti:
Tuo stereotypia ei pidä lainkaan paikkaansa. Ettehän tekään tykkäisi, jos minä vaihtaisin keskustelupalstaa venäläiseen ja puhuisin siellä suomalaisista yhtenä suurena massana. Suureen kansaan mahtuu monenlaista menijää. Itse jonotan kiltisti, enkä jää tien tukkeeksi muiden harmiksi:)
Oletko koskaan käynyt yhdessäkään itä-suomalaisessa hotellissa tai kylpylässä? Aamiaisella valitsee pahimmillaan melkoinen anarkia.
Venäläisten jonotussysteemi on fiksu: ollaan avopallossa joo, mutta aina viimeisenä paikalle tullut saa suomalaisista poiketen suunsa auki ja kysyy että kuka on jonossa vikana. Näin jokainen tietää paikkansa jonossa, vaikka fyysistä matomuodostelmaa ei olekaan muodostettu tien tukkeeksi.
Lisäksi siellä osataan huomauttaa, tarvittaessa koko jonon voimalla ja luuvitosten avittamana, missä on jonon pää jos joku ei hallitse etikettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan käynyt yhdessäkään itä-suomalaisessa hotellissa tai kylpylässä? Aamiaisella valitsee pahimmillaan melkoinen anarkia.
Et voi siltikään puhua koko kansasta. Saisit mieluusti mennä aamiaispöytään ennen mua, enkä todella etuilisi tai tökkisi sua mustelmille kyynärpäilläni:)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se siinä mielessä pitää paikkansa kuten tuo sinunkin vertaus. Suomalaiset ovat pienenpieni kansa ja siksi "kaikki"/ suurin osa, noudattavat samoja sääntöjä kunnioituksesta yhteisesti sovittua kohtaan. Kaikki ovat myös yhtä tietoisia näistä yhteisesti sovituista säännöistä toisin kuin isoissa maissa ja kansoissa. Venäläiset(osa) taas ihmettelevät tätä koska isona maana he eivät toimi kuten suomalaiset massana vaan pyrkien saavuttamaan omaa etua ja säännöt ovat vain velvollisuus joita ei tarvitse noudattaa jos ei jää kiinni siitä.
Kysy mieluummin, miksi suomalaiset osaa jonottaa. Jonottaminen kun on aika suomalaista. Ja japanilaista. Muualla sitä ei juuri tehdäkään.
Missä venäläinen ikinä kulkeekaan kunnioitetaan, pelätään. Ottaa ensimmäisenä, ei koskaan jonon viimeinen. Sellainen on supervalta.
Venäläiset on jännempiä kuin kiltit suomalaiset
Vierailija kirjoitti:
Kysy mieluummin, miksi suomalaiset osaa jonottaa. Jonottaminen kun on aika suomalaista. Ja japanilaista. Muualla sitä ei juuri tehdäkään.
Tiedän että brittien asema on romuttumassa paraikaa mutta silti...
Vierailija kirjoitti:
Jonottaminen kun on aika suomalaista. Ja japanilaista.
Siinäpä onkin kaksi yhteiskuntaa sieltä toimivimmasta päästä.
Venäjälle vallitsee vahvimman/röyhkeimmän/rikkaimman oikeus. Siksi ne tänne tulevat rikkaat öykkäröivät jonoissa koska ovat tottuneet siihen kotimaassaan. Aikoinaan nuorempana komensin kovalla äänellä noita öykkäreitä menemään jonon päähän niin oikein hätkähtivät sitä kun joku tohti heidän toimintaansa puuttua ja menivät kiltisti jonottamaan kuten muut. Röyhkeimmät huidoin käsimerkein ja lähemmäs astumalla pois etuilemasta.
Mitäs siinä kursailette ja pyöritte toistenne selkien takana. Minä tulen ja otan mitä tarvitsen.
Venäjällä Pietarissa jonottaminen on köyhien hommaa. Rikkaammat venäläiset ovat tottuneet lahjomaan vartijan, joka päästää jonon ohi ja vie takaovesta sisälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän että brittien asema on romuttumassa paraikaa mutta silti...
in which que are you? Tms kysyttiin minultakin vihaisesti, vaikka olin selvästi toisessa(oikenpuoleisessa) jonossa, mutta jono oli pitkä enkä tajunnut päästää takaa tulevaa vasemmalle puolelleni jonottamaan toiseen jonoon.
Ne ajattelevat, että jonotuskiintiö täyttyi Neuvostoliiton aikana. Vapaus Neuvostoliitosta merkitsee ilmeisesti myös vapautta jonottamisesta.