Ystävä suuttui kun kerroin raskaudesta vasta rv 12
Ylireagoinko nyt raskaushuuruissani, kun mielestäni ystävä on suuttunut turhaan minulle? Meille raskaaksi tulo ei ollut helppoa ja tulinkin raskaaksi vasta puolentoista vuoden yrityksen jälkeen. Ystävä tiesi, että yritämme lasta ja joskus kyseli, joko on tärpännyt. Tähän vain totesin, että kerron kyllä sitten, kun on jotain kerrottavaa.
Kun lopulta tulin raskaaksi, pelko keskenmenosta oli suuri erinäisistä syistä johtuen ja päätimme mieheni kanssa, että kerromme raskaudesta vasta rv 12 jälkeen. Kun kerroin sitten asiasta ystävälleni, hän loukkaantui kun en ollut kertonut asiasta hänelle aiemmin. Omista raskauksistaan hän on ollut aina avoin jo tyyliin plussaamisesta lähtien.
Nyt ystävä huomauttelee minulle asiasta lähes tauotta, hänestä on epäreilua että en ole kertonut olevani raskaana. Olen hieman hämilläni. Ei kai tämmöisestä asiasta voi suuttua? Raskaudestani ei ole tiennyt edes omat perheemme.
Kommentit (38)
Törkeä kaveri, jätä omaan arvoonsa. Onnea odotukseen!
Sano hänelle, että jokainen toimii tuossa asiassa omalla tavallaan. Minä sain esikoiseni PAS-hoidolla, emmekä mekään sen kaiken stressin ja yhden keskenmenon takia kertoneet kenellekään mitään ennen kuin raskausviikolla 12, jolloin pahin keskenmenon riski on ohi. Ihan yleistä tuo.
Joten kaverille: "rauhoitu nyt, jokainen toimii tuossa omalla tavallaan, emmekä kertoneet tästä kenellekään aiemmin, edes vanhemmillemme, joista kumminkin tulee isovanhempia - tuo sinun jankuttamisesi asiasta on häiritsevää ja loukkaavaa, joten jos aiot jatkaa sitä pitkään, tästä syntyy kyllä kunnon riita."
Turhasta suuttunut, toivottavasti tulee järkiinsä.
On hyvin yleistä odottaa ensimmäinen kolmannes enempää huutelematta jos on vähääkään taikauskoinen. Se ei välttämättä tarkoita, ettei luottaisi tai haluaisi jakaa onneaan ystävän kanssa. Voi vain yksinkertaisesti tuntua turvallisemmalta pitää asia itsellään tuon riskialtteimman ajan yli. Niin minäkin olen tehnyt, olen yrittänyt olla liikaa ajattelematta koko raskautta ensimmäiset viikot, jotten sitten stressasikaan niin paljoa, sekin tuo onnea odotukseen.
Onnea myös teille!
Perustele hänelle, että et kertonut edes lähisuvulle aiemmin. Raskaus on alkuvaiheessa kaikista epävarmimmillaan, joten hyvin pitäisi ymmärtää, että osa haluaa julkistaa asian vasta hieman myöhemmin.
Täsmälleen sama tarina kuin minulla! Oletkos minä :) Ystävä pääsi kyllä pettymyksen ja suuttumuksen yli mutta olihan se outoa. Toivotteli jopa hyvää loppuelämää meille raivoissaan...
Kyllä minä ymmärrän myös ystävää. Koska et kertonut aiemmin, osoitit luottamuksen puutetta. Hän on pitänyt itseään läheisempänä ystävänä kuin mitä onkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ymmärrän myös ystävää. Koska et kertonut aiemmin, osoitit luottamuksen puutetta. Hän on pitänyt itseään läheisempänä ystävänä kuin mitä onkaan.
Ei välttämättä yhtään sen läheisempi tai kaukaisempi, kuin on kuvitellut; ihmiset vain arvottavat asioita eri tavoin. Yhdelle raskaus voi olla arvostusasteikolla paljon yksityisempi asia kuin toiselle ja siksi sitä ei kerro yhtä varhain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä yhtään sen läheisempi tai kaukaisempi, kuin on kuvitellut; ihmiset vain arvottavat asioita eri tavoin. Yhdelle raskaus voi olla arvostusasteikolla paljon yksityisempi asia kuin toiselle ja siksi sitä ei kerro yhtä varhain.
Ei vaan koetaan, että aidosti läheisessä suhteessa jaetaan oikeasti kaikki. Tässä on jätetty ystävä ulkopuolelle muiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan koetaan, että aidosti läheisessä suhteessa jaetaan oikeasti kaikki. Tässä on jätetty ystävä ulkopuolelle muiden kanssa.
Ja kaikki eivät arvota aidosti läheistä suhdetta niin. Voihan sen mieltää niin, että hyväksytään toinen kaikkine epävarmuuksineen ja omituisuuksineen, vaikka kaikkea ei halua jakaa.
Minusta tuossa vaikuttaa vähän myös miten aiemmin on toimittu. Onko ystävä elänyt paljon yrityksessäsi mukana - tsempannut sinua?
On tietenkin kurjaa jos on tsempannut sinua kuukausitolkulla (tai lähemmäs vuoden) ja sitten nyt toteaa että kun on vaikka 1kk sitten kysynyt ”onko uutisia” niin olet valehdellut päin naamaa että ”ei ole” vaikka olet ollut jo raskaana.
Jokainen saa tehdä päätöksen itse milloin kertoo raskaudestaan toisille (itse kerroin vasta monelle rakenneultran jälkeen kun takana oli 4v lapsettomuus) mutta mielestäni jos ottaa paljon tukea joltain vastaan lapsettomuustaipaleella niin sitten on ihan kivaa tälle henkilölle myös kertoa onnistumisesta.
Kyllähän se kurjan maun jättää suuhun jos toinen on suoraan kysynyt onko uutisia ja siihen on valehdeltu.
Ehkä 'ystävä' toivoi salaa, että EI tärppäisi...
Kuule ei sitä yhtä ystävää ole mihinkään ulkopuolelle jätetty kun KENELLEKÄÄN ei ole kerrottu ennen rv 12.
Meilläkin vain minä ja mieheni tiesimme ja emme kertoneet edes omille vanhemmille kuin vasta rv 12 koska oli vaikeuksia yleensäkin tulla raskaaksi ja rv 6 alkoi vielä verenvuotokin niin ei ollut mitään takeita mistään. Oma henkilökohtainen asia kertooko muille vai ei. No meilläkin siis onneksi vain yksi ystävä suuttui. Kaikki muut läheiset ilahtui ja ymmärsi täysin ettei kerrottu aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen ystävyys ei ole enää sitä samaa jaetaan-kaikki-salaisuudet -lajia kuin vielä teini-iässäkin saattoi olla. Itse aloin teininä tehdä valintoja asioiden suhteen, joita kannatti jakaa.
Ap on toiminut aivan oikein. Raskaus on hyvin yksityinen asia, joka kyllä tulee aikanaan näkyväksi kaikille. Tärkein henkilö ap:n elämässä ja raskauksissa on hänen puolisonsa. - Joskus jotkut "ystävät" luulevat menevänsä puolison edelle ja vaativat raportoimaan jopa intiimielämästä "koska itsekin kertovat kaiken" - halusi toinen kuulla tai ei.
Tämän ystävän suhteen kelvannee neuvoksi vanha viisaus: "Joka syyttä suuttuu, se lahjatta leppyy."
Vierailija kirjoitti:
Näin kävi mullekin joskus. Kaiken kruunas se, että toinen ystävä tiesi, minä en.
Lupasit kertoa, mutta jätit kuitenkin kertomatta? Yritä edes asettua sen ystävän asemaan.
Kiitos kommenteista! Mukava huomata, etten ole ihan yksin tällaisen toimintatavan ja ajatusteni kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuossa vaikuttaa vähän myös miten aiemmin on toimittu. Onko ystävä elänyt paljon yrityksessäsi mukana - tsempannut sinua?
On tietenkin kurjaa jos on tsempannut sinua kuukausitolkulla (tai lähemmäs vuoden) ja sitten nyt toteaa että kun on vaikka 1kk sitten kysynyt ”onko uutisia” niin olet valehdellut päin naamaa että ”ei ole” vaikka olet ollut jo raskaana.
Jokainen saa tehdä päätöksen itse milloin kertoo raskaudestaan toisille (itse kerroin vasta monelle rakenneultran jälkeen kun takana oli 4v lapsettomuus) mutta mielestäni jos ottaa paljon tukea joltain vastaan lapsettomuustaipaleella niin sitten on ihan kivaa tälle henkilölle myös kertoa onnistumisesta.
Kyllähän se kurjan maun jättää suuhun jos toinen on suoraan kysynyt onko uutisia ja siihen on valehdeltu.
En ole raskaana ollessani juurikaan ollut ystävän kanssa tekemisissä, lisäksi aiemmin aiheesta (että siis ylipäätään yritämme saada lasta) on puhuttu ehkä max pari, kolme kertaa. Plus sitten ne muutamat kerrat, kun ystävä on kysynyt, että joko on tärpännyt (johon olen vastannut että kerron kun on kerrottavaa, tällöin en siis ole ollut vielä raskaana). Viimeiseen puoleen vuoteen ennen raskautumistani aiheesta ei puhuttu ollenkaan. Jos olisi kysynyt asiasta sen jälkeen kun plussasin, olisin voinutkin kertoa suoraan. Jotenkin en vain halunnut asiasta huudella ennen kuin riskiviikot ovat takana.
Vierailija kirjoitti:
Lupasit kertoa, mutta jätit kuitenkin kertomatta? Yritä edes asettua sen ystävän asemaan.
En missään vaiheessa luvannut kertoa heti, kun testi näyttää plussaa. Ilmeisesti tätä ystävä on odottanut ja siksi loukkaantunut. Hän kuitenkin sai tietää heti ensimmäisten joukossa rv 12 joten en pimittänyt häneltä tietoa kun muillekin alettiin kertoa asiasta.
Viestit 17 ja 18 siis ap:lta, en muistanut laittaa merkintää.
Ap
Nyt ne terveet rajat ja niiden ylläpito!
Sinun raskaus, sinä kerrot kun se on sinusta ajankohtaista. Nyt vielä kyselet täällä että kenessä vika kun ystäväsi toimii asiattomasti.
Ystävyyden laadusta riippuen joko panisin tuon ihmisen tauolle kunnes osaa käyttäytyä, tai sitten saisi selittää että mistä oikeasti on kyse.
Onko lasten hankinta hänelle itselleen ajankohtaista tai vaikeaa?
Ei aikuisissa ihmissuhteissa suututa tuollaisista. Ylipäätään on moukkamaista kuvitella että ystävienkään asiat ns. liikaa kenellekään kuuluvat. Kyllä meidän piireissä ainakin ollaan hienotunteisia, ihmiset kertovat asioitaan silloin/sen verran kuin haluavat.