Meillä on taas riita siitä, lähteekö lapset 9 ja 12 v. mökille
Nyt viikko vasta alkoi, ja minulla vapaata töistä pe-su. Sanoin, että lähdetään kesämökille. Huutomyrsky oli käynnissä. Nyt 9 v. meni nukkumaan silmät punaisena ja 12 v. osoittaa mieltään eikä suostu sammuttamaan valoja huoneestaan. Kun se mökki muutama vuosi sitten hankittiin, sinne piti saada trampoliinit ja pitkälle ulottuva laituri. Väsättiin yhdessä linnunpönttöjä ja kutsuttiin kavereita yökylään viikonlopuksi (esikoinen siis kutsui). Nyt noita ei saa millään edes lähtemään mökille. Onko muilla yhtä hankalaa?
Kommentit (45)
Kakarat autoon ja menoksi. Ei tuon ikäiset päätä itse.
Pakotatko heidät saunaan kanssasi?
Juu, mutt meillä toi vaihe alkoi vasta 15-vuotiaana ennen lukiota. Sai sitten jäädä kaverin kanssa kaupunkiin viikonlopuksi,
Vierailija kirjoitti:
Juu, mutt meillä toi vaihe alkoi vasta 15-vuotiaana ennen lukiota. Sai sitten jäädä kaverin kanssa kaupunkiin viikonlopuksi,
Ja jossain vaiheessa tulee sekin vaihe että niiden kavereiden kanssa pitää päästä sinne mökille ilman vanhempia.
Ei ole mökkiä, koska sinne ei suostuis lapset enkä minä. Kammottavaa olla jossain korvessa työleirillä hyttysten syötävänä. Myykää pois se mökki ja matkustelkaa mielummin. Kaikki voittavat.
Aikuisena, jopa alle 18-vuotiaina, taas ovat onnessaan, kun se mökki on ja sinne voi kutsua ystäviä viikonloppua viettämään. Näin meillä ainakin meni. Tuo "katveaika" on paha...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jossain vaiheessa tulee sekin vaihe että niiden kavereiden kanssa pitää päästä sinne mökille ilman vanhempia.
Juu, se on varmaan ens kesänä kun esikoinen saa ajokortin,
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mökkiä, koska sinne ei suostuis lapset enkä minä. Kammottavaa olla jossain korvessa työleirillä hyttysten syötävänä. Myykää pois se mökki ja matkustelkaa mielummin. Kaikki voittavat.
Ei meidän nykyaikainen mökkimme ole sen enempää työleiri kuin sinun kaupunkikämppäsikään. Hyttysetkin joukkoteurastan hyttysansalla joten saa istua rauhassa terassilla ilman ininää. Jos aurinkoa ottaessa tulee liian kuuma voi aina mennä sisätiloihin joita ilmalämpöpumppu pitää mukavan viileänä.
Lapset lähtevät mukaan, kyse on ilmoitusasiasta eikä mielipidekyselystä.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin on mökillä kolme suihkua, kolme sisävessaam auraus parempi kuin kaupungissa, katuvalot liki perille ja töihin sama aika kuin kotoa,..
Vierailija kirjoitti:
Minun lapsuudenkodissa oli just tuollaista. Lapset lähtee mukaan, eikä niiltä koskaan mitään kysytä. Mummolaan viikonlopuksi, mökille viikonlopuksi, sukuloimaan, isosedän 80-vuotisjuhliin jne. Kun olin 16, kerta kaikkiaan ilmoitin, että en lähde mökille koko kesänä. Minulla oli muistaakseni 2 kk kesätöitäkin. Rangaistukseksi sain aina muun perheen mökkiviikonlopun ajaksi työtehtäviä kaupungissa. Piti siivota koko asunto, pestä pyykit ja laittaa sunnuntaille iltapäiväksi päivällinen pöytään, kun toiset tulee mökiltä. Myöhemmin, nyt aikuisena ensimmäisen kerran kysyin äidiltä, miksi siitä piti rangaista, jos minulla oli omia mielipiteitä/ omaa tahtoa. Minusta lapsen/nuoren kanssa tulee myös neuvotella. Että jos tänä viikonloppuna lähdetään mökille, kun on hyvä sää, niin ensi viikonloppu voidaan olla kotona.
Vierailija kirjoitti:
Pakotatko heidät saunaan kanssasi?
Antavatko lapsesi sinulle luvan syödä keittoa?
(Saunomisesta ei muuten puhuttu mitään...)
-ei ap
Meillä 12 v lähtee mielellään mökille. 15 v marisi ja valitti että haluaa jäädä kotiin, mutta otettiin silti mukaan. Tuo 15 v murjotti puhelimen kanssa ekan päivän. Sen jälkeen on selvästi nauttinut. On vetorengasta, uintia, suppailua, moottorivenettä, virvelöintiä jne. Esim. eilen ui (yms.) tuntitolkulla välillä saunassa lämmitellen. Ruokakin oli hyvää. Itsekin tunnusti, että kivaa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun lapsuudenkodissa oli just tuollaista. Lapset lähtee mukaan, eikä niiltä koskaan mitään kysytä. Mummolaan viikonlopuksi, mökille viikonlopuksi, sukuloimaan, isosedän 80-vuotisjuhliin jne. Kun olin 16, kerta kaikkiaan ilmoitin, että en lähde mökille koko kesänä. Minulla oli muistaakseni 2 kk kesätöitäkin. Rangaistukseksi sain aina muun perheen mökkiviikonlopun ajaksi työtehtäviä kaupungissa. Piti siivota koko asunto, pestä pyykit ja laittaa sunnuntaille iltapäiväksi päivällinen pöytään, kun toiset tulee mökiltä. Myöhemmin, nyt aikuisena ensimmäisen kerran kysyin äidiltä, miksi siitä piti rangaista, jos minulla oli omia mielipiteitä/ omaa tahtoa. Minusta lapsen/nuoren kanssa tulee myös neuvotella. Että jos tänä viikonloppuna lähdetään mökille, kun on hyvä sää, niin ensi viikonloppu voidaan olla kotona.
Samaa mieltä. Kyllä lapsillakin pitäisi olla oikeus mielipiteeseen. Kaikki eivät nauti mökkeilystä. Se on vaan joku suomalainen pakkomielle viettää iso osa lomasta jossain autiomökissä. En ole ikinä ymmärtänyt.
Jos lapset eivät mökille halua, heillä on siellä selvästikin tylsää. Kuka haluaisi viettää tylsää viikonloppua/lomaa. Keksi sellaisia ratkaisuja, joilla lapsetkin viihtyvät mökillä. Voithan ne toki sinne pakottaa, mutta todennäköisesti tulevat mököttämään tms koko ajan ja oppivat sen, ettei heidän mielipiteillään ole väliä. Kaikkea ei voi tehdä lapsen ehdoilla tietenkään, mutta asioista voi keskustella ja miettiä yhdessä ratkaisuja.
Kyllä meillä teini lähti aina mielellään mökille. Useimmiten koko perheenä oltiin, mutta yhden juhannuksen oli isänsä kanssa kahdestaan. Minusta tuokin kiva, että on välillä tytön ja isän kahdenkeskistä aikaa, kun minä olen varsinkin lapsuusvuosina ollut tosi paljon tytön kanssa kahden. Välillä oli teinin kaveri mukana, mutta kyllä teini viihtyi ilmankin. Tärkeintähän on, että mökillä on kunnon wifi.
Hauskin muisto noilta ajoilta on, kun teini päätti lähteä metsäkävelylle vähän tutkimaan paikkoja. Hän viipyikin siellä yllättävän pitkään ja joskus 2 tunnin päästä tuli viesti, että "oon tulossa takaisin, mutta menee vielä puoli tuntia". Metsäretken jälkeen hän esitteli ties sun mitä ötökkäkuvia kännykästään <3
Vierailija kirjoitti:
Tuo juuri mahdollistaa teinien päihdekokeilut, kun heidät sinisilmäisinä jätetään viikonlopuksi kotiin. En olisi jättänyt lapsiani tuonikäisinä yöksi yksin mihinkään, ovat vielä reilusti alaikäisiä. Viattomia yökyläilyjä ei enää 15-vuotiaana ole; se olisi jokaisen vanhemman hyvä tiedostaa, vaikka lapsi olisi ollut millainen herranenkeli ja kympin tyttö tai poika. Meillä ei onneksi ole ollut koskaan mökkiä, koska näitä tarinoita on kuultu niin paljon. Eipä ole tarvinnut tapella teinien kanssa siitä asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Kyllä lapsillakin pitäisi olla oikeus mielipiteeseen. Kaikki eivät nauti mökkeilystä. Se on vaan joku suomalainen pakkomielle viettää iso osa lomasta jossain autiomökissä. En ole ikinä ymmärtänyt.
Jos lapset eivät mökille halua, heillä on siellä selvästikin tylsää. Kuka haluaisi viettää tylsää viikonloppua/lomaa. Keksi sellaisia ratkaisuja, joilla lapsetkin viihtyvät mökillä. Voithan ne toki sinne pakottaa, mutta todennäköisesti tulevat mököttämään tms koko ajan ja oppivat sen, ettei heidän mielipiteillään ole väliä. Kaikkea ei voi tehdä lapsen ehdoilla tietenkään, mutta asioista voi keskustella ja miettiä yhdessä ratkaisuja.
No hei, nuorempi peräti jo 9-vuotias :) "Trampoliinit ja pitkälle ulottuva laituri" piti saada, eli lapsia on kuunneltu. Ja mökillä on varmaan muutakin intressiä. Mukavuuksista päätellen (il-pumppukin) on mökki ihan moderni, ettei missään peräkylän korvessa luteitten syötävänä yhdessä kuppaisessa kammarissa öljytuikun varassa hyttysiä läpsitä.
Tuollainen 15-v nyt saa itse päättää, mutta kyllä kaupungista ja ruutujen äärestä voi silloin tällöin lapsetkin lähteä lomailemaan mökille. Kesä on lyhyt kuitenkin. Vai miltäs kuulostaa "Myytiin mökki, kun 9-vuotias päätti niin". ohis
Mökillähän on just parasta, kun on helle. Varhaisteinit ei taida pelikoneiden äärestä haluta edes nähdä parempia vaihtoehtoja.