Meillä on taas riita siitä, lähteekö lapset 9 ja 12 v. mökille
Nyt viikko vasta alkoi, ja minulla vapaata töistä pe-su. Sanoin, että lähdetään kesämökille. Huutomyrsky oli käynnissä. Nyt 9 v. meni nukkumaan silmät punaisena ja 12 v. osoittaa mieltään eikä suostu sammuttamaan valoja huoneestaan. Kun se mökki muutama vuosi sitten hankittiin, sinne piti saada trampoliinit ja pitkälle ulottuva laituri. Väsättiin yhdessä linnunpönttöjä ja kutsuttiin kavereita yökylään viikonlopuksi (esikoinen siis kutsui). Nyt noita ei saa millään edes lähtemään mökille. Onko muilla yhtä hankalaa?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, mutt meillä toi vaihe alkoi vasta 15-vuotiaana ennen lukiota. Sai sitten jäädä kaverin kanssa kaupunkiin viikonlopuksi,
Tuo juuri mahdollistaa teinien päihdekokeilut, kun heidät sinisilmäisinä jätetään viikonlopuksi kotiin. En olisi jättänyt lapsiani tuonikäisinä yöksi yksin mihinkään, ovat vielä reilusti alaikäisiä. Viattomia yökyläilyjä ei enää 15-vuotiaana ole; se olisi jokaisen vanhemman hyvä tiedostaa, vaikka lapsi olisi ollut millainen herranenkeli ja kympin tyttö tai poika. Meillä ei onneksi ole ollut koskaan mökkiä, koska näitä tarinoita on kuultu niin paljon. Eipä ole tarvinnut tapella teinien kanssa siitä asiasta.
Ja sinä luulet että voit kontrolloida kaikkea 24/7? Etkö käy töissäkään? Nimittäin ip-kokeilut on ae juttu teineillä...
Täällä myös yksi jota nuoruudessa syyllistettiin siitä kun en viihtynyt etävanhemman mökillä jossa he viettivät siis käytännössä koko kesän ja aina kun mentiin heille niin se tarkoitti siis sitä että mennään mökille. Se olis varmaan ollut ihan ok jos siellä oltais oltu joskus mutta kun siellä oltiin aina niin eipä se mua kiinnostanut. Ainoa aktiviteetti oli uiminen ja järvessä ollessakin paarmat söi ja hirveä mökkinaapuri kyttäs omalta laituriltaan. Asuttiin muutenkin maalla joten se mökki oli ainoastaan askeettisempi versio meidän kodista, ei mitään erikoista tai "lomaa".
Etävanhempi ja tämän uusi puoliso viettivät päivät löhöten auringossa kaljaa juoden, heille se oli parasta mitä tiesivät eikä meitä lapsia kuunneltu. Sitten kun jossain vaiheessa sanoin että jään viikonlopuksi kotiin koska en halua mökille niin en enää loppukesänä ollut heille tervetullut lainkaan ja asiasta muistutetaan edelleen joka kerta kun tapaamme, olen nykyään nelikymppinen ja silloin olin varmaan 14 vuotias.
En ole sitä mieltä että lasten kuuluu saada päättää mitä perhe tekee mutta teet mitä vaan ap, älä syyllistä lapsia siitä jos eivät rakasta mökkielämää (siitä huolimatta että saivat sinne trampoliinin ja pitkän laiturin). Anna heidän kasvaa omikse persoonikseen ja tykätä mistä tykkäävät.
Mitä siellä mökillä ei ole mitä on kotona, paitsi ne kaverit ?
Meillä oli kaverit teillä tietymättömillä lähes koko kesän joten ihan sama missä oli. Nykyään kaveritkin pysyvät kotona ?
Eivät kaikki aikuisetkaan pidä mökkielämästä. Miksi pakottaa lapset jonnekin sellaiseen, mistä itse tykkää, mutta lapset ei? Vanhempien täysi tyrannius on väärin, kompromisseja täytyy osata myös vanhempien tehdä.
Meillä on se linja että pieniä pyrähdyksiä pitää tulla. Yks, kaks yötä.
Oletko kysynyt miksi ne lapset eivät mökillä viihdy? Voisiko siitä tehdä jotenkin viihtyisämmän paikan lapsille? Pelikoneet ja kaverit mukaan vaan.
Vierailija kirjoitti:
Eivät kaikki aikuisetkaan pidä mökkielämästä. Miksi pakottaa lapset jonnekin sellaiseen, mistä itse tykkää, mutta lapset ei? Vanhempien täysi tyrannius on väärin, kompromisseja täytyy osata myös vanhempien tehdä.
Eli 9 v voi pakottaa vanhemmat olemaan koko kesän kotona. Kun ei sitä lasta voi on yksinkään jättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli 9 v voi pakottaa vanhemmat olemaan koko kesän kotona. Kun ei sitä lasta voi on yksinkään jättää.
Puhuin kompromisseista. Osan aikaa kotona ja osan mökillä.
Noin nuoret lähtisi mukaan halusi tai ei.
Meilä päinvastoin. 12-vuotias asuisi mökillä jos vaan voisi, mökki menee kaiken edelle, ei edes pelikonsolit ole kiinnostaneet kesällä ollenkaan, mökille vaan on päästävä. Siellä kalastaa, ui, ajelee mopolla ja mönkkärillä ja toki tykkää veneilläkin (perheen kanssa) aina jonnekin lähi vierasvenesatamiin.
Vierailija kirjoitti:
Täysi tyrannius? :o
Esimerkki vanhempien sanelemasta kompromissista, (kun ne kuitenkin ovat ne auktoriteetit, jotka tyran...eiku kasvattavat, ohjaavat, huolehtivat kaikista tarpeista ja kyllä, myös päättävät tuon ikäisten menoista ja tuloista):
Me menemme viikonlopuksi mökille, ja vastapainoksi te, lapset, voitte ehdottaa jotain kesätapahtumaa jne. kivaa kohdetta tai tekemistä. Tämä on kompromissi. Lapset lähtevät mökille.
Huh, huh, ihan liikaa on näitä lepsuja, jotka antavat lapsilleen ohjakset ja juosta jolkottavat suitsit suussa.
9 vee ja 12vee ei päätä näistä asioista. Eikä todellakaan esitä mitään mielenosoituksia jos ei tehdä kuten he haluaa. Ruoee sinäkin aikuiseksi ja tee selväksi ettö kenen huushollissa ollaan ja mitä tehdään.
9vee voi sitten päätyä kaupassa että haluaako jonkun jäätelön vai smoothien.
Lapsilla on lomaa 10 viikkoa. Aloittajalla luultavasti 4, ja tuskin siitäkään kuin osa mökillä. Lapset siis ehtivät olla kotona ihan riittävästi myös kesällä. Kyllä vanhemmillakin pitää olla oikeus tehdä lomalla sellaisia asioita mistä he tykkäävät, eikä hyppiä koko aikaa lasten pillin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Lapsilla on lomaa 10 viikkoa. Aloittajalla luultavasti 4, ja tuskin siitäkään kuin osa mökillä. Lapset siis ehtivät olla kotona ihan riittävästi myös kesällä. Kyllä vanhemmillakin pitää olla oikeus tehdä lomalla sellaisia asioita mistä he tykkäävät, eikä hyppiä koko aikaa lasten pillin mukaan.
Näin. Kyllä tekee lapsillekin hyvää olla poissa samoista ympyröistä ja rutiineista; vanhemmat töissä, pitkät ja raskaat koulupäivät, läksyt, harrastukset jne. Some suljetaan viikonlopuksi, ja saunotaan, uidaan, grillataan ja poistutaan siitä arjesta. Tämä on loman tarkoitus.
Lapset nyt sanovat vähän joka asiaan ja usein ainakin johonkin mökille menoon "Ei me sinne", mutta tässä kohtaa ohjataan ja keksitään jotain kiinnostavaa, eli hieman "älytetään". Ja ap:n kertoman mukaan mökki on hyvin varusteltu ja mielekästä tekemistä riittää lapsille ihan varmasti.
Onkos se sitten pakottamista, kun esim. useiden lajien maailmanmestarit on laitettu uimaan, luistelemaan, tanssimaan, pianoa tai viulua soittamaan jne. jo 3-vuotiaina, ilman lapsen omaa päätöstä, mutta sitten se onkin alkanut sujua ja muuttua mieluisaksi, ja harrastuksesta onkin poikinut ammatti. Lasta voi ohjata ja ehdottaa uusia asioita, ei se ole tyranniaa tai määräilyä. Näin siis tiettyyn ikään asti, ei kukaan ala teinejä varmaankaan pakottamaan mihinkään. Silloin on jo omat jutut, vaikka niitäkin täytyy valvoa tietenkin.
Ääk, muistan vielä lapsuuden pakkomökitykset. Ei niillä kivaa siellä tule olemaan jos eivät halua lähteä. Toisaalta ymmärrän että lapsille voi olla liian vaikeaa järjestää valvontaa tuoksi ajaksi. Itse sain jäädä pois mökiltä 14-vuotiaana. Jos suinkaan mahdollista lapsille voisi myös järjestää jotain muuta silloin kun muu perhe mökkeilee. Itse kävin noina aikoina kummini luona. Toki jos sopivaa henkilöä jonka luokse voisi mennä ei ole, niin se on huonompi juttu.
Vierailija kirjoitti:
Ääk, muistan vielä lapsuuden pakkomökitykset. Ei niillä kivaa siellä tule olemaan jos eivät halua lähteä. Toisaalta ymmärrän että lapsille voi olla liian vaikeaa järjestää valvontaa tuoksi ajaksi. Itse sain jäädä pois mökiltä 14-vuotiaana. Jos suinkaan mahdollista lapsille voisi myös järjestää jotain muuta silloin kun muu perhe mökkeilee. Itse kävin noina aikoina kummini luona. Toki jos sopivaa henkilöä jonka luokse voisi mennä ei ole, niin se on huonompi juttu.
Lapsille on hyväksi opetella tekemään kompromisseja ja ottamaan muut huomioon. Kun he osallistuvat johonkin muille mieluisaan, myös heidän toiveitaan voidaan toteuttaa. Jos lapsi esimerkiksi ei halua mökille ja pilaa muidenkin viikonlopun huutamalla ja itkemällä, lapsi ei varmasti halua myöskään Linnanmäelle.
Vierailija kirjoitti:
Mitä siellä mökillä ei ole mitä on kotona, paitsi ne kaverit ?
Meillä oli kaverit teillä tietymättömillä lähes koko kesän joten ihan sama missä oli. Nykyään kaveritkin pysyvät kotona ?
Ööö mitäkö mökillä ei ole mitä kotoa löytyy? Oma huone, oma rauha. Minua ärsytti kaikkein eniten mökillä olemisessa se, että omaa huonetta ei ollut. Oli tupa, pikkuinen vanhempien makuuhuone ja sitten pikkuruinen alkovi, jossa siskon kanssa nukuttiin kerrossängyssä. Kaikkien piti hiljentyä klo 22, ja isä heräsi kolistelemaan klo 05-06, koska aamulla kala syö parhaiten. Mökissä oli yleensä aina liian kuuma, koska iltaisin lämmitettiin saunaa. Toinen inhottava asia oli grillimakkaran ja kalan jatkuva syönti. En voi sietää kalaa grillattuna tai paistettuna, enkä syö makkaraa aikuisenakaan. Niistä tuli yliannostus lapsena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsille on hyväksi opetella tekemään kompromisseja ja ottamaan muut huomioon. Kun he osallistuvat johonkin muille mieluisaan, myös heidän toiveitaan voidaan toteuttaa. Jos lapsi esimerkiksi ei halua mökille ja pilaa muidenkin viikonlopun huutamalla ja itkemällä, lapsi ei varmasti halua myöskään Linnanmäelle.
En ole kyseinen, jolle vastasit, mutta ei ne monetkaan mökkeilevät perheet käy Lintsillä. Itse pääsin Helsinkiin kerran, muistaakseni olin 12 v. Meillä ei kallisarvoisia mökkiviikonloppuja vanhemmat tuhlanneet Linnanmäkiin ja muihin lasten huvituksiin. Eikä tietysti ollut varaakaan. Mökkihän ne huvitustahat vei.
Ensin ostettiin kesämökki, kun olin 6 v., sitten sinne hankittiin vene ja kalusteet ja vedettiin sähköt, mikä maksoi maltaita. Sitten tuli telkkaria, patterilämmitys, valot, sähköllä toimivat jääkaapit ja liedet. Ja sen jälkeen eristettiin mökki talviasuttavaksi ja hankittiin porakaivo vanhan rengaskaivon tilalle. Lopulta ennen täysi-ikäisyyttåni ehtivät vanhemmat vedättää kaivosta juoksevan vedenkin sisälle, että saivat suihkun, pyykinpesukoneen ja tiskikoneen.
Me vasta eka kesää omalla möksällä, poika 17 ja viihtyy.