Perhematkat ja miehen osallistumattomuus
Ärsyttää ihan hirveästi. Aina käy näin, vaikka miten pyytäisin muuta.
Esim. Lähdemme miehen vanhempien luo. Mies pakkaa omat kamansa. Minä omat, lasten, lemmikkien ja yhteiset. Pidän yhteyttä anopin kanssa ja sovin milloin tullaan, mitä ruokia tuodaan mukanamme ja käyn ostamassa ne.
Kun saavumme perille, mies häipyy suppailemaan. Minä laitan ruoat kaappeihin, eläimille vettä, tavarat paikoilleen. Minä viihdytän lapsia ja juttelen appivanhempien kanssa. Laitamme anopin kanssa ruokaa. Mies tulee syömään ja häipyy. Tyhjennämme anopin kanssa pöydän jne.
Miten mies voi luulla että tuo on ok?
Kommentit (66)
Yleensä en sano näin koska on ärsyttävää kun naista vastuutetaan miehen itsekkyydestä mutta miksi sallit tuon? Montako lasta? Mä en olisi edes enää pystynyt pakkaamaan molempien lasten kamoja sen jälkeen kun toinen syntyi.
Sano miehelle, että pakkaa esikoisen vaatteet ja katsoo että mukana on myös kirjat ym. viihdykkeet ja unilelu jos tarvitsee. Sinä pakkaat toisen lapsen kamat.
Ja mökillä pysäytät miehen ja sanot että nyt on sinun vuorosi hoitaa lapsia, minä menen_______ (jonnekin missä ollessa mies ei voi olettaa että vahdit lapsia).
Lopetatte appivanhemmilla käynnin kunnes mies osallistuu. Ilmoita anopille, että ei ole anopin vika, mutta toivot, että sopii poikansa kanssa seuraavat tapaamiset ja muun yhteydenpidon. Voit tietysti halutessasi kertoa anopille koko jutun, jos luotat siihen, että anoppi on fiksu ihminen.
Klassinen kuvio. Ap nalkuttaa miehelle, kun mies tekee kaiken huonommin kuin itse. Mies antaa ap:n tehdä pakkaamiset ja kaupassakäynnit, eikä sekään kelpaa ap:lle.
vaikka ei olisi kyse ns ”miesvauvasta”, aina ei standardit kohtaa ja silloin täytyy joko hyväksyä ns toisen taso tai tehdä itse.
Meillä mies pakkaisi kyllä lasten kamat, mutta pakkaa aina pelkästään rumia, hänen mielestään ”käytännöllisiä” vaatteita. Kun meidän reissuilla on aina myös tilanteita, joissa haluaisin lapsille jotain ”kivaa” päälle, pakkaan aina (ihan narisematta) minun + kolmen lapsen kamat. Mies vastaavasti hoitaa itsenäisesti omat osa-alueet kaikille meistä, esim pelastusliivit, laskettelukamat. Toki onhan ne usein helpompi nakki.
Samoin ruokien suunnittelusta vastaan pääosin niin saan listalle suosikkejani (esim Kasvisruokia).
Mä pakkaisin ap:na kyllä lasten kamat, jotta lasten asiat ois varmasti kunnossa ja mukana, mutta muuta en appivanhemmille lähtemisen eteen tekisi. En sopisi anoppini kanssa ruokia ja kellonaikoja ja muita asioita, vaan jos anoppi niistä minulle soittaisi, niin sanoisin, että hänen pitää sopia ne poikansa kanssa, en suostuisi sekaantumaan ollenkaan tuohon asiaan. Ja paikan päällä käskisin miehen tyhjentää ruokakassit jääkaappiin, koska olen lasten kanssa. Ja tiskaamaan, koska olen lasten kanssa. Jne jne. Jos ei suostuisi vaan häviäisi paikalta jonnekin suppailemaan tai puppailemaan niin se olisi viimeinen kerta kun lähden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuliko tuo yllätyksenä? Ei varmasti. Olisit alkanut kouluttamaan heti eka tapaamiskerrasta. Jos nainen ei uskalla lyödä nyrkkiä pöytään, kynnysmattona saa olla koko ikänsä. Jos nimittäin mies on kotona opetettu tuollaiseksi, että toiset palvelevat.
Miksi mistä pitää kouluttaa? Eikö oma järki sano, että ei voi olla vapaamatkustaja suhteessa? Eikö tuo ole noloa? Kyllä minua hävettäisi olla tekemättä mitään kun toinen pyytää. Moni on syönyt kotonaan vain lihaa ja perunaa ja katsonut telkkaa vain alkuillalla. Kummasti sitä voi tapojaan muuttaa kun tulee aikuiseksi.
Vierailija kirjoitti:
vaikka ei olisi kyse ns ”miesvauvasta”, aina ei standardit kohtaa ja silloin täytyy joko hyväksyä ns toisen taso tai tehdä itse.
Meillä mies pakkaisi kyllä lasten kamat, mutta pakkaa aina pelkästään rumia, hänen mielestään ”käytännöllisiä” vaatteita. Kun meidän reissuilla on aina myös tilanteita, joissa haluaisin lapsille jotain ”kivaa” päälle, pakkaan aina (ihan narisematta) minun + kolmen lapsen kamat. Mies vastaavasti hoitaa itsenäisesti omat osa-alueet kaikille meistä, esim pelastusliivit, laskettelukamat. Toki onhan ne usein helpompi nakki.
Samoin ruokien suunnittelusta vastaan pääosin niin saan listalle suosikkejani (esim Kasvisruokia).
Rintarinnan kumpikin omia vahvuuksia käyttäen. Jos se lopputulos on tekoa tärkeämpi tehdään itse.
Missä on appi? Jossain vajan uumenissa? Kalassa? Siinä sulle vastaus, muksi olette anopin kanssa kaksin.
Vierailija kirjoitti:
Eikö naiset ikinä opi. "Otin puolisoksi keskustelukyvyttömän, itsekeskeisen, sohvalla makaavan mieslapsen, joka ei koskaan ole ollut kiinnostunut lapsista, eläimistä tai kotitöistä. Nyt meillä on 5 lasta ja 3 koiraa ja joudun yksin hoitamaan kaiken."
No tähän nyt on pakko miehenä todeta, että yksikään mies ei ole lähtökohtaisesti kiinnostunut "lapsista, elämistä tai kotitöistä". Osa meistä vaan on olosuhteiden pakosta mukautunut hoitamaan niitäkin, mutta mikään oletusasetus se ei suurimmalle osalle miehistä ole.
Ihan tuttuja turiset. Et ole ainoa tämän asian kanssa
"Miten mies voi luulla että tuo on ok?" Siten, että hommahan tuntuu toimivan hänen näkökulmastaan loistavasti. Kiitos sinun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö naiset ikinä opi. "Otin puolisoksi keskustelukyvyttömän, itsekeskeisen, sohvalla makaavan mieslapsen, joka ei koskaan ole ollut kiinnostunut lapsista, eläimistä tai kotitöistä. Nyt meillä on 5 lasta ja 3 koiraa ja joudun yksin hoitamaan kaiken."
No tähän nyt on pakko miehenä todeta, että yksikään mies ei ole lähtökohtaisesti kiinnostunut "lapsista, elämistä tai kotitöistä". Osa meistä vaan on olosuhteiden pakosta mukautunut hoitamaan niitäkin, mutta mikään oletusasetus se ei suurimmalle osalle miehistä ole.
Miehet eivät tarvitse näitä asioita sen oman egon jatkeeksi, joiden avulla voidaan sitten päteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hän on sanonut, kun olette asiasta keskustelleet?
Sanoo että minulta ei onnistuu paremmin (pakkaaminen, ruokien mietintä, kaupassakäynti jne.), joten turha hänen on olla siinä välikädessä, kun joutuu kuitenkin kysymään minulta.
Jos pakotan hänet tekemään jonkun tietyn asian, tekee sen niin huonosti, että voi sanoa, katso nyt, en osaa.
Ap
Sun pitää joka kerta todeta, että siinäpä vasta onkin syy harjoitella lisää, kun et näytä osaavaan. Harjoitus tekee mestarin.
Mä luulen, että yksi syy miesten "laiskuuteen" on se, että tehtyään jonkin asian tulee siitä natkutus kuinka asia olisi kuulunut tehdä "oikein".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hän on sanonut, kun olette asiasta keskustelleet?
Sanoo että minulta ei onnistuu paremmin (pakkaaminen, ruokien mietintä, kaupassakäynti jne.), joten turha hänen on olla siinä välikädessä, kun joutuu kuitenkin kysymään minulta.
Jos pakotan hänet tekemään jonkun tietyn asian, tekee sen niin huonosti, että voi sanoa, katso nyt, en osaa.
Ap
Sun pitää vaan todeta, että harjoitus tekee mestarin ja herran on syytä tehdä jatkossakin, että oppi menee perille, kun näyttää noin huonosti sujuvan.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/10/29/jenny-lehtinen-metatyo-kunniaan
Näytä nää jutut sille miehelle keskustelun avauksena. Meillä mies ei oikeasti ollut ymmärtänyt tätä puolta perhe-elämässä. Kun näytin tuon ensimmäisen linkin jutun miehelle, saimme avattua keskustelun tästä asiasta ja pientä parannusta on sen jälkeen tapahtunut. Minä myös ihan reilusti myös sanon, että jotkut asiat ovat miehen vastuulla. Jos ne menevät pieleen, en myöskään "pelasta" miestä, vaan hän saa ihan itse hoidella sitten asiat järjestykseen. Nyt odotan jännityksellä, miten mies saa hoidettua lapsen syntymäpäiväjuhlat, kun minulla on toisen lapsen rippijuhlat järjestettävänä. Miehellä olisi ollut viime vuonna 50-v. juhlimiset ja ilmoitin hyvissä ajoin, että voin auttaa juhlien järjestämisessä, jos hän kertoo, mitä haluaa minun tekevän. Yllätys ei ollut suuri, kun hän ei saanut aikaiseksi juhlia. Vieraslistan sai aikaiseksi, mutta juhlapaikan varaaminen oli jo sen verran isompi juttu, että ei onnistunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miks hitossa moni sitten haluaa lemmikkejä ja lapsia, jos ne ei kiinnosta yhtään?
Esim e meidän perheessä olis yhtään kissaa, jos mies ois niitä halunnut ottaa. Minusta ne on kivoja, mutta en ois omaks hankkinu oma-aloitteisesti.
Miksi olet suostunut tuohon alun perinkään?
Tuollaiset asiat pitää sopia heti alusta alkaen eikä vasta muutaman vuoden päästä.
Minä en olisi tuollaista miestä huolinut. En halua olla miehelle hänen äitinsä.
Meillä oli sama tilanne.
Erottiin. Mies osaa nyt kun on pakko ja kaikki on tyytyväisiä, etenkin lapset.
No, haluaako se mies? Eihän hän edes sovi asioista vanhempiensa kanssa vaan ap hoitaa senkin.