Työttömiä yms haukutaan, mutta alinta kastia ovat nämä vakityössä olevat SARJASAIKUTTJAT! Hehän teettävät työnsä muilla!
Siis nämä ”muka” sairaat saikuttajat, jotka oikeasti eivät halua tehdä töitä ja saikuttavat aina eri syistä.
Jos on 20 työntekijää niin 1-2 on näitä saikuttajia.
Alinta kastia.
Kommentit (65)
Itselläni on todella paha migreeni, jonka vuoksi saikkua tulee estolääkkeestä huolimatta silloin tällöin. Joskin olen työpaikallani ainoa alani edustaja, eli työni eivät kasaannu kenellekään muulle. Kaikki hoidan poissaoloista huolimatta ajallaan ja hyvin. Hävettää oikeasti vain välillä soittaa työpaikalle, että tänään pitää olla poissa, mutta minkä sen voi. Kamalaa, jos työpaikallani ajateltaisiin, että lusmuilen jossakin :(
Vierailija kirjoitti:
Työkaverini on ollut pois töistä viimeisen vuoden aikana yhteensä varmaan 9 kuukautta. Työnteko ei häntä enää kiinnosta. En ymmärrä millä verukkeella saa sairauslomiaan. Satun tietämään (hän on itse minulle kertonut), että hän hakee sairauslomaa ja kun todístus kädessä, varaa etelänmatkan. Viimeisen vuoden aikana hän on käynyt ainakin neljällä matkalla sairauslomansa aikana. En ole uskaltanut sekaantua asiaan. Olen toivonut, että jäisi kiinni työnantajalle, mutta ainakaan toistaiseksi ei ole kärähtänyt.
Sun on pakko ilmoittaa tuosta työnantajalle! Vaikka nimettömänä. Voit joutua itsekin vaikeuksiin, kun suojelet varasta.
Kieltämättä olen muutamaan otteeseen ollut yövuoron loppumetreillä ollut kusi sukassa, kun aamuvuoron työntekijän pitäisi tulla klo 5 ja soittaa 4.45 olevansa kuumeessa. Tätähän ei vahingossakaan ole voinut ennakoida esim. illalla klo 19 kun en vielä ole tullut töihin mutta päivystyspuhelin on jo päällä - olisin voinut varautua pidempään vuoroon TAI hyvässä lykyssä saada korvaavan työntekijän. Vartin varoitusajalla en saa ketään töihin joten käytännössä on joustettava itse.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikalla kannattaisi myös miettiä mikä on vialla työpaikassa, jos saikuttajia on paljon.
Jos työ on kivaa ja hyvä ilmapiiri, töihin menee mielellään eikä tarvita turhia saikkuja.
Tämä on kaunis ajatus, ja varmasti monilla aloilla asia onkin näin. Mutta kyllä se on vaan niin, että etenkin vähemmän koulutetuilla ihmisillä (tämä omakohtainen kokemus, en väitä että pitäisi aina paikkansa) työmoraali saattaa vaan olla todella huono. Vaikka työpaikalla on kivaa, niin kivempaa on lähteä kavereiden kanssa päivöristeilylle Tallinnaan esimerkiksi.
Tiedän jätkän joka saikulla vaan moottoripyöräili ympäri maakuntaa!
Vierailija kirjoitti:
Mua aina ihmetyttää, kun aikuiset ihmiset usein saikulla "mahataudin" vuoksi. Itselläni ei ole ollut vatsatautia sitten ala-asteaikojen... Onko kuinka yleistäkin, että aikuiset oikeasti sairastavat usein mahatauteja? Itselläni ei ole lapsia, joilta saada tartuntoja heidän yleisistä taudeistaan, mutta olen työskennellyt lasten parissa säilyen ihan terveenä pitkiäkin aikoja. Ehkä kerran vuoteen joku flunssa tai nielutulehdus ollut.
Voi kuule kyllä voi sairastua mahatautiin jos oikein huono tuuri käy. Omalle kohdalle osui kahdesti vuoden aikana. Vaikka oma hygienia on kunnossa, ei se kaikilla ole ja äkkiäkös se pöpö pääsee juhlimaan uudessa uhrissa.
Vierailija kirjoitti:
Oliko niin kipeä, että hädin tuskin jaksoi raahautua lääkärin pakeille, mutta saikkulapun saatuaan napsautti ilmassa kantapäät yhteen?
Meidän saikuttaja päivittää saikkupäivinä kuvia ulkoilusta metsässä jne.
Toinen saikuttaja laski aikoinaan kuinka monta saikkupäivää on vielä 'pitämättä'. Ennenkuin tulee raja, josta joutuu esimiehen ja työterveyshuollon kanssa keskustelemaan.
Todella ärsyttävää muulle työyhteisölle näiden ihmisten käytös vuodesta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua aina ihmetyttää, kun aikuiset ihmiset usein saikulla "mahataudin" vuoksi. Itselläni ei ole ollut vatsatautia sitten ala-asteaikojen... Onko kuinka yleistäkin, että aikuiset oikeasti sairastavat usein mahatauteja? Itselläni ei ole lapsia, joilta saada tartuntoja heidän yleisistä taudeistaan, mutta olen työskennellyt lasten parissa säilyen ihan terveenä pitkiäkin aikoja. Ehkä kerran vuoteen joku flunssa tai nielutulehdus ollut.
Voi kuule kyllä voi sairastua mahatautiin jos oikein huono tuuri käy. Omalle kohdalle osui kahdesti vuoden aikana. Vaikka oma hygienia on kunnossa, ei se kaikilla ole ja äkkiäkös se pöpö pääsee juhlimaan uudessa uhrissa.
Vuodesta toiseen aina yhtä huono tuuri? Useamman kerran vatsataudissa? Useimmiten vatsatauti iskee vielä -kuinkas muuten kaan kuin maanantaiaamuna! Ja a samalla työpaikalla useampi yhtä huonotuurinen? Joopajoo.
Puolisoni ottaa herkästi perus flunssasta saikkua, vaikka olisi kyseessä vain pieni tukkoisuus eikä mitään muuta. Kyseessä mies ja tekee toimistotyötä.
Mulla meni esimiehenä täysin usko työterveyshuoltoon. Hoitoalalla olen itsekin ja kavereita työskentelee työterveyshuollossa. Yksi sanoi aina antavansa aina saikkua, jos joku pyytää, koska hän ajattelee että ihmisellä on aina joku syy, kun tulee pyytämään sairauslomaa. Vaikka se ei siis olekaan se sormikipu tms, josta valittaa.
Mutta miten ihminen koskaan voi saada apua asiaan, vaikkapa mielenterveysongelmiinsa, jos hoidetaan vain sormikipua? Ja sama jatkuu vaan vuodesta toiseen, ja työnantaja maksaa.. Toisekseen itse olen sitä mieltä, että osalla ihmisistä on vain tosi löyhä moraali. Käytetään törkeästi hyväksi systeemiä, jossa saa täyttä palkkaa sairasloma-ajalta. Minulla myös ollut tällaisia kavereita, esim yksi pariskunta jotka yhdessä sopivat saikkupäivät ja tekivät jotain kivaa sitten yhdessä niinä päivinä.
Vierailija kirjoitti:
Puolisoni ottaa herkästi perus flunssasta saikkua, vaikka olisi kyseessä vain pieni tukkoisuus eikä mitään muuta. Kyseessä mies ja tekee toimistotyötä.
Miesflunssa?
Elintarvikepuolella siivoojana ollut tuttu oli erinäisissä mahataudeissa ja noroviruksissa neljästä kuuteen kertaan vuodessa. Plus totta kai kaikki muut saikut joista sai antibioottikuurin - ensin oli vaikka korvatulehdus ja sitten ab sai vatsan niin sekaisin ettei uskaltanut pieraista viikkoon - eihän siinä kunnossa voi mennä töihin...
Oma työkaverini toimistossa (naispuolinen) sai yllättäen aina baari-iltaa seuraavana aamuna migreenin. Fb:ssa oli viinanhuuruisia päivityksiä näistä illoista ja öistä. Saikutti myös, jos ei ollut saanut lomaa haluamaansa ajankohtaan. Kun sai lapsen, tämän neuvolakäynnit sijoittui aina perjantai-iltapäiviin. Kun erehdyin kyseenalaistamaan miespuoliselle pomolle työkaverin sairaslomia, sain hirveät huudot ja syytökset, että mun "pitää mennä tutkituttamaan oma pääni". Kaikki oltiin helpottuneita, kun tämä työkaveri irtisanoutui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuodesta toiseen aina yhtä huono tuuri? Useamman kerran vatsataudissa? Useimmiten vatsatauti iskee vielä -kuinkas muuten kaan kuin maanantaiaamuna! Ja a samalla työpaikalla useampi yhtä huonotuurinen? Joopajoo.
Mahatauti on krapula tai kuukautiset. Kumpikaan ei ole hyväksyttävä syy olla pois, vaikka jälkimmäisen ehdottomasti kuuluisi olla. Itsekin olen menkkojen takia melkeinpä sen kerran kuussa pois töistä.
Tässä vähän toisenlaista näkökulmaa. Fyysisesti kuormittava työ. Työssä kuormittaa myös alituinen kiire, vajaamiehitys, ylempää tuleva jatkuva paine työn tehostamiseen, kulujen minimointiin. Työntekijät ovat aivan äärirajoilla, usea harkitsee alanvaihtoa. Työtovereissa sekä sijaisissa on valitettavan usein riman alta menijöitä, työvuorossa joutuu painamaan sitten näidenkin edestä. Kenenkään terveys ei kestä loputtomiin tällaista. Seurauksena joko burnout tai sitten pettää kroppa, tai molemmat. Tämä johtaa lopulta pitkiin sairauslomiin. Ylirasittuneen vastustuskyky myös flunssaa vastaan on heikompi. Saa ihan vapaasti pitää sarjasaikuttajana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko niin kipeä, että hädin tuskin jaksoi raahautua lääkärin pakeille, mutta saikkulapun saatuaan napsautti ilmassa kantapäät yhteen?
Tämä onkin tyypillinen reaktio meille vakisaikuttajille;)
Vierailija kirjoitti:
Miehenikin oli sitä mieltä, että vatsataudit on lastensairauksia.
...kunnes viime noroepidemian aikaan sai lapseltamme tartunnan ja vietti elämänsä kamalimmat kolme päivää rajusti oksennellen ja vessassa istuen.
Mahataudin saa myös aika herkästi ulkomaan reissuilta. Itse sain noro-pöpön Suomessa ravintolaruoasta (salaatti). Olin myös työssä, jossa ei ripulissa voinut olla, joten jotain poissaoloja tuli siitäkin.
Ihmettelen sitä, kun itse teen pätkätyötä sairaanhoitajana, ja minulla on yleensä 3-4kk työsopimuksen aikana 0-2 sairaslomapäivää, kun olen siis oikeasti sairaana. Minusta se on ihan kohtuullinen määrä sairaslomaa. Sitten mun työsopparia ei jatketa, mutta sellaisen työntekijän, jolla on huomattavasti enemmän saikkupäiviä, työsopparia jatketaan.