Työttömiä yms haukutaan, mutta alinta kastia ovat nämä vakityössä olevat SARJASAIKUTTJAT! Hehän teettävät työnsä muilla!
Siis nämä ”muka” sairaat saikuttajat, jotka oikeasti eivät halua tehdä töitä ja saikuttavat aina eri syistä.
Jos on 20 työntekijää niin 1-2 on näitä saikuttajia.
Alinta kastia.
Kommentit (65)
Lähipiirissä on sarjasaikuttaja mutta vielä pahempaan törmäsin Facekavereissa. Väittämättä kymmenes saikku menossa tänä vuonna ja on pitkä. Tavallaan ymmärrän kun ihmiset vanhenee niin motivaatio ja samoin raskaissa töissä kroppa alkaa krempata mutta varsinkin jälkimmäinen on vain muutaman päivän töissä ja taas saikuttaa. Eikö osa-aikaeläke tai koko eläke olisi tällaiselle paikallaan jollei paikat ja pää enää kestä?
En ole moraalin vartija mutta tulee työnantajalle todella kalliiksi tuollaiset työntekijät.
Vierailija kirjoitti:
Siis hetkinen, eikö Suomessa työnantajan henkilöstöosasto puutu asiaan, jos saikuttelua alkaa olla epäilyttävän paljon?
Ainakin Ruotsissa joutuu HR:n juttusille, jos sairaslomapäivien määrä vuositasolla ylittää tietyn rajan. Tosin täällä on myös ensimmäinen sairaslomapäivä palkaton ja sitä seuraavat neljä päivää 80%:a palkasta. Tosin mikään työnantaja ei vaadi sairaslomatodistusta heti ensimmäisestä päivästä kuten monilla aloilla Suomessa vaaditaan.
Mitä ne auttaa ne keskustelut, jos joku ikänsä ollut samanlainen, työpaikka vain vaihtunut? Itse kun esimiehenä puutuin parin tyypin jatkuvaan saikutteluun säännöllisillä keskusteluilla, vaadin myös sairaslomatodistuksen jo ensimmäisestä päivästä jne, niin minua alettiin kiusaamaan (!). Jep, minusta tehtiin esimiehelleni valitus, että kiusaan alaisia pyytämällä sairaslomatodistuksia jne..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis hetkinen, eikö Suomessa työnantajan henkilöstöosasto puutu asiaan, jos saikuttelua alkaa olla epäilyttävän paljon?
Ainakin Ruotsissa joutuu HR:n juttusille, jos sairaslomapäivien määrä vuositasolla ylittää tietyn rajan. Tosin täällä on myös ensimmäinen sairaslomapäivä palkaton ja sitä seuraavat neljä päivää 80%:a palkasta. Tosin mikään työnantaja ei vaadi sairaslomatodistusta heti ensimmäisestä päivästä kuten monilla aloilla Suomessa vaaditaan.
Miksi Suomessa ei ole samanlaista systeemiä? Tuntuu että täällä pääsee laiskamadot liian helpolla porskuttamaan. Jatkuva saikuttaminen (ilman syytä) on muiden ihmisten törkeää hyväksikäyttöä.
No onhan Suomessa vastaava systeemi.
Vierailija kirjoitti:
Niin mistä te siis tiedätte kenenkin syyn saikulle, jotta voitte tuomita saikuttelijaksi?
No meidän työpaikassamme esim. siitä, että sarjasaikuttaja soittaa aamulla ”äkillisesti sairastunut, korkea kuume ja köhköh” -puhelun. Parin tunnin päästä facebookiin ilmestyy päivitys oikein videon kera, että ”miten se juoksu tänään luistaakin niin hyvin, melkein 10km lenkin heitin eikä tunnu missään”.
Jepjep.
Toinen saman tyypin vakiosyy poissaololle on sairaan lapsen hoitaminen kotona. Harmi vaan että samaan aikaan ex-miehensä päivittää urakalla somea kun on samaisen lapsen kanssa reissussa, uimassa, hiihtämässä jne..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mistä te siis tiedätte kenenkin syyn saikulle, jotta voitte tuomita saikuttelijaksi?
No meidän työpaikassamme esim. siitä, että sarjasaikuttaja soittaa aamulla ”äkillisesti sairastunut, korkea kuume ja köhköh” -puhelun. Parin tunnin päästä facebookiin ilmestyy päivitys oikein videon kera, että ”miten se juoksu tänään luistaakin niin hyvin, melkein 10km lenkin heitin eikä tunnu missään”.
Jepjep.
Toinen saman tyypin vakiosyy poissaololle on sairaan lapsen hoitaminen kotona. Harmi vaan että samaan aikaan ex-miehensä päivittää urakalla somea kun on samaisen lapsen kanssa reissussa, uimassa, hiihtämässä jne..
Miksi et ilmianna tyyppiä? Kyllähän tuollaisesta saa potkut. Mahdollistat sen, että jatkaa muista välttämättä samaa touhua.
Julkisella puolella naisvaltaisella hoiva-alla on noita saikuttajia todella paljon. Kun puutut asiallisesti epäkohtiin - hakeudutaan sen vuoksi mt-/ burnout saikulle ja työterveyslääkäri kirjoittaa sitä toistuvasti.
Olen työskennellyt useissa yrityksissä ja osastoilla, joiden henkilömäärä on vaihdellut kymmenestä neljäänkymmeneen. Joka ikisessä paikassa on pari "sarjasaikuttajaa", joihin ei voi luottaa ollenkaan. En ole itse henkilöstöosastolla, joten en tiedä, mitä selityksiä ovat keksineet poissaolon syyksi, mutta ainakin pieniä flunssan oireita, ahdistusta, unettomuutta, väsymystä tms on keksitty. Toiset joutuvat hoitamaan projekteissa noidenkin työt.
Viimeisin temppu oli eräällä eläkkeelle jäävällä se, että järjesti vielä suonikohjuleikkausen juuri ennen eläkkeelle jäämistään työnantajan iloksi, vaikka olisi aivan hyvin voinut siirtää sen eläkeajan alkuun. Eipä ollut kenelläkään ikävä sitä työntekijää. Hän työskenteli osastosihteerinä. Sitten oli yksi asiantuntija, joka oli aina läsnä, mutta ei tehnyt mitään. Teoreetikko, mutta täysin tumpula. Kun jotakin olisi pitänyt olla valmiina, hän keksi, että pomossa on ollut vika, kun ei ole valvonut työprosessia :D. Pomolla kesti kauan ennen kuin pääsi eroon. Varmaan vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jepjep.
Toinen saman tyypin vakiosyy poissaololle on sairaan lapsen hoitaminen kotona. Harmi vaan että samaan aikaan ex-miehensä päivittää urakalla somea kun on samaisen lapsen kanssa reissussa, uimassa, hiihtämässä jne..Miksi et ilmianna tyyppiä? Kyllähän tuollaisesta saa potkut. Mahdollistat sen, että jatkaa muista välttämättä samaa touhua.
Olen ilmiantanutkin, ja pari muuta myös. On joutunut esimiehen puhutteluun ja tod.näk. saanut varoituksenkin. Mutta kun hän on hyvä selittelemään ja puhumaan ihmiset pyörryksiin, lisäksi on omasta mielestään kaikkivoipa eivätkä ohjeet tai aina edes lait koske häntä.
Turhauttaa katsella tätä touhua vuodesta toiseen.
Mua aina ihmetyttää, kun aikuiset ihmiset usein saikulla "mahataudin" vuoksi. Itselläni ei ole ollut vatsatautia sitten ala-asteaikojen... Onko kuinka yleistäkin, että aikuiset oikeasti sairastavat usein mahatauteja? Itselläni ei ole lapsia, joilta saada tartuntoja heidän yleisistä taudeistaan, mutta olen työskennellyt lasten parissa säilyen ihan terveenä pitkiäkin aikoja. Ehkä kerran vuoteen joku flunssa tai nielutulehdus ollut.
Työkaverini on ollut pois töistä viimeisen vuoden aikana yhteensä varmaan 9 kuukautta. Työnteko ei häntä enää kiinnosta. En ymmärrä millä verukkeella saa sairauslomiaan. Satun tietämään (hän on itse minulle kertonut), että hän hakee sairauslomaa ja kun todístus kädessä, varaa etelänmatkan. Viimeisen vuoden aikana hän on käynyt ainakin neljällä matkalla sairauslomansa aikana. En ole uskaltanut sekaantua asiaan. Olen toivonut, että jäisi kiinni työnantajalle, mutta ainakaan toistaiseksi ei ole kärähtänyt.
Ja itse itkin tänäänkin maanantaiahdistusta, kun olen työtön ja haluaisin olla töissä.
Vierailija kirjoitti:
Mua aina ihmetyttää, kun aikuiset ihmiset usein saikulla "mahataudin" vuoksi. Itselläni ei ole ollut vatsatautia sitten ala-asteaikojen... Onko kuinka yleistäkin, että aikuiset oikeasti sairastavat usein mahatauteja? Itselläni ei ole lapsia, joilta saada tartuntoja heidän yleisistä taudeistaan, mutta olen työskennellyt lasten parissa säilyen ihan terveenä pitkiäkin aikoja. Ehkä kerran vuoteen joku flunssa tai nielutulehdus ollut.
Ei ole yleistä. Lapsiperheissäkin useimmiten lapset sairastavat tauteja, mutta vanhemmat säästyvät. Toki asia erikseen jos on joku Crohnin tauti tms.
T. Sh
Työpaikalla kannattaisi myös miettiä mikä on vialla työpaikassa, jos saikuttajia on paljon.
Jos työ on kivaa ja hyvä ilmapiiri, töihin menee mielellään eikä tarvita turhia saikkuja.
Kyllä Suomessakin joutuu kolmikantaaneuvotteluihin, kun sairauspoissaoloja on x määrä päiviä tai kertaa. On työnantajan lepsuutta, jos tuota ei käytä. Kela myös vaatii, mutta työnantaja voi pitää itse pienemmillä määrillä.
Meillä töissä systeemi, että jos tammi-toukokuussa tai kesä-joulukuussa tms tulee saikkupäiviä X tai yli (en tiedä määrää kun en ole koskaan ollut vuodessa yli kahta viikkoa yhteensä oman tai lapsen sairauden vuoksi pois) niin esimies ottaa työntekijän kanssa asiasta palaverin. Ilmeisesti kyseessä on asiallinen keskustelu, jossa yhdessä mietitään, olisiko ttn saikkuja mahdollista vähentää.
Tähän keskusteluun tosiaan joutuu oli saikkujen syy mikä tahansa kestoflunssista kuuden viikon kepeilläkävelyyn.
Millä alalla olette te joiden duunissa on sarjasaikuttajia? En ole tainnut ksoksaan törmätä tällaiseen, mutta kuullut sitäkin enemmän. Aina joku ruuminosa pipi perjantaina ja instaan kuvia rantsusta jne
Meillä töissä työntekijät joustaa.
Jos pitää tulla klo 4.00 töihin aamulla, ihmiset tulee.
Jos pitää tehdä ylitöitä, ihmiset tekee.
Jos pitää lähteä aikaisemmin, kun ei ole hommia, ihmiset lähtee.
Työpaikalla on parin vuoden välein yt:t, vakkarit potkitaan pois, tunteja vähennetään, ihmisillä on korkeintaan 30h viikossa.
Jäljelle jääneet tekee hikihatussa. Osa porukasta joutuu tekemään 9päivää putkeen, yksi vapaapäivä ja taas 9 päivää, koska työntekijöitä ei ole tarpeeksi.
Hommia teetetään ilmaiseksi yläasteelaisilla.
Vuoden aikana tienatut vapaapäivät laitetaan päiville, kun firma on kiinni: joulupäivä ja itsenäisyyspäivä.
Ihmiset on lopussa. Viimeksi irtisanomisista ilmoitettiin ennen vappua. Kiva Vappu tuli. Irtisanomiset tehdään ennen kesälomaa, jolloin loma menee piloille.
Ei ihme, että tulee sairaslomia. Kaikki, jotka ovat tehneet paljon töitä ja ylitöitä, alkavat reagoida hermoilla ja kropalla.
Mut eihän työnantajapuolella sitä mietitä, kaikkihan voidaan korvata vuokratyöntekijöillä. Sitten taas ihmetellään, miksei ihmiset sitoudu ja miksei ihmisillä ole oman alan osaamista.
Ja tärkein asia meidän alalla on hyvä asiakaspalvelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkyyhän ne puutaheinää selitykset esimiehille.
Etkö pyydä toistuvan saikuttelun takia todistusta? On ihan sallittua pyytää jos epäilet syytä.
Tietysti pyydän. Niissä todistuksissahan ne puutaheinää selitykset lukeekin. Tulee saamaan tämäkin potkut.
Ärsyttää vaan, että taas meni aikaa ja rahaa hukkaan yhteen turhuuteen. Ei nää lusmut harvinaisuutta ole.
Lääkärintodistus puutaheinää? Kannattaisiko vaihtaa työterveyspalvelujen tarjoajaa?
no jos joku menee päänsärkyä valittamaan työterveyteen niin kyllä sille yleensä kirjoitetaan päänsärkydiagnoosi vaikka olisi kehitelty. Vaikea oireita on todentaa, siis ohimeneviä.
Meidän (sos. ja terveysala) sarjasaikkuilijamme muistaa sentään aina kertoa naamakirjassa, että kipeänä ollaan. Hirmu huonoa tuuria, että taudit jotenkin iskee juuri ennen tai jälkeen lomia tai arkipyhien yhteydessä.
Miksi Suomessa ei ole samanlaista systeemiä? Tuntuu että täällä pääsee laiskamadot liian helpolla porskuttamaan. Jatkuva saikuttaminen (ilman syytä) on muiden ihmisten törkeää hyväksikäyttöä.