Minkä koet hoitotyössä raskaimmaksi?
Ei siis fyysisesti, vaan henkisesti? Missä asioissa olisi mielestäsi korjaamisen varaa?
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Työni vanhusten kotihoidossa. Kesäaika on kiireistä ja alimiehityksellä mennään..
Aamu alkaa 6.30. Avaan puhelimen ja katson päivän työt. Luen viesti vihkon nopeasti ja katson kalenterin onko mitään tärkeää infoa. Lähes joka päivä on verikokeiden ottamista ja inr-määrityksiä joten tulostan tarrat ja pakkaan näytteenottotarvikkeet. Sitten alan kerätä avaimia ja kotiin vietäviä lääkkeitä, näihin valmisteluihin menee aamusta riippuen noin 20min. Aamukierrolla lääkitsen, jaan lääkkeitä dosettiin, hoidan haavoja. otan verikokeita, avustan aamupesuissa, pistän insuliinia ja verenohennuslääkettä, pistän lihakseen esim tiettyjä psyykelääkkeitä tai vitamiinivalmistetta, juttelen, kyselen kuulumiset, keitän puuron ja kaikkea mitä kuvitella saattaa. Jossakin välissä aamukiertoa vien veri-ja pissanäytteitä labraan jos niitä olen ottanut. Ja aamukiertoa jatkuu yleensä klo 11 asti. Sen jälkeen selvitellään ns akuutteja asioita, soittelen omaisille, konsultoin lääkäriä tai sairaanhoitajaa. Tässä välissä syön itsekin jos ei ole mitään paniikkitilannetta. Tämän jälkeen alkaa päivä kierto, vien lääkkeitä, vien lounaita ja avustan, käytän saunassa tai suihkussa ja joskus jumppautan. Klo 14.30 olen takaisin toimistolla ja alan tarkistamaan labratuloksia, mikäli niissä Poikkeuksia viestin lääkärille, kirjaan ihan liian monen asiakkaan asioita ja määritän verenohennuslääkeannostuksia. Tämän lisäksi saatan jakaa toimistolla lääkkeitä dosettiin. 4 päivänä viidestä oon ylitöissä koska en vaan ehdi tehdä töitä työajalla. Kaiken tämän lisäksi mukanani saattaa olla päivystyspuhelin johon kuka tahansa noin 70stä asiakkaasta saattaa soittaa.. Tää on ihan hullunmyllyä. Antoisaa, mut ihan älyttömän kuluttavaa. Ja kyllä, olen vaihtamassa alaa.
Jokainen jonka mielestä lähihoitajat tienaavat tarpeeksi tai jopa liikaa voisivat lukea esimerkiksi tämän tekstin ajatuksella. Teidän mielestä ihan oikesti ~2000e brutto on riittävästi tästä vastuusta ja työn määrästä? Ja ei, lisät eivät ole peruspalkkaa eikä niitä tule laskea automaattisesti mihinkään oletukseen kuinka paljo lh:n työssä tienaa. Lisät ovat KORVAUS siitä että olet illat, viikonloput, yöt sekä pyhät töissä ja niistä kuuluukin korvaus saada. Eikä tarvitse olla kateellinen että se olisi liian suuri siihen nähden että vietät joulun töissä tai että unirytmisi on jatkuvasti sekaisin.
Miettikää nyt mikä vastuu hoitajalla on esimerkiksi juurikin kotihoidossa on. Eikä se ole mikään valintakysymys jäätkö ylitöihin vai et jos toinen vaihtoehto on asukkaan terveydentilan huonontuminen tai jopa menehtyminen kun esimerkiksi elintärkeä lääkityksen muutos jää tekemättä kun et ehdi kirjata/konsultoida lääkäriä/sairaanhoitajaa. Meille ei kaiken lisäksi edes makseta ylitöistä! Ajatelkaapa sitä :D Saat sen tunnin tai kaksi ehkä joskus ottaa takaisin jos on mahdollista (eli et). Juuri esimies laitto työntekijät kirjoittamaan sopimuksen jolla tuntien tasoittumisaika piteni VUOTEEN(!!) entisen 6viikon (eli yhden työvuorolistan) sijaan. Näin ollen on mahdollista teettää tietty määrä ylityötunteja vaikka joka listassa vuoden ajan ennenkuin vastaavat vapaat täytyy antaa. Ihan kuin nykyisessä työajassakaan (huom. ILMAISET kikytunnit 1,5h/3viikkoa lisänä jo) ei olisi jo kestämistä ja jaksaminen äärirajoilla..
Itse en sopimusta allekirjoittanut enkä myöskään ole influenssarokotusta ottanut. Edelleen vakituisena joten ilmeisesti tarvetta on siitä huolimatta etten kaikkeen pakottamiseen suostu.. Jos nyt joku huolestuu niin sairaana en ole ollut nyk työpaikan aikana kertaakaan enkä flunssaoireisena töihin luonnollisestikkaan menisi. Meillä myös käy päivittäin omaisia yms vierailijoita eikä heiltä rokotustodistuksia ovella kysellä :)
Yksi ongelma on asiakkaiden väkivaltaisuus. Monella on toki sitä selittävä sairaus, mutta raskasta se silti on, kun ei oikein tunnu olevan keinoja asian välttämiseksi.
Muistisairaalla voi olla melkoiset voimat. Vaatteet pitäisi vaihtaa, koska tarpeita tehdään miten sattuu, kaikki ruoka menee päälle ja joka paikassa kävellään hypistelemässä tavaroita vessanpöntössä uitetuilla käsillä. Jos omaiset törmäävät tällaiseen, he syyllistävät hoitajia. Kuitenkin vankka mielipide tuntuu usein olevan että lääkitä ei saisi ja että näitä hygieniahaalareitakaan ei tulisi käyttää esim. alusvaatteena. Totta on, että näissä molemmissa on omat ongelmansa, mutta tuo ensiksi mainittuko on parempi vaihtoehto? Sitten sä hoitajana kirjaimellisesti saat lähes painia, kun vanhukselle pitäisi vaihtaa vaippa tai vaatteet ja sairaus on vienyt niin käsityksen ettei hän enää hahmota tilannetta.
Osalla voi myös olla psyykkisiä ongelmia, jotka purkautuvat joskus väkivaltana. Mukava siinä sitten 50kg painavana naisena yksin yövuorossa vaihtaa 100kg väkivaltaiselle miehelle vaippaa, kun tämä tarraa kiinni rinnoista, hiuksista, vääntää käsistä tai mistä nyt kiinni sattuu saamaan.
Kokeeko kukaan raskaaksi sitä, että on viikonloppuisin ja iltaisin töissä, kun oma perhe taas on tuolloin kotona?
Tämä ei ole raskainta, mutta huokaista täytyy silloin tällöin. Omaiset.
Muistisairas, huonojalkainen ihminen joka kuitenkin liikkuu vielä itsenäisesti, ja huoneessa useita liukkaita, herkästi vaaratilanteen aiheuttavia mattoja. Ihminen kaatuu, onneksi ei satu mitään, mutta usein syynä ovat nämä matot. Mattoja vähenetään ja siirretään pois, omaiset vaativat ne takaisin. Hoitajat koettavat perustella asiaa kaatumisen riskeillä, ei auta. Entäs, jos ihminen kaatuessaan murtaisi vaikka lonkkansa? Varmaan hoitajien syy.
Kun tätä tulee vastaan ihan joka päivä, niin kyllä sitä miettii, että miksi.
Vierailija kirjoitti:
Työni vanhusten kotihoidossa. Kesäaika on kiireistä ja alimiehityksellä mennään..
Aamu alkaa 6.30. Avaan puhelimen ja katson päivän työt. Luen viesti vihkon nopeasti ja katson kalenterin onko mitään tärkeää infoa. Lähes joka päivä on verikokeiden ottamista ja inr-määrityksiä joten tulostan tarrat ja pakkaan näytteenottotarvikkeet. Sitten alan kerätä avaimia ja kotiin vietäviä lääkkeitä, näihin valmisteluihin menee aamusta riippuen noin 20min. Aamukierrolla lääkitsen, jaan lääkkeitä dosettiin, hoidan haavoja. otan verikokeita, avustan aamupesuissa, pistän insuliinia ja verenohennuslääkettä, pistän lihakseen esim tiettyjä psyykelääkkeitä tai vitamiinivalmistetta, juttelen, kyselen kuulumiset, keitän puuron ja kaikkea mitä kuvitella saattaa. Jossakin välissä aamukiertoa vien veri-ja pissanäytteitä labraan jos niitä olen ottanut. Ja aamukiertoa jatkuu yleensä klo 11 asti. Sen jälkeen selvitellään ns akuutteja asioita, soittelen omaisille, konsultoin lääkäriä tai sairaanhoitajaa. Tässä välissä syön itsekin jos ei ole mitään paniikkitilannetta. Tämän jälkeen alkaa päivä kierto, vien lääkkeitä, vien lounaita ja avustan, käytän saunassa tai suihkussa ja joskus jumppautan. Klo 14.30 olen takaisin toimistolla ja alan tarkistamaan labratuloksia, mikäli niissä Poikkeuksia viestin lääkärille, kirjaan ihan liian monen asiakkaan asioita ja määritän verenohennuslääkeannostuksia. Tämän lisäksi saatan jakaa toimistolla lääkkeitä dosettiin. 4 päivänä viidestä oon ylitöissä koska en vaan ehdi tehdä töitä työajalla. Kaiken tämän lisäksi mukanani saattaa olla päivystyspuhelin johon kuka tahansa noin 70stä asiakkaasta saattaa soittaa.. Tää on ihan hullunmyllyä. Antoisaa, mut ihan älyttömän kuluttavaa. Ja kyllä, olen vaihtamassa alaa.
Oletan että oot sh.. Hitto teillä on duunia saikulla, meillä saikut tekee n. 2-3h asiakaskäyntejä päivässä ja jokaisella on yks toimistopäivä viikossa. Mut toisaalta plussaa et ehdit syödä, meillä saikut ehtii pitää ruokiksen mut lähärit ei. Mut joo kyllä ne saikut meilläkin ylitöissä on lähes aina, mut samoin kyl lähärit. Töitä on liikaa. Mikä on muuten vanhusten kotihoito? Onks se joku yksityisen juttu tms?
T: Helsingin kaupungin kotihoidon työntekijä
Vierailija kirjoitti:
Kokeeko kukaan raskaaksi sitä, että on viikonloppuisin ja iltaisin töissä, kun oma perhe taas on tuolloin kotona?
Mä oon kotihoidossa, joten mulla on aika vähän iltoja ja viikonloppuja. Viikonloppuja n. Joka toinen ja iltoja 3 viikon listassa 0-3 joten en koe raskaaksi. Päinvastoin saan oikeesti toisinaan omaa-aikaa kun on sit arkena vapaita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamu alkaa 6.30. Avaan puhelimen ja katson päivän työt. Luen viesti vihkon nopeasti ja katson kalenterin onko mitään tärkeää infoa. Lähes joka päivä on verikokeiden ottamista ja inr-määrityksiä joten tulostan tarrat ja pakkaan näytteenottotarvikkeet. Sitten alan kerätä avaimia ja kotiin vietäviä lääkkeitä, näihin valmisteluihin menee aamusta riippuen noin 20min. Aamukierrolla lääkitsen, jaan lääkkeitä dosettiin, hoidan haavoja. otan verikokeita, avustan aamupesuissa, pistän insuliinia ja verenohennuslääkettä, pistän lihakseen esim tiettyjä psyykelääkkeitä tai vitamiinivalmistetta, juttelen, kyselen kuulumiset, keitän puuron ja kaikkea mitä kuvitella saattaa. Jossakin välissä aamukiertoa vien veri-ja pissanäytteitä labraan jos niitä olen ottanut. Ja aamukiertoa jatkuu yleensä klo 11 asti. Sen jälkeen selvitellään ns akuutteja asioita, soittelen omaisille, konsultoin lääkäriä tai sairaanhoitajaa. Tässä välissä syön itsekin jos ei ole mitään paniikkitilannetta. Tämän jälkeen alkaa päivä kierto, vien lääkkeitä, vien lounaita ja avustan, käytän saunassa tai suihkussa ja joskus jumppautan. Klo 14.30 olen takaisin toimistolla ja alan tarkistamaan labratuloksia, mikäli niissä Poikkeuksia viestin lääkärille, kirjaan ihan liian monen asiakkaan asioita ja määritän verenohennuslääkeannostuksia. Tämän lisäksi saatan jakaa toimistolla lääkkeitä dosettiin. 4 päivänä viidestä oon ylitöissä koska en vaan ehdi tehdä töitä työajalla. Kaiken tämän lisäksi mukanani saattaa olla päivystyspuhelin johon kuka tahansa noin 70stä asiakkaasta saattaa soittaa.. Tää on ihan hullunmyllyä. Antoisaa, mut ihan älyttömän kuluttavaa. Ja kyllä, olen vaihtamassa alaa.Oletan että oot sh.. Hitto teillä on duunia saikulla, meillä saikut tekee n. 2-3h asiakaskäyntejä päivässä ja jokaisella on yks toimistopäivä viikossa. Mut toisaalta plussaa et ehdit syödä, meillä saikut ehtii pitää ruokiksen mut lähärit ei. Mut joo kyllä ne saikut meilläkin ylitöissä on lähes aina, mut samoin kyl lähärit. Töitä on liikaa. Mikä on muuten vanhusten kotihoito? Onks se joku yksityisen juttu tms?
Sori ootkin lähäri. Mut sekoitti toi "inr määritys" ajattelin marevanin annostelun määrittämistä, jota lähärit ei tee, mut taisitkin tarkoittaa cc-inrin mittaamista? Ja kun teillä näköjään tehdään myös lihakseen pistot ja laskimonäytteenotot lähäreiden toimesta, meillä saikut laittaa lihakseen pistot ja harva lähäri ottaa laskimonäytteitä. Meillä harvoin myöskään lähäri konsultoi lääkäriä..
Mä taas oletin että viestin 40 kirjoittaja on lähihoitaja jos konsultoi sairaanhoitajaa? Kyllä meillä ainakin myös lh on lupa pistää i.m. sekä ottaa verinäytteitä. Siis joillakin on, näytöt täytyy toki antaa. Itse suhtaudun kyllä tähänkin vastahakoisesti koska miksi pitäisi lh palkalla tehdä sh hommia, sama kuin nykyään sh tekee kokoajan enemmän ja enemmän lääkärin hommia surkealla palkalla.. Ja kun otat ne näytteet niin samalla myös toki tilaat lähetteet ja viet ne labraan >aika pois varsinaisesta hoitotyöstä. Tämä nyt vain osana kaikkea muutakin kun koko ajan vain tehtävät lisääntyy ja kiire kasvaa mutta palkassahan se ei toki näy. Eikä ne asiat ikinä muutu jos aina vaan tehdään kiltisti ja venytään.
Raskainta on jatkuvasti pelätä hoitovirheitä ja sitä, että jotain kamalaa sattuu potilaalle joko oman tai jonkun muun tekemän virheen vuoksi. Ja nämä taas johtuu siitä, että on liian kiire eikä ehdi tutustumaan potilaaseen riittävästi eikä ole tarpeeksi kokeneita tai edes työhön perehdytettyjä hoitajia/lääkäreitä. Olen siis vaativassa erikoissairaanhoidossa. Potilasturvallisuus on niin heikoissa kantimissa, että en uskoisi todeksi jollen olisi itse sitä näkemässä ja kokemassa. Asiasta eteenpäin raportoiminen ei vaikuta mitään mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamu alkaa 6.30. Avaan puhelimen ja katson päivän työt. Luen viesti vihkon nopeasti ja katson kalenterin onko mitään tärkeää infoa. Lähes joka päivä on verikokeiden ottamista ja inr-määrityksiä joten tulostan tarrat ja pakkaan näytteenottotarvikkeet. Sitten alan kerätä avaimia ja kotiin vietäviä lääkkeitä, näihin valmisteluihin menee aamusta riippuen noin 20min. Aamukierrolla lääkitsen, jaan lääkkeitä dosettiin, hoidan haavoja. otan verikokeita, avustan aamupesuissa, pistän insuliinia ja verenohennuslääkettä, pistän lihakseen esim tiettyjä psyykelääkkeitä tai vitamiinivalmistetta, juttelen, kyselen kuulumiset, keitän puuron ja kaikkea mitä kuvitella saattaa. Jossakin välissä aamukiertoa vien veri-ja pissanäytteitä labraan jos niitä olen ottanut. Ja aamukiertoa jatkuu yleensä klo 11 asti. Sen jälkeen selvitellään ns akuutteja asioita, soittelen omaisille, konsultoin lääkäriä tai sairaanhoitajaa. Tässä välissä syön itsekin jos ei ole mitään paniikkitilannetta. Tämän jälkeen alkaa päivä kierto, vien lääkkeitä, vien lounaita ja avustan, käytän saunassa tai suihkussa ja joskus jumppautan. Klo 14.30 olen takaisin toimistolla ja alan tarkistamaan labratuloksia, mikäli niissä Poikkeuksia viestin lääkärille, kirjaan ihan liian monen asiakkaan asioita ja määritän verenohennuslääkeannostuksia. Tämän lisäksi saatan jakaa toimistolla lääkkeitä dosettiin. 4 päivänä viidestä oon ylitöissä koska en vaan ehdi tehdä töitä työajalla. Kaiken tämän lisäksi mukanani saattaa olla päivystyspuhelin johon kuka tahansa noin 70stä asiakkaasta saattaa soittaa.. Tää on ihan hullunmyllyä. Antoisaa, mut ihan älyttömän kuluttavaa. Ja kyllä, olen vaihtamassa alaa.Oletan että oot sh.. Hitto teillä on duunia saikulla, meillä saikut tekee n. 2-3h asiakaskäyntejä päivässä ja jokaisella on yks toimistopäivä viikossa. Mut toisaalta plussaa et ehdit syödä, meillä saikut ehtii pitää ruokiksen mut lähärit ei. Mut joo kyllä ne saikut meilläkin ylitöissä on lähes aina, mut samoin kyl lähärit. Töitä on liikaa. Mikä on muuten vanhusten kotihoito? Onks se joku yksityisen juttu tms?
Olen lähihoitaja, meillä ei ole sh kuin kaksi päivää viikossa ja kolme päivää toisessa tiimissä joten lähärit tekee myös niin sanottuja sh hommia.. Ja joo pilkkua voidaan viilata, olen kotihoidossa julkisella sektorilla töissä. En vanhusten kotihoidossa, heh. Vaikka meillä ainakin iso osa asiakkaita on vanhuksia.
Vierailija kirjoitti:
Mä taas oletin että viestin 40 kirjoittaja on lähihoitaja jos konsultoi sairaanhoitajaa? Kyllä meillä ainakin myös lh on lupa pistää i.m. sekä ottaa verinäytteitä. Siis joillakin on, näytöt täytyy toki antaa. Itse suhtaudun kyllä tähänkin vastahakoisesti koska miksi pitäisi lh palkalla tehdä sh hommia, sama kuin nykyään sh tekee kokoajan enemmän ja enemmän lääkärin hommia surkealla palkalla.. Ja kun otat ne näytteet niin samalla myös toki tilaat lähetteet ja viet ne labraan >aika pois varsinaisesta hoitotyöstä. Tämä nyt vain osana kaikkea muutakin kun koko ajan vain tehtävät lisääntyy ja kiire kasvaa mutta palkassahan se ei toki näy. Eikä ne asiat ikinä muutu jos aina vaan tehdään kiltisti ja venytään.
Olen kanssasi samaa mieltä.. Vastavalmistuneena halusin hankkia kaikki mahdolliset luvat yms koska olin nuori ja innokas, nyt on alkanut oikeasti kaduttamaan ja ärsyttämään koska palkassa se ei näy. Mielestäni on ihan käsittämätöntä että kolleega joka ei tee mitään ns temppuja tai syvenny asiakkaiden asioihin saa saman 2100e bruttona kuin minäkin. Mutta tosiaan, olen vaihtamassa alaa, aloitan syksyllä kauppatieteiden opinnot eikä paluuta vanhaan ole. Ennemmin olen vaikka työtön tai kaupan kassa kuin sote alan orja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori ootkin lähäri. Mut sekoitti toi "inr määritys" ajattelin marevanin annostelun määrittämistä, jota lähärit ei tee, mut taisitkin tarkoittaa cc-inrin mittaamista? Ja kun teillä näköjään tehdään myös lihakseen pistot ja laskimonäytteenotot lähäreiden toimesta, meillä saikut laittaa lihakseen pistot ja harva lähäri ottaa laskimonäytteitä. Meillä harvoin myöskään lähäri konsultoi lääkäriä..
Meillä työpaikkakoulutetaan myös lähäreitä inr ottamiseen niin pika mittarilla kuin suonestakin. Niin ikään marevan annosten laskemiseen työpaikkakoulutetaan, eli toisin sanoen sh perehdyttää. Meillä kaikki hoitajat konsultoi tarvittaessa lääkäriä, ei olla niin hierarkisia. Ja kuten sanoin, meillä ei edes ole joka pv sairaanhoitajaa paikalla.
On ihan laillista tehdä edellä mainittuja juttuja jos on ammattitaidostaan näytöt antanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Kiire.
Koko päivän saa säntäillä paikasta toiseen ja jos jonkun asiakkaan luona kestää, on se jostain muualta pois. Toisaalta työyhteisössä on työkavereita, jotka tekevät asiat pikaisesti vaan eivät kunnolla - ja sitten nokanvarttasn pitkin katselevat että kun tuollakin kestää niin kauan ja mitään se ei tee. Hommissa vaan kestää, kun ne oikeasti tekee kunnolla. Ja virheisiin ei toisaalta ole varaa, koska kyseessä ovat ihmiset. Kirjatakin pitäisi ja senkin suhteen ohjelmia uudistetaan ties millä lailla.Sitten on hoitajia, jotka eivät halua jakaa lääkkeitä tai tehdä vaikkapa raita tai mmse:tä, kun ei vain kiinnosta, ja kylmästi jättävät nämä muille.
- Haastavat omaiset.
Ymmärrän huolen ja tietämättömyyden, mutta vastaan tulee myös niitä omaisia, jotka on vaan hankalia. Heillä on vahvat mielipiteet siitä, miten heidän omaistaan tulisi hoitaa - siis siitä huolimatta, että jonkun asian tekeminen tai tekemättä jättäminen on ihan perusteltua ja määräykset tulevat lääkäriltä.Lisäksi on niitä omaisia, jotka eivät ole koskaan tyytyväisiä mihinkään. Milloin on äidin laukku hukassa (löytyy hoitajien haukkumisen jälkeen lopulta vanhuksen vaatekaapista) ja milloin kukaan ei käy yövuorossa katsomassa hänen tätiään. No perskutarallaa kun se täti on soittanut tunnin sisällä jo viisi kertaa ja olet käynyt kahdesti katsomassa, mutta valitettavasti olet yövuorossa yksin etkä oikein kesken Tellervon ripulien siivoamisen voi lähteä kuuntelemaan, kuinka Selma-Telma taas kysyy että paljonko kello on, en saa nukuttua. Kun Tellervo on saatu puhtaisiin vaippoihin, vaatteisiin ja kenties petivaatteisiin, voit juosta Selman luokse, mutta sen jälkeen on jatkettava kuivituskierrosta. Mitä nyt, joku hälyttää - mutta olet taluttamassa Yrjänä vessaan - voi harmi, se on taas Selma, joka joutuu odottamaan ja on hoitajan tullessa jälleen kiukkuinen.
Nämä Selmojen omaiset eivät ymmärrä, että yksinäisellä yököllä on noin perehdytään parikymmentä muutakin hoidettavaa ja vaikka Selman luona tehdään tiettyjen määräaikaisten kierrosten lisäksi myös kaikki ne käynnit joille Selma hälyttämällä kutsuu hoitajaa, sä et vaan voi jäädä yövuorossa pitämään hoitajalle seuraa.
Joskus myös rasittaa omaisten ymmärtämättömyys. On tilanteita, joissa vanhus on juuri otettu ylös päivälevolta, katsottu että on puhtaat vaipat ja siistit vaatteet ja kun saat sen mummun tai papan pyörätuoliin seurustelemaan omaistensa kanssa niin tämä päättääkin ulostaa. Siinä sitten yrität kertoa, että ei tätä vielä kymmenen minuuttia sitten ollut, mutta totta kai me hoidamme asian nyt heti.
Just tämä. Mä niin allekirjoitan tämän.
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti jokainen, ainakin joskus. Toisaalta kouluikäisten äitinä ja introverttinä saan arkisin päivällä ihan omaa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole raskainta, mutta huokaista täytyy silloin tällöin. Omaiset.
Muistisairas, huonojalkainen ihminen joka kuitenkin liikkuu vielä itsenäisesti, ja huoneessa useita liukkaita, herkästi vaaratilanteen aiheuttavia mattoja. Ihminen kaatuu, onneksi ei satu mitään, mutta usein syynä ovat nämä matot. Mattoja vähenetään ja siirretään pois, omaiset vaativat ne takaisin. Hoitajat koettavat perustella asiaa kaatumisen riskeillä, ei auta. Entäs, jos ihminen kaatuessaan murtaisi vaikka lonkkansa? Varmaan hoitajien syy.
Kun tätä tulee vastaan ihan joka päivä, niin kyllä sitä miettii, että miksi.
Voisiko ottaa käytännöksi ihan ystävällisesti ilmoittaa omaiselle, että olemme joutuneet ottamaan maton pois liukastumisvaaran vuoksi? Voisitteko hakea maton pois? Useimmat varmaan ymmärtävät sen täysin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamu alkaa 6.30. Avaan puhelimen ja katson päivän työt. Luen viesti vihkon nopeasti ja katson kalenterin onko mitään tärkeää infoa. Lähes joka päivä on verikokeiden ottamista ja inr-määrityksiä joten tulostan tarrat ja pakkaan näytteenottotarvikkeet. Sitten alan kerätä avaimia ja kotiin vietäviä lääkkeitä, näihin valmisteluihin menee aamusta riippuen noin 20min. Aamukierrolla lääkitsen, jaan lääkkeitä dosettiin, hoidan haavoja. otan verikokeita, avustan aamupesuissa, pistän insuliinia ja verenohennuslääkettä, pistän lihakseen esim tiettyjä psyykelääkkeitä tai vitamiinivalmistetta, juttelen, kyselen kuulumiset, keitän puuron ja kaikkea mitä kuvitella saattaa. Jossakin välissä aamukiertoa vien veri-ja pissanäytteitä labraan jos niitä olen ottanut. Ja aamukiertoa jatkuu yleensä klo 11 asti. Sen jälkeen selvitellään ns akuutteja asioita, soittelen omaisille, konsultoin lääkäriä tai sairaanhoitajaa. Tässä välissä syön itsekin jos ei ole mitään paniikkitilannetta. Tämän jälkeen alkaa päivä kierto, vien lääkkeitä, vien lounaita ja avustan, käytän saunassa tai suihkussa ja joskus jumppautan. Klo 14.30 olen takaisin toimistolla ja alan tarkistamaan labratuloksia, mikäli niissä Poikkeuksia viestin lääkärille, kirjaan ihan liian monen asiakkaan asioita ja määritän verenohennuslääkeannostuksia. Tämän lisäksi saatan jakaa toimistolla lääkkeitä dosettiin. 4 päivänä viidestä oon ylitöissä koska en vaan ehdi tehdä töitä työajalla. Kaiken tämän lisäksi mukanani saattaa olla päivystyspuhelin johon kuka tahansa noin 70stä asiakkaasta saattaa soittaa.. Tää on ihan hullunmyllyä. Antoisaa, mut ihan älyttömän kuluttavaa. Ja kyllä, olen vaihtamassa alaa.Jokainen jonka mielestä lähihoitajat tienaavat tarpeeksi tai jopa liikaa voisivat lukea esimerkiksi tämän tekstin ajatuksella. Teidän mielestä ihan oikesti ~2000e brutto on riittävästi tästä vastuusta ja työn määrästä? Ja ei, lisät eivät ole peruspalkkaa eikä niitä tule laskea automaattisesti mihinkään oletukseen kuinka paljo lh:n työssä tienaa. Lisät ovat KORVAUS siitä että olet illat, viikonloput, yöt sekä pyhät töissä ja niistä kuuluukin korvaus saada. Eikä tarvitse olla kateellinen että se olisi liian suuri siihen nähden että vietät joulun töissä tai että unirytmisi on jatkuvasti sekaisin.
Miettikää nyt mikä vastuu hoitajalla on esimerkiksi juurikin kotihoidossa on. Eikä se ole mikään valintakysymys jäätkö ylitöihin vai et jos toinen vaihtoehto on asukkaan terveydentilan huonontuminen tai jopa menehtyminen kun esimerkiksi elintärkeä lääkityksen muutos jää tekemättä kun et ehdi kirjata/konsultoida lääkäriä/sairaanhoitajaa. Meille ei kaiken lisäksi edes makseta ylitöistä! Ajatelkaapa sitä :D Saat sen tunnin tai kaksi ehkä joskus ottaa takaisin jos on mahdollista (eli et). Juuri esimies laitto työntekijät kirjoittamaan sopimuksen jolla tuntien tasoittumisaika piteni VUOTEEN(!!) entisen 6viikon (eli yhden työvuorolistan) sijaan. Näin ollen on mahdollista teettää tietty määrä ylityötunteja vaikka joka listassa vuoden ajan ennenkuin vastaavat vapaat täytyy antaa. Ihan kuin nykyisessä työajassakaan (huom. ILMAISET kikytunnit 1,5h/3viikkoa lisänä jo) ei olisi jo kestämistä ja jaksaminen äärirajoilla..
Itse en sopimusta allekirjoittanut enkä myöskään ole influenssarokotusta ottanut. Edelleen vakituisena joten ilmeisesti tarvetta on siitä huolimatta etten kaikkeen pakottamiseen suostu.. Jos nyt joku huolestuu niin sairaana en ole ollut nyk työpaikan aikana kertaakaan enkä flunssaoireisena töihin luonnollisestikkaan menisi. Meillä myös käy päivittäin omaisia yms vierailijoita eikä heiltä rokotustodistuksia ovella kysellä :)
No mä olen lähäri ja mun mielestä peruspalkka on ihan riittävä. MUTTA tosiaan on aivan järjetöntä että lisäkoulutuksista ym. ei tule mitään palkanlisää, tuplavuorot on ihan normeja eikä niistä saa ylityökorvausta eikä ainakaan meillä edes enää hälytysrahaakaan. Oikeasti, kahdentoista aikaan voi vaan esimies ilmoittaa että niin, jonkun nyt tarvitsisi jäädä iltaan ja siihen on aamusta jäätävä ilman mitään muuta korvausta kun tavan palkka! Ja sitten pahimmillaan ei tunteja tasata kunnolla vaan lyhennellään liikatunteja tunti pois per työpäivä eli joudut tekemään normipäivä työt lyhyemmässä ajassa 😏
Eli ylityökorvaukset ja hälytysrahat käyttöön. Alkaisi varmaan löytyä niitä sijaisiakin kun sijaisen palkkaaminen tulisi halvemmaksi kun vakkarihenkilöiden piippuun vetäminen tuplavuoroilla. Hoitoalalla tunnutaan olevan älyttömän lyhytnäköisiä nykyään. Kunhan yhdestä päivästä selvitään halvalla niin hyvä on, eikä tajuta että se jatkuva säästäminen kun se revitään hoitajien selkänahasta, tulee vaan kallimmaksi kun kroppa ja mieli pettää liiasta työstä ja vastuusta ja sitten saikutetaan.
Vierailija kirjoitti:
Kiire aiheuttaa sen, että illalla pyörii asiat mielessä, että muistinko sen ja sen asian. Kiireessä kun yritetään kotiuttaa potilaita osastolta ja samalla raportin anto iltavuorolle painaa päälle.
Tämä kertoo vain tunnollisuudestasi. On hienoa, että meillä on kaltaisiasi hoitajia!
Kyllä minäkin koen samoja oireita töissäni, joten kyllä se on ihan arkipäiväistä kaikkialla.
Ei sen takia kannata uhriutua, vaan hoittaa hommansa vaan kunnolla, kuten teetkin!
Sinccis
Oon töissä Helsingin kaupungilla kotihoidossa ja kyl meillä tulee tuplavuorosta 50€ korvaus ja lisäks me saadaan kyl myös henkilökohtaista lisää palkassa oman osaamisen ja tekemisen mukaan. Ja tottakai ylitöistä tulee ylityökorvaukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiire aiheuttaa sen, että illalla pyörii asiat mielessä, että muistinko sen ja sen asian. Kiireessä kun yritetään kotiuttaa potilaita osastolta ja samalla raportin anto iltavuorolle painaa päälle.
Tämä kertoo vain tunnollisuudestasi. On hienoa, että meillä on kaltaisiasi hoitajia!
Kyllä minäkin koen samoja oireita töissäni, joten kyllä se on ihan arkipäiväistä kaikkialla.
Ei sen takia kannata uhriutua, vaan hoittaa hommansa vaan kunnolla, kuten teetkin!
Sinccis
Suurella osalla hoitajista työasiat pyörii juuri näin päässä ja ei se ei ole hyvä juttu vaan todella kuormittavaa. Ei ole normaalia, että ensimmäinen asia mielessä herätessä ja nukkumaan käydessä on työ ja lisäks saattaa heräillä yölläkin kun ahdistaa, että tekikö kiireessä virheen