Vuokranantaja pisti asunnon myyntiin, vaatii nyt että se on tip top-kunnossa kuviin, kesken muuttohelvetin
Voi jukoliste sentään.
Vuokranantaja siis pisti asunnon myyntiin ja ihan hyvää hyvyyttämme aloinme heti etsimään uutta asuntoa ja muuttamaan mahdollisimman pikaisesti, vaikka meillä onkin se 6kk irtisanomisaika, jonka saisimme rauhassa asua tässä kämpässä.
Saimme uuden asunnon, johon pääsemme muuttamaan 15.8. ja olen jo aika paljon pakkaillut tavaraa, jotka ovat nyt muuttolaatikoissa siellä täällä pitkin kämppää. Nyt vuokranantaja kuitenkin päätti, että kiinteistönvälittäjä tulee kuvaamaan asunnon loppuviikosta ja kämpän on oltava siisti ja järjestelmällinen, houkutteleva mahdollista ostajaa varten :D
Ei kai niillä ole mitään oikeutta vaatia tuommoista? En todellakaan ala purkamaan laatikoita, tai järjestelemään tätä sekasortoa nyt minkäänlaiseksi harmoniseksi kokonaisuudeksi töissäkäynnin lomassa, varsinkin kun kerrankin oon aloittanut pakkaamisen ajoissa.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soita sille kiinteistönvälittäjälle. Me ainakin saatiin vaihtaa kuvauspäivä itselle sopivaksi kun niiden valitsema ei olisi onnistunut.
Ei ole vuokralaisen tehtävä järjestellä kuvauspäiviä. Se on sen omistajan homma.
Vuokraamaani asuntoa myytiin sijoitusasuntona, ja jäin vuokralaiseksi omistajanvaihdoksen jälkeen. Mulla tuo kuvausjuttu meni niin, että omistajan palkkaama kiinteistövälittäjä kertoi mulle, että heidän kuvaajansa ottaa muhun yhteyttä (jos annan luvan antaa yhteystietoni kuvaajalle > annoin) ja voin kuvaajan kanssa sopia molemmille sopivan ajan. Näin tapahtuikin. Yhteydenpito oli ystävällistä ja rentoa, ja mulle kerrottiin selkeästi oikeus valita omien toiveideni mukainen aika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soita sille kiinteistönvälittäjälle. Me ainakin saatiin vaihtaa kuvauspäivä itselle sopivaksi kun niiden valitsema ei olisi onnistunut.
Ei ole vuokralaisen tehtävä järjestellä kuvauspäiviä. Se on sen omistajan homma.
Vuokraamaani asuntoa myytiin sijoitusasuntona, ja jäin vuokralaiseksi omistajanvaihdoksen jälkeen. Mulla tuo kuvausjuttu meni niin, että omistajan palkkaama kiinteistövälittäjä kertoi mulle, että heidän kuvaajansa ottaa muhun yhteyttä (jos annan luvan antaa yhteystietoni kuvaajalle > annoin) ja voin kuvaajan kanssa sopia molemmille sopivan ajan. Näin tapahtuikin. Yhteydenpito oli ystävällistä ja rentoa, ja mulle kerrottiin selkeästi oikeus valita omien toiveideni mukainen aika.
Lisäisin vielä, että helpommin se meni noin, kuin että omistaja olisi ollut mun ja kuvaajan välittäjänä ajankohdasta neuvoteltaessa.
Ei kai ne laatikot ole kiinni lattiassa. Kun kuvaa yhdestä suunnasta laatikot voi olla toisessa reunassa ja kun kuvakulma vaihtuu siirrätte laatikoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole oikeutta. Olen kai veemäinen ihminen, mutta tuollaisen pyynnön jälkeen tekisin kämpästä vielä sotkuisemman näköisen.
Tähän en kehtaa ruveta, ihan vaan että välit säilyisivät mahdollisimman hyvänä loppuun asti; paljon olen kuullut tarinoita, kuinka turhautuneet vuokranantajat keksivät lopputarkastuksessa kaikenlaista tekaistua vahinkoa ja sotkuisuutta, ja pidättävät rahaa takuuvuokrasta näiden olemattomien jälkien korjaamiseen.
Vahinkoja ei voi keksiä. Niistä pitää olla näyttöä. Jos tietäisin vuokranantajan v'ttumaiseksi, kuvaisin asunnon ennen poismuuttoani, jotta minulla olisi todisteita siitä, että asunto on ollut kunnossa ennen poismuuttoani. Kuvia vastaan ei vuokranantajalla olisi mitään sanottavaa ja hänen olisi maksettava takuut takaisin niin kuin kuuluukin.
Mitä ne kuvat auttavat? Lopputarkastus tehdään yhdessä ja katsotaan mahdolliset ongelmakohdat. Olethan voinut kuvata sen kämpän ennen tavaroittesi tuomista ja väittää niihi kuviin vedoten, että mitään ei ole tuhottu ja kaikki on siivottu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa tehdä kaiken mahdollisimman vaikeaksi...
No ei kai niiden kuvien ottaminen vaadi muuta kuin, että niitä laatikoita siirretään sivuun, kun otetaan kuva. Ei kai niihin nyt mitään sisustuselementtejä tarvita, vaan riittänee, että tavaraa saa helposti siirrettyä. Kai sängyn saa pedattua ja tiskialtaan tyhjennettyä, vaikka muutto olisikin kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole oikeutta. Olen kai veemäinen ihminen, mutta tuollaisen pyynnön jälkeen tekisin kämpästä vielä sotkuisemman näköisen.
Tähän en kehtaa ruveta, ihan vaan että välit säilyisivät mahdollisimman hyvänä loppuun asti; paljon olen kuullut tarinoita, kuinka turhautuneet vuokranantajat keksivät lopputarkastuksessa kaikenlaista tekaistua vahinkoa ja sotkuisuutta, ja pidättävät rahaa takuuvuokrasta näiden olemattomien jälkien korjaamiseen.
Vahinkoja ei voi keksiä. Niistä pitää olla näyttöä. Jos tietäisin vuokranantajan v'ttumaiseksi, kuvaisin asunnon ennen poismuuttoani, jotta minulla olisi todisteita siitä, että asunto on ollut kunnossa ennen poismuuttoani. Kuvia vastaan ei vuokranantajalla olisi mitään sanottavaa ja hänen olisi maksettava takuut takaisin niin kuin kuuluukin.
Mitä ne kuvat auttavat? Lopputarkastus tehdään yhdessä ja katsotaan mahdolliset ongelmakohdat. Olethan voinut kuvata sen kämpän ennen tavaroittesi tuomista ja väittää niihi kuviin vedoten, että mitään ei ole tuhottu ja kaikki on siivottu.
Mä en ole ikinä ollut mukana lopputarkastuksessa vuokranantajan kanssa. Lisäksi valokuvissa on aikamerkinnät.
Sano, että stailaat mielelläsi asunnon kuvauksia varten jos kerran sisustussilmäsi omistajaa miellyttää. Korvaus hommasta 2500€ plus alv.
Kuulostaa hyvin tyypilliseltä vuokranantajalta.
Kuvaaja ja stailaaja sekä siirtävät tavarat pois tieltä, että tuovat omia sisustuselementtejään, kuten esim. peitteitä, tyynyjä, kukkamaljakoita yms. Keittiöstä ja vessasta siivotaan kaikki asukkaan tavarat pois, (kahvinkeitin, mikro, muu tilaa vievä) ja tilalle laitetaan joku koristeellinen juttu, kuvauksen jälkeen asukkaan tavarat laitetaan paikalleen takaisin. Kuvat käsitellään jälkeenpäin ja niistä hävitetään esimerkiksi ikkunoissa olevat tahrat tms. jos sellaisia on. Siivouspyyntö koskee esim. likaisia tiskejä ja muuta ihan yleistä perussiisteyttä, eikä tavaroiden järjestelyä saati kuvauksellisesti asettelua valokuvaajaa varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa tehdä kaiken mahdollisimman vaikeaksi...
Niin, muuttoprosessin keskellä onkin aikaa ja energiaa miettiä vielä tuollaistakin :O
Ajattelemattomat ihmiset saavat kaikessa rauhassa vaatia mitä hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole ikinä ollut mukana lopputarkastuksessa vuokranantajan kanssa. Lisäksi valokuvissa on aikamerkinnät.
Jopa 64v mummoni osaa vaihtaa valokuvan aikamerkinnän puhelimen asetuksista, niillä ei ole mitään merkitystä. Asunto tarkastetaan aina vuokranantajan kanssa tai sitten hyväksytään se, että joutuu maksajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Siivouspyyntö koskee esim. likaisia tiskejä ja muuta ihan yleistä perussiisteyttä, eikä tavaroiden järjestelyä saati kuvauksellisesti asettelua valokuvaajaa varten.
En kyllä usko, että vuokranantaja voi tulla vaatimaan, että tiskien on oltava päivänä X kellonaikana Y tiskattuna siististi kaapissa.
En toki itse kehtaisi jättää tiskejä tiskaamatta tai sänkyä petaamatta jos asuntoa tultaisiin kuvaamaan, mutta jos olisin vuorotöissä enkä ehtisi esim. tiskejä hoitamaan töiden takia ennen kuvausta niin saisivat kyllä puolestani olla siellä ja kuvaaja avustajineen laittaa ne vaikka kaappiin piiloon.
Vierailija kirjoitti:
Kiitoksia vastauksista. Annan välittäjälle kyllä luvan tulla kuvaamaan, mutta en ala sen vuoksi siivoamaan tai järjestelemään yhtään, vaan jatkan pakkailua normaaliin tahtiin. Kuvatkoon uudet kuvat sitten kun asunto on tyhjänä.
Ai niin, tää vuokranantaja suunnitteli pistävänsä tämän ihan yhtälailla myyntiin, vaikka olisimmekin päättäneet asua tässä sen puoli vuotta :D
Öööö, sitten? Monet asunnot myydään vuokrattuina?
Vierailija kirjoitti:
Kiitoksia vastauksista. Annan välittäjälle kyllä luvan tulla kuvaamaan, mutta en ala sen vuoksi siivoamaan tai järjestelemään yhtään, vaan jatkan pakkailua normaaliin tahtiin. Kuvatkoon uudet kuvat sitten kun asunto on tyhjänä.
Ai niin, tää vuokranantaja suunnitteli pistävänsä tämän ihan yhtälailla myyntiin, vaikka olisimmekin päättäneet asua tässä sen puoli vuotta :D
Kyllä asunnon omistaja voi pistää kämpän myyntiin vaikka vuokralaiset asuisivat siellä vielä. Ilmoitukseen vaan maininta "myydään vuokrattuna" tai "vapautuu xx.xx.2019".
Näytöistä pitää tietty sopia vuokralaisen kanssaerikseen.
Ja alkuperäiseen asiaan, kämpän saa kuvata vuokralaisen luvalla, mutta vuokralaisen velvollisuus ei ole stailata sitä kuvauskuntoon. Anna laatikoiden olla just siinä missä ovat.
Tuon lisäksi kävi vielä se, että mun olisi pitänyt esitellä kämppää asuntoa katsomaan tuleville.
En suostunut. Siihen suostuin, että hoitaa omalla tavallansa ja mä oon pois sieltä kämpästä esittelyn ajan. En mä tykkää olla esillä/näytillä ja puhua mitään "julkisesti". Olinpa hankala.
Sen takia alkoi sitten pihdata takuuvuokria, kun tein kaiken hankalasti. Pyysin, ettei huonekaluja ja tavaroita näkyisi esittelykuvissa. Kulahtanutta kamaa ei nyt parilla viltillä kauniiksi saanut. Ja tuo esittelemättä jättäminen.
Olisinko saanut palkkion, jos noihin olisin suostunut. En tietenkään! Okei, selvähän se sitten on.
Pyysin enoani soittamaan tälle. Hän on kiinteistöjuristi ja osas kertoa miten asiat nyt oikeasti menee. Sain kaikki rahani takaisin.
En antaisi lupaa kuvata. Joudut kuitenkin sen verran joka tapauksessa joustamaan, että poistut mahdollisten näyttöjen ajaksi mutta kuvaamiseen ei tarvitse sentään suostua. Tai ainakin, että päästät ostajakandidaatteja katsomaan. Ei kai se paikalta poistuminenkaan pakollista ole.
Kuvaajat osaa ottaa kuvansa sellaisista kulmista, etteivät laatikot ja muut rumat asiat näy. Siirtelevät pois tieltä jotain jne. Meillä tehtiin näin. Näytti hyvältä kuvissa, vaikka oli tavaraa piilossa toisessa huoneessa jne. Ei ole sun asia miltä näyttää, kuvaajan asia ja myyjän. Ole rauhassa. Mutta pyydä tietysti maksu sun tavaroitten käyttämisestä.