Millainen oli vuosi 1990?
Mitä muistat tuosta vuodesta? Oliko vielä 80-luvun nousukautta ja juppiaikaa vai oliko 90-luvun lama jo alkanut? Entä milloin 80-luku päättyi? Milloin olkatoppaukset, takatukat, neonvärit ja kasarimusiikki oli out?
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin opiskelija ja saanut alani kesätöitä Helsingistä. Olin ihan varma, että siitä se ura lähtee.
Espalla oli alennusmyyntejä, joten ostin sieltä pitkän poplarin, jossa oli isot olkatoppaukset, ja mittaa oli melkein maahan asti. Juppielämä oli vielä parhaimmillaan.
Oli aika samanlaista kuin nyt...Seuraavana kesänä olikin jo lama, ja kaikki tuntemani oman alani ihmiset olivat työttömänä. Tunnelma oli hiljainen ja järkyttynyt, kuin salamaniskemä. Tuoreet vastaperustetut yritykset alkoivat mennä konkurssiin, ihmiset jäivät kahden asunnon loukkuun.
Valmistumista pitikin lykätä monella vuodella, kun töitä ei ollut.
Edellisen kesän toimistotyöt olivat vain kaukainen haave. Nyt olin tyytyväinen, että pääsin henkeni pitimiksi siivoamaan hotellihuoneita ja myymään torille perunaa.
Baareihin otettiin topless-tarjoilijoita, ja monella ei ollut vaihtoehtoa.Luot kuvaa Suomesta kehitysmaana. Hiukan epäluotettavaa.
Tuo oli kyllä ihan todellisuutta monelle 90- luvun alussa.
Muutin vaimon(silloin tyttöystävän) opiskelun perässä Pohjanmaan pikkupaikkakunballe, josta lama oli pyyhkinyt puolet teollisuudesta.
Onnistuin kuitenkin työpaikan löytämään naapurikunnasta, mutta se olikin ainoa tarjolla moneen vuoteen.
Yritin nimittäin löytää suurimman osan ajasta parempaa työtä siinä onnistumatta ennen IT- buumin imua 90- luvun lopulla.
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin opiskelija ja saanut alani kesätöitä Helsingistä. Olin ihan varma, että siitä se ura lähtee.
Espalla oli alennusmyyntejä, joten ostin sieltä pitkän poplarin, jossa oli isot olkatoppaukset, ja mittaa oli melkein maahan asti. Juppielämä oli vielä parhaimmillaan.
Oli aika samanlaista kuin nyt...Seuraavana kesänä olikin jo lama, ja kaikki tuntemani oman alani ihmiset olivat työttömänä. Tunnelma oli hiljainen ja järkyttynyt, kuin salamaniskemä. Tuoreet vastaperustetut yritykset alkoivat mennä konkurssiin, ihmiset jäivät kahden asunnon loukkuun.
Valmistumista pitikin lykätä monella vuodella, kun töitä ei ollut.
Edellisen kesän toimistotyöt olivat vain kaukainen haave. Nyt olin tyytyväinen, että pääsin henkeni pitimiksi siivoamaan hotellihuoneita ja myymään torille perunaa.
Baareihin otettiin topless-tarjoilijoita, ja monella ei ollut vaihtoehtoa.Luot kuvaa Suomesta kehitysmaana. Hiukan epäluotettavaa.
Tuo oli kyllä ihan todellisuutta monelle 90- luvun alussa.
Muutin vaimon(silloin tyttöystävän) opiskelun perässä Pohjanmaan pikkupaikkakunballe, josta lama oli pyyhkinyt puolet teollisuudesta.
Onnistuin kuitenkin työpaikan löytämään naapurikunnasta, mutta se olikin ainoa tarjolla moneen vuoteen.
Yritin nimittäin löytää suurimman osan ajasta parempaa työtä siinä onnistumatta ennen IT- buumin imua 90- luvun lopulla.
Topless-tarjoilijat oli kyllä hyvin pieni juttu yms.. Just sellainen asia, josta lehdistö repii suuret jutut, mutta asia on olematon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kyllä pelättiin ihan tosissaan sisällissotaa rajan takana.
En kyllä muista mitään tällaista.
Kyllä Gorbatsevin syökseminen vallasta oli totinen paikka Suomessakin tai täällä erityisesti. Etkö ole kuullut Tallinnan tv-tornista? Pitivät live-linjan auki Helsinkiin, kun venäläisjoukot vyöryivät kohti. Ainakin lännessä oltaisiin kuultu mitä tapahtui. Venäläiset eivät kuitenkaan lopulta uskaltaneet vallata tornia.
Oltiin huolestuneina Virosta, mutta suurin osa ei edes Virostakaan. Siitä on vielä pitkä matka Venäjän sisällissotaan...
No vallankaappauksesta ei niinkään...
Niin...
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Neuvostoliiton_vallankaappausyritys_1991
Ja Gorba oli jo 1990 kotiarestissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Gorbatsevin syökseminen vallasta oli totinen paikka Suomessakin tai täällä erityisesti. Etkö ole kuullut Tallinnan tv-tornista? Pitivät live-linjan auki Helsinkiin, kun venäläisjoukot vyöryivät kohti. Ainakin lännessä oltaisiin kuultu mitä tapahtui. Venäläiset eivät kuitenkaan lopulta uskaltaneet vallata tornia.
Oltiin huolestuneina Virosta, mutta suurin osa ei edes Virostakaan. Siitä on vielä pitkä matka Venäjän sisällissotaan...
No vallankaappauksesta ei niinkään...
Niin...
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Neuvostoliiton_vallankaappausyritys_1991
Ja Gorba oli jo 1990 kotiarestissa.
Jeesus! Kyllä minä tämän tiedän! Niin...
Odoteltiin Nirvanaa, Nirvanaa ei koskaan saapunut mutta Kurt Kobain.
Tätä Kuunneltiin
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilanne oli todella uhkaava ja mm. Rajavartiostolle suunniteltiin salaisesti KOVIA toimintavaltuuksia mahdollisen pakolaisvyöryn pysäyttämiseksi. Ei ollut puhettakaan syksyn 2015 kaltaisesta laukkujenkantopalvelusta.
Huokaus! Armeijassa ja rajavartiossa ajatellaan aina uhkia, niin nytkin. Ei kyllä tavallinen suomalainen mitään sisällissotaa siellä pelännyt.
Kyllä pelkäsi. Olin 90-luvun alussa ulkomailla töissä, ja mietin että mitä teen, jos joku konflikti syttyy kun olen siellä, enkä voikaan palata Suomeen.
Se, että sinulla on ollut omituisia kuvitelmia, ei tarkoita, että suomalaisilla ylipäätään olisi niitä ollut.
Se, että sinä elät kuplassa, ei tarkoita, että muutkin eläisivät.
Vierailija kirjoitti:
Olin 9-10 vuotias koululainen ja pienestä iästäni huolimatta seurasin aktiivisesti maailman tapahtumia. Tai tuntui, että aikuisten vahvat tunteet herättivät kiinnostukseni. Oli sellainen ilmapiiri, että jotain hyvällä tavalla jännittävää on tapahtumassa, mm Saksat, Itäblokin hajoaminen.
Jälkikäteen ajateltuna henkinen ilmapiiri vuonna 90 oli ihan erilainen kuin 91 eteenpäin. Vuonna 90 ei ollut vielä lamaa ja seuraavina vuosina Suomen syöksyttyä lamaan ja työttömyyteen muistan 80-90 lukujen taitteen erityisen onnellisena aikana ilmapiirin suhteen. Jännä, miten lapsikin pystyy aistimaan ja muistamaan noita asioita.
Henkilökohtaisessa elämässä kävin tuolloin partiossa ja naisvoimistelioiden jumppakerhossa sekä soittotunneilla. Kotona leikin barbeilla. Talvella pukeuduin käteviin toppahaalareihin ja rakastin kylmää ja lumista talvea, päinvastoin kuten nyt.
Neuvostoliitto oli olemassa.
Menetin poikuuteni. Se oikein lensi ulos.
Kuulostaa epäuskottavalta. Rahan löytäminen on varmaan kivaa kuitenkin. Minä olin opiskelija melkein koko 90-luvun ja varmasti "köyhempi", silti perustarpeet olivat kunnossa.