Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen oli vuosi 1990?

Vierailija
21.07.2019 |

Mitä muistat tuosta vuodesta? Oliko vielä 80-luvun nousukautta ja juppiaikaa vai oliko 90-luvun lama jo alkanut? Entä milloin 80-luku päättyi? Milloin olkatoppaukset, takatukat, neonvärit ja kasarimusiikki oli out?

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli suomen historian parasta aikaa

Vierailija
2/70 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nousukauden viimeinen vuosi. Siitä viis mutta silloin mulla oli tyttökaveri joka halusi harrastaa seksiä. Voi kun olisi tajunnut sillon panna enemmän. Nyt en ymmärrä miksi tuhlattiin aikaa niinkin turhaan kuin telkkarin katseluun. No oli siellä jokin ohjelmakin menossa. Kuitenkin olisi voitu jynk, jynk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

-89 valmistuneet vielä saivat töitä mutta keväällä -90 valmistuneilta useilta sulkeutui ovet.

Vierailija
4/70 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin ammattiin, aloin seurustelemaan nykyisen puolisoni kanssa.

Irak ja Iran lopettivat pitkän, verisen sotansa, jota olin koko lapsuuden telkusta seurannut.

No, pian Iran valtasi Kuwaitin....

Neuvostoliitto veteli viimeisiään, idänkauppa romahti ja oli joillain aloilla lama alkanut.

Todellinen pommi putosi vasta, kun markka

päästettiin 1991 kellumaan ja lukemattomat yritykset menivät välittömästi maksukyvyttömiksi.

Tein kesän ja syksyn hanttihommia maatilalla ja kenttäsirkkelillä,

Vierailija
5/70 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-89 valmistuneet vielä saivat töitä mutta keväällä -90 valmistuneilta useilta sulkeutui ovet.

Valmistuin -90.

En heti päässyt alani töihin, mutta tein muita töitä puoli vuotta.

Työllistyin alalleni alkavan laman aikana, joskin työttömyysjaksojakin oli pitkin 1990- luvun alkupuoliskoa.

Vierailija
6/70 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nousukausi päättyi syksyllä -90

Vierailija
7/70 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nousukausi päättyi syksyllä -90

Oon syntynyt tuolloin ja mun elämä on mennyt ihan päin p*rsettä siitä asti. 

Vierailija
8/70 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 10-11-vuotias. Helmikuussa olin jälki-istunnossa ensimmäisen ja viimeisen kerran elämässäni. Elokuussa kissani sai pennun. Lokakuussa pentu sairastui ja kuoli. Muistan muitakin asioita, mutta nuo olivat ne tärkeimmät.

Vierailija
9/70 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

90 syntyneet ovat metallihevosia kiinalaisessa horoskoopissa. Heiltä tulee hyvät näkemykset 90-luvulta siihen mitä me ollaan.

Vierailija
10/70 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luku oli maailman kulta-aikaa. Ja naisilla oli vielä karvat pimpeissään.

Vierailija
11/70 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin koulun pienessä kyläkoulussa. Oma keittäjä ja kaikkea.

Vierailija
12/70 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin peruskoulusta ja kauan kaipaamani pikkusisko syntyi. Asuimme Hgin Käpylässä ja ansaitsin taskurahaa hoitamalla naapurissa asuvan Lapinlahden lintujen Matti Jaarlan kahta alle 4v lasta, tyttöä ja poikaa joiden nimiä en tässä viitsi sanoa.

2v myöhemmin tutustuin erääseen liki 7v minua vanhempaan nuoreen mieheen jonka kanssa olen yhä ja hän on kohta aikuisten lastemme isä.

Oli viimeinen ns hyvä vuosi taloudessa vähään aikaan ja meillä oli vielä tuolloin 9lk keväällä seksuaalivalistusta oppiaineena, jäänyt mieleen eräskin luento missä oli aiheena ehkäisy ja opettaja iski jellydildon pöytään niin että jysähti.

Vierailija
13/70 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankkilakko sekä palkka käteen ja ensimmäiset huomiot jo siitä että taantuma tulossa.

Vierailija
14/70 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vuonna 1990 vielä 3 hengen soluhuoneistossa asuva yliopisto-opiskelija tehden 160-sivuista gradua, joka valmistuisi parin vuoden päästä. Silloisen kämppäkaverini tyttöystävän vanhemmilla oli maatila, jonka kautta sain oranssin kissanpennun, josta kasvoi iso, komea ja terveen itsetunnon omaava kollikissa. Hän oli minun hyvä kamu melkein 15 vuotta.

Vuonna 1990 Anttilasta sai vielä helposti LP-levyjä, ja Guns N' Roses, Madonna ja Prince olivat isoja nimiä. Räp tarkoitti lähinnä semmoisia yhtyeitä kuten Run-DMC ja Beastie Boys eikä sitä ollut vielä tyrkyllä joka paikassa. Raskaampi rock oli vielä valtavirtaa. 

Kokoomuksen pitkä oppositioaika oli päättynyt ja Harri Holkeri oli pääministerinä 1987-1991. Itäblokki oli murenemassa, sillä Berliinin muuri murtui marraskuussa 1989 ja Romanian kommunistinen diktaattori Nicolae Ceaușescu teloitettiin jouluna 1989.

Vierailija
15/70 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin vähän samanlaisessa tilanteessa kuin nyt 2019. Nousukausi alkoi hiipua ja lama oli kulman takana....

Vierailija
16/70 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin rippileirillä kesän alussa ja kuuntelimme radiota. Uusi kanava nimeltään Radiomafia ilmoitti aloittavansa juuri toimintaansa. Se olikin kaikenkaikkiaan hyvä juttu moneksi tulevaksi vuodeksi. Mitään muuta mainittavaa en muista, olin yhtä urvelo kuin ennen ja jälkeen.

Vierailija
17/70 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Valmistuin ammattiin, aloin seurustelemaan nykyisen puolisoni kanssa.

Irak ja Iran lopettivat pitkän, verisen sotansa, jota olin koko lapsuuden telkusta seurannut.

No, pian Iran valtasi Kuwaitin....

Neuvostoliitto veteli viimeisiään, idänkauppa romahti ja oli joillain aloilla lama alkanut.

Todellinen pommi putosi vasta, kun markka

päästettiin 1991 kellumaan ja lukemattomat yritykset menivät välittömästi maksukyvyttömiksi.

Tein kesän ja syksyn hanttihommia maatilalla ja kenttäsirkkelillä,

Eipäs. Annoit pahasti väärää (epä)tietoa.

En tiedä varmuudella, mahtoivatko Iran ja Irak solmia jonkin virallisen rauhansopimuksen vasta vuonna 1990 kuten kirjoitit, mutta sotatoimet ne lopettivat vuonna 1988.

Ja Kuwaitin valtasi Irak, ei Iran, kaksi vuotta myöhemmin, loppukesästä 1990.

Vierailija
18/70 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 10-11-vuotias. Helmikuussa olin jälki-istunnossa ensimmäisen ja viimeisen kerran elämässäni. Elokuussa kissani sai pennun. Lokakuussa pentu sairastui ja kuoli. Muistan muitakin asioita, mutta nuo olivat ne tärkeimmät.

Ja unohdin aivan, että minulle syntyi myös pikkusisko samana vuonna.

Julkisuuden tapahtumista mieleen jäi ainakin kikkelikortti ja Persianlahden sota.

Vierailija
19/70 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen syntyi toukokuussa, olin kesän harjoittelijana ja tienasin kohtalaisen hyvin, olo oli toiveikas, mutta pari vuotta myöhemmin valmistuin työttömäksi, mutta ”erikoistumisen” avulla sitten työllistyin. Nyt on huolena sitten jälkikasvun sijoittuminen tähän yhteiskuntaan.

Vierailija
20/70 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja unohdin aivan, että minulle syntyi myös pikkusisko samana vuonna.

Julkisuuden tapahtumista mieleen jäi ainakin kikkelikortti ja Persianlahden sota.

Jatkan vielä: Kun joku kirjoitti Radiomafiasta, muistui mieleen että en aluksi ilahtunut sen perustamisesta. Olin kuunnellut kouluaamuisin Rockradiota ja pitänyt siitä kovasti, ja sitten yhtäkkiä se lopetettiin ja tilalle tuli uusi kanava, jolla oli kaiken lisäksi epämiellyttävä nimi... Pian kuitenkin opin pitämään uudesta kanavasta eikä nimikään enää tuntunut huonolta, kun siihen tottui.

9

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kahdeksan