Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen oli vuosi 1990?

Vierailija
21.07.2019 |

Mitä muistat tuosta vuodesta? Oliko vielä 80-luvun nousukautta ja juppiaikaa vai oliko 90-luvun lama jo alkanut? Entä milloin 80-luku päättyi? Milloin olkatoppaukset, takatukat, neonvärit ja kasarimusiikki oli out?

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin etelänlomalla. Siitä seurasi eräänlainen suhde. Tuona vuonna tanssin todella paljon. Lankapuhelimessa istuin tuntitolkulla. Nykyinen mieheni löysi minut. Olimme yhdessä lomalla. Muutin toiseen osoitteeseen.

Vierailija
42/70 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa kyllä pelättiin ihan tosissaan sisällissotaa rajan takana.

En kyllä muista mitään tällaista.

Tilanne oli todella uhkaava ja mm. Rajavartiostolle suunniteltiin salaisesti KOVIA toimintavaltuuksia mahdollisen pakolaisvyöryn pysäyttämiseksi.  Ei ollut puhettakaan syksyn 2015 kaltaisesta laukkujenkantopalvelusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurkisat järjestettiin Helsingissä 1990 ja osallistuin niihin. Olin 11-vuotias tuolloin ja harrastin voimistelua.

Vierailija
44/70 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun esikoinen syntyi 1990. Se vuosi oli minulle suurten tunteiden aikaa, olin välillä onneni kukkuloilla ja välillä elämä oli mustaakin mustempaa kiitos synnytysmasennuksen. Kesä oli kuulemma hirveän kylmä, itse muistan vain sen jatkuvan sateen, kun en päässyt vauvan kanssa päiväkausiin ulos. Sade ei siis ollut kevyttä kesäsadetta vaan vaakasuoraan puskevaa vesimassaa.

Joku tuolla kirjoitti, että keskimäärin 1990 syntyneillä menee huonosti. Omassa tuttavapiirissä silloin syntyi paljon lapsia ja ihan kivasti heillä kuuluu menevän, myös omallani.

Vierailija
45/70 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan sen jostain syystä hyvinkin. valmistuin amiksesta, alalle, jolla ei enää töitä ollut. Hammasta purren kävin lopuun.

Ei muuta kun työkkäriin. Siellä kävin lähes päivittäin luekemassa työpaikkailmoituksia työvoimatoimiston seinältä, muuta tiedonlähdettä ei silloin ollut. Ei ollut te-keskusken nettisivuja. Tai no, oli se painettu lehti mutta olihan ne työpaikat ilmoitettu sinne jo kauan sitten, kun lehti meni painoon. Mutta onneksi joka kylässä oli vielä tuolloin työvoimatoimisto. Nykyään silloisesta kotikunnasta pitäisi lähteä 60km:n päähän te-keskuksen toimistoon, joka ei ole edes aina auki.

No, sain kesällä töitä kaupan kassalta ja olin onnesta soikeana. Viihdyin tuossa työssä hienosti. Kaikki kouluaikaiset ystävänihän eivät töitä koskaan saaneet.

Vierailija
46/70 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin hoitovapaalla, kotihoito tuki ja helsinkilisä oli hyviä. Asuttiin edullisessa työsuhdeasunnossa ja hyvin pystyi olla kotona sen 3v. Itsellä oli vakiduuni varmassa työpaikassa (ja siksi irtisanomiset 5-6v myöhemmin ihan käsittämättömiä, jolloin meillä oli jo kalliskorkoinen asuntolaina). Tehtiin paljon ruotsinristeilyjä ja ostettiin sieltä vaatteita ja kodintavaroita, mitä täältä ei saanut, koska ei ollut sellaisia kauppoja kuin H&m, lindex, kaphal, indiska tai ikea. Lapsille ostin neon värisiä ja disney-baby vaatteita tuolloin.

Yhteydenottoihin ystävien ja muiden kanssa käytettiin lankapuhelinta. Ostettiin siihen jatkojohto, joten voin samalla vaikka vaihtaa vauvan vaipan tai laittaa pyykkejä, puhelut venyi hyvin tunnin mittasiksi . Muutoin en kyllä muista suurta eroa hoitovapaa-ajasta myöhemmin syntyneiden lasten kanssa. Samalla lailla käytiin perhekerhoissa ja leikkipuistoissa.

Vierailija
47/70 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilanne oli todella uhkaava ja mm. Rajavartiostolle suunniteltiin salaisesti KOVIA toimintavaltuuksia mahdollisen pakolaisvyöryn pysäyttämiseksi.  Ei ollut puhettakaan syksyn 2015 kaltaisesta laukkujenkantopalvelusta.

Huokaus! Armeijassa ja rajavartiossa ajatellaan aina uhkia, niin nytkin. Ei kyllä tavallinen suomalainen mitään sisällissotaa siellä pelännyt.

Vierailija
48/70 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin opiskelija ja saanut alani kesätöitä Helsingistä. Olin ihan varma, että siitä se ura lähtee.

Espalla oli alennusmyyntejä, joten ostin sieltä pitkän poplarin, jossa oli isot olkatoppaukset, ja mittaa oli melkein maahan asti. Juppielämä oli vielä parhaimmillaan.

Oli aika samanlaista kuin nyt...

Seuraavana kesänä olikin jo lama, ja kaikki tuntemani oman alani ihmiset olivat työttömänä. Tunnelma oli hiljainen ja järkyttynyt, kuin salamaniskemä. Tuoreet vastaperustetut yritykset alkoivat mennä konkurssiin, ihmiset jäivät kahden asunnon loukkuun.

Valmistumista pitikin lykätä monella vuodella, kun töitä ei ollut.

Edellisen kesän toimistotyöt olivat vain kaukainen haave. Nyt olin tyytyväinen, että pääsin henkeni pitimiksi siivoamaan hotellihuoneita ja myymään torille perunaa.

Baareihin otettiin topless-tarjoilijoita, ja monella ei ollut vaihtoehtoa.

Vierailija
49/70 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin opiskelija ja saanut alani kesätöitä Helsingistä. Olin ihan varma, että siitä se ura lähtee.

Espalla oli alennusmyyntejä, joten ostin sieltä pitkän poplarin, jossa oli isot olkatoppaukset, ja mittaa oli melkein maahan asti. Juppielämä oli vielä parhaimmillaan.

Oli aika samanlaista kuin nyt...

Seuraavana kesänä olikin jo lama, ja kaikki tuntemani oman alani ihmiset olivat työttömänä. Tunnelma oli hiljainen ja järkyttynyt, kuin salamaniskemä. Tuoreet vastaperustetut yritykset alkoivat mennä konkurssiin, ihmiset jäivät kahden asunnon loukkuun.

Valmistumista pitikin lykätä monella vuodella, kun töitä ei ollut.

Edellisen kesän toimistotyöt olivat vain kaukainen haave. Nyt olin tyytyväinen, että pääsin henkeni pitimiksi siivoamaan hotellihuoneita ja myymään torille perunaa.

Baareihin otettiin topless-tarjoilijoita, ja monella ei ollut vaihtoehtoa.

Luot kuvaa Suomesta kehitysmaana. Hiukan epäluotettavaa.

Vierailija
50/70 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 15v sain mopon jolla ajettiin pitkin kyliä. Rippileirillä kävin, kalastettiin kavereiden kanssa koko kesä järvellä. Syksyllä alkoi 9 luokka. Oli takatukka. -M

Vierailija
51/70 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huokaus! Armeijassa ja rajavartiossa ajatellaan aina uhkia, niin nytkin. Ei kyllä tavallinen suomalainen mitään sisällissotaa siellä pelännyt.

Kyllä pelkäsi. Olin 90-luvun alussa ulkomailla töissä, ja mietin että mitä teen, jos joku konflikti syttyy kun olen siellä, enkä voikaan palata Suomeen.

Vierailija
52/70 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kyllä niitä kunniakansalaisia alkoi juurikin tulla Suomeen vuonna 1990. Silloin ensimmäiset somalit saapuivat Moskovasta junalla.

Koivisto suunnitteli näiden pikakäännytystä mutta ei sitten toteuttanut sitä. Maksamme yhä tästä karvaasti.

Vierailija
53/70 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin L-paperit lukiosta ja aloin viettää huoletonta välivuotta ennen armeijaa. En noteerannut levottomuuksia Venäjällä juuri mitenkään, ei politiikka kiinnostanut. Viimeinen vuosi "lapsuusaikaa" vielä kotona asuen. Oikeastaan voisin mennä sinne takaisin aikakoneella.

Vierailija
54/70 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihastuin silloin yläasteella poikaan, johon olin sitten ihastunut vuosia. Turhaan, en häntä koskaan saanut. Elämäni pisin ihastus/rakastuminen. Siitä muistan tuon vuoden.

Vierailija
55/70 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Gorbatsevin syökseminen vallasta oli totinen paikka Suomessakin tai täällä erityisesti. Etkö ole kuullut Tallinnan tv-tornista? Pitivät live-linjan auki Helsinkiin, kun venäläisjoukot vyöryivät kohti. Ainakin lännessä oltaisiin kuultu mitä tapahtui. Venäläiset eivät kuitenkaan lopulta uskaltaneet vallata tornia.

Vierailija
56/70 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pelkäsi. Olin 90-luvun alussa ulkomailla töissä, ja mietin että mitä teen, jos joku konflikti syttyy kun olen siellä, enkä voikaan palata Suomeen.

Se, että sinulla on ollut omituisia kuvitelmia, ei tarkoita, että suomalaisilla ylipäätään olisi niitä ollut.

Vierailija
57/70 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Gorbatsevin syökseminen vallasta oli totinen paikka Suomessakin tai täällä erityisesti. Etkö ole kuullut Tallinnan tv-tornista? Pitivät live-linjan auki Helsinkiin, kun venäläisjoukot vyöryivät kohti. Ainakin lännessä oltaisiin kuultu mitä tapahtui. Venäläiset eivät kuitenkaan lopulta uskaltaneet vallata tornia.

Oltiin huolestuneina Virosta, mutta suurin osa ei edes Virostakaan. Siitä on vielä pitkä matka Venäjän sisällissotaan...

Vierailija
58/70 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oltiin huolestuneina Virosta, mutta suurin osa ei edes Virostakaan. Siitä on vielä pitkä matka Venäjän sisällissotaan...

No vallankaappauksesta ei niinkään...

Vierailija
59/70 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vallankaappauksesta ei niinkään...

Niin...

Vierailija
60/70 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista lukea muiden muisteluita. Olen itse syntynyt joulukuussa 1990, joten luonnollisestikaan minulla ei ole mitään muistoja. Syntymäni jälkeen elelimme aika köyhää elämää, kuten varmasti moni muukin perhe Suomessa. Asuimme kaupungin lähiössä pienessä kaksiossa (vanhemmat ja 2 lasta), isäni teki töitä kolmessa vuorossa ja äitini välillä työttömänä ja välillä pätkätöissä. Yksi varhaisimmista muistoistani on kun äiti löysi imuroidessa lattialta jonkun kolikon ja iloitsi siitä, sillä sen verran meiltä oli puuttunut, että saatiin kaupasta maitoa. Minä onneksi pärjäsin elämässä ihan hyvin, vakkari duuni hyvällä palkalla ja oma koti löytyy. Moni ikätoveri ei valitettavasti ole pärjännyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän