Miten oppia rohkeaksi englannin puhujaksi?
Ihan rehellisesti sanottuna, olen lukionkin käynyt, mutta en osaa puhua englantia koska ei sitä ole oikein missään tarvinnut koskaan puhua. Matkustellutkin olen ja siellä toki sitten puhutaan englantia, mutta hyvin vähän ja yksitoikkoisesti. Eihän sitä ole tarvinnut kun ravintolassa ruoat tilata ja hotelliin sisään kirjautua, siinä se. Ja itse asiassa sekin on jostain syystä kuumottanut, vaikka todellisuudessa ihan helppoa hommaa.
Olen tosi ujo puhumaan englantia. Tuntuu etten uskalla puhua mitään, menen heti ihan lukkoon, alan sönköttää ja unohdan ihan kaikki sanat. Jos esim. Kirjoitan englanniksi ja saan rauhassa kirjoittaa ja miettiä lauseita, sujuu se ihan hyvin eikä englannissa nyt sinänsä ole mitään ihmeellisiä puutteita, kirjallisesti olen ihan hyvä.
Olen kuitenkin yllättynyt siitä, miten järkyttävän ujo ja huono puhuja olen. Ja toisinaan sanojenkin lausumisessa voi olla ongelmia.
Jotenkin puhuessa niiden sanojen pitää vaan tulla heti, jotta on sujuvaa. Jos yritän puhua englantia, menee se heti ihan sanojen hakemiseksi...
Uskon silti, että kyseessä on tottumuskysymys. En vain yksinkertaisesti ole lainkaan tottunut puhumaan englantia, tuntuu oudolta ja vieraalta. Haluaisin kuitenkin kovasti oppia puhumaan.
Kommentit (25)
Polkupyörällä ajamaan oppii ajamalla polkupyörällä. Vaikka lukisit sata kirjaa polkupyörällä ajamisesta ja harjoittelisit kotona peilin edessä polkimien pyöritystä et ikinä opi.
Ihan sama juttu kielitaidon kanssa. Sitä pitää käyttää jotta oppii!
Juo pullo viinaa. Jopa alkaa englannin kieli luistaa.
Englannin kielen opettajan neuvo. Toimii!
https://onlineteachersuk.com/learning-english-by-skype/
Etsi joku tuon tapainen firma, josta voit oit opetalla englannin keskustelua Skypen kautta natiiviopettajan kanssa.
Vedä prseet olallle ja keep on going.
Olin ihan kuin sinäkin. Sitten sain työkaverikseni naisen jonka äidinkieli ei ollut englanti, se oli kuitenkin kieli jota kumpikin osasimme. Aloin jutella hänen kanssaan ensin työ - ja sitten muitakin asioita. Rakentelin ihme lauseita, alkuun vähän hävettikin mutta ymmärsimme toisiamme vaikka hänenkin englantinsa oli kummaa mongerrusta eli meitä oli siinä kaksi samanlaista :)
Olen todella kiitollinen hänelle koska hänen kauttaan opin uskaltamaan puhua rohkeasti englantia ja nykyään tuntuu jo että sanavarastonikin on laaja ja lauseet rakentuvat aika helposti. Tosin joskus keksin kiertoilmaisuja kun en löydä oikeaa sanaa. Mutta uskallan puhua vaikka kenelle enkä enää häpeä mikä on tärkeintä.