Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten oppia rohkeaksi englannin puhujaksi?

Vierailija
19.07.2019 |

Ihan rehellisesti sanottuna, olen lukionkin käynyt, mutta en osaa puhua englantia koska ei sitä ole oikein missään tarvinnut koskaan puhua. Matkustellutkin olen ja siellä toki sitten puhutaan englantia, mutta hyvin vähän ja yksitoikkoisesti. Eihän sitä ole tarvinnut kun ravintolassa ruoat tilata ja hotelliin sisään kirjautua, siinä se. Ja itse asiassa sekin on jostain syystä kuumottanut, vaikka todellisuudessa ihan helppoa hommaa.

Olen tosi ujo puhumaan englantia. Tuntuu etten uskalla puhua mitään, menen heti ihan lukkoon, alan sönköttää ja unohdan ihan kaikki sanat. Jos esim. Kirjoitan englanniksi ja saan rauhassa kirjoittaa ja miettiä lauseita, sujuu se ihan hyvin eikä englannissa nyt sinänsä ole mitään ihmeellisiä puutteita, kirjallisesti olen ihan hyvä.

Olen kuitenkin yllättynyt siitä, miten järkyttävän ujo ja huono puhuja olen. Ja toisinaan sanojenkin lausumisessa voi olla ongelmia.
Jotenkin puhuessa niiden sanojen pitää vaan tulla heti, jotta on sujuvaa. Jos yritän puhua englantia, menee se heti ihan sanojen hakemiseksi...

Uskon silti, että kyseessä on tottumuskysymys. En vain yksinkertaisesti ole lainkaan tottunut puhumaan englantia, tuntuu oudolta ja vieraalta. Haluaisin kuitenkin kovasti oppia puhumaan.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhumaan oppii vain ja ainoastaan puhumalla. Puhumalla siitäkin huolimatta, että kuvittelee ettei osaa.

Vierailija
2/25 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillinen suomalainen kuvittelee olevansa huono puhuja, vaikka oikeasti puhuu oikein hyvin kun vaan rohkenee puhua. Ulkomaalaisilta kuulee jatkuvasti, kuinka suomalaiset aivan turhaan väheksyvät omaa englanninkielentaitoaan, joka on maailman mittakaavassa erittäin hyvällä tasolla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuun joku englannin puhekurssi voisi olla hyvä idea. Siinä voisi vähän lämmitellä ja totutella puhumaan sillä kielellä.

Vierailija
4/25 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Rohkeus kasvaa uskaltaessa, pelko epäröidessä", sanoi aikanaan muuan  roomalainen filosofi , nimeltään Publilius Syrus ...

Vierailija
5/25 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä katoin englannin kielisi ohjelmia ja netissä opin myös englantia

Vierailija
6/25 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opin puhumalla toisten ulkomaalaisten kanssa joiden äidinkieli ei ole englanti, koska duunari porukoissa ei ole niin justiinsa se kielioppi vaan selvästi ymmärrettävissä olevat lauseet niin oli helpompaa. Hifistellä voi sitten matkoilla tai muuten, eli hakeudu porukkaan joka kommunikoi lontoolla mutta ei ole niin justiinsa. Myöhemmin sitten nostat tasoa 

Vierailija
7/25 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastatko itsekseni puhumista?

Ryhdy puhumaan itseksesi englanniksi. Jos itseksesi puhuminen ei kuulu tapoihisi, niin ryhdy vaikka kotona ollessasi kertomaan englanniksi, että mitä olet päivittäin tehnyt, mitä teet juuri nyt, ja mitä haluaisit tehdä.

Vierailija
8/25 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä puhun nykyään tosi hyvää englantia eikä puhuminen jännitä, mutta kun aloitin niin sönkötin ja punastelin ihan huolella, vietin öitä valvoen ja muistellen tekemiäni virheitä. Mutta niin se menee, että kieltä oppii vaan sönköttämällä aluksi.

Englannissa käytetään niin erilaisia äänteitä kuin suomessa, että tuppaa menemään kieli solmuun. Sanat cucumber, character ja squirrel olivat ihan kauheita :D tarpeeksi monta kertaa kun niitä hokee, oppii kielikin.

Puhu vaikka aluksi kotona itseksesi. Leikit että tapaat jonkun ja kerrot hänelle perheestäsi ja harrastuksistasi.

Vierailija
9/25 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luotamalla siihen, etä harva yleisö ja kuulija kunta on yhtä arka ja äärimmäisen herkkä englannin kielen oikein lausumiselle kuin tämän palstan englana lausuvat, jotka alati puhuvat samanaikaisesti kaikkia murteita ja englannn variaatioita niin taidokkaasti ja ymmärrettävästi, että vain harva pysyy samaan. Vielä harvempi pysyy ymmärämään heidän sanomaansa. -

Englanti kun on siinä mielessä mainio kieli, että sen variaaio ja muunnelma vaihteleva hyvin paljon. Jos lausunnassa kuuluu se, että on muu kuin äidinkielenään englantia puhuva, niin se saattaa esimerkiksi Brianniassa olla toisinaan jopa etu; koska se on saarivaltio, jossa taidoikkaimmat osaavat tai uskovat voivansa erotaa hyvinkin ihmisen yhteiskuntaluokan hänen puheensa perusteella.

- Jos heille syntyy mielikuva, että olet ulkomaalainen saat enemmän anteeksi.

Keskimäärin suomalaiset puhuvat erinomaisesti useita vieraita kieliä, jos ja kun ajattelee millaisa mongerrusa suomenkieli on äänämykseltään ja rakenteeltaan moniin muihin kieliin verrattuna      

Vierailija
10/25 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aina ajattelin, että maailman eniten puhuttu kieli on huonosti puhuttu englanti. :D Rohkeasti vaan!

Vierailija
11/25 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene yhdeksi kesäksi Helsingin kauppatorille töihin, niin siellä kyllä rohkaistuu puhumaan englantia, todennäköisesti opit myös alkeita muistakin asiakkaiden eniten puhutuista kielistä (saksa, venäjä, espanja, kiina jne.). Suurin osa asiakkaista kun on ulkomaalaisia.

Vierailija
12/25 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika harva suomalainen osaa enkkua oikeasti hyvin, alle prosentin niistö joiden mielestä heillä on äidinkielentasoinen taito (lol)

Kutsuissa jossa britti tai amerikkalainen finskit katoavat nopeasti porukasta kun tippuvat raiteelta keskustelussa. Osa ihan myöntää ettei sanasto enää riitä ymmärtämään.

Joten eiku kieltä käyttämään.

Vierailija
13/25 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ruveta puhumaan englantia vaikka kavereiden kanssa. Jos sopivia kavereita tähän ei löydy, kokeile couhcsurfing.com. Se on tarkoitettu majoituksen löytämiseen puolin ja toisin (sitäkin voi kokeilla), mutta siinä on myös hangout-toiminto, jolla voit etsiä kaupungistasi turistin tai lomamatkallasi paikallisen tai turistin ja käydä vaikka kahvilla. Ja lomamatkoilla kannattaa vain rohkeasti hakeutua muiden ihmisten pariin juttelemaan.

Vierailija
14/25 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vaatii enemmän harjoitusta kuin mitä lukiosta saa. Mene englannin keskustelukurssille ja laajenna sanavarastoasi jatkuvasti, vaikka lukemalla englanninkielisiä tekstejä niistä aiheista josta haluat puhua ja katso nettisanakirjasta kaikki vieraat sanat.

Vierailija
15/25 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on toi sama ongelma, että jännitän tosi paljon puhumista. Just se etten osaa ääntää kaikkia sanoja ja tietty joutuu välillä hakemaan sanoja.

Käytän jonkun verran töissä enkkua kirjottamalla ja satunnaiset puhumiset on menny ihan ok myös mutta joku siinä vaan on.

Ja, tyhmää joo, mua hävettää paljon enemmän jos joku suomalainen kuuntelee kun puhun kun pelkään arvostelua. Toiset kun osaa olla just sellasia "mä olen täydellinen ja miten sä oot noin paska" tyyppejä. Myös sillon kun tiedän, ettei se kuuntelija mulle mitään sanoiskaan. Ei mua se puhekumppani sillee pelota.

Vierailija
16/25 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

aika harva suomalainen osaa enkkua oikeasti hyvin, alle prosentin niistö joiden mielestä heillä on äidinkielentasoinen taito (lol)

Kutsuissa jossa britti tai amerikkalainen finskit katoavat nopeasti porukasta kun tippuvat raiteelta keskustelussa. Osa ihan myöntää ettei sanasto enää riitä ymmärtämään.

Silloin kun sanasto ei riitä voi ihan hyvin kysyä, kyllä sitä ihan äidinkielellä suomea puhuva voi tippua savoa tai raumaa vääntävien keskustelusta.

Itse olen joutunut 30v lukion jälkeen ja juuri tuollaisten lomamatka puhumisen jälkeen sukuun naidun natiivin ja hänen sukunsa kanssa puhumaan ja parempaa minun englantini oli heti tutustuessa kuin Suomessa vuosia asuneen englannin kielisen suomi. Mutta totta totisesti tipun keskustelusta, vuosien jälkeenkin, kun uudet sukulaiset porukassa alkavat vääntää omaa paikallista murrettaan.

Rohkeasti kieltä käyttämään vaan, en tiedä elänkö tässäkin asiassa jossain kuplassa, mutta ainakin minun lähelläni on paljon nuoremman sukupolven edustajia 20-40v, jotka ovat viettäneet vuosia englannin kielisissä maissa opiskellen ja töissä eli luulisin, että soarrauskavereita löytyy kun kerää rohkeutta.

Vierailija
17/25 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäs average-jenkin sanavarasto olikaan, 1000 sanaa.

Vierailija
18/25 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlainen olen ollut!

Mutta sitten rakastuin hollantilaiseen mieheen ja oli pakko alkaa kommunikoimaan englanniksi, koska se oli ainoa yhteinen kieli. Mä olen natiivi englanninkielisen kanssa ollut arka puhumaan, kun oon ujostellut, et jos menee väärin...mutta kun toinenkaan osapuoli ei ollut täydellinen, niin olikin yllättävän helppoa alkaa puhumaan.

Etsi joku kaveri, jolle englanti on myös vieras kieli, olette molemmat samalla viivalla. Se voi olla vaikka vain joku some-tuttu ja soittelette silloin tällöin. Kyl se siitä lähtee, jos mullakin lähti!

Nykyään työskentelen yrityksessä, jossa työkieli on englanti ja iso osa työntekijöistä jostain muualta kuin Suomesta. En ois joskus aikoinaan oman epävarmuuteni takia ees voinut hakee tänne töihin, kun pelkäsin puhua englantia.

Vierailija
19/25 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin puhumaan englantia amerikkalaisen vaihto-oppilaan kanssa ystävystyttyäni. Olisiko kotikaupungissasi jokin opinahjo, jossa olisi englanninkielistä koulutusta? Ammattikorkean avoimiin englanninkielisiin hakeutumalla saattaisit tutustua ihmisiin, joiden kanssa voisit hioa puhumistasi. Huomaisit samalla etteivät muutkaan puhu täydellisesti mutta puhuvat silti. 

Vierailija
20/25 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä harjoittelen kotona netin kautta vaikeiden sanojen ääntämistä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan