Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkaa kirjoittamaan särähtää sivistyneen korvaan

Vierailija
19.07.2019 |

Itse erotan sivistyneet siitä, että osaavat käyttää oikeaa verbin infinitiivimuotoa. Ei sanota alkaa kirjoittamaan vaan alkaa kirjoittaa. Tästä tunnen sivistyneen.

Maija

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olkoon sullekin !

Vierailija
2/25 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla Maija

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/25 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Alkaa kirjoittaa", "ruveta kirjoittamaan", "aloittaa kirjoittaminen" – näin meille opetettiin koulussa.

"Alkaa kirjoittamaan"-muoto on yleistynyt, mutta Kielitoimisto ei edelleenkään suosittele sitä.

https://www.kielikello.fi/-/aletaanko-tehda-vai-tekemaan-

Vierailija
4/25 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa kirjoittaa tänää enään.

Vierailija
5/25 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

"Alkaa kirjoittaa", "ruveta kirjoittamaan", "aloittaa kirjoittaminen" – näin meille opetettiin koulussa.

"Alkaa kirjoittamaan"-muoto on yleistynyt, mutta Kielitoimisto ei edelleenkään suosittele sitä.

https://www.kielikello.fi/-/aletaanko-tehda-vai-tekemaan-

"Edelleenkään" koski tässä Kielitoimiston näkemystä vuodelta 1999. Vuodesta 2014 asti molemmat muodot ovat Kotuksessa katsottu yhtä hyväksyttäviksi.

Sivistynyt kyllä tietää tämän!

Vierailija
6/25 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti sivistyneet titävät, että se on nykyään hyväksytty kielimuoto (katso vaikka kotuksesta) ja, koska sivistynet pysyttelevät ajan hermolla, he hiljentävät moisen särähtelyn.

Vierailija
7/25 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aupair-nimisessä suomennetussa äänikirjassa puhuttiin kokoajan "sisarruksista" ja se jos mikä särähti korvaan. Miten on mahdollista että tuollainen kirjoitusasu on mennyt läpi?

Vierailija
8/25 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taisi olla ns. valesivistynyt?

Vierailija
9/25 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa kirjoittaa tänää enään.

Luulempa, että joku muuttuu agressiiviseksi, jos yhtään enään käytät tätä enään sanaa.

Muuten täälä näin äskön ulkona katollisen papin, jolla oli lipeerit kaulasa.

Vierailija
10/25 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä enään jaksaa urputtaa vanhan aikaisista kieli säännöistä. ? 🤣

Vierailija
11/25 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys alkaa sanalla kuka, enää kirjoitetaan ilman loppuännää, vanhanaikainen kirjoitetaan yhteen, kielisääntö on yhdyssana. Mikä moukka olet! 😂

Maija

Vierailija
12/25 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonne. Mene pois. 😔

Vierailija
13/25 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti sivistynyt tietää, että alkaa tekemään ja alkaa tehdä ovat ihan sama asia. Toinen vain on itäsuomea ja toinen länsisuomea. 1800-luvulla kirjakieltä rakennettaessa valittiin toinen kirjakieliseksi variantiksi. Kyseessä oli täysin mielivaltainen ratkaisu. Yhtä hyvin viisaat olisivat voineet tuolloin päättää, että alkaa tekemään on kirjakieltä.

Kuten sanottu, 2014 suosituksia muutettiin niin, että kumpikin variantti kelpaa kirjakieleen. Alkaa tehdä ja alkaa tekemään on samankaltainen tapaus kuin vasta ja vihta tai tulee tehdyksi ja tulee tehtyä. Toinen on idästä, toinen lännestä ja molemmat ovat ok.

Oli muuten huvittava tuo linkki vuoden 1999 Kielikelloon todisteena siitä, että Kielitoimisto ei edelleenkään suosittele. Heh. Lähdekritiikkiin kuuluu myös tsekata, kuinka vanha lähde on kyseessä.

14/25 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen (pitkin hampain) oppinut hyväksymään ”alkaa tekemään” -konstruktion. Pakkohan se on, kun kerran Kielitoimistokin sen hyväksyy. Mutta vaikeuksia minulla on edelleen ”pystyä tehdä” -rakenteen kanssa. Kaipa se on vain ajan kysymys, milloin siitäkin tulee hyväksytty muoto.

Missä muuten on logiikka? Ensin sanottiin vuosikymmeniä, ”alkaa tekemään”, vaikka niin koulu kuin Kielitoimistokin toitottivat sen olevan väärin. Sitten kun se saatiin hyväksytyksi, alettiin sanoa ”pystyä tehdä”.

Vierailija
15/25 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maija on oikeassa.

Vierailija
16/25 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu kyllä murteesta, miten pahasti särähtää. Itse sanon puheessa "alkaa kirjoittamaan", mutta jos kirjoitan jotain vähänkin virallisempaa tekstiä (vaikka yleisönosastokirjoitusta), niin siinä en tosiaankaan käytä ko. muotoa. Tekstiviestissä ja keskustelupalstalla voin käyttää sitä.

Vierailija
17/25 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se sitten erinomainen esimerkki omasta sivistyneisyydestä, että arvostelee ja halveksii muiden käyttämää kieltä, jos sen sisältö on sekä ymmärrettävää että tavanomaisen tahdikasta ja tilanteeseen sopivaa.  

Vierailija
18/25 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt alkaa vituttamaan. . . eiku siis alkaa vituttaa (sivistyneesti).

Vierailija
19/25 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikomuksenani itseni ilmaisemiseen liturgisen sovitukseni toivoakseni sen syöpyvän ihmismieleen.

Vierailija
20/25 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä25661 kirjoitti:

Minä olen (pitkin hampain) oppinut hyväksymään ”alkaa tekemään” -konstruktion. Pakkohan se on, kun kerran Kielitoimistokin sen hyväksyy. Mutta vaikeuksia minulla on edelleen ”pystyä tehdä” -rakenteen kanssa. Kaipa se on vain ajan kysymys, milloin siitäkin tulee hyväksytty muoto.

Missä muuten on logiikka? Ensin sanottiin vuosikymmeniä, ”alkaa tekemään”, vaikka niin koulu kuin Kielitoimistokin toitottivat sen olevan väärin. Sitten kun se saatiin hyväksytyksi, alettiin sanoa ”pystyä tehdä”.

Vähän eri asia. Joillakin alueilla Suomessa on aina sanottu "alkaa tekemään", mutta ei kai missään päin ole aikaisemmin käytetty tuota "pystyä tehdä"? Vai onko?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi neljä