Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkaa kirjoittamaan särähtää sivistyneen korvaan

Vierailija
19.07.2019 |

Itse erotan sivistyneet siitä, että osaavat käyttää oikeaa verbin infinitiivimuotoa. Ei sanota alkaa kirjoittamaan vaan alkaa kirjoittaa. Tästä tunnen sivistyneen.

Maija

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketä enään jaksaa urputtaa vanhan aikaisista kieli säännöistä. ? 🤣

Jonne. Mene pois. 😔

No en oo! Olen kielinatsi, joka loman kunniaksi roolipelaa ja röllii. Pointti oli siinä, että kieli suosituksineen on otsikon asian suhteen muuttunut ja tosiaankin nyt molemmat ilmaisut ovat oikein. Vanhaa sääntöä saa itse kukin vaalia, mutta siitä ei pidä enää pahastuman julkisesti, jollei tahdo ahdasmielisen dinosauriin leimaa.

Vierailija
22/25 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

I gonna get a pen and i wanna see how peoples dance with same rythmm.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvi Lind sanoi aikoinaan haastattelussa:  "vain kuolleen ruumiini yli hyväksytään muoto alkaa tekemään" . 

Äijä porskuttaa kuitenkin hyväkuntoisena :)

Olen 55-vuotias ja alkaa TEHDÄ on niin selkärankaan taottu, että minullekin tekee pahaa tämä TEKEMÄÄN- muoto. 

Tiedän toki, että se on täysin hyväksytty nykyään. En voi kuitenkaan välttyä vaikutelmalta, että näin puhuva ei kuuku sivistyneihin ihmisiin.  Ainakaan, jos kuluu omaan ikäluokkaani. Nuoret tätä enää eivät ole missään voineetkaan oppia. 

Vierailija
24/25 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloinhan hyväksytään tämä kammotus: pystyä tehdä? 

Yleistynyt kulovalkean tavoin nuorison keskuudessa.  Tyttöni tuli lenkiltä ja sanoi, että "pystyin juosta 10 kilometriä".

Selkäsauna kävi mielessä :)

Vierailija
25/25 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvi Lind sanoi aikoinaan haastattelussa:  "vain kuolleen ruumiini yli hyväksytään muoto alkaa tekemään" . 

Äijä porskuttaa kuitenkin hyväkuntoisena :)

Olen 55-vuotias ja alkaa TEHDÄ on niin selkärankaan taottu, että minullekin tekee pahaa tämä TEKEMÄÄN- muoto. 

Tiedän toki, että se on täysin hyväksytty nykyään. En voi kuitenkaan välttyä vaikutelmalta, että näin puhuva ei kuuku sivistyneihin ihmisiin.  Ainakaan, jos kuluu omaan ikäluokkaani. Nuoret tätä enää eivät ole missään voineetkaan oppia. 

Niin siis viisi sanoa niinkin, että tuolla ilmaisulla tai sen toisella muodolla voi tunnistaa vanhuksen ja nuorisolaisen. Sivistyksensä kullakin aikakaudella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kolme