Keskustelua Instagramista, sen syistä ja seurauksista
Olen elänyt nuoruuteni ennen sosiaalista mediaa, joten en tiedä olenko oikeutettu aloittamaan keskustelua aiheesta, mutta minua on pitkään mietityttänyt ihmisten tarve käyttää instagramia.
Ehkäpä tämä pätee muihinkin sosiaalisen median muotoihin, mutta minulle instagram tuntuu kiteyttävän kaiken sen mikä on tässä nykyajassamme pielessä.
Mietin mistä kumpuaa ihmisten tarve olla "esillä" tai mistä kumpuaa tarve hakea hyväksyntää/ihailua toisilta? Tämä ei ainoastaan koske nuorisoa, vaan monet instagramin käyttäjistä (ja aktiivisista sellaisista) on kolme-nelikymppisiä, jopa vanhempiakin. Mielestäni on järjetöntä, että aikuiset ihmiset käyttävät aikaa, rahaa ja vaivaa tuollaiseen toimintaan, joka näyttäytyy tarkemmin tarkasteluna täysin turhalta.
Mikä saa ihmiset käyttäytymään näin?
Kommentit (14)
Mun käly on Instagram-kiusaaja.
Ei tykkää/ kommentoi minun postauksia. Ei onnittele juhlapäivinä, ei onnittele saavutuksista, kun on niin kateellinen.
Kuitenkin roikkuu siellä koko ajan. Kuten myös äitinsä.
Olet Ap oikeassa. Itse keskityn Real life elämään 💕👌
Aivan samaa mieltä! Tosin, olen itsekin instassa,koska kaverini kehui,että siellä voi seurata myös esim.luontokuvaajia jne. Itse olen julkaissut pari hyvin onnistunutta otosta luonnosta/tapahtumista jne. Mutta todella; en käsitä, miten jotkut kuvaa ruokiaan, naamaansa, kaikkea "tehtyä luxusta".. sitten tämä tykkäyskulttuuri; pitää tykätä paljon muiden kuvia,jotta itsekin saa tykkäyksiä🤔 mitä niillä on merkitystä???? En tajua.
Nuorille tietenkin ne merkitsee,kun haetaan itseä ja ollaan riippuvaisia muiden mielipiteistä (mikä sekin on vaarallista, ulkoistaa minäkuvan kehitys anonyymin ympäristöön).
Olisi kiva kuulla jonkun n.40v ikäisen ajatuksia tästä.
Koska ne voi. Olen itsekin kohta kuuskymppinen ja elänyt nuoruuteni kauan ennen somea. Silti ymmärrän, että maailma muuttuu ja ihmiset sen mukana. Milloin mielestäsi on ollut aikakausi, jolloin ne, joilla on ollut mahdollisuus tehdä jotain turhaakin, ovat tehneet vain ja ainoastaan jotain hyödyllistä?
Itseäni ei oikestaan ihmetytä pätkääkään se, että miksi ihmiset haluavat huomiota.
Mutta olen mettinyt jo pitkään, että miten niin monet jaksavat olla kiinnostuneita niistä kuvista?
No onhan se nyt tuhat kertaa fiksumpi, kuin Face.
Nykyään kun ihmisillä on jatkuvasti älypuhelin nenän edessä on ihan selvää, että myös se niin sanottu elämä on siirtynyt sinne puhelimeen. Ihmiset ei enää oikeasti elä aidosti, vaan esittävät elävänsä. Pitää näyttää muille että on koko ajan menossa, on ystäviä ja rakkautta ympärillä, on niin onnellinen. Minua inhottaa tämä teennäisyys ja feikkiys. Kaipaan todellakin omaa nuoruuttani, jolloin ei koko ajan tuijotettu puhelimesta miten muut elää tai selattu keskustelufoorumeja 24/7.
Myönnän, itsekin olen koukussa älypuhelimeeni, mutta en minä tällaisesta "elämästä" nauti. Olen masentuneempi kuin koskaan enkä usko olevani ainoa.
Vierailija kirjoitti:
Aivan samaa mieltä! Tosin, olen itsekin instassa,koska kaverini kehui,että siellä voi seurata myös esim.luontokuvaajia jne. Itse olen julkaissut pari hyvin onnistunutta otosta luonnosta/tapahtumista jne. Mutta todella; en käsitä, miten jotkut kuvaa ruokiaan, naamaansa, kaikkea "tehtyä luxusta".. sitten tämä tykkäyskulttuuri; pitää tykätä paljon muiden kuvia,jotta itsekin saa tykkäyksiä🤔 mitä niillä on merkitystä???? En tajua.
Nuorille tietenkin ne merkitsee,kun haetaan itseä ja ollaan riippuvaisia muiden mielipiteistä (mikä sekin on vaarallista, ulkoistaa minäkuvan kehitys anonyymin ympäristöön).
Olisi kiva kuulla jonkun n.40v ikäisen ajatuksia tästä.
Minua juuri se teennäisyys häiritsee. Yleensä kuvista kyllä näkee kuinka niitä on suunniteltu ja sommiteltu.
Varmaan sellaisia aitojakin käyttäjiä joukossa on mutta suurin osa on tuota turhaa esittämistä. Se antaa surullisen kuvan nykypäivän pinnallisista arvoista.
Mitä enemmän seuraajia, sitä enemmän saa yhteistyöpyyntöjä = ilmaista tavaraa = ilmaista rahaa. Tosin "työtähän" se on julkaista yhteistyöpostaus, tai niin ainakin sanovat...
Mutta onhan siellä ihan taviksiakin, jotka eivät saa rahallista korvausta mistään, vaan tekevät ihan vaan omaksi ja muiden iloksi. Eri hashtageilla löytyy monenmoisia kuvia ja tilejä.
Sä et ole ihan hiffannut miten sitä voi käyttää. Mulle se on vähän kuin kirjeenvaihtoa ulkkisten kanssa. Niin kuin kauan sitten nuorena.
Vierailija kirjoitti:
Mitä enemmän seuraajia, sitä enemmän saa yhteistyöpyyntöjä = ilmaista tavaraa = ilmaista rahaa. Tosin "työtähän" se on julkaista yhteistyöpostaus, tai niin ainakin sanovat...
Mutta onhan siellä ihan taviksiakin, jotka eivät saa rahallista korvausta mistään, vaan tekevät ihan vaan omaksi ja muiden iloksi. Eri hashtageilla löytyy monenmoisia kuvia ja tilejä.
Mun mielestäni nuo yhteistyöpostaukset on noloja. Kuka jaksaa nähdä vaivaa saadakseen jonkun ilmaisen sämpylän tai tiskiharjan? Tämä maailma on aika sekaisin.
Jotkut ehkä pyrkivät rakentamaan somen kautta uran tai hankkimaan lisäelantoa itselleen: juontokeikkoja, mainossopimuksia, työ "influencerina", lifestyle-oppaiden kirjoittajana tms.
En tiedä aihepiiristä yhtään mitään, mutta noin olen päätellyt. En itse ole Instagramissa ja vierailenkin siellä erittäin harvoin.
Minulle on tullut samoja kysymyksiä mieleen kuin ap:lle. Tuntuu omituiselta kun skrollatessa latautuu loputtomiin kuvia käyttäjästä erilaisissa vaatteissa ja ympäristöissä, osa kuvista on peilin kautta otettuja, ilme ja asento täydellisen kontrolloituja.
Instagramissa on toki muunkinlaisia käyttäjiä, esim. luonto- tai ruoanlaittokuvia julkaisevia.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestäni nuo yhteistyöpostaukset on noloja. Kuka jaksaa nähdä vaivaa saadakseen jonkun ilmaisen sämpylän tai tiskiharjan? Tämä maailma on aika sekaisin.
Joistakin saa rahallista korvausta ja ihminenhän tekee monenmoista asiaa rahan eteen. Saadut tavarat voi myydä kirppiksellä ja sitä kautta saada niistä rahaa. Monella blogi johon haetaan lukijoita instasta = lisää rahaa. Itse olen seurannut montaa tiliä jotka muuttuneet yhteistyöpostaus-tileiksi. Sääli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva kuulla jonkun n.40v ikäisen ajatuksia tästä.Minua juuri se teennäisyys häiritsee. Yleensä kuvista kyllä näkee kuinka niitä on suunniteltu ja sommiteltu.
Varmaan sellaisia aitojakin käyttäjiä joukossa on mutta suurin osa on tuota turhaa esittämistä. Se antaa surullisen kuvan nykypäivän pinnallisista arvoista.
Ketä sä oikein seuraat, jos esille tulee pelkästään tuollaista esittämistä? Mulla seurannassa lähinnä juuri luontokuvaajia jne., ja sitten kavereita, jotka vaan päivittelevät satunnaisesti kivoja juttuja, enkä koe sitä sen pinnallisemmaksi kuin small talkiakaan. Lisäksi seuraan jotain bändejä ja muutamia alternative-malleja, joilla toki on "enemmän esittämistä", kun se kuvien julkaisu on osa heidän bisnestään. Mutta en minä siitä heitä syytä enempää kuin jäätelömyyjiä jäätelön myymisestä.
Älä seuraa ihmisiä, jotka eivät osaa kuvata muuta kuin omaa pärstäänsä joka päivä.