Ärsyttää nuo ” perhe käyttää ruokaan 200€/ kk ”jutut
82€ sain juuri menemään ruokakauppaan ja eipä ollut kummoiset ostokset. Ja sain vielä 3€ henkilökunta-alennusta.
Ostin -30 laputettuja lihoja/ kaloja 4-5 ateriaa syö niistä meidän 5 henkinen perhe.
Lisäksi pottuja, salaattiaineksia, vähän hedelmiä, maitoa, leipää ja juustoa. Niin ja se isoin ostos oli 27€ maksanut mansikkalaatikko.
Ihan tavallista arkiruokaan, pärjätään ehkä loppuviikko, niin vähän päälle 50€ ( jos vähennän sen mansikkalaatikon loppusummasta)
Olisiko jossakin sellainen blogi, jonka pitäjä olisi ihan tavallisen lapsiperheen äiti, joka ostaa ruuat ihan itse omalla rahalla kaupasta?
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ap on itse kokki, joka osaa myös laittaa ruokaa.
Mutta jos haluaa terveellisesti syödä ja maksaa itse ruuat, niin hiukan eri luokan suuruisesta kauppalaskusta puhutaan silloin.T:ap
Turun torilta saa edullisesti kauden vihanneksia 1/kg on paprikaa, kesäkurpitsaa ja vaikka mitä. Lisäksi omassa maassa kasvaa ruohosipulit, basilikat, chilit ja tomaatit, basilikat yms.
Näihin uhraan 15€ viikossa.Maitotuotteita menee viikossa 10€ eurolla
Lihaa syödään kolme krt viikossa tähän menee 15€
Loput 10€ menee kuivatarvikkeisiin kuten riisi, jauhot tms.
Lisäksi kerran kolmessa kuukaudessa hamstraan edullisesti mausteet, öljyt tms.
Mies on kokki ja minusta meillä on aina hyvä ja terveellinen ruoka.
Eli viikon kaikki muut ruuat (minimissään 4?) ovat kasvisruokaa, jos lihaa syödään kolmesti, niinkö?
Vierailija kirjoitti:
Joo ja silti siinä jutussa se eukko oli tosi lä ski.
Mistäs se ne ruokansa oli kähveltänyt ?
Ensinnäkin ne puhui kuukauden kokeilusta. Toiseksi juuri se halvin ruoka on myös sitä huonolaatuisinta ja lihottavinta.
Mulla menee 160 egee kuukaudessa ruokakauppaan, ja jep, mukana on ihan liian paljon herkkuja... Miten musta tulikin köyhyyden myötä tällainen pullahiiri?
Artikkelissahan oli kyse kuukauden haasteesta, jonka ottivat kokeiluun. Ja jos itsellä on kolme teiniä niin tietenkin menee enemmän ruokaan kuin jos on vanhemmat ja yksi vauva. Suhteessa sama olisi ehkä 500€ kk haaste viisihenkiselle perheelle missä lapset on teinejä. Kaikki vaiheet kestää kuitenkin vain aikansa. Kohta ap on miehen kanssa kaksin ja joutuu taas opettelemaan pienempien annosten tekemisen. T. 50v, jolla lapset jo omillaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ärsyttää?
Kyllä mäkin saan ostettua kolmen ihmisen (yksi alle 1.v) ruuat viikoksi 50€
Toki olen kotiäiti ja mulla on aikaa kytätä tarjouksia ja tehdä ruuat alusta asti itse.
Ruokia voi saada halvalla (ei päästäisi ikinä tuohon 200 euroa kuussa silti), mutta oheistuotteiden kansa kuppakaäynti kallistuu kamalasti.
Siteitä, leivinpaperia, vaatteenpesuaineita, shampoota ja saippuoita, pehmopapereita, jätesäkkejä, roskapusseja, ihonhoitotuotteita (teinitytöille) ja vaikka mitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ap on itse kokki, joka osaa myös laittaa ruokaa.
Mutta jos haluaa terveellisesti syödä ja maksaa itse ruuat, niin hiukan eri luokan suuruisesta kauppalaskusta puhutaan silloin.T:ap
Turun torilta saa edullisesti kauden vihanneksia 1/kg on paprikaa, kesäkurpitsaa ja vaikka mitä. Lisäksi omassa maassa kasvaa ruohosipulit, basilikat, chilit ja tomaatit, basilikat yms.
Näihin uhraan 15€ viikossa.Maitotuotteita menee viikossa 10€ eurolla
Lihaa syödään kolme krt viikossa tähän menee 15€
Loput 10€ menee kuivatarvikkeisiin kuten riisi, jauhot tms.
Lisäksi kerran kolmessa kuukaudessa hamstraan edullisesti mausteet, öljyt tms.
Mies on kokki ja minusta meillä on aina hyvä ja terveellinen ruoka.
Eli viikon kaikki muut ruuat (minimissään 4?) ovat kasvisruokaa, jos lihaa syödään kolmesti, niinkö?
Helposti voi olla, tähän mekin pyritään. T. Eri
Kun ottaa meidän teinin mukaan kauppaan, niin kamalasti menee rahaa kaikenlaiseen pieneen kalliiseen, kuten jätskitötteröihin, colapulloihin, pakastepitsoihin, suklaapatukoihin ym.
Vierailija kirjoitti:
Hah hah mitä kituuttajia! Meillä kolmella (vanhemmat + teini) menee vähintää 1400€ kuussa ruokakauppaan + ravintolat. Meillä nautitaankin ihanista aterioista eikä muuten olla niin isoja kuin noi kituuttajat (oma painoni 47 kg ja miehen 78 kg)
Ei siinä ole mitään nauramista, että joku joutuu kituuttamaan. Kunnon Kansalaispalkka kaikille, niin kituutus loppuu.
Mieheni sukulaisella oli tämä ruokavalio: sose porkkanasta, perunasta ja purjosipulista. Lisäksi piimää, kahvia, rusinoita ja ruokalusikallinen oliiviöljyä. Tämä joka päivä vuosikaudet. Huh, huh. Köyhä parka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ärsyttää?
Toki olen kotiäiti ja mulla on aikaa kytätä tarjouksia ja tehdä ruuat alusta asti itse.Ruokia voi saada halvalla (ei päästäisi ikinä tuohon 200 euroa kuussa silti), mutta oheistuotteiden kansa kuppakaäynti kallistuu kamalasti.
Siteitä, leivinpaperia, vaatteenpesuaineita, shampoota ja saippuoita, pehmopapereita, jätesäkkejä, roskapusseja, ihonhoitotuotteita (teinitytöille) ja vaikka mitä.
NYT puhuttiin r u u a s t a - syötkö leivinpaperia ?
Tai ihorasvaa ?
Siteitä...
Minulla menee useimmiten ruokaan 170€- 180€ kuukaudessa. Tuosta summasta vien töihin eväät. Meidän perheessä on kuitenkin 2 eikä 3 henkilöä. Toinen on 14v poika, joka onneksi syö koulussa koulupäivinä. Muuten syö kakisnkertaisesti minuun nähden. Toisaalta toinen meistä on keliaakikko, joten esim. pasta on lihan hinnoissa, valmiista leivästä puhumattakaan. En usko, että jos perheessä olisi vielä 1-vuotias, niin kovin paljon enempää menisi. Sen ikäinen syö kuitenkin vähän.
Miten sen teen?
Tarkkailen mainoksia ja tarjouksia
Seuraan hintoja. Minulla on vihko, johon merkkaan tuotteiden hinnat, joita meillä kotona käytetään. Näitä sitten seuraan, jos tulee tarjouksia vastaan.
Teen varsinkin gluteenittomia leipiä itse.
Syödään paljon linssejä ja papuja. Nämä ostetaan isoissa pusseissa etnisistä kaupoista.
Ainakin pari kertaa viikossa mennään lauantaina torille, josta ostetaan isot pussit vihanneksia. Vaihtelevasti voi talvellakin saada kurkkua, tomaattia, kesäkurpitsaa, paprikaa eurolla parikin kilogrammaa.
Marjoja ja sieniä kerätään itse.
Mustikoita ostan tutulta kerääjältä 30/ämpäri. Ostan yleensä 5 ämpäriä.
Elokuun ruokabudjetti meneekin lähes kokonaan mustikoihin.
Tällöin syömme pakastinta ja ruokakaappia tyhjäksi, jotta ne marjat mahtuvat pakkaseen.
Käytämme myös hävikkiruokakauppoja kuten Fiksuruoka.
2-3 kertaa viikossa syömme kalaa. Seuraan jälleen tarjouksia.
Lihaa ja broileria syömme 1-3 kertaa viikossa.
Jonkin verran eineksiäkin ostetaan.
Kun pitää tarjouksilla ja alennuksilla sen perusruokakaapin kunnossa, niin rahaa jää myös mansikoihin, oliiveihin, kalaan yms.
Tämä kaikki vaatii kyllä hieman vaivannäköä, ja sitä hintojen seuraamista.
Vierailija kirjoitti:
Jos lasketaan lämpimän ruoka-annoksen hinnaksi vaikka 1€ ( mikä olisi jo aika vähän, sillä ei syödä tuoretta kalaa) , niin meidän 5 henkisellä perheellä menisi kuukaudessa jo 300€ niihin. Siihen aamupalat, välipalat, iltapalat... pelkkään maitoon meillä menee 17-20€/ vko
T:ap
Ymmärrätkö, että on eri asia ruokkia 5 ihmistä kuin 2 ja pieni vauva?
Tarvitseeko aikuinen ihminen kahden lämpimän aterian lisäksi, aamiaisen ja kaksi välipalaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ärsyttää?
Toki olen kotiäiti ja mulla on aikaa kytätä tarjouksia ja tehdä ruuat alusta asti itse.Ruokia voi saada halvalla (ei päästäisi ikinä tuohon 200 euroa kuussa silti), mutta oheistuotteiden kansa kuppakaäynti kallistuu kamalasti.
NYT puhuttiin r u u a s t a - syötkö leivinpaperia ?
Tai ihorasvaa ?
Siteitä...
Minä erittelin ensiksi ruuan ja sitten lisäsin, että ruokakaupasta joutuu ostamaan paljon muutakin.
Mulla on työkaveri, nuori nainen, joka syö päivästä toiseen soijarouhemakaronimössöä. Välipalaksi näkkäriä ja margariinia. On älyttömän hoikka, mutta ei kai tuollaisella ruokavaliolla voi saada kaikkia ravintoaineita. Itse olen kulinaristi ja rakastan ruokaa enkä pärjää ilman tuoreita vihanneksia, marjoja, pähkinöitä yms. Tämä työkaveri aina ihmettelee ihmisiä, joilla menee yli satanen per aikuinen kuussa ruokaan.
Asun yksin ja ruokaan menee n. 300 euroa kuussa. Pyrin syömään terveeĺlisesti ja kasvispainotteisesti. Lihaa en syö lainkaan ja kalaa pari kertaa viikossa. Nuo esimerkkiperheet harvemmin syö terveellisesti ja ruokavalio on Sikanautaa, halpoja hiilareita ja makkararuokia. Eli ei käy kateeksi, jos yhtään ajattelee terveyttään.
Vierailija kirjoitti:
Se oli vegaaniperhe, jossa oli tuolloin noin vuoden ikäinen lapsi. Kuka käski verrata summaa viidenhengen perheeseen?
Kuinka paljon ap olisit maksanut vähemmän, jos olisit jättänyt lihat, kalat, maidot ja juuston pois? Sen sijaan ostanut kuivattuja linssejä ja papuja etnisestä kaupasta?
Jättänyt leivän pois, ja tehnyt itse leivät.
Mansikoitahan kyseinen perhe on tuskin ostanut helmikuussa.
Lisäksi perheen äiti on kotitalousopettaja, joten osaa varmasti laittaa ruokaa monipuolisesti ja edullisista aineksista.
Mä olen todella kyllästynyt tähän linssien ja papujen jankutukseen. Ymmärtäkää nyt, että kaikki ei todellakaan halua syödä niitä. Ei ainakaan jatkuvasti!
Noita 200€/ kk haasteita on tullut vaikka missä vastaan.
En ymmärrä miksi on nostettu tuollainen marginaaliryhmä noin suureksi jutuksi.
Tuo tilanne perheessä, että on 2 aikuista ja vauva on hyvin lyhyt aika. Miksi se on noin iso juttu?
Tai, että pärjääkö yhden kuukauden noin vähällä.
Meilläkin on tämä viikko tehty sen mukaan ruokaa mitä kaapeissa on valmiina.
Ollaan lähdössä reissuun, eikä viitsi turhaan jääkaappia täyttää. Tiedän, että ollaan pienillä ruokakuluilla tämä viikko pärjätty, mutta tiedän myös, että loman jälkeen vien kauppaan taas vastaavasti enemmän. Eli tilanne on +/-.
Jos oikeasti haluttaisiin tuollaista asiaa tuoda esille, pitäisi esimerkki perheen olla keskiverto perhe , 2-3 lasta, koululaisia ja teinejä joukossa. Asuvat lähiössä ja molemmat vanhemmat käyvät töissä ja elävät ruuhkavuosia.
Jos siinä tilanteessa onnistuvat kuukaudesta toiseen vetämään terveellistä ja edullista linjaa, niin lehtijutun ovat ansainneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se oli vegaaniperhe, jossa oli tuolloin noin vuoden ikäinen lapsi. Kuka käski verrata summaa viidenhengen perheeseen?
Kuinka paljon ap olisit maksanut vähemmän, jos olisit jättänyt lihat, kalat, maidot ja juuston pois? Sen sijaan ostanut kuivattuja linssejä ja papuja etnisestä kaupasta?
Jättänyt leivän pois, ja tehnyt itse leivät.
Mansikoitahan kyseinen perhe on tuskin ostanut helmikuussa.
Lisäksi perheen äiti on kotitalousopettaja, joten osaa varmasti laittaa ruokaa monipuolisesti ja edullisista aineksista.
Mä olen todella kyllästynyt tähän linssien ja papujen jankutukseen. Ymmärtäkää nyt, että kaikki ei todellakaan halua syödä niitä. Ei ainakaan jatkuvasti!
Ap vain valitti, kun liha, kala, maito ja juusto maksoivat paljon. Vegaanit, kuten ap:n mainitsema perhe, eivät syö noita liha - ja maitotaloustuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Eniten ihmetyttää noissa 200€/kk-tyypeissä se että eikö heillä ole makuaistia? Mulla ruoka on elämässä suurimpia nautintoja (ei, en ole lihava) ja noin halvalla ei vaan saa hyvänmakuista ruokaa, ainakaan päivittäin. Kuka jaksaa jotain papuja ja linssejä yms syödä jatkuvasti? Vähän kurjaa olisi elämä ilman tuoretta kalaa, herkkujuustoja, tuoreita marjoja, marinoituja oliiveja jne.
Tämä. Opiskelija-aikana meinasin tulla hulluksi kun päivästä toiseen oli sitä puuro/makaroni/linssi/rainbow-jauheliha/jne. tavaraa, muuhun kun ei ollut varaa. Nyt työssäkäyvänä herkuttelen laadukkaalla ja tuoreella ruoalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten ihmetyttää noissa 200€/kk-tyypeissä se että eikö heillä ole makuaistia? Mulla ruoka on elämässä suurimpia nautintoja (ei, en ole lihava) ja noin halvalla ei vaan saa hyvänmakuista ruokaa, ainakaan päivittäin. Kuka jaksaa jotain papuja ja linssejä yms syödä jatkuvasti? Vähän kurjaa olisi elämä ilman tuoretta kalaa, herkkujuustoja, tuoreita marjoja, marinoituja oliiveja jne.
Tämä. Opiskelija-aikana meinasin tulla hulluksi kun päivästä toiseen oli sitä puuro/makaroni/linssi/rainbow-jauheliha/jne. tavaraa, muuhun kun ei ollut varaa. Nyt työssäkäyvänä herkuttelen laadukkaalla ja tuoreella ruoalla.
Minä kyllä syön maustamattomia papuja, linssejä tai kananmunaa mieluummin kuin maustamatonta lihaa tai kalaa.
Kaikkea syön maustettuna oikein mielelläni, myös sitä lihaa ja kalaa.
Mausteiden käyttöäkin voi opetella.
Hah hah mitä kituuttajia! Meillä kolmella (vanhemmat + teini) menee vähintää 1400€ kuussa ruokakauppaan + ravintolat. Meillä nautitaankin ihanista aterioista eikä muuten olla niin isoja kuin noi kituuttajat (oma painoni 47 kg ja miehen 78 kg)