Miksi ihmiset ajavat moottoritiellä perseessä kiinni?
Olen nyt työmatkojen takia ajanut muutaman kuukauden päivittäin moottoritiellä ja hämmentynyt, kuinka perseestä ihmiset ovat. Ajan itsekin usein lievää ylinopeutta ja myönnän, että satasta köröttelevät ärsyttää, mutta suurin osa törttöilijöistä on idiootteja, jotka ajavat ylinopeutta aivan perässä kiinni. Päivittäinen esimerkki: ohitan rekkaa, vauhti noin 130 km/h, ja huomaan, että taas takaa tulee joku vähintään sataaneljääkymppiä ja ajaa niin lähelle, että taustapeilistä näkee, minkä väriset silmät kuskilla on. Miksi niin monet ihmiset tekevät näin? Mitä he luulevat, että voin siinä tilanteessa tehdä? Ajan jo valmiiksi ylinopeutta, enkä selvästi voi väistyä pois tieltä, koska se helvetin rekka on siinä vieressä. Jos jostain syystä joutuisin painamaan vähänkin jarrua, niin takaatuleva rysähtäisi niskaan ennen kuin ehtisi edes silmiä räpäyttää.
Tästä vielä mulkumpi versio on tietysti kuskit, jotka lähtevät tulemaan oikealta ohi, jos vaan on auton mentävä rako vielä minun ja rekan välissä.
Kommentit (27)
Ne yrittää nähdä mitä sä kirjoitat sillä kännykälläsi.
Kyllä joillakin kestää niin kauan se rekan tms. ohittaminen, että tekis mieli vähän työntää edellä menevään vauhtia. Enkä tajua sitäkään, miksi sinne vasemmalle kaistalle siirrytään köröttelemään kilometri ennen ohitettavaa ajoneuvoa, tottakai nopeammin ajavat menevät tällöin oikealta ohi kun vasen kaista on tukittu. Ohituksen jälkeen on myös syytä siirtyä takaisin oikealle kaistalle eikä jäädä siihen vasemmalle nyhjäämään ja tukkimaan tietä. Jos taaksesi kertyy usein jonoa niin silloin kannattaa tarkistaa oma ajotapa, koska tukit tien ja aiheutat ruuhkaa.
Vierailija kirjoitti:
Nopeutesi on todennäköisesti vähemmän kuin oletat eli tulet perse edellä vastaan. Esim. oma mittarini näyttää gps mukaan 8km/h vähemmän kesärenkailla ja talvirenkailla 5km/h.
Millaisilla romuilla te ajatte kun mittarit heittää noin paljon? Mulla on nyt vajaan vuoden ikäinen auto ja mittarit täsmää. Sama oli edellisen auton kanssa. Sitä vanhemmassakin heitti vain 1 km/h.
Vierailija kirjoitti:
n. 130 km/h ei ole vielä ylinopeutta. Mittari heitto + sallittu ylinopeus
Suomen laki ei tunnista ”sallittua ylinopeutta”.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nopeutesi on todennäköisesti vähemmän kuin oletat eli tulet perse edellä vastaan. Esim. oma mittarini näyttää gps mukaan 8km/h vähemmän kesärenkailla ja talvirenkailla 5km/h.
Millaisilla romuilla te ajatte kun mittarit heittää noin paljon? Mulla on nyt vajaan vuoden ikäinen auto ja mittarit täsmää. Sama oli edellisen auton kanssa. Sitä vanhemmassakin heitti vain 1 km/h.
Ei ole auton iästä kiinni, vaan autoon asennettujen pyörien halkaisijasta suhteessa nopeusmittariin.
Ukko36 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
n. 130 km/h ei ole vielä ylinopeutta. Mittari heitto + sallittu ylinopeus
Suomen laki ei tunnista ”sallittua ylinopeutta”.
Ei niin, mutta lain tulkinta tunnistaa.
Pitää päästä pätemään liikenteeseen....