Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kerrostalossa ja rivarissa riittää pienempi tila kuin okt:ssa?

Vierailija
18.07.2019 |

Okt:ssa on lisäksi piha ja monesti siellä vielä lisää rakennuksia.

Häkkivarasto ei ole kovin paljon niiden rinnalla.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun muutimme kerrostaloon, jätimme valtavasti tavaraa omakotitaloon. Oli vaikka mitä härpäkettä ja hirmu määrä vähän käytettyä tai huonoksi mennyttä vaatetta, kuppia, kattilaa, urheiluvälineitä ja vaikka mitä.

Otimme mukaan vain ehjät ja varmasti käytössä olevat tavarat. Urheiluvälineet ja pyörät menivät välinevarastoon ja siihen häkkiin vain matkalaukut ja muutama "muistojen laatikko".

Miten tuo on mahdollista? Jäikö okt teille kuitenkin omaan omistukseen, tuskin uusi omistaja teidän vanhoja roinia halusi riesakseen?

Tarkoitin tietenkin, että emme ottaneet niitä mukaan. Ruohonleikkurit ja muut koneet kuuluivat kauppaan ja sen jälkeen, kun veimme muuttokuorman kaupunkiin, tuli uusi omistajaperhe ja valitsi tiettyjä heille sopivia tavaroita kuten lasten suksia, luistimia ja niin edelleen. Loput hoidimme pois.

Vierailija
22/29 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalossa riittää pienempi tila, kun on niin paljon yhteisiä tiloja. On pesutupa, sauna takkahuoneineen, joissakin taloissa jopa uima-allas, autohalli, harrastehuone, pyöräkellari, urheiluvälinevarasto, häkkikomerot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin sitä tilaa niin hirveästi tarvitsee? Meillä on 112 neliön rivitaloasunto, ja nyt kun lapset ovat jo muuttaneet omilleen, niin tuntuu että puoletkin riittäisi.

Vierailija
24/29 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä enemmän tilaa, sitä enemmän on mahdollista hankkia tavaraa sitä täyttämään. Omakotitalossa kun asuu joutuu myös hankkimaan tavaroita, joille ei kerrostalossa ole tarvetta kuten ruohonleikkuri.

Pihanhoidon ja laitteiden omistamisen voi ulkoistaa huoltoyhtiölle ihan samalla tavalla kuin kerrostalojen uusavuttomatkin tekevät. Omakotitalossa ei joudu tekemään mitään ylimääräistä. Saa tehdä.

Pienissä taloyhtiöissä on vaikeuksia löytää hyvä huoltoyhtiö ja isännöitsijä (ainakaan minkäänlaiseen järkevään hintaan), koska em. toimijoita ei kiinnosta niin pienet asiakkuudet. Lycka till vaan kun yrität kilpailuttaa hevonperseessä sijaitsevan omakotitalon huoltotyöt.

Mikä nyt sitten on kenellekin hevonperseessä. Meillä ei käy perinteinen sekatyömies*aahanmuuttajista koostuva huoltoyhtiö, vaan alalle koulutetun puutarhurin perheyritys, joka tekee paljon muutakin kuin leikkaa nurmikon. Lumet käy auraamassa sama yhtiö kuin parin sadan metrin päässä kerrostaloissa. Järkevästä hinnasta ei kannattane kanssasi keskustella, koska saamme töistämme järkevää palkkaa. Jos emme saisi, niin varmaan asuisimme itsekin niissä kerrostaloissa.

Ihanan ylimielistä! Kyllä sulla on varmasti mahtava elämä, saat tehdä kaikki köyhät vauvapalstalaisetkin kateellisiksi. Mitä ihmettä edes alennut tänne rahvaan joukkoon?

Itse olen lapsuuteni elänyt vastaavalta kuulostavan isäni kanssa ylevää elämää hienossa talossa, mutta itse en saanut siitä onnea. Toki raha on ihanaa, mutta se tekee monesta aika kusipäisen, valitettavasti.

Fakta on, että aika moni tavallinen omakotitalossa asuva on veloissaan ja elää kädestä suuhun, joten itse on tehtävä kaikki huoltotyöt.

Itse elän nykyään tyytyväisenä kerrostalossa, enkä halua omakotitaloon vaikka varaa olisi. Tila riittää hyvin, ei ole ylimääräistä roinaa ja aikaa jää muulle. Lasten synttärit ja muut juhlat pidämme muualla, ulkoistamme myös kaikki siihen liittyvät palvelut. Lisäksi kaikki palvelut on lähellä, mutta keskisuuressa kaupungissa myös luonto on vieressä.

Itse kysymykseen nyt on vähän vaikea vastata, mutta ihan mielenkiintoinen pohdinta sinänsä. Varmaan on vain kyse siitä, mitä on tottunut näkemään. Hauska oli tuo yhden kirjoittaja esimerkki, kun muuttivat pienestä omakotitalosta isoon rivitaloon :)

Vierailija
25/29 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiasiassa kaikissa rivi- ja kerrostaloissa on varastotiloja runsaasti, joita ei lasketa asunnon neliöihin. Asumme rivitalossa 106 neliötä. Tämän lisäksi omassa käytössä on 20 neliön häkkivarasto sekä yhteiskäytössä ulkoiluvälinevarasto.

Vierailija
26/29 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalon voi suunnitella ja päättää neliötkin itse, tontin rajoissa.

Kerros-ja rivitalot  ovat standardi ratkaisuja, täytyy tyytyä kokoon mitä on joku arkkitehti on suunnitellut. Ei mahdollisuutta itse vaikuttaa muuhun sisätilojensa kuin materiaaleihin.

Vierailija
27/29 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella menee niin, että kun on tilaa, tulee hommattua myös tilan täytettä, esim isompia huonekaluja, enemmän tavaraa eikä vanhasta hankkiuduta ehkä yhtä hanakasti eroon kun säilytystilaa riittää. Ok-talossa usein myös eriytetään toimia, voi olla esim takkahuone ja olohuone erikseen eikä vaan takka olohuoneessa, vieras- ja työhuone erikseen eikä yhdistettynä jne. Ja tietysti ne ruohonleikkurit yms useimmille ok-asujille tarpeelliset kamat joita ei ainakaan kerrostalossa niin tarvitse.

Vierailija
28/29 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalon voi suunnitella ja päättää neliötkin itse, tontin rajoissa.

Kerros-ja rivitalot  ovat standardi ratkaisuja, täytyy tyytyä kokoon mitä on joku arkkitehti on suunnitellut. Ei mahdollisuutta itse vaikuttaa muuhun sisätilojensa kuin materiaaleihin.

Aika moni ostaa valmiin omakotitalon, ja valmiit talopaketit ovat melko standardiratkaisuja ja myös suosittuja.

Vierailija
29/29 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmis omakotitalonkin neliöt  voi itse päättää ja kaiken muunkin.