Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Reumaa sairastavia?

Vierailija
18.07.2019 |

Minulla epäillään reumaa. Aamuisin hirveät selkäkivut jotka helpottaa päivän aikana. Nyt sain kokeiluun arcoxia lääkkeen. Ja otettiin miljoona verikoetta. Lääkäri ottaa yhteyttä parin viikon päästä. Siihen saakka elän epätietoisuudessa.
Miten olette pärjänneet reuman kanssa? Helpottaako hirveät selkäkivut kun aloitetaan reumaan lääkehoito?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/10 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi nivelreumaatikko, sairastuin 18v, nyt hieman alle 30v. Minusta ei kukaan tiedä päällepäin että sairastan reumaa. Ei ole 'koukkusormia' eikä mitään sellaista, röntgeneissä ei havaittavissa muunnoksia. Salatsopyrin ei aiheuttanut lääkkeenä oireita ja tehosi monta vuotta. Sitten yhtäkkiä kauheat kivut ja en pystynyt liikkua. Lisäksi määrättiin trexan, joka aiheuttaa pahoinvointia lääkkeen ottoa seuraavana päivänä, joten se määrättiin minulle pistoksia tabletin sijaan. Se helpotti pahoinvointia, mutta on hankala reissaavalle ihmisille. Ja ilman reissuakim hankalaa. Muistat yhtäkkiä että ainiin, tänään on pistospäivä ja olet juuri lähdössä töihin. (Ei sitä otetaan yhtä nopeasti kuin tabletti) ja jos menet kylään, pitää ottaa mukaan myös boksi, johon käytetyt neulat menevät.

Lisäksi tätä lääkettä ei saa käyttää raskauden aikana, joten pelkään että jos kävisi vahinko niin mitä sitten

Haluan tästä lääkkeestä eroon mutta tosiaan pelottaa jos oireet tulevat takaisin. Olin täysin liikuntakyvytön tuolloin. Toisaalta ennen tätä pistoslääkettä pärjäisin kuitenkin vuosia pelkällä salatsopyrinillä. Pitää tätä pohtia.

Reuman aiheuttamia muutoksia on helpompi ennaltaehkäistä kuin jälkeenpäin korjailla. Sama taudin etenemisen kanssa. Pitää stopata se heti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sjögrenin syndrooma reuma mutta ei mitään lääkitystä siihen.

Vierailija
4/10 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi oikeat reumalääkkeet alkaa tehota melko hitaasti, vaste näkyy noin 3-5kk päästä. Myös kipukynnystä nostavia lääkkeitä on olemassa.

Vierailija
5/10 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
6/10 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noi oikeat reumalääkkeet alkaa tehota melko hitaasti, vaste näkyy noin 3-5kk päästä. Myös kipukynnystä nostavia lääkkeitä on olemassa.

Biologiset lääkkeet tehoavat minuuteissa, mutta niitä voi olla vaikea saada, jos tulehduksen aiheuttamia muutoksia ei vielä näy röntgen-/magneettikuvissa.

Vierailija
7/10 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
8/10 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
9/10 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
10/10 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairastanut reilu 10v ja kokeillut useamman lääkkeen. Tällä hetkellä menee Arava, joka ei vie oireita kuitenkaan pois. Biologisia on tarjottu, mutta joku uusi lääke ei käynyt, vatsa turposi ja tuli hengenahdistusta. Kieltäydyin jatkamasta, vaikka tehosi kyllä nivelkipuihin. Kun vältän viljoja, punaista lihaa, maitotuotteita ja sokeria, niin oireet pienenevät. Joka päiväinen kipu jossain kohtaa kehoa kyllä v*ituttaa ja särkylääkkeitä on syötävä, jos pitää liikkua pois kotoa. Pari pientä muutosta on tullut varpaisiin, joita ei korjata ainakaan vielä. Sairastan nivelreumaa. Jos jaksat, etsi kaikki mahdollinen virallinen tieto ja myös ihmisten omat vaihtoehtoiset kokemukset, sieltä voi löytyä itselle sopiva helpotus lääkkeiden rinnalle tai jopa ilman lääkkeitä.