Kulahtaneet Marimekon vaatteet kirpparilla
Ihan oikeasti. Kävin kirppiksellä ja näin siellä sen logokassin mitä saa kaupanpäällisenä Marimekolta. Katsoin kassia vähän tarkemmin, se oli likainen ja lähes puhkikulunut. Hintalapussa luki 20 euroa! Muutenkin porukka ylihinnoittelee varsinkin noita Marimekon vaatteita. Perus t-paitakin saattaa maksaa käytettynä 15 euroa vaikka on ihan kulahtanut.
Marimekko ei ole ainut merkki. Toisessa paikassa näin H&M villapaidan joka maksoi 10 euroa. Eikä sekään parhaimmassa kunnossa...
Pystyisittekö maksamaan tuollaisia summia kuluneista vaatteista? Entä mitä te myyjät ajattelette kun hinnoittelette noita? Kirppiksen ideakin on jo mennyttä. Aiemmin siellä haluttiin päästä vanhoista tavaroista eroon, nykyään halutaan vaan rahastaa. Onneksi on sentään joitain fiksuja ihmisiä jotka toimivat tuolla vanhalla tavalla.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ottaisi Marimekkokamaa edes uutena. Ylihintaista roskaa ja kuuluu samaan kastiin Vallilan kanssa. Mennyttä maailmaa ja ihmisille, joilla ei ole omaa makua eikä silmää tyylille ja pitää sen vuoksi mennä "muka hieno" merkki edellä.
Tämä. Sitä paitsi suurin osa Marimekon vaatteiata valmistetaan Virossa :D
Jos tuotteet valmistettaisiin Suomessa niin
hinnat olisivat korkeammat. Käytätkö suomalaista kosmetiikkaa ja Suomessa valmistettuja vaatteita?Pitääköhän tämä paikkaansa. On olemassa paljon eettisiä suomalaisia merkkejä, jotka valmistavat vaatteensa jopa Suomessa ja silti h8lta on kohtuullisempi kuin Marimekolla, jonka valmistusmäärät taas on varmasti valtavia. Tai sitten vaatteita valmistetaan eettisesti Virossa tms Euroopassa, kuitenkin niin, että vaatteen koko valmistusketju tunnetaan. Marimekko valmistuttaa vaatteensa siellä mistä saa halvimmalla.
Anna minulle vaikka yksi nimi? Eettinen suomalainen aikuisten puuvilla-/ trikoovaatteita valmistava yritys?
Pellava ei ole vastaus tuohon.
On sellaisia jonkin verran, pieniä yrityksiä toki Marimekkoon verrattuna. Ensimmäisenä mieleeni tulee omasta asuinkaupungistani Muka va, jonka vaatteet tehdään kaikki Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin uuden ja maksaa siitä parikymppiä enemmän, kuin kuluneen rätin.
Kuule jos ostat Marimekon uutena niin maksat siitä nelinkertaisen määrän.
Vierailija kirjoitti:
Niinno, itse en osta huonokuntoisia, enkä ota edes ilmaiseksi.
Mutta ei hyväkuntoisia ja laadukkaita vaatteita tarvitse puoli-ilmaiseksikaan kyllä myydä! Jos kirpparilla pitäisi myydä laatutakki viitosella, silloin ainakaan minä en näe hommassa mitään järkeä. Kirpparivaatteiden myyntikuntoon laittaminen, hinnoittelu, pöydän ääressä vapaapäivänsä tärvääminen ja pöytävuokra ovat rahanarvoisia, kyllä sitä myyntivoittoa pitää sen verran saada, että homman kokee mielekkääksi.
Muussa tapauksessa hyvää tavaraa ei enää tule myyntiin, vaan ne lahjoitetaan kaverille tai viedään UFF:lle, joka ei myöskään myy kunnon kamaa puoli-ilmaiseksi.
Itse asiassa miksi joku lokkeilijja edes kuvittelee, että haluaisin antaa lahjoitushintaan pois laatuvaatteita ventovieraalle? Mieluummin myyn netissä kohtuullisella hinnalla tai annan ilmaiseksi ystävälle.
Näinhän se on. Minä en ole enää viitsinyt myydä pöytäkirppiksellä lastenvaatteita, koska se ei maksa vaivaa. Päivän lajittelet, silität ja hinnoittelet, toisen seisot myymässä - ja tuotto jää pöytävuokran jälkeen kolmeen, neljään kympppiin. "Tuntipalkkaa" jää pari euroa, ei ole järkeä tuhlata vähiä vapaapäiviä tuohon.
Ja puhun siis nyt pk-seudun pöytäkirppisten hintatasosta, 50 senttiä lasten paidoista, euron tai max 2 housuista ja hameista.
Mieluummin annan minäkin kaverille tai vien UFF:lle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ottaisi Marimekkokamaa edes uutena. Ylihintaista roskaa ja kuuluu samaan kastiin Vallilan kanssa. Mennyttä maailmaa ja ihmisille, joilla ei ole omaa makua eikä silmää tyylille ja pitää sen vuoksi mennä "muka hieno" merkki edellä.
Tämä. Sitä paitsi suurin osa Marimekon vaatteiata valmistetaan Virossa :D
Jos tuotteet valmistettaisiin Suomessa niin hinnat olisivat korkeammat. Käytätkö suomalaista kosmetiikkaa ja Suomessa valmistettuja vaatteita?
Pitääköhän tämä paikkaansa. On olemassa paljon eettisiä suomalaisia merkkejä, jotka valmistavat vaatteensa jopa Suomessa ja silti h8lta on kohtuullisempi kuin Marimekolla, jonka valmistusmäärät taas on varmasti valtavia. Tai sitten vaatteita valmistetaan eettisesti Virossa tms Euroopassa, kuitenkin niin, että vaatteen koko valmistusketju tunnetaan. Marimekko valmistuttaa vaatteensa siellä mistä saa halvimmalla.
Itse en ole törmännyt Suomessa valmistettaviin trikoihin. Suomalainen oranssi ja kankaat tehdään Latviassa tai Portugalissa. Ompelu usein samoissa maissa kuin kankaatkin.
Maksimissaan törmää, että joku yksittäinen designeri ostaa kankaat Intiasta ja ompelee itse Suomessa.
Joo ja kysyn aina tuotteiden alkuperän. Myös valmistusprosessin ekologisuuden. Ja lasken työllisyys vaikutuksen ja kuljetusten epäekologisuuden.
Suosin mahdollisimman paljon lähi tuotantoa ja tuotteen kestävyyttä.
Täysin suomalaista tuotetta on vaikea löytää, paitsi jotkut villatuotteet.Tutustu vaikka Maammekaupan nettisivuihin. Esimerkiksi Paapero ja Tuntsa ovat täysin kotimaista tuotantoa.
Niin ovat, ja hinnat ovatkin sitten ihan hirveitä. Paaperon lasten t-paidat 49,50, Marimekolla kolme kymppiä. Hinnat ovat juuri nyt molempien nettisivuilta.
Eli siinä se näkyy. Pieniä eriä Suomessa ommellen - hinta ylittää sietokyvyn.
Ohis
Ärsyttää kyllä, kun nykyään kirpparit on täynnä ylihinnoiteltuja ja huonokuntoisia vaatteita sekä tavaroita. En ainakaan itse tee löytöjä enää kuin ehkä 1/5 kerrasta kun käyn, vaikka ennen teki mieli ostaa vähän joka käyntikerralla jotain.
Ymmärrän, että pöytävuokrat on kalliita, mutta harmittaa kun se ihmiset yrittää nyhtää sen rahan jollain roskalla.
Sen logokassin saa kaupan päälle vasta kun ostokset ylittää 150e.
Vierailija kirjoitti:
Sen logokassin saa kaupan päälle vasta kun ostokset ylittää 150e.
Nykyään näköjään 100e ostoksista.
Tutustu vaikka Maammekaupan nettisivuihin. Esimerkiksi Paapero ja Tuntsa ovat täysin kotimaista tuotantoa.