En saa kaikkea pissaa tulemaan tai heti on uudestaan pissihätä - mikä vikana?
Juon pari lasia vettä, käyn piakkoin vessassa. Sitten lähden koiran kanssa ulos, ja 5 min niin oon aivan järkyttävä vessahätä. Eli meen puskapissalle. Jos kävelen yli puolen tunnin lenkin, niin vessahätä tulee vielä uudestaan ennen kotiin pääsyä.
Aina ollut aika pieni rakko, mutta nyt 35 v ei kestä enää yhtään. Mistä tämä voisi johtua?
Kommentit (58)
Onko yhteyttä suolen toimintaan? Itsellä jos on vatsa sekaisin (ibs eli aina melkeinpä ilmaa tms) niin on tätä vaivaa. Tällöin on hankala saada kaikkea rakosta pois ja pian tuntuu uusi pissahätä, ihan kuin virtsa jotenkin laskeutuisi rakossa. Itselläni tosin ei ole kyllä kipuja, on vaan tuota tiheästi vessassa ravausta. Myös illalla käyn usein vessassa kun oon mennyt nukkumaan, en tiedä johtuuko siitä kun keho rentoutuu niin tulee jotenkin sit helpommin vessahätä. Joku yhteys ahdistuneisuuteen tällä on myös, koska oon usein hyvin jännittynyt ja sen tuntee kropassa. Menisin kyllä lääkäriin jos on kipuja ja sellanen tunne, että et kerta kaikkiaan pysty pidättämään.
Olisko kyse kuitenkin tästä;
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…
Mulla on kyllä ongelmia myös suolen kanssa jos syön viljoja. Ehkä se pahentaa myös tätä, sillä nyt kesällä on tullut lipsuttua ruokavaliosta kun voi paskoa miten tahtoo koska tahtoo.
Olen kärsinyt myös, mutta huomasin että liittyy erittäin voimakkaasti dirueetteihin, eli kahviin tai alkoholiin. Jos en juo kahvia aamulla, voi olla vaikka puoli päivää käymättä vessassa. Sama alkoholin kanssa iltaisin. Mulla parani ihan tuolla, on tosi yllättävää että pari kupillista kahvia saa ravaamaan vessassa.
Ei ole omakohtaista kokemusta munuaisiin nousseesta tulehduksesta, mutta eräällä tuttavalla oli tällainen nuorena ja se oli aiheuttanut aiemmin terveelle naiselle lapsettomuuden.
Jos tulehdus munuaisiin menee niin näkyy siinä vaiheessa jo virtsatestissä, mutta lievä aluillaan oleva tavallinen virtsatietulehdus ei aina näy. Tulehdus vaeltaa siis edetessään virtsaputkesta ja -rakosta munuaisiin asti, joten siksi virtsatietulehdus on tärkeää havaita ja hoitaa pois. Kuume ja kipu selässä ovat oireita, jotka tulee ottaa vakavasti, sillä ne ovat munuaistulehduksen alkuoireita.
Tuo alkoholi on sinänsä jännä kun se yleensä turvottaa eli nestettä jää elimistöön. Täällä joku kuitenkin sanoi että se poistaa nestettä.: miten on?
Kuuluvatko varttuneen naisihmisen virtsaongelmat siis gynekologin vai urologin rooteliin?
Menette lääkäriin ja pyydätte Betmiga-reseptin. Se hoitaa virtsarakon hermostonne siedettävään kuntoon. Olen käyttänyt vuosia.
Se lääke aiheuttaa dementiaa. Mieluummin ravaan vessassa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tuo alkoholi on sinänsä jännä kun se yleensä turvottaa eli nestettä jää elimistöön. Täällä joku kuitenkin sanoi että se poistaa nestettä.: miten on?
Lue wikipediasta , jos et muuten usko:
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Diureetit
Uskon uskon, vaikka en Wikipediaa pidä minään tietolähteenä. Miksi se sitten myös turvottaa ?
Minulla virtsarakon laskeuma oireilee noin. Olen kumminkin opetellut elämään oireiden kanssa ja onneksi ei ole tiputtelua. Gyne ei meinannut uskoa ettei ole virtsankarkailua. Eli kun käyn pissalla pissaan ensin pois sen mikä tulee. Sitten nojaan taaksepäin, käytän lantiopohjalihaksia siihen että nostan koko alapäätä korkeammalle, kevyesti tuen kahdella sormella virtsarakon suun molemmin puolin ja sitten pissaan loput. Välillä tulee jopa pari desiä lisää. Leikkaukseen pääsisin mutta en halua kun en koe sen olevan riskin arvoinen.
Vierailija kirjoitti:
Uskon uskon, vaikka en Wikipediaa pidä minään tietolähteenä. Miksi se sitten myös turvottaa ?
Voit myös käydä kirjastossa lukemassa.
Ihan tyypilliset virtsatietulehduksen oireet.
Veikkaan kyllä, että ihan toiminnallista vaivaa eikä tulehdus. Itsellä oli myös nuorempana tuota, että pissatti kokoajan. En todellakaan pystynyt käymään lenkillä ja ajattelin jatkuvasti, jos piti lähteä kämpästä johonkin, että missä on lähin vessa. En tarkalleen muista, milloin vaiva alkoi, mutta ajan kuluessa opin kontrolloimaan vaivaa eli pointti on mennä juuri oikeaan aikaan vessaan. Jos menee heti kun tuntuu pienikin hätä, niin sitten saa juosta koko loppupäivän vessassa. Mikä on normaali määrä virtsaa muuten? Jos on pitkään elänyt tuon vaivan kanssa, niin voihan olla, että normaalia pienempi määrä virtsaa tuntuukin normaalilta/suurelta määrältä tarpeilla käydessä. Niin hullulta kuin se kuulostaakin, niin myös sektio helpotti omaa vaivaani. Sektiossahan virtsarakon hermotus voi vaurioitua. Niinpä en tunne hätää enää samallalailla kuin ennen lasta. Hätä on lähinnä sellainen paineentunne eikä pakottava oikea pissahädän tunne, josta nuorempana ja ennen leikkausta kärsin.
Kiitos asiallisista vastauksista.
Ap
Virtsarakon laskeuma naisella ja suurentunut eturauhanen miehellä. Yliaktiivinen rakko voi olla molemmilla. Lääkäriin!