Yksityisetsivät ja turvakielto?
Aloin tänään miettimään, että välittävätkö yksityisetsivät turvakielloista, tietojen luovutuskielloista ja muista?
Minulla on turvakielto, mutta ihminen jonka takia sen sain, on juuri niin sekaisin, että saattaa hyvinkin palkata yksityisetsivän etsimään minut. Jos hän tekee sen, saako hän tietoni jos yksityisetsivä minut jotenkin löytää?
Mietin, että etsivähän tottakai haluaa palkkansa ja tienaa vain elantonsa ja vahtiiko kukaan näitä, että noudattavat tällaisia rajoituksia?
Kommentit (52)
Hui, onpa pelottava tarina ap:lla.
Kyselepä tota maistraatista huomenna, että miten homma on. Että voisiko sun tietoihin saada jonkun lisähuomautuksen esim. jos joku tietosi sieltä saisi.
Toinen, mikä tuli mieleen, niin mitä jos vaihtaisit sukunimesi ainakin? Hankaloittaisi, sillä ne tahot, joihin sun on pakko antaa nimesi nyt tällä hetkellä (kuten huoneisto, jossa asut), niin se nimi ei ainakaan olisi se nimi, jolla vainoaja sua osaa etsiä.
Vierailija kirjoitti:
Työskentelen verkkokaupassa ja meidän aspasta välillä kalastellaan tietoja. Muutama idiootti toimistolla ei ymmärrä tietoturvasta mitään ja jakaa auliisti kaikki tiedot eteenpäin.
Kannattaa siis nettishoppailussa olla tarkka ja käyttää vaikka salanimeä.
Itsekin elän pelossa koko ajan, kyseessä järjestäytynyt rikollisuus ja koskaan en varmaan voi enää uskoa itseni tai perheen olevan Turvassa.
Mitään en tilaakaan netistä omalla nimelläni. Harvoin jos tilaan, voin pyytää kaveriani tilaamaan ja maksan sitten hänelle, mutta todella harvoin tulee tällaista. Olen parhaani mukaan "kadonnut kartalta".
Ap
Vierailija kirjoitti:
Työskentelen verkkokaupassa ja meidän aspasta välillä kalastellaan tietoja. Muutama idiootti toimistolla ei ymmärrä tietoturvasta mitään ja jakaa auliisti kaikki tiedot eteenpäin.
Ei ole todellista!! Välittömästi ilmoitus pomolle!
Sukunimen vaihto? Miksi et vaihtaisi?
Sitä juuri mietin, että kunnioittavatko etsivät näitä kieltoja. Mieleen tuli myös, että jos he kertovat tiedot, mutta eivät anna mitään kirjallisena, ettei heitä vastaan jää todisteita, vaan voivat sanoa jättäneensä kesken kun olikin turvakielto?
Pelkään tuotakin, että laittaa johonkin someen minusta "etsintäkuulutuksen"...
Minulla on useammassa paikassa erikoismerkintä tiedoissani, että minun tietojani ei missään nimessä saa antaa, olen muuttoni jälkeen soittanut kaikkiin virastoihin, joissa on mitään asiointia ja he ovat luvanneet lisätä tietoihini merkinnän, ettei vahingossakaan ainakaan heiltä tieto vuotaisi, varma ei silti voi ikinä olla.
Sukunimeni olen vaihtanut, olen myös harkinnut etunimeni vaihtamista. Kaikkeni olen tehnyt, ettei minua löytäisi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Itsekin elän pelossa koko ajan, kyseessä järjestäytynyt rikollisuus ja koskaan en varmaan voi enää uskoa itseni tai perheen olevan Turvassa.
Ei kai kukaan turvakiellon hankkinut käytä netissä oikeaa osoitettaan? Silloin ei todellakaan ole ymmärtänyt koko turvakiellon merkitystä. Eihän siinä edes viranomaisilla ole todellista osoitetta tiedossa (lukuunottamatta pientä ryhmää, joka näiden tietojen kanssa saa toimia), joten miksi turvakiellon hankkinut olisi itse niin typerä, että jakaa osoitettaan?
Hieno juttu että työsi on sellainen jota vainoaja ei tiedä. Itse jouduin lopulta vaihtamaan nimeni, koska mikään ei ole aukotonta ja nyt nimeäni ei tiedä kukaan entisestä elämästäni. Vaikeampi etsiä.
Vierailija kirjoitti:
Sitä juuri mietin, että kunnioittavatko etsivät näitä kieltoja. Mieleen tuli myös, että jos he kertovat tiedot, mutta eivät anna mitään kirjallisena, ettei heitä vastaan jää todisteita, vaan voivat sanoa jättäneensä kesken kun olikin turvakielto?
Pelkään tuotakin, että laittaa johonkin someen minusta "etsintäkuulutuksen"...
Minulla on useammassa paikassa erikoismerkintä tiedoissani, että minun tietojani ei missään nimessä saa antaa, olen muuttoni jälkeen soittanut kaikkiin virastoihin, joissa on mitään asiointia ja he ovat luvanneet lisätä tietoihini merkinnän, ettei vahingossakaan ainakaan heiltä tieto vuotaisi, varma ei silti voi ikinä olla.
Sukunimeni olen vaihtanut, olen myös harkinnut etunimeni vaihtamista. Kaikkeni olen tehnyt, ettei minua löytäisi.
Ap
Mistä se etsivät sinut löytäisi? Eikä kukaan ryhdy etsimään turvakiellon hankkinutta, koska etsivä tietää, että lopulta todennäköisesti tapahtuu kamalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pomo on samanlainen tuulitubbeli
Vierailija kirjoitti:
Hui, onpa pelottava tarina ap:lla.
Kyselepä tota maistraatista huomenna, että miten homma on. Että voisiko sun tietoihin saada jonkun lisähuomautuksen esim. jos joku tietosi sieltä saisi.
Toinen, mikä tuli mieleen, niin mitä jos vaihtaisit sukunimesi ainakin? Hankaloittaisi, sillä ne tahot, joihin sun on pakko antaa nimesi nyt tällä hetkellä (kuten huoneisto, jossa asut), niin se nimi ei ainakaan olisi se nimi, jolla vainoaja sua osaa etsiä.
Kyllähän maistraatissa on jo nyt voimassa tietojen luovutuskielto, jos turvakielto on päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitus mistä? Onko siellä nettikaupassa tiedossa se turvakielto? Tuskinpa on, joten nyt ollaankin jännän äärellä, että mistä tehdään ilmoitusta.
Sain turvakiellon ja elin niin vahvoissa pelkotiloissa, etten yhtään ymmärtänyt mitä kaikkea tarkoittaa turvakielto. Kysyin eri viranomaisilta mm. kuinka ihmeessä voin olla sähkölaitoksen asiakas jos en voi heille kertoa osoitettani josta sähkö laskutetaan. Eivät osanneet vastata muuta kuin, että osoitetta et anna mihinkään missään tapauksessa. Tulihan se annettua väkisilläkin, vai osaako joku kertoa miten maksaa sähkölasku ilman tietoja? En vieläkään ymmärrä. Pyydän aina merkitsemään selkeästi turvakiellon, mutta sitten tullaankin siihen, etteivät kaikki ihmiset ymmärrä sen merkitystä, työntekijät kuten minä itsekään.
Onkohan tänne kommentoivilla lainkaan käsitystä siitä, mikä se turvakielto on ja miten se toimii? SEn verran omituisia vastauksia ap on saanut. Maistraatti "hallinnoi" sitä turvakieltoa eikä todellakaan anna mitään tietoja yhdellekään kyselijälle. Jopa viranomaisille luovutettavat tiedot täytyy erikseen perustella.
Vierailija kirjoitti:
Sain turvakiellon ja elin niin vahvoissa pelkotiloissa, etten yhtään ymmärtänyt mitä kaikkea tarkoittaa turvakielto. Kysyin eri viranomaisilta mm. kuinka ihmeessä voin olla sähkölaitoksen asiakas jos en voi heille kertoa osoitettani josta sähkö laskutetaan. Eivät osanneet vastata muuta kuin, että osoitetta et anna mihinkään missään tapauksessa. Tulihan se annettua väkisilläkin, vai osaako joku kertoa miten maksaa sähkölasku ilman tietoja? En vieläkään ymmärrä. Pyydän aina merkitsemään selkeästi turvakiellon, mutta sitten tullaankin siihen, etteivät kaikki ihmiset ymmärrä sen merkitystä, työntekijät kuten minä itsekään.
No mihin se sinun osoitteesi annetaan sieltä sähkölaitokselta?
Osaako joku vastata että turvakiellosta huolimatta, onko osoite kuitenkin annettava joihinkin paikkoihin, esim vakuutukset, sähkö ym. Posti?
Vierailija kirjoitti:
tuon takia poste restante on turvallisempi. Tietenkin sähkölaitos tarvitsee osoitteen mihin kytkeä sähkö mutta käytä sun toista nimeä tai ehkä voit laittaa sähkösopparin isäsi tai äitisi nimiin, onko se kuinka tarkkaa kenen nimissä on?
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tänne kommentoivilla lainkaan käsitystä siitä, mikä se turvakielto on ja miten se toimii? SEn verran omituisia vastauksia ap on saanut. Maistraatti "hallinnoi" sitä turvakieltoa eikä todellakaan anna mitään tietoja yhdellekään kyselijälle. Jopa viranomaisille luovutettavat tiedot täytyy erikseen perustella.
Maistraatista ap voi kysyä yleisellä tasolla kysymyksensä, vaikka nimettömänä
Vierailija kirjoitti:
Osaako joku vastata että turvakiellosta huolimatta, onko osoite kuitenkin annettava joihinkin paikkoihin, esim vakuutukset, sähkö ym. Posti?
Tiedän yhden hullun jolla on pääsy viranomaisrekisteriin ja voin kuvitella kuinka kävis nuuskimassa sieltä. Ompa vielä esimiesasemassa joskaan ei hulluutta vähennä. No, noista jää lokitiedot joten naps kuinka helppoa on saada kiinni. No, en ole muuttamassa mutta kävi vain mielessä kuinka helposti tietoja voi saada.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse! Turvakieltoasiakkaalla on ns. yhteysosoite eli työpaikka, sisko, ystävä tms., jonka osoitteeseen kirjeposti lähetetään. Esimerkiksi sähkösopimukseensa voi kuka tahansa antaa muun laskutusosoitteen kuin mihin sähkösopimus on tehty. Kotivakuutus tietty pitää ottaa siihen oikeaan osoitteeseen, mutta yhteysosoite on muualla.
Yksityisetsivät tarkistavat tuollaisissa etsintätilanteissa turvakiellon ja todellakin kunnioittavat sitä. Heiltä menee luvat, jos etsivät uhrin ja jotain tapahtuu. Paljon pahempia ovat nämä fb:n "Kari kohtasi elämänsä rakkauden vuonna 1999, mutta sitten tiet erkanivat, tunnetko tätä silloin 16v ikäistä Sannaa" ja kuvaa jaetaan netissä ja aina joku keksii, että tuohan on työkaveri...