Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Entä jos kirjanpitoa ei saa tehtyä?

Vierailija
16.07.2019 |

Jos on ollut niin urpo, ettei ole olemassa kaikesta vaatimusten mukaisia tositteita, yritys on pistetty pystyyn ja ensimmäinen tilikausi aloitettu ja huomattu että kirjanpito on liian vaikeaa? Kirjanpitäjää ei ole varaa hankkia. Miten tästä selviää ns. puhtain paperein? Voiko yrityksen alasajaa ensimmäisen tilikauden aikana? Mitä siihen menneestä toiminnasta pitää jälkeenpäin selvittää verottajalle, ja miten? Joitain hankintoja on tehty, mutta myyntiä ei ole tullut, eikä täten mitään tulosta (voittoa) ole tietenkään olemassa.
Saatte ihan vapaasti haukkua idiotiksi ja typerykseksi, mutta olen jo itsekin tajunnut typeryyteni. Ei olisi pitänyt lähteä rämpimään täysin tuntemattomaan metsään.

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toiminimen kirjanpidon voi tehdä ihan exceliin, johon laittaa tulot ja menot ja tulos on se, mikä on noiden erotus.

Jos ei tuohon kykene, niin ei todellakaan kannata ryhtyä yrittäjäksi, koska se ei todellakaan ole tuon vaikeampaa. Jos liikevaihto on vähäistä eikä alv tilityksiä tarvitse tehdä, niin verottajallekin riittää kerran vuodessa tulon/tappion ilmoittaminen veroilmoituksessa.

Jos siis kyseessä on toiminimi, joka ei ole edes tuottanut mitään niin sähän vaan lopetat koko säätämisen ja se on sit siinä. Et ilmoita tuloa=et maksa veroa, mutta et sit tietty voi silloin vähentää menojakaan, jos ei kirjanpitoa (ja tositteita) ole.

Hankin jokin aika sitten ohjekirjan kirjanpidon tekemiseen toiminimiyrittäjälle. Siinä on ihan helkutinmoinen luettelo kaikista pää- ja päiväkirjoista, tililuetteloista sun muist

Exel-kommentoija ei varmaankaan ole itse yrittäjä. Vaikken itse omaa kirjanpitoani koskaan tehnyt, sen tiedän varmasti että noin yksinkertainen homma se ei ole. -Eka

Toiminimiyrittäjän kirjanpito on yksinkertaista. Jopa minä olen pystynyt sen tekemään ilman minkäänlaista tietoa kirjanpidosta: menot ja tulot. Thats it.

Vierailija
42/43 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoahan se on, siihen on omat ohjelmansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa. Ei olisi kannattanut ryhtyä yrittäjäksi. Ehkä nyt opit että on aika ottaa lusikka kauniiseen käteen ja mennä oikeisiin palkkatöihin niin kuin kunnon kansalainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän