Entä jos kirjanpitoa ei saa tehtyä?
Jos on ollut niin urpo, ettei ole olemassa kaikesta vaatimusten mukaisia tositteita, yritys on pistetty pystyyn ja ensimmäinen tilikausi aloitettu ja huomattu että kirjanpito on liian vaikeaa? Kirjanpitäjää ei ole varaa hankkia. Miten tästä selviää ns. puhtain paperein? Voiko yrityksen alasajaa ensimmäisen tilikauden aikana? Mitä siihen menneestä toiminnasta pitää jälkeenpäin selvittää verottajalle, ja miten? Joitain hankintoja on tehty, mutta myyntiä ei ole tullut, eikä täten mitään tulosta (voittoa) ole tietenkään olemassa.
Saatte ihan vapaasti haukkua idiotiksi ja typerykseksi, mutta olen jo itsekin tajunnut typeryyteni. Ei olisi pitänyt lähteä rämpimään täysin tuntemattomaan metsään.
Kommentit (43)
Helppoahan se on, siihen on omat ohjelmansa.
Otan osaa. Ei olisi kannattanut ryhtyä yrittäjäksi. Ehkä nyt opit että on aika ottaa lusikka kauniiseen käteen ja mennä oikeisiin palkkatöihin niin kuin kunnon kansalainen.
Toiminimiyrittäjän kirjanpito on yksinkertaista. Jopa minä olen pystynyt sen tekemään ilman minkäänlaista tietoa kirjanpidosta: menot ja tulot. Thats it.