Entä jos kirjanpitoa ei saa tehtyä?
Jos on ollut niin urpo, ettei ole olemassa kaikesta vaatimusten mukaisia tositteita, yritys on pistetty pystyyn ja ensimmäinen tilikausi aloitettu ja huomattu että kirjanpito on liian vaikeaa? Kirjanpitäjää ei ole varaa hankkia. Miten tästä selviää ns. puhtain paperein? Voiko yrityksen alasajaa ensimmäisen tilikauden aikana? Mitä siihen menneestä toiminnasta pitää jälkeenpäin selvittää verottajalle, ja miten? Joitain hankintoja on tehty, mutta myyntiä ei ole tullut, eikä täten mitään tulosta (voittoa) ole tietenkään olemassa.
Saatte ihan vapaasti haukkua idiotiksi ja typerykseksi, mutta olen jo itsekin tajunnut typeryyteni. Ei olisi pitänyt lähteä rämpimään täysin tuntemattomaan metsään.
Kommentit (34)
Et ole typerys, ihan varmasti yrittäjyyden alkutaival on kaikille hankalaa, jos ei ole käynyt jotain alaan liittyviä opintoja. Olen itsekin ollut yrittäjä (toiminimi) ja tuskaahan se alussa oli. Voisitko harkita kirjanpitäjää niin, että hän velottaisi sulta vaikka tositemäärän mukaan? Muistelisin, että meikäkäisen kirjanpitäjä maksoi jonkun muutaman kympin per kuukausi, myyntini oli 4000-7000 e/kk. Jotakuta ammattilaista kyllä suosittelisin käyttämään - ne kuluthan saa verovähennyksiinkin.
Vierailija kirjoitti:
Et ole typerys, ihan varmasti yrittäjyyden alkutaival on kaikille hankalaa, jos ei ole käynyt jotain alaan liittyviä opintoja. Olen itsekin ollut yrittäjä (toiminimi) ja tuskaahan se alussa oli. Voisitko harkita kirjanpitäjää niin, että hän velottaisi sulta vaikka tositemäärän mukaan? Muistelisin, että meikäkäisen kirjanpitäjä maksoi jonkun muutaman kympin per kuukausi, myyntini oli 4000-7000 e/kk. Jotakuta ammattilaista kyllä suosittelisin käyttämään - ne kuluthan saa verovähennyksiinkin.
Mutta jos kunnon tositteitakaan ei ole saatavilla, kun tietämättömyyttäni en sellaisia laatinut. Joku verkkopankin yksittäisen tilitapahtuman tulostus ei riitäkään, vaan jokaisessa tositteessa pitäisi olla kaikenlaisia tietoja, kuten Y-tunnus jne. Eli lakia on jo tavallaan rikottu, tahtomattani tietysti. Ei se kirjanpitäjäkään pysty niitä tositteita tyhjästä tekemään. Jos joku viranomainen nyt tulee tästä kyselemään, niin miten helkutissa teen sille jonkinlaisen selonteon. Tässä umpikujassa näen lopettamisen ainoana järkevänä vaihtoehtona. Mutta kun tilikausi on jo ehtinyt alkaa toiminimen perustamispäivämäärästä lukien, niin samalla on alkanut myöskin velvoitteet. Anteeksi jos on sekavaa tekstiä, johtuu olotilasta.
Toiminimen kirjanpidon voi tehdä ihan exceliin, johon laittaa tulot ja menot ja tulos on se, mikä on noiden erotus.
Jos ei tuohon kykene, niin ei todellakaan kannata ryhtyä yrittäjäksi, koska se ei todellakaan ole tuon vaikeampaa. Jos liikevaihto on vähäistä eikä alv tilityksiä tarvitse tehdä, niin verottajallekin riittää kerran vuodessa tulon/tappion ilmoittaminen veroilmoituksessa.
Jos siis kyseessä on toiminimi, joka ei ole edes tuottanut mitään niin sähän vaan lopetat koko säätämisen ja se on sit siinä. Et ilmoita tuloa=et maksa veroa, mutta et sit tietty voi silloin vähentää menojakaan, jos ei kirjanpitoa (ja tositteita) ole.
Ei muuta kuin verottajaan yhteyttä ja apua pyytämään. Kaikista paras tässä tilanteessa. Ja ne kirjanpidon perusteet kannattaa lukea heti.
Vähän joutunet ehkä oppirahoja maksamaan, mutta ei tuosta katastrofia seuraa jos olet itse aloitteellinen ja pyrit selvittää tilanteen.
Sun ei siis tarvitse tehdä yhtikäs mitään, ihmisillä voi olla toiminimi ilman mitään toimintaa, joten ei yritystä tarvitse lopettaa. Jos kerran liiketoimintaa ei ole ollut, sitä ei ole ollut, joten olemattomasta liiketoiminnasta ei voi tehdä kirjanpitoa.
Riippuu yritysmuodosta, sehän on kokonaan eri asia ammatinharjoittaja-toiminimellä ja sitten muilla.
Onko toiminimi? Oletko alv-velvollinen? Miten suurista euromääristä puhutaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole typerys, ihan varmasti yrittäjyyden alkutaival on kaikille hankalaa, jos ei ole käynyt jotain alaan liittyviä opintoja. Olen itsekin ollut yrittäjä (toiminimi) ja tuskaahan se alussa oli. Voisitko harkita kirjanpitäjää niin, että hän velottaisi sulta vaikka tositemäärän mukaan? Muistelisin, että meikäkäisen kirjanpitäjä maksoi jonkun muutaman kympin per kuukausi, myyntini oli 4000-7000 e/kk. Jotakuta ammattilaista kyllä suosittelisin käyttämään - ne kuluthan saa verovähennyksiinkin.
Mutta jos kunnon tositteitakaan ei ole saatavilla, kun tietämättömyyttäni en sellaisia laatinut. Joku verkkopankin yksittäisen tilitapahtuman tulostus ei riitäkään, vaan jokaisessa tositteessa pitäisi olla kaikenlaisia tietoja, kuten Y-tunnus jne. Eli lakia on jo tavallaan rikottu, tahtomattani tietysti. Ei se kirjanpitäjäkään pysty niitä tositteita tyhjästä tekemään. Jos joku viranomainen nyt tulee tästä kyselemään, niin miten helkutissa teen sille jonkinlaisen selonteon. Tässä umpikujassa näen lopettamisen ainoana järkevänä vaihtoehtona. Mutta kun tilikausi on jo ehtinyt alkaa toiminimen perustamispäivämäärästä lukien, niin samalla on alkanut myöskin velvoitteet. Anteeksi jos on sekavaa tekstiä, johtuu olotilasta.
Kuitteja ostoista voi ainakin kysyä jälkikäteen paikoista, joista olet ostellut tavaraa, jos tarkoitat siis että yrityksen hankinnoista on tositteita hukassa. Jos ostokuitit on hukassa etkä niitä enää mistään saa, niin olettaisin, että ainoa "sanktio" mikä siitä voi tulla, on se, että et vain saa niistä hyvitystä veroissa? En toki ole mikään talousnero itsekään, mutta tuskin siitä sen kummempaa seuraa? -Eka vastaaja
Kirjanpitäjä maksaa noin 40€/kk. Maksaisin, jotta saisin asiat selvitettyä. Tarvittavat tositteet yms saa nettipankissa, sähköpostista ja tilausvahvistuksista kyllä kaivettua.
Vierailija kirjoitti:
Toiminimen kirjanpidon voi tehdä ihan exceliin, johon laittaa tulot ja menot ja tulos on se, mikä on noiden erotus.
Jos ei tuohon kykene, niin ei todellakaan kannata ryhtyä yrittäjäksi, koska se ei todellakaan ole tuon vaikeampaa. Jos liikevaihto on vähäistä eikä alv tilityksiä tarvitse tehdä, niin verottajallekin riittää kerran vuodessa tulon/tappion ilmoittaminen veroilmoituksessa.
Jos siis kyseessä on toiminimi, joka ei ole edes tuottanut mitään niin sähän vaan lopetat koko säätämisen ja se on sit siinä. Et ilmoita tuloa=et maksa veroa, mutta et sit tietty voi silloin vähentää menojakaan, jos ei kirjanpitoa (ja tositteita) ole.
Hankin jokin aika sitten ohjekirjan kirjanpidon tekemiseen toiminimiyrittäjälle. Siinä on ihan helkutinmoinen luettelo kaikista pää- ja päiväkirjoista, tililuetteloista sun muista. Siitä päätellen ei riittäisi sinun mainitsemasi menetelmä, jonka kyllä osaisin. Mutta kun laki vaatii todella monimutkaisen ja pilkuntarkan menetelmän, ainakin näin olen ymmärtänyt? Tuskin niitä tarkkoja kirjanpitomenetelmiä huvikseen on olemassa jos niitä ei vaadittaisi. Ja jos toimintaa ei ole, niin millä sen todentaa viranomaisille? Olen maksanut kuitenkin joitain maksuja ihan viime viikkoinakin, eli pieniä menoja kyllä on. Siis jos minä sanon että "kirjanpitoa ei ole", niin silläkö verottaja vain uskoo että "aha, maijalla ei oo mitään toimintaa"?
Eihän se ihan realistista ole, että viranomaiset käyttäisi aikaansa tällaisen käytännössä toimimattoman yrityksen touhuihin. Mutta entä jos se tapahtuu?
Vierailija kirjoitti:
Kirjanpitäjä maksaa noin 40€/kk. Maksaisin, jotta saisin asiat selvitettyä. Tarvittavat tositteet yms saa nettipankissa, sähköpostista ja tilausvahvistuksista kyllä kaivettua.
kirjanpitäjää et saa kuukaudeksi töihin ennaltamäärittelemättömään työmäärään tuolla summalla. Tuskin edes tunniksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole typerys, ihan varmasti yrittäjyyden alkutaival on kaikille hankalaa, jos ei ole käynyt jotain alaan liittyviä opintoja. Olen itsekin ollut yrittäjä (toiminimi) ja tuskaahan se alussa oli. Voisitko harkita kirjanpitäjää niin, että hän velottaisi sulta vaikka tositemäärän mukaan? Muistelisin, että meikäkäisen kirjanpitäjä maksoi jonkun muutaman kympin per kuukausi, myyntini oli 4000-7000 e/kk. Jotakuta ammattilaista kyllä suosittelisin käyttämään - ne kuluthan saa verovähennyksiinkin.
Mutta jos kunnon tositteitakaan ei ole saatavilla, kun tietämättömyyttäni en sellaisia laatinut. Joku verkkopankin yksittäisen tilitapahtuman tulostus ei riitäkään, vaan jokaisessa tositteessa pitäisi olla kaikenlaisia tietoja, kuten Y-tunnus jne. Eli lakia on jo tavallaan rikottu, tahtomattani tietysti. Ei se kirjanpitäjäkään pysty niitä tositteita tyhjästä tekemään. Jos joku viranomainen nyt tulee tästä kyselemään, niin miten helkutissa teen sille jonkinlaisen selonteon. Tässä umpikujassa näen lopettamisen ainoana järkevänä vaihtoehtona. Mutta kun tilikausi on jo ehtinyt alkaa toiminimen perustamispäivämäärästä lukien, niin samalla on alkanut myöskin velvoitteet. Anteeksi jos on sekavaa tekstiä, johtuu olotilasta.
Toinimi saa pitää yhdenkertaista kirjanpitoa, joten kesken tilikauden ei ole vielä mitään hätää kun ei ole ollut tulojakaan, teet vain jälkikäteen kirjaukset pankkitilin perusteella ja haet verottajalta alv-huojennuksen.
Vierailija kirjoitti:
Sun ei siis tarvitse tehdä yhtikäs mitään, ihmisillä voi olla toiminimi ilman mitään toimintaa, joten ei yritystä tarvitse lopettaa. Jos kerran liiketoimintaa ei ole ollut, sitä ei ole ollut, joten olemattomasta liiketoiminnasta ei voi tehdä kirjanpitoa.
Onhan toiminimiyrittäjänkin täytynyt perustaessa ilmoittaa ensimmäisen tilikauden pituus Verohallintoon. Siis voiko ne tilikaudet juosta ihan vapaasti taustalla, ilman että yrityksen eteen tekee mitään (edellyttäen, ettei siis mitään menoja/tuloja sen nimissä ole). Siis edelleen, millä sen toimimattomuuden todistaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiminimen kirjanpidon voi tehdä ihan exceliin, johon laittaa tulot ja menot ja tulos on se, mikä on noiden erotus.
Jos ei tuohon kykene, niin ei todellakaan kannata ryhtyä yrittäjäksi, koska se ei todellakaan ole tuon vaikeampaa. Jos liikevaihto on vähäistä eikä alv tilityksiä tarvitse tehdä, niin verottajallekin riittää kerran vuodessa tulon/tappion ilmoittaminen veroilmoituksessa.
Jos siis kyseessä on toiminimi, joka ei ole edes tuottanut mitään niin sähän vaan lopetat koko säätämisen ja se on sit siinä. Et ilmoita tuloa=et maksa veroa, mutta et sit tietty voi silloin vähentää menojakaan, jos ei kirjanpitoa (ja tositteita) ole.
Hankin jokin aika sitten ohjekirjan kirjanpidon tekemiseen toiminimiyrittäjälle. Siinä on ihan helkutinmoinen luettelo kaikista pää- ja päiväkirjoista, tililuetteloista sun muista. Siitä päätellen ei riittäisi sinun mainitsemasi menetelmä, jonka kyllä osaisin. Mutta kun laki vaatii todella monimutkaisen ja pilkuntarkan menetelmän, ainakin näin olen ymmärtänyt? Tuskin niitä tarkkoja kirjanpitomenetelmiä huvikseen on olemassa jos niitä ei vaadittaisi. Ja jos toimintaa ei ole, niin millä sen todentaa viranomaisille? Olen maksanut kuitenkin joitain maksuja ihan viime viikkoinakin, eli pieniä menoja kyllä on. Siis jos minä sanon että "kirjanpitoa ei ole", niin silläkö verottaja vain uskoo että "aha, maijalla ei oo mitään toimintaa"?
Eihän se ihan realistista ole, että viranomaiset käyttäisi aikaansa tällaisen käytännössä toimimattoman yrityksen touhuihin. Mutta entä jos se tapahtuu?
Exel-kommentoija ei varmaankaan ole itse yrittäjä. Vaikken itse omaa kirjanpitoani koskaan tehnyt, sen tiedän varmasti että noin yksinkertainen homma se ei ole. -Eka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjanpitäjä maksaa noin 40€/kk. Maksaisin, jotta saisin asiat selvitettyä. Tarvittavat tositteet yms saa nettipankissa, sähköpostista ja tilausvahvistuksista kyllä kaivettua.
kirjanpitäjää et saa kuukaudeksi töihin ennaltamäärittelemättömään työmäärään tuolla summalla. Tuskin edes tunniksi.
Totta. Tulevaisuuden varalle kuitenkin tämmöinen pikkuvinkki, ettei se kirjanpitäjä niin sikahintainen ole, kuin moni kuvittelee. Noin pienen hinnan maksaa mielenrauhasta mielellään.
Yrityksesn tulot ja menot tiliotteesta ylös ja erotuksennilmoitat tulona.
Jos olet yritystä varten ottanut lainaa, vähennyskelpoista on korko ja muut lainanhoitukulut, ei lyhennys.
Periaatteessa sinulla pitäisi olla asianmukainen kirjanpito, mutta eihän verottaja sen puuttumista tiedä ennen kuin haluaa asian tarkistaa.
Eli tositteet pitää todellakin laittaa talteen.
Kyllä toiminimenkin kirjanpito voi olla hieman mutkikkaampaa, erityisesti jos on alv- velvollinen.
Pahimmillaan tulee syyte kirjanpitorikoksesta, veropetoksesta sekä verottaja vaatii verojen maksua arvionsa perusteella(jos ei ole mitään tositteita esittää).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjanpitäjä maksaa noin 40€/kk. Maksaisin, jotta saisin asiat selvitettyä. Tarvittavat tositteet yms saa nettipankissa, sähköpostista ja tilausvahvistuksista kyllä kaivettua.
kirjanpitäjää et saa kuukaudeksi töihin ennaltamäärittelemättömään työmäärään tuolla summalla. Tuskin edes tunniksi.
Ei sillä kirjanpitäjällä pienyrityksen kirjanpitohommiin kuukautta menekään. Itselläni oli tuntipohjainen laskutus ja kirjanpitäjä maksoi muutaman kympin kuussa. Tilinpäätös oli joitakin satasia. -Eka
Ota yhteys vero.fi-palvelunumeroon. He opastavat aloittelevaa yrittäjää.
Liikevaihtoni on 120 000-150 000€/vuosi ja tilitoimistolle menee n. 900€/vuosi.
up