yksinasuva, käytätkö tiskikonetta?
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin. Mielestäni tiskikoneen tarpeellisuus ei liity mitenkään siihen asuuko yksin. Samalla tavalla niitä astioita käyttää ja kertyy nopeasti yksinäisessäkin ruoanlaitossa ja elämässä. Ja hyvä kun saa likaiset astiat piiloon pois pöydiltä pyörimästä samantien tiskikoneeseen. Ei mitään epäselvyyttä että tiskikone olisi jotenkin tarpeeton vuonna 2019 kenellekään.
Huoh. No, kai se sit niin on, kun kerta näin sanot. No ei!
Saat toki olla eri mieltä! Mielestäni vaan yksinelävän ei kuulu katsella likaisia astioita ja tiskata käsin yhtään sen enempää, kuin kenenkään muunkaan. Sen takia että asuu yksin.
En mä katsele niitä astioita, tai no, tiskatessa tietenkin katon, että tulee puhdasta. Pesen kaikki aina heti, paitsi kuuman paistinpannun annan jäähtyä, pysyy pohja tasaisena.
Käytän. Se säästää minun aikaa, hermoja ja käsiä. Kaikenlisäksi se säästää paljon vettä. Itse en ikinä selviäisi jollain 12 litralla vastaavasta määrästä astioita.
Minulla ei ole tiskikonetta eikä tänne oikein mahtuisikaan. Tiskaan siis käsin kerran päivässä. Tilavampaan keittiöön voisin hankkia koneen, mutta joutuisin sitten astioitakin ostaa enemmän.
Miten pieni sun keittiö voi olla kun tuollainen mahtuu hyvin pieneen keittokomeroonkin?
No kyllä siis tuossa on tila astianpesukoneelle, mutta en saa näitä muita tavaroita mahtumaan muualle.
Todellakin käytän, sellainen kun sattui uudessa asunnossa olemaan valmiina. Tätä ennen tiskasin 14 vuotta astiat käsin, ei tule ikävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en, vaikka olisi.
Ei mitään tarvetta yksin asuvalle. Ellei sitten ole joku hurmioitunut kokkaaja ja leipuri samanaikaisesti.
Viraille en kehtaisi laittaa käsin tiskattuja pinttyneitä, vaikka saahan ne puhtaiksi keittämällä kattilassa.
jos tiskaa suoraan hanan alla ilman tiskiainetta, niin astiat pinttyy. jos sen sijaan laittaa altaaseen vettä ja tiskiainetta ja tiskaa siinä, tulos on hyvä.
Ei onnistu pitkässä juoksussa, vanhoissa kotitalousoppaissa neuvotaan keittämään, olisiko ollut ruokasoodaliuoksessa, ruokailuvälineet ja kahvikupit.
Ei kaikki astiat pinty, olen omista mukeistani huomannut, että yksi muki pinttyy ja sitä tuskin enää saakaan puhtaaksi. Käytän Clasulta ostamaani "hymynaama" -sientä, sillä hinkkaan mukit Sunlightilla sisältä ja reunoista kunnolla. Samoin lasien reunat. Tosin eikö se ollut niin, että käsin tiskatessa kuluu enemmän vettä kuin koneella? Mutta peren minä vielä käsin pyykkiäkin, kun omaa pesukone ei ole asennettu ja pesutupaan en jaksa seikkailla kovin usein.
Monta vuotta tiskasin käsin kun asuin yksin ja vielä muutama vuosi sen jälkeenkin kun muutettiin miehen kanssa yhteen. (Mies kyllä tiskasi myös). Se oli kyllä vihonviimeistä hommaa! Jotenkin olin niin vanhanaikainen, että ajattelin, että ei konetta tarvita kahden hengen taloudessa, että turhaa hömpötystä.
Pari vuotta sitten ostettiin kone. Voi mikä ihanuus ja autuus! Ja nyt me kokkaillaankin paljon useammin ja erilaisia ruokia, kun ei tarvi etukäteen miettiä tiskin määrää. En ikinä luovu astianpesukoneesta. Olisi pitänyt ostaa se jo silloin yksin asuessa, tosin kaikkiin yksiöihin ei kyllä mahdu.
En käytä. En ole koskaan omistanut tiskikonetta enkä kokenut tarpeelliseksi rahan käyttämistä sellaiseen.
Olen työtön enkä normaalisti elä mitenkään aktiivista elämää, joten pidän kaikkea hyötyliikuntaa - jopa tiskialtaan ääressä seisomista - vain plussana. Kun aloitan päivän siivoamisella (tiskit likoamaan + pikasiivous + tiskaus), saan siitä pikaisen piristyksen, jolla päivä lähtee paremmin käyntiin.
Jos kävisin töissä tai vapaa-aika olisi muuten ns. arvokkaampaa, ehkä saattaisin suosia tiskikonetta. Tällä hetkellä en sellaista tarvitse vaan se olisi pikemminkin karhunpalvelus itselle.
Vierailija kirjoitti:
En käytä. En ole koskaan omistanut tiskikonetta enkä kokenut tarpeelliseksi rahan käyttämistä sellaiseen.
Olen työtön enkä normaalisti elä mitenkään aktiivista elämää, joten pidän kaikkea hyötyliikuntaa - jopa tiskialtaan ääressä seisomista - vain plussana. Kun aloitan päivän siivoamisella (tiskit likoamaan + pikasiivous + tiskaus), saan siitä pikaisen piristyksen, jolla päivä lähtee paremmin käyntiin.
Jos kävisin töissä tai vapaa-aika olisi muuten ns. arvokkaampaa, ehkä saattaisin suosia tiskikonetta. Tällä hetkellä en sellaista tarvitse vaan se olisi pikemminkin karhunpalvelus itselle.
Kauhistus, taidat olla masentunut työttömyyden lisäksi, tai ylipainoinen tai holisti, raja kulkee siinä, että tiskit on tiskattu nukkumaan mentäessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauhistus, taidat olla masentunut työttömyyden lisäksi, tai ylipainoinen tai holisti, raja kulkee siinä, että tiskit on tiskattu nukkumaan mentäessä.
En ymmärrä mitä merkitystä tarkalla kellonajalla on, jos pesutiheys on kuitenkin suunnilleen sama. Olen fyysisesti tehokkaimmillani aamupäivästä, kun taas illalla olen parempi pelkästään ajattelua vaativissa asioissa. En näe järkeä tehdä väkisin asioita sellaiseen aikaan, joka ei itselleni sovi. Sitä paitsi kyllähän tiskiä tulee pestyä usein myös useammin kuin kerran päivässä, eikä aina jää paljoa tiskattavaa seuraavaksi päiväksi. Helpottiko tämä järkyttyneisyyttäsi?
Ei ole paikkaa eikä liittymää astianpesukoneelle asumisoikeuskaksiossani joten en käytä. Teen sitten niin että aina heti syötyäni tiskaan aterian valmistus ja syömisastiat, koska on liian tympeää tiskata käsin kerralla isompi määrä altaaseen kertyneitä astioita. Teekuppi tosin menee sama viikon tiskaamatta.
Syön samasta astiasta ja mukista.Rasva imeytyy ravintokuituun ja kuivuu pois.
Käytämme tiskikonetta ja kuulin joltain että et tarvitse sitä kun ei ole lapsia mutta eihän lapsilta tule kuin lautaset ja lasit sinne ylimääräistä. Teen lähes joka päivä ruokaa ja kone voi mennä kaksikin kertaa päivässä ja vähintään kerran päivässä meidän kahden aikuisen tiskit. Kamalaa olisi käsin jynssätä kattilat, paistinpannut ja tehosekoittimen osat jolla teen smoothienkin päivittäin. Kaikki astiat jos mahdollista ostetaan konepestävinä ja joskus olen viettänyt aikaa liikaa tiskien kanssa niin nyt senkin saa johonkin hyödyllisempään kuten puutarhanhoitoon käyttää. 20- vuoden aikana kolmas tiskikone on menossa ja kaksi ensimmäistä uupui viidessä vuodessa per kaksi konetta ja viimeisin upon kone on kestänyt kymmenen vuotta kovassa käytössä ja tykittää vieläkin niin että ihmettelen kun ne kaksi ensimmäistä ei kestänyt kuin viisi vuotta.
Viimeisin asia mistä luopuisin olisi tiskikone sillä 30v asti tiskasin käsin. Sisareni sai heti tiskikoneen kun muutti kotoa pois ja ihmettelin kun sillä oli aikaa vaikka oli lapset niin juosta missä lie riennoissa.
Tiskipöydällä on aina helppoa kokata kun saa likaiset astiat tuupattua koneeseen niin ne eivät jää ahtaalle tiskipöydälle. Ilman tiskikonetta en tekisi ruokia niin paljon itse kuin nyt teen. Mieheni inhosi myös sitä tiskaamista ja tulee heti uusi kone jos vanha simahtaa kun on koneeseen tottunut niin ei enään koskaan tiskaa käsin tiskejä.
En mene kylään syömään astioista jotka käsin tiskataan sillä ne eivät ole hygieenisiä.
Vierailija kirjoitti:
Syön samasta astiasta ja mukista.Rasva imeytyy ravintokuituun ja kuivuu pois.
Yököttävää. Onhan näitä ja hellakin ihan musta paskasta, ravintokuitu imeytyy siihen niin että mitä sitä pestä.
Käytän tottakai tiskikonetta. Ehkä normaalisti kerran viikossa. Keittiöni on aina siisti, kun astiat kevyen huuhtelun tai pyyhkäisyn jälkeen laitetaan koneeseen odottamaan koneen käynnistämistä.
Tietenkin käytän, pyörii kun tulee täyteen eli keskimäärin kerran viikossa. Jos käy vieraita niin sitten vähän tiuhempaan. En kyllä ymmärrä miten yksin tai kaksin asuminen vaikuttaa.
Aikaisemmissa asunnoissa ei ole ollut tiskikonetta, mutta nykyisessä on. Harvoin tulee tiskattua käsin, koska tämän asunnon tiskipöytä on sellainen, että tiskaaminen on vähän hankalaa ja epäkäytännöllistä ja valaistus on aika huono. Jos olosuhteet olisivat suosiollisemmat, tiskaisin todennäköisesti useammin käsin. Aikaahan siihen menee, mutta sähköä kuluisi vähemmän eikä tarvitsisi ostaa kallista konetiskiainetta.
Saat toki olla eri mieltä! Mielestäni vaan yksinelävän ei kuulu katsella likaisia astioita ja tiskata käsin yhtään sen enempää, kuin kenenkään muunkaan. Sen takia että asuu yksin.